|
2013, Cilt 3, Sayı 1, Sayfa(lar) 038-047 |
|
DOI: 10.5961/jhes.2013.057 |
Avrupa Birliği'nde Mesleki Eğitim |
Mehmet BALCI, Yüksel ÇELİK, Hüseyin ELDEM, Ayşe ELDEM |
Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi, Teknik Bilimler Meslek Yüksekokulu, Karaman, Türkiye |
Anahtar Kelimeler: Avrupa Birliği, Mesleki eğitim sistemleri, Mesleki eğitim, Türkiye, Almanya, İspanya |
Avrupa Birliği her alanda birtakım standartlar öngörmektedir. Ülkelerin gelişiminde önemli bir yer tutan kalifiye bireyler yetiştirilmesinin
önem kazandığı günümüzde mesleki ve teknik eğitim alanında da, ortak Avrupa Birliği araçları oluşturarak belli standartlar benimsenmiştir.
Bu çalışmada Avrupa Birliği'nin benimsediği mesleki eğitim ve öğretim politikaları sistemi ve standartları ele alınmıştır. Ayrıca bu çalışma
2010 yılında Avrupa Birliği projesi olarak kabul edilmiş ve çalışmada 2010-2012 yıllarında yürütülen “Web Based Basic Vocational
Training” adlı ‘Hayat Boyu Öğrenme' kapsamındaki Leonardo Da Vinci Avrupa Birliği projesi çerçevesinde gerçekleştirilen çalışmalarda
elde edilen sonuçlara ve proje ortaklarının Türkiye, İspanya ve Almanya olması dolayısıyla bu üç ülkenin mesleki eğitim yapısı, devlet ve
özel mesleki eğitim kurumları ile bu eğitimler sonuncunda bireylerin hak kazandıkları diploma ve sertifikalara yer verilmiştir. Elde edilen
bilgiler ile Avrupa Birliği üyesi olma yolunda ilerleyen Türkiye'nin mesleki eğitimi Avrupa Birliği'nin hedeflediği standartlara göre ele
alınmış ve birtakım öneriler sunulmuştur. Çalışmanın amacı, Avrupa Birliği'ne üye ve aday ülkelerdeki mesleki eğitim almak isteyen genç
bireylere nerede ve nasıl eğitim imkânlarına sahip olacakları konusunda yol gösterici olmanın yanı sıra, mesleki eğitimin içerisinde hizmet
verici konumunda bulunan eğitimci ve eğitim yöneticilerine farklı ülkelerdeki uygulamalara gözatma ve kendi ülkeleri ile birliğin diğer
ülkeleri arasında kıyas yapma imkânı sunmaktır. Çalışma, aynı zamanda eğitim yöneticilerine Avrupa Birliği'nde olması beklenen mesleki
eğitime kendi ülkelerinde ne kadar yaklaşıldığını görme fırsatı da sunması açısından önem arz etmektedir.
|
|
|
|