|
2013, Cilt 3, Sayı 3, Sayfa(lar) 200-204 |
|
DOI: 10.5961/jhes.2013.077 |
İç Kalite Güvencesi ve Dış Kalite Değerlendirmesi Arasındaki Uyumun Sağlanması: Cezayir Deneyimi |
Mohamed MILIANI |
Oran Üniversitesi, Anglo-Sakson Dilleri Bölümü, Oran, Cezayir |
Anahtar Kelimeler: İç kalite güvencesi, Dış kalite değerlendirmesi, Uyum, Üniversite programları, Eğitim |
Cezayir yükseköğretim sistemi, -‘Lisans-Master-Doktora’ veya kısaca LMD reformununun başladığı tarihe karşılık gelen- 2004 yılından
bu yana yapılanması, düzeni ve prosedürleri bakımından bir devrim ile kıyaslanabilecek güçlü bir değişim geçirmektedir. Bu prosedürlerin
hepsi, 2010 yılında başlayan bir kalite sisteminin inşasını oluşturmaktadır. Buna rağmen, LMD sisteminin uygulanmasında yaşanan
zorluklardan biri, üniversitelerin yeni LMD öğrenme şemalarını 2004’ten 2010’a (son yayınlanan LMD eğitim programlarının tarihi) kadar
yavaş ve aşamalı olarak kurma politikası nedeniyle yaşandı. Üniversitelerin yeni düzene katılmak zorunda tutulmaması, genel politikanın
tutarlılığı ve gelişmesi açısından olumsuz oldu. Gerçekten de, ikili bir üniversite programı sisteminden (birinci sınıf öğrencilerine uygulanan
eski sistem ve LMD sistemi) tek bir çerçeveye -yani LMD’ye- geçiş üniversiteler açısından zaman alıcı oldu. Kaliteye olan ilgi, daha sonra
ilk olarak Yükseköğretim ve Bilimsel Araştırma Bakanlığı himayesi altında Cezayir’de düzenlenen Kalite Güvencesi konulu uluslararası bir
konferans aracılığıyla 2008’den itibaren Bakanlığın gündeminde oldu. Bakanlığın 2030 yılına kadar olan stratejik planının bir parçası, şu
bileşenlerden oluşan bir kalite sistemini hedef almaktadır: LMD eğitim paketi, ulusal yeterlilikler çerçevesi, kalite güvence sistemi, referans
kalite güvence çerçevesi, ulusal standartlar ve temel performans göstergeleri.
|
|
|
|