|
2014, Cilt 4, Sayı 2, Sayfa(lar) 112-123 |
|
DOI: 10.5961/jhes.2014.094 |
Mesleki Eğitim ve Zekat: Pencap Mesleki Eğitim Kurulu Örnek Çalışması |
Iqbal M. KHAN |
Lahore School of Economics, Lahore, Pakistan |
Anahtar Kelimeler: Mesleki eğitim, Girişimcilik eğitimi, Değer temelli organizasyon, Zekât eğitim modeli |
Bu araştırmanın amacı, Pencap Mesleki Eğitim Konseyi'nde (PMEK) mesleki beceri kazananlara Girişimcilik Eğitimi verme imkânını
araştırmaktır. Diğer bir amaç ise, PMEK'in Pencap'ın tamamında bulunan mesleki eğitim enstitüleri aracılığıyla girişimciliği teşvik edip
etmediğini araştırmaktır. Bu çalışma, aynı zamanda tekrarlanabilir bir yöntem olarak mesleki eğitim amacıyla Zekat' ın kullanılması konusu
ile de ilgilenmektedir. Araştırmanın hedefi, bu kurumun gelişimini takip etmektir. Ayrıca, -eğitim projelerini, değer temelli bir organizasyonu,
bir öğrenen örgütü ve son derece yenilikçi bir kurumu finanse etmek için ‘Zekat'ı kullanan- kamu ve özel sektör mülkiyetindeki bu modelin
başarısını belgelemek de hedeflenmiştir. Diğer bir hedef de, girişimcilik eğitiminin PMEK'teki yansımalarını ve etkinliğini araştırmaktır.
Mesleki eğitim ve girişimcilik eğitimi ile ilişkili literatür gözden geçirilmiştir. Ayrıca, başka çevrelerde geçerli deneyim ve benzer uygulama
örnekleri incelenmiştir. Zekat'a dayalı bir modelin yorumu ve kavramsallaştırması bununla birleştirilmiştir. Kullanılan araştırma yöntemi
temelde niteldir; veriler yarı yapılandırılmış yoğun görüşmeler yoluyla ve paydaş odak gruplarından elde edilmiştir. Bu çalışmada veri
toplamak için kullanılan stratejiler, “anket”, “olgu çalışması” ve “gömülü teori”dir. Yarı yapılandırılmış görüşmelerden elde edilen veriler,
tematik analiz (verilerden rapor yazma analizi tekniği) ile sonuçlandırılmıştır. Veri yanlılığını azaltmak, birincil ve ikincil verileri
karşılaştırarak geçerliliği artırmak ve ‘üçgenlemeyi' sağlamak amacıyla NVivo yazılımı kullanılmıştır. Bu araştırmanın bulgusu, PMEK'in
sunduğu pedagojik becerilerin girişimci potansiyelinin geliştirilmesi için etkili olmadığıdır. Girişimcilik müfredatının geliştirilmesi ve
PMEK eğitmenlerinin, öğrencilerin ve uygulamacıların eğitimi için çalışılması gereklidir. Araştırma, ayrıca Zekat Eğitim Modeli'nin eğitim
programlarının yararına daha da geliştirilebileceğini ortaya koymaktadır. Çalışma, PMEK'in mikrogirişimcilik girişimlerini başlatma
çabalarına rağmen, bunun çok zayıf olduğu sonucuna varmıştır. Girişimcilik eğitimi vermek için etkili bir pedagojik yaklaşım üzerinde
çalışılması ve hem mesleki beceri programının, hem de girişimcilik eğitiminin güçlendirilmesi için müfredatın geliştirilmesi gerekmektedir.
|
|
|
|