|
2015, Cilt 5, Sayı 1, Sayfa(lar) 032-040 |
|
DOI: 10.5961/jhes.2015.107 |
Yükseköğretimde İngilizce Öğrenen Öğrencilerin Akademik Öz-Benlik, Öz-Yeterlik, Öz-Düzenleme ve Başarıları Arasındaki İlişki |
Özkan KIRMIZI |
Karabük Üniversitesi, Edebiyat Fakültesi, Batı Dilleri ve Edebiyatları Bölümü, Karabük, Türkiye |
Anahtar Kelimeler: Öz-benlik, Öz-yeterlik, Öz-düzenleme, Akademik başarı |
Öz-benlik, öz-yeterlik ve öz-düzenleme İngilizce öğrenen öğrencilerin başarılarını önemli ölçüde etkilemektedir. Bu yüzden, bu çalışma
yüksek öğretimdeki öğrencilerin öz-benlik, öz-yeterlik ve öz-düzenleme seviyelerini akademik başarı ve öz-değerlendirme açısından
ölçmek ve ikincil olarak öz-benlik, öz-yeterlik ve öz-düzenleme arasındaki ilişkiyi araştırmak için tasarlanmıştır. Bu çalışmada akademik
öz-benlik, akademik öz-güven ve akademik öz-çaba olarak iki bileşenden oluşmaktadır. Çalışmanın katılımcıları İngiliz Dili ve Edebiyatı
Bölümü'nde kayıtlı 130 yükseköğretim öğrencisidir. Liuand Wang'nin (2005) akademik öz-benlik ölçeği ana veri toplama aracı olarak
kullanılmıştır. Bu ölçek iki alt kategoriden oluşmaktadır: Akademik öz-güven ve akademik öz-çaba. Öz-yeterliliği ölçmek için alan yazın
taraması sonucu 4 maddelik bir sormaca ve öz-düzenleme becerilerini ölçmek için Pintrich et al. (1991) tarafından geliştirilen Güdülenme
ve Öğrenme Stratejileri Ölçeği kullanılmıştır. Elde edilen verileri analiz etmek için tanımlayıcı, varyans, korelasyon ve regresyon analizleri
kullanılmıştır. Sonuçlar göstermektedir ki yükseköğretimde İngilizce öğrenen Türk öğrenciler ortalama düzeyde akademik öz-benlik, özyeterlik,
öz-düzenleme ve öz-değerlendirme seviyelerine sahiptirler. Başarı seviyeleri yüksek olan öğrencilerin daha yüksek öz-düzenleme,
öz-değerlendirme ve akademik öz-güvene sahip oldukları görülmüştür. Korelasyon analizi çalışmanın bütün değişkenlerinin birbiriyle ve
akademik başarıyla ilişkili olduğunu göstermiştir ve regresyon analizi de başarının tek belirleyicisinin öz-yeterlik olduğunu göstermiştir.
|
|
|
|