|
2015, Cilt 5, Sayı 3, Sayfa(lar) 272-284 |
|
DOI: 10.5961/jhes.2015.129 |
Eğitimsel Liderlik: Seçilmiş Ülkelerde ve Pakistan'da Eğitimsel Gelişim ve Liderlik Programları |
Iqbal M. KHAN1, Usman KHALIL2, Ifra IFTIKHAR3 |
1Lahore School of Economics, Lahore, Pakistan 2University of Management & Technology, Lahore, Pakistan 3Lahore College for Women University, Lahore, Pakistan |
Anahtar Kelimeler: Liderlik, Eğitimde liderlik, Kültürel faktörler, Bölgesel faktörler, Pakistan |
Genellikle eğitimde liderlik konusu, ilk olarak ilgili konu ve çalışmaların ele alınmasıyla başlar. Bu yazı, önce liderliğin bazı yönlerini
incelemektedir; daha sonra bunları eğitimsel liderlik kavramı ile bütünleştirmek amacıyla kapsamı geliştirmeye çalışmaktadır. Pakistan'da
eğitimde liderlik iyi desteklenmiş ve ilgilenilmiş bir olgu olmayıp, şans eseridir. Liderlik eğitim ortamında anlık olarak ortaya çıkar ve
eğitimsel liderlik örnekleri çok nadirdir. Bu olguyu açıklamak için liderlik kapsamını geliştirmek, onu daha iyi açıklayan bir yol olabilir.
Ayrıca yüksek nitelikli eğitim ölçütleri taşıyan ABD, Kanada, İngiltere gibi ülkelerin eğitim politikalarını değerlendirmeye ve Pakistan
eğitim politikaları ve uygulamaları ile karşılaştırmaya çalıştık. Bununla birlikte, Pakistan eğitim kurumlarının ilke ve eğitim politikaları ile
tarihsel perspektif hakkında yeterli veri ve bilgi sahibi olmamamız bu yazının sınırlarını oluşturmuştur. Buna karşın, yapılan karşılaştırma
ilginç bir durum ortaya çıkarmaktadır. Esasa ilişkin olarak belirlenmedikleri için, bir vizyonu olan ve eğitimde öncülük etmeye yarayacak
ilkelerin eksikliği - pozisyon açısından yetersiz temele oturmuşluk ve kültürsüzlük - söz konusudur. ‘Siyaset politikası yaklaşımı'ndan
kurtulmak ve ‘okul kültürü modeli'ni tercih etmek gerekmektedir; bu da liderlik kalitesi ile sağlanır. Bu araştırmanın amacı, liderliğin
gerçekte ne olduğunu ve eğitim bağlamında nasıl yorumlanması gerektiğini ve Pakistan'daki kültürel ve bölgesel faktörler bağlamında iyi
bir eğitimsel liderlik modelinin ne olduğunu ve bunun nasıl geliştirileceğini anlamaktır.
|
|
|
|