|
2016, Cilt 6, Sayı 3, Sayfa(lar) 277-287 |
|
DOI: 10.5961/jhes.2016.164 |
Türk Yükseköğretim Sisteminin Son Onyıldaki Dönüşümü |
Pelin Deniz TEKNECİ |
Kalkınma Bakanlığı, Araştırma Geliştirme ve Girişimcilik Dairesi Başkanlığı, Ankara, Türkiye |
Anahtar Kelimeler: Yükseköğretim, Türk üniversiteleri, Türk yükseköğretim sistemi, Yükseköğretim okullaşma oranı |
Türkiye yükseköğretim alanında hızlı bir kitleselleşmeye tanık olmaktadır. Türkiye'deki yükseköğretim okullaşma oranı 2004 yılında yüzde
31 iken 2014 yılında yüzde 79'a çıkmış ve OECD ortalamasını geçmiştir. Bu çalışma, Türk yükseköğretim sektöründeki eğilimleri ortaya
koymayı amaçlamaktadır. Bu kapsamda, yükseköğretim okullaşma oranı, akademisyen ve öğrencilerin kompozisyonu, yükseköğretim
harcamaları ve yayın çıktılarında son on yılda yaşanan eğilimler tartışılmaktadır. Buna ilaveten Türkiye'nin diğer ülkelere kıyasla durumunu
ortaya koyabilmek adına OECD ortalamaları ile karşılaştırmalar yapılmıştır. Yapılan analizler, Türk yükseköğretim sisteminin okullaşma
oranı, kız öğrencilerin oranı ve kadın öğretim üyelerinin oranı açısından oldukça iyi performans sergilediğini göstermektedir. Bununla
birlikte öğretim üyesi sayısı, doktora öğrencisi sayısı, yabancı öğrenci sayısı, yurt dışından alınan fon miktarı, özel sektörün katılımı ile
yayın sayısı ve kalitesi açısından iyileştirilmesi gerektiğini ortaya koymaktadır. Türk yükseköğretim sisteminde, kısa zamanda yaşanan
genişlemenin de etkisiyle artan sorunların etkin bir şekilde çözülebilmesi açısından yükseköğretim sistemine ilişkin kapsamlı bir veri
tabanının oluşturulmasının, veriye dayalı politikaların teşvik edilmesinin, yükseköğretim sistemine yönelik açık ve ölçülebilir hedeflerin
maliyetleriyle birlikte ulusal politika dokümanlarına konulmasının ve üniversitelerin performanslarını değerlendirecek bir sistem
kurulmasının fayda sağlayacağı düşünülmektedir.
|
|
|
|