|
2018, Cilt 8, Sayı 1, Sayfa(lar) 145-161 |
|
DOI: 10.5961/jhes.2018.257 |
Türkiye’de Yükseköğretimde Öğrencilerin Dil Öğrenirken Hissettikleri Öğrenilmiş Çaresizliğin İncelenmesi |
Gökçe DİŞLEN DAĞGÖL |
Adana Bilim ve Teknoloji Üniversitesi, Yabancı Diller Yüksekokulu, Mütercim Tercümanlık Bölümü, Adana, Türkiye |
Anahtar Kelimeler: Öğrenilmiş çaresizlik, Dil öğrenimi, Yetişkin eğitimi |
Öğrenme çok boyutludur, doğası gereği sürekli gelişir ve çeşitli faktörlerden etkilenerek yaşam boyu sürer. Bu faktörlerden biri olan
öğrencilerin zihinsel yaşantıları öğrenme sürecini besler ve tamamlar, çünkü öğrencilerin öğrenmeye ilişkin bakış açıları kendi öğrenmelerini
şekillendirir. Yanlış yorumlamalar veya olumsuz inançların da bu süreçte şekillendirici etkisi vardır.
O nedenle, çalışmanın amacı yabancı dil olarak İngilizce öğreniminde üniversite öğrencilerinin yaşadıkları öğrenilmiş çaresizliği ve bunun
arkasındaki nedenleri incelemektir. Veri Türkiye’deki bir devlet üniversitesinden toplanmıştır ve katılımcılar amaçsal örnekleme yöntemi
ile seçilmiştir. Çalışmanın katılımcıları üniversitede birinci, ikinci, üçüncü ve dördüncü sınıfta okuyan öğrencilerden oluşmaktadır. Veriler
Öğrenilmiş Çaresizlik Ölçeği, öğrenilmiş çaresizlik açık uçlu anketi ve konu ile ilgili hazırlanmış nitel bir tablo ile toplanmıştır. Nicel data
SPSS programı ile analiz edilmiş olup, nitel veri içerik analizi ile incelenmiştir. Bu yönüyle çalışma, karma araştırma modelini kullanmıştır.
Çalışma sonucunda öğrenilmiş çaresizliği olan ve olmayan olarak iki grup bulunmuştur ve öğrencilerin dil öğrenen olarak öz kavramları ile
birlikte İngilizce öğreniminde çaresizliğe yönelik inançları sunulmuştur.
|
|
|
|