|
2018, Cilt 8, Sayı 3, Sayfa(lar) 626-642 |
|
DOI: 10.5961/jhes.2018.303 |
Pedagojik İnanç Sistemleri Ölçeğinin Uygulamalı Olarak Uyarlama, Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması |
Yılmaz SOYSAL, Somayyeh RADMARD, Ali Yiğit KUTLUCA |
İstanbul Aydın Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Temel Eğitim Bölümü, İstanbul, Türkiye |
Anahtar Kelimeler: Pedagojik inanç sistemleri, Öğretmen adayları, Uyarlama çalışması, Geçerlik, Güvenirlik |
Bu çalışmanın amacı Pedagojik İnanç Sistemleri Ölçeğinin (PİSÖ) gerçek bir araştırma bağlamında uyarlama, geçerlik ve güvenirlik
çalışmasının gerçekleştirilmesidir. PİSÖ’nün psikometrik özelliklerinin belirlenebilmesi için farklı bölümlerde öğrenim gören 689
öğretmen adayının ölçeği tamamlaması sağlanmıştır. Ölçeğin geçerlik çalışmaları için hem açıklayıcı, hem de keşfedici faktör analizi
gerçekleştirilmiştir. Faktör analizleri, genelde ölçeğin teorik modeller ile uyumlu olduğunu ve çeşitli yapılar tarafından karakterize
edilen iki faktöre sahip olduğunu göstermiştir. PİSÖ’nün faktörleri öğretmen-merkezli pedagojik inançlar ve öğrenci-merkezli pedagojik
inançlardan oluşmaktadır. Ayrıca PİSÖ’nün güvenilir bir ölçek olduğu da yapılan analizler sonucunda anlaşılmıştır. PİSÖ aktif olarak işe
koşulduğunda, katılımcı öğretmen adaylarının daha öğrenen-merkezli bir pedagojik inanç eğilimine sahip oldukları görülmüştür. Sosyodemografik
değişkenler açısından çeşitli değişkenler işe koşulduğunda, PİSÖ’ye ait skorların sadece cinsiyet değişkeni açısından önemli
bir farklılık arz ettiği, sosyo-ekonomik statü, yerleşim birimi, anne ve baba eğitim düzeyi gibi diğer faktörlerden etkilenmeden inanç
eğilimlerini belirleyebildiği gözlemlenmiştir. Bulgular ilgili literatür ışığında derinlemesine tartışılmıştır.
|
|
|
|