|
2019, Cilt 9, Sayı 3, Sayfa(lar) 529-541 |
|
DOI: 10.5961/jhes.2019.352 |
Üniversite Eğitiminin Rolüne İlişkin Özel Üniversite Öğrencilerinin Görüşleri |
Gülşah KISABACAK BAŞGÜRBOĞA1, Abdullah AÇAR2 |
1İstanbul Şehir Üniversitesi, Diller Okulu, İstanbul, Türkiye 2Bursa Uludağ Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Bölümü, Bursa, Türkiye |
Anahtar Kelimeler: Eğitim sosyolojisi, Yükseköğretim, Özel üniversite, Yükseköğretimde dönüşüm |
Eğitimin toplumsal rolü farklı bakış açıları tarafından birbiriyle uyum veya zıtlık gösteren şekillerde tanımlanmaktadır. Uzlaşmacı ve
çatışmacı yaklaşımların bu anlamda iki ucu temsil ettiği söylenebilir. Bu çalışmada, eğitimin en önemli aktörleri olan öğrencilerin bakış
açısıyla üniversite eğitiminin üstlendiği rolün açığa çıkarılması hedeflenmektedir. Bu doğrultuda özel üniversite öğrencilerinin üniversite
eğitiminin misyonu ve işlevine yönelik görüşleri nitel olarak incelenmiştir. Olgubilim olarak tasarlanan araştırmada, yarı-yapılandırılmış
görüşme formu kullanılarak yedi öğrenci ile bireysel görüşmeler yapılmış ve elde edilen veriler analiz edilmiştir. Bulgular, ‘üniversite
eğitiminin misyonu’, ‘üniversitede sosyalleşme’, ‘kariyer yapılandırma ve kişisel gelişim’ adlı dört kategori ve bunların altındaki çeşitli alt kategorilerde toplanmıştır. Sonuçta ortaya çıkan iki ana tema, ‘öğrencilerin üniversite eğitiminin misyonu ve işlevine ilişkin ifadelerindeki
sınırlı örtüşme’ ve ‘kariyer odağındaki artış ile üniversite eğitiminin anlamının azalması’ şeklindedir. Öğrencilerin üniversite eğitiminin
misyonuna yönelik görüşleri, uzlaşmacı yaklaşımın eğitim tasviri ile uyumlu görünmektedir. Öte yandan, öğrencilerin diğer üç kategori
altında toplanan üniversite eğitiminin işlevine yönelik görüşleri ise üniversite eğitiminde çatışmacı yaklaşımın tanımladığı türdeki bir
kaymaya yönelik örnekler içermektedir.
|
|
|
|