|
2020, Cilt 10, Sayı 2, Sayfa(lar) 264-275 |
|
DOI: 10.5961/jhes.2020.388 |
Türkiye’deki İngilizce Öğretmenliği Programlarının ve Öğrencilerinin Genel Görünümü |
Mehmet ASMALI |
Alanya Alaaddin Keykubat Üniversitesi, Yabancı Diller Yüksekokulu, Antalya, Türkiye |
Anahtar Kelimeler: İngilizce öğretmenliği, Türkiye, İngilizce yeterliliği, Üniversite tercih faktörleri, İngilizce öğretmenliği istatistikleri |
İngilizce dil öğretimi, Türkiye’nin küresel İngilizce yeterlilik endekslerindeki performansı ve öğrencilerin konuşma becerisi eksikliği
nedeniyle her zaman eleştirilmiştir. Dil öğretim programlarını değiştirmek için yapılan çeşitli girişimlere rağmen, durumun değiştiği iddia
edilemez. Bu çalışmada, ülkemizde dil öğretimi ve öğrenimi konusunun en önemli unsurlarından biri olan İngilizce öğretmenliği programları
ve bu programlarda okuyan öğrenciler araştırılmıştır. 2016-2019 yılları arasında İngilizce öğretmenliği programlarına ve öğrencilerine
ilişkin istatistikler, Yükseköğretim Kurulu tarafından başlatılan çevrimiçi bir platform olan YÖK Atlas’tan alınmıştır. Bu platformdan
alınan istatistiki veriler, öğrencilerin cinsiyeti, eğitim geçmişleri, üniversite tercihleri, yabancı dil testi ortalama skorları ile birlikte İngilizce
öğretmenliği programlarının akademik kadrosu, değişim programları performansı ve öğrencilerin programları tercih istatistikleri alınarak
analiz edilmiştir. İstatistikler, kız öğrencilerin bu programdaki sayıca üstünlüğünü ve öğrencilerin nispeten düşük İngilizce yeterliliğini
göstermiştir. Doktor öğretim üyesi pozisyonu bu programlarda sayıca önde gelen akademik personel olarak bulunmuştur. Ayrıca
bulgularda İngilizce öğretmenliği öğrencilerinin üniversite tercihlerinde coğrafi yakınlık ve öğrenci değişim programlarının mevcudiyeti
ile ilgili tercihleri sunulmuştur. Son olarak, gelecekteki bazı potansiyel araştırma konuları önerilmiştir.
|
|
|
|