|
2020, Cilt 10, Sayı 3, Sayfa(lar) 381-390 |
|
DOI: 10.5961/jhes.2020.398 |
Yükseköğretimdeki Güncel Yönelimlerin Analizi: Kalite Güvence Uygulamalarında Öğrenci Deneyimlerinin Yeri ve Önemi |
Nilüfer ÜLKER |
İstanbul Teknik Üniversitesi, Yabancı Diller Yüksekokulu, İstanbul, Türkiye |
Anahtar Kelimeler: Akreditasyon, Öğrenci değerlendirmeleri, Öğrenci geribildirimi, Yükseköğretim |
Öğrencilerden öğrenme süreçlerine ilişkin geribildirim talep etmek, günümüz yükseköğretiminde önemli kalite göstergelerinden biri
olarak görülmektedir. Yükseköğretimin uluslararasılaşması, kalite güvence ve çeşitli şekillerdeki kalite uygulamalarının önemini artırmıştır.
Bu çalışmada, yükseköğretim kurumlarında küreselleşme ve uluslararasılaşma ile birlikte ortaya çıkan güncel yönelimler incelenmiştir. Bir
kalite güvence mekanizması olarak gün geçtikçe yaygınlaşan akreditasyon ve akreditasyon sürecinin önemli bileşenlerinden olan öğrenci
değerlendirmelerine yapılan vurgunun arkasındaki unsurlar ele alınmıştır. Yükseköğretimde müşteri odaklılık, kalite, akreditasyon, öğrenci
deneyimleri ve öğrenci değerlendirmelerinin yeri ve önemi kapsamlı bir literatür taraması aracılığıyla sunulmuştur. Durum, Türkiye
bağlamında özel olarak irdelenmiştir. Yükseköğretim Kurulu (YÖK) düzenlemeleri gereğince ulusal ve/veya uluslararası akreditasyon almış
olan bazı programların öğrenci değerlendirmelerine odaklı standartlarının incelenmesi, birçok üniversitede öğrenci değerlendirmelerinin
akreditasyon kuruluşları tarafından öngörülen standartlara göre uygulandığını ve halihazırda önemli bir kalite güvence unsuru olduğunu
göstermektedir. Bu sebeple, Türk üniversitelerinde öğrenci değerlendirmelerinin farklı boyutlarına ilişkin potansiyel düzensizlikleri
ortadan kaldırmak hem genel olarak üniversitede öğretim kalitesini güvence altına almak hem de yükseköğretimin eğitim yoluyla öğrenciyi
dönüştürme gücünü artırmak için büyük önem arz etmektedir.
|
|
|
|