|
2014, Cilt 4, Sayı 1, Sayfa(lar) 056-066 |
|
DOI: 10.5961/jhes.2014.089 |
Üniversite “Web” Sitelerinin Tanıtım Amaçlı Kullanımı: Üniversitelerin Turizm Bölümleri Üzerine Bir Araştırma |
Dilek KEKEÇ MORKOÇ1, Mustafa DOĞAN2 |
1Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu, Çanakkale, Türkiye 2Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Ezine Meslek Yüksekokulu, Çanakkale, Türkiye |
Anahtar Kelimeler: İnternet, “Web” sitesi, Üniversite, Turizm eğitimi |
|
Değişim çağında artan bilgi ihtiyacını karşılamak amacıyla birçok kuruluş, kullanıcıları için “web” siteleri hazırlamaktadır. Bilginin
dağılmasında ve paylaşılmasında internetin önemi, yadsınamaz. Kurumların interneti, “web” siteleri aracılığıyla kullanma biçim ve işlevleri,
kurumlara güven ve saygınlık kazandıran faktörlerdendir. Özellikle üniversiteler, “web” sayfaları üzerinden birçok bilgiyi-mesajı, gerçek ve
potansiyel kitlelerine ulaştırırken; birçok kullanıcı da bu sayfalar sayesinde, üniversiteyle ilgili ihtiyaç duyduğu bilgilere ulaşabilmektedir.
Çalışmada, üniversite “web” sitelerinin önemi ve tanıtım amaçlı kullanımı, Türkiye'de dört yıllık turizm eğitimi veren bölümlerin “web”
siteleri üzerinden incelenmiştir. Araştırmada, 2012-2013 ‘Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi' üniversite tercih kılavuzuna göre en
yüksek taban puana sahip ilk üç devlet ve vakıf üniversitesinin turizm bölümleri seçilmiş ve bunlar içerik analizi yöntemiyle incelenmiştir.
Araştırmada, örnek olay kapsamında seçilen bu altı üniversitenin, turizm bölümlerine ait “web” sitelerini tanıtım aracı olarak nasıl
kullandıkları ortaya çıkarılmaya çalışılmıştır. |
Başa Dön
Öz
Giriş
Materyal ve Metod
Bulgular
Sonuç
Kaynaklar
|
|
İnternet kullanımının yaygınlaşmasıyla her türden bilgi bir araya
gelmekte, paylaşımlar artmakta ve bilgiye erişim kolay ve
hızlı olmaktadır. İnternet, sonsuz büyümeye açık, geniş alanlı
bir şebeke sistemi olup, haberleşme potansiyeli sağlayan bilgi
ve iletişim teknolojisi hatları için kullanılan bir ‘şemsiye’ terimdir.
İnternet kanalıyla kuruluşlar, birbirinden uzak birimlerini
birbirine bağlayabilmekte, tüketicilerle, kaynak ve hammadde
sağlayanlarla iletişim kurulabilmekte, insanlar kendilerini
ilgilendiren konularda bilgi ve veriye kolaylıkla ulaşabilmekte,
satış sonrası destek verilebilmekte, yayıncılık hizmeti gerçekleştirebilmekte,
yeni tanıtım ve reklam olanaklarına kavuşmaktadır
(Peltekoğlu, 1998). İnternetin sınırı olmadığı gibi etkisi
de ulusal sınırları aşmaktadır. İnternet bugün bilgiye en çabuk,
en kolay ve en ucuz yoldan ulaşma aracı hâline gelmiştir. Özellikle
iletişim, bilgiye erişim ve bilginin yayılmasında sağladığı
avantajlar dolayısıyla internet, bütün dünyada olağanüstü bir
hızla yaygınlaşmakta ve toplumlararası bilgi akışı artmaktadır.
“İnternette iyi tasarlanmış, doğru zamanda ve koşullarda iletilmiş
bir mesaj, bireylerin serbest iradesini kullanarak seçim ve
tercihlerini istenilen yönde gerçekleştirmelerini sağlar ve onları
bu yönde ikna eder” (Yurdakul & Öksüz, 2007). İnternetin çift
yönlü iletişime izin vermesi ve video, ses öğelerinin yanında
yazıyı da bünyesinde barındırarak kitle iletişim araçlarının tüm
özelliklerini bir arada toplamasından dolayı (Newhagen & Rafaeli,
1996) diğer kitle iletişim araçlarından üstün gözükmektedir
(Balcı & Akar, 2010).
İnternetin temel öğelerinin kullanım şekilleri, çeşitlilik ve farklılık
göstermektedir. Bunlardan ilki tanıtım aracı olan “web”
siteleridir. Tanıtma kuruluşun, bütün yön ve gerçekleriyle halka
anlatılması, kuruluşun yapı ve görevlerine ilişkin bilgi ve haberlerin
düzenli bir biçimde halka duyurulması ve gerektiğinde
bunların açıklığa kavuşturulması olarak tanımlanabilir (Özer,
2009). Tanıtım içerikli “web” sayfalarında tanıtım filmlerine,
fotoğraflara, sanal gezintilere, animasyonlara, haritalara, sesli
tanıtımlara, e-dergilere, e-broşürlere, promosyonlara, ziyaretçi
defterine ve birçok gerekli bilgiye yer verilebilmektedir (Çakır &
Yalçın, 2012). “Web” sitesi içeriğinde yöneticilerin biyografileri
ve kurumla ilgili çeşitli yazılar, ürün/hizmetlerle ilgili bilgiler,
kurumun tarihi, hizmete ve kuruma ilişkin sıkça sorulan sorular,
yararlı linkler, basında yayınlanmış haberler ve basın bültenleri,
gelecekteki plan ve projelere ilişkin bilgiler yer alabilmektedir
(Ryan, 2003). “Web”, internet sisteminde yer alan “hypertext”-
yazılı sistem olan “http” den oluşur. Hipertekst-yazılı sistem,
sisteme bağlı dosya ve dokümanları birbirine bağlamak için
kullanılan temel yazılım teknolojisidir. “Web”, internet kullanıcılarına
internette, çeşitli medya yazı, grafik, ses hatta video
bilgilerini sunma ve görüntüleme imkânı verir (Keeler, 1995;
akt.: Çakır ve Yalçın, 2012).
Bir “web” sitesinin kolay kullanılabilmesi için dikkat edilmesi
gereken pek çok özellik bulunmaktadır. Bu özellikler sitelerin
hedef kitlelerine göre değişiklik gösterebilmektedir. “Web”
sitelerinde yayımlanan içeriğin anlamlı ve kullanılabilir olması
için kısa, kolay gözden geçirilebilir ve amaca odaklı olması,
ayrıca kullanıcıların aklındaki sorulara cevap verebilir niteliğe ve kolayca anlaşılabilen yalın bir dile sahip olması gerektiği
söylenebilir. Kullanıcıyı çekecek ve tekrar ziyaret etmeye
teşvik edecek içeriği hazırlamak sıradan bir iş olmayıp, hedef
kitleye hitap dilini ve hedef kitlenin ihtiyaçlarını iyi bilmeyi
ve bunları kısa ve öz şekilde ifade edebilme yeteneğine sahip
olmayı gerektirmektedir. “İnternetin kaynak ile alıcı arasında
çift yönlü işleyen etkileşimli bir iletişim ortamı olması, hedef
kitleye birebir ulaşma olanağı veren özelliğinin yanında; hedef
kitleleri en iyi şekilde analiz etme, istek ve beklentilerini
en doğru düzeyde belirleme ve milyonlarca insanın bireysel
özelliklerine uygun iletişim faaliyetleri sunma olanağı sağlamaktadır”
(Elden, 2003). Bu özelliklere bakıldığında, bilimin ve
teknolojinin kaynağı olan üniversitelerin “web” sitelerini en iyi
şekilde hazırlayıp, kullanıcılara sunması gerektiği söylenebilir.
Özellikle; eğitim alacak olan ve eğitim almakta olan öğrencilere,
çalışan (akademik-idari) personeline ve üniversite dışında
yer alan tüm kurum ve kuruluşlarla bilgi paylaşımı sağlama
amaçlı “web” sayfaları hazırlanmaktadır. Bilgi yayılımının etkin
ve hızlı dönüşümü “web” sayfaları ile daha da kolaylaşmaktadır.
Üniversiteler kendi birimleri içerisinde yer alan fakülteler,
araştırma merkezleri, enstitüler vb. farklı bölüm veya birimler
direkt üniversite üzerinden verilen bir bağlantıyla kendi “web”
sitelerine hedef kitleleri yönlendirerek, hedef kitlelerin bu sitelerden
ayrıntılı bilgiler alabilmelerini sağlamaktadır (Yurdakul &
Coşkun, 2009).
Üniversiteler, toplumların ekonomik ve siyasal yaşamında etkin
ve öncü bir rol oynayan, kültürel iletişim merkezleri olarak
değerlendirilebilir. Bilimsel araştırma yapma, bilgi üretme ve
yayma, eğitim öğretim yapma, nitelikli insan gücü yetiştirme,
topluma önderlik etme ve kamuoyu oluşturmaları bakımından
üniversiteler yadsınamaz konumdadır (Günter, Güneş, &
Demir, 2012). Üniversiteler, dünyadaki birçok değişimde öncü
rol üstlenmekte, bilimsel ve teknolojik değişimin odağında yer
almaktadır. Basılı yayınların kullanımının yanı sıra “web” teknolojilerindeki
yayınlar da üniversitelerin başarılarını doğrudan
etkilemektedir. Üniversitelerin “web” sitelerinden birçok yayına
ulaşılmakta, bilimsel haberler okunmakta, öğrencilere ve
öğrenci adaylarına bilgi iletmede kullanılmaktadır.
Günümüzde üniversitelerin başarılarının değerlendirmelerinde,
“web” sitelerinin önemi giderek artmaktadır. Facebook,
Twitter gibi bazı sosyal ağlarda üniversitelerin beğenilme
oranları, paylaşımlar, bildirimler, iletişim ağları takip edilmekte,
hızlı bir şekilde kullanılmakta ve uygulanmaktadır. “Kar amacı
güden işletmeler de olduğu gibi üniversitelerde de “web”
sayfaları, hedef kitlelerinin geri beslemesine izin verecek ve
çift yönlü iletişim sürecinin gerçekleştirileceği interaktif bir
yapıda oluşturulmalıdır” (Yurdakul & Coşkun, 2009). Böylelikle
üniversitelerin “web” siteleri istenilen bilgi ve servisi zamanında
ve hızlı bir şekilde kullanıcılarına sunabilmekte, üniversite
itibarını ve kullanılabilirliğini arttırabilmektedir. Özellikle turizm
eğitimi veren yükseköğretim kurumlarının mevcut durumları
ve dünyada yaşanan değişim ve gelişimler dikkate alındığında,
“web” sitelerinin özellikle tercihte bulunacak öğrenciler,
okumakta olan öğrenciler, mezunlar, akademik personel, idari
personel ve diğer kullanıcılar için öneminin yadsınamayacak
boyutta olduğu söylenebilir. Turizm alanında lisans öğrenimi
gören öğrencilerin üniversite tercih ve karar sürecinde, hazırlık sınıfı olan yükseköğrenim kurumları birinci sırada iken, hemen
hemen aynı öneme sahip ikinci unsurun üniversitenin “web”
sitesi olduğu tespit edilmiştir (Sarı, 2010).
Yapılan literatür taramalarında, üniversitelerin “web” sitelerinin
kullanımına yönelik yeterli sayıda araştırma olmadığı
görülmektedir. Çalışmada, bu eksikliğin giderilmesine katkı
sağlamak amacıyla yola çıkılmıştır. Çalışmada, Türkiye Yükseköğretim
Kurumuna (YÖK) bağlı Öğrenci Seçme ve Yerleştirme
Merkezi’nin (ÖSYM) 2012-2013 üniversite tercih kılavuzunda
dört yıllık turizm eğitimi veren en yüksek taban puanlara sahip
ilk üç, devlet ve vakıf üniversitesinin, hedef kitlelerine yönelik
tanıtım ve bilgilendirme faaliyetlerini, “web” siteleri aracılığıyla
nasıl gerçekleştirdiklerini tespit etmek amaçlanmıştır.
Araştırmada turizm alanında eğitim veren devlet ve vakıf
üniversitelerinin, öğrenci adayları, mevcut öğrencileri ve diğer
kullanıcıları için sundukları “web” sitelerinin fonksiyon ve
özelliklerinin tespit edilmesi; ayrıca bu “web” sitelerinin nitel
olarak değerlendirilmesini amaçlanmıştır. Araştırma kapsamı
iki açıdan sınırlandırılmıştır. Birincisi, ÖSYM tercih kılavuzuna
göre aday öğrenciler tarafından en çok tercih edilen dolayısıyla
en yüksek taban puanlara sahip üniversiteler seçilmiştir.
Çok tercih edilen üniversitelerin internet üzerinden tanıtıma,
hangi düzeyde önem verdikleri gözlemlenmek istenmiştir.
İkinci olarak araştırma, iki ayrı kategorik birim olarak değerlendirilebilecek
devlet ve vakıf üniversitesi statüsündeki ilk üçer
üniversiteye odaklanmıştır. Böylelikle, organizasyonel ve mali
yapıları itibarıyla farklılığa sahip üniversitelerin bu durumlarının
araştırma konusuna ilişkin özelliklere yansıyıp yansımadığı,
farklılık olup olmadığını tespit etmek ve karşılaştırma yapmak
hedeflenmiştir. İlgili kurumlara ait “web” sitelerinin kullanıcıların
ihtiyacı olabilecek bilgileri iletme durumları, senkronize
iletişim kullanıp kullanmadıkları, sosyal ağlardan yararlanma
düzeyleri de incelenmeye çalışılmıştır. |
Başa Dön
Öz
Giriş
Materyal ve Metod
Bulgular
Sonuç
Kaynaklar
|
|
Çalışma 3-30 Temmuz 2013 tarihleri ile sınırlandırılmıştır.
“Web” sitelerinin dinamik bir yapı sergilemesi sebebiyle “web” siteleri bir defa ziyaret edilmiş, hazırlanan analiz formu
üzerinde gerekli işaretlemeler yapılıp, hesaplamalar tablolara
dökülmüştür. “Web” siteleri incelenirken aynı bilgisayar
ve bağlantıdan yararlanılmıştır. Hazırlanan indeks listesinde
işaretlemenin doğru olup olmadığını kontrol etmek amacıyla,
bilgisayar bölümü öğretim görevlilerinden yardım alınmıştır.
Turizm eğitimi veren bölümlerin kendi “web” sitesi adreslerinden
site girişi yapılmış ve kendi sitelerinde bulunan özellikler
dikkate alınmıştır.
2012-2013 ÖSYS Yükseköğretim Programları ve Kontenjanları
Kılavuzu incelenerek dört yıllık turizm eğitimi veren okulların
listesi hazırlanmıştır. Tercih listesi incelenirken üniversitelerin
‘Turizm Fakültesi’, ‘İktisadi İdari Bilimler Fakültesi’, ‘Ticari Bilimler
Fakültesi’, ‘Uygulamalı Bilimler Yüksekokulu’, ‘İşletme
Fakültesi’, ‘İktisat Fakültesi’, ‘Ekonomi Fakültesi’ gibi farklı
Fakülte ve Yüksekokullar altında eğitim verdikleri tespit edilmiştir.
YÖK’e bağlı 66 adet dört yıllık turizm eğitimi veren okul
olduğu tespit edilmiştir. Derinlemesine araştırma yapabilmek
amacıyla araştırma evrenini oluşturan 66 üniversiteden 6’sı
seçilmiştir. Amaçlı örnekleme yöntemi derinlemesine araştırma
yapabilmek amacıyla çalışmanın amacı bağlamında bilgi
açısından zengin durumların seçilmesidir (Büyüköztürk et al.,
2012). Seçilen altı üniversitenin üçü devlet üçü vakıf üniversitesidir.
Örneklem, amaçlı örnekleme yönteminin bir çeşidi olan
maksimum çeşitlilik örnekleme yöntemine uygun olarak (Büyüköztürk
et al., 2012), problemle ilgili kendi içinde benzeşik,
farklı durumlardan oluşturulmuştur. Tercih kılavuzundaki puan
sıralamasına göre ilk üç sırasında yer alan devlet ve vakıf üniversitelerinin
turizmle ilgili bölümlerinin, ‘Turizm İşletmeciliği’
ve ‘Turizm ve Otel İşletmeciliği’ bölümleri olduğu görülmüş ve
çalışmada bu bölümler dikkate alınmıştır. İlgili bölümlerinin
“web” site analizleri yapılan üniversiteler ve taban puanları
Tablo 1’de verilmiştir.
2013-ÖSYS Yükseköğretim Programları ve Kontenjanları kılavuzu
incelenerek turizm işletmeciliği eğitimi veren bölümlerden
sadece en yüksek puana sahip üç devlet ve üç vakıf
üniversitesinin “web” site analizleri yapılmıştır. Çalışmada, Gibson, Margolis, Resnick ve Ward’un (2001) ABD ve Birleşik
Krallık’daki seçim kampanyalarını “web” siteleri üzerinden karşılaştırmalı
olarak analiz ettikleri “Election Campaigning On The WWW In The US and The UK: A Comparative Analysis” isimli
çalışmalarında kullandıkları “web” sitesi analizi yöntemi esas
alınmıştır. Bu yöntem, Yurdakul ve Öksüz (2007) tarafından verkurumsal
“web” siteleri üzerine kıyaslamalı bir analiz çalışması
yapmak amacıyla uyarlanmıştır. Aynı analiz yöntemi, Yurdakul
ve Coşkun (2009) tarafından fakültelerin “web” sitelerinde
bulunması gereken özellikleri örgüt yapısı, verilen hizmetler ve
tanıtım üzerinden değerlendirdikleri çalışmada kullanılmıştır.
Araştırmada bu analiz yöntemi kullanılmış, kapsam dahilindeki
“web” sitelerinin ‘işlev’ ve ‘sunum’ özelliğine ilişkin olarak Yurdakul
ve Öksüz (2007), Yurdakul ve Coşkun (2009)’un kullandığı
indeks ve puanlamalar temel alınmıştır. Araştırmanın etkinliği
açısından sadece “web” siteleri aracılığıyla elde edilen bilgiler
temel alınmış, diğer iletişim ortamları kullanılarak yayılan iletişim mesajları dikkate alınmamıştır. Kullanılan puanlama sistemi
(Yurdakul & Coşkun, 2009) fonksiyon ve sunum özelliklerinekriterlerine
göre “web” sitelerinin incelenmesi şeklinde olup
aşağıda detayları verilmiştir.
Fonksiyon Özellikleri
Araştırma kapsamındaki kurum “web” siteleri Tablo 2’de enformasyon/
bilgi akışı, Tablo 3’de haberleşme ağı, katılım ve
kampanya kriterleri verilmiştir.
Sunum Özellikleri
Araştırmada kullanılan kriterlerin ikincisi sunum özelliklerine
ilişkin olup bunlar görsellik, erişilebilirlik, gezilebilirlik, güncellik,
görülebilirlik özellikleridir. Tablo 4’te görsellik, erişebilirlik
ve gezilebilirlik boyutlarının unsurları verilmiştir.
Güncellik
Bu bölümün toplam puanı 0-6 arasında değişmektedir. Güncelleme
Tarihi: Her gün güncelleme (6); 1-2 günde bir (5); 3-7
günde bir (4); iki haftada bir (3); ayda bir (2); 1-6 ayda bir (1);
+6 ay (0)
Görülebilirlik
“Link” Sayısı: Arama motorunda yapılan arama sonucunda
elde edilen kurumla ilgili linklerin sayısının değerlendirilmesi.
“Link”: Kurumun “Web” Adresi
Ayrıca çalışmayla incelenen üniversitelerin “web” sitelerinin,
Türkiye ve Dünya’daki “link” sıralamaları, Alexa1 sıralamaları
göz önüne alınarak incelenmiş ve yorumlanmıştır. Alexa, 1996
yılında kurulan ve tüm dünyadaki “web” sitelerini analiz edip,
çeşitli kriterlere göre, dünya üzerindeki ve “web” sitesinin hizmet
verdiği ülkedeki sıralamasını gösteren bir analiz ve ölçümleme
aracıdır (Genç, 2010). Bu alanda oldukça eski olmasından
dolayı çok büyük bir veri tabanına sahip olup, bu veri tabanından
dolayı internet kullanıcılarının bir “web” sitesi hakkında
bilgi edinmek için ilk baktıkları ölçümleme aracı durumundadır.
Alexa, bir “web” sitesini analiz ederken, ziyaretçilerin siteye
arama motorlarından mı yoksa direkt olarak mı geldiklerini,
sitede kaç sayfa gezdiklerini ve ne kadar vakit geçirdiklerini
göz önünde bulundurur. Alexa %100 doğru veriler vermemekle
birlikte, verdiği veriler yaklaşık olarak güvenilir sayılır ve siteler
hakkında yaklaşık fi kir sahibi olunmasını sağlar.
|
Başa Dön
Öz
Giriş
Materyal ve Metod
Bulgular
Sonuç
Kaynaklar
|
|
Çalışmada karşılaştırma yapılan fakültelerin “web” sitelerinin
link popülaritesi ve tıklanma sayılarını görmek için Alexa’’dan
yararlanılmıştır. Bir “web” sitesinin Dünyada, Türkiye’de ya da
kendi ülkesinde kaçıncı sırada bulunduğuna ilişkin verileri görmek
için, ‘alexa.com’dan yararlanılmaktadır. Ayrıca Alexa’nın
“Country” bölümünden Türkiye bölümü seçildiğinde, Türkiye’deki
internet kullanıcılarının en çok ziyaret etikleri ilk 100
“web” sitesinin listesi görülebilmektedir. Alexa Türkiye’deki en
çok tercih edilen ilk 500 site içindeki detaylı sıralamalarını vermektedir. Buna göre üniversitelerin Alexa’da yer alan sıralaması
Tablo 5’de verilmiştir.
Tablo 5 incelendiğinde İstanbul Üniversitesi Turizm İşletmeciliği
bölümü “web” sitesinin Dünya ve Türkiye sıralamasının
diğer üniversitelere göre daha yüksek olduğu görülmektedir.
Dünya’da Alexa Sıralaması bölümü, sitenin son üç ay içerisindeki
trafiğini günlük olarak bölerek ortalama bir veri elde eder ve
bu veriyi Dünya’daki tüm siteler ile karşılaştırır ve sıralar. Yine
diğer üniversitelere göre, nispeten site bağlantısı da yüksektir.
İstanbul Üniversitesi’nin ardından Dünya Alexa sıralamasında
Boğaziçi Üniversitesi’nin, Türkiye Alexa sıralamasında Dokuz
Eylül Üniversite’sinin diğer üniversitelere oranla daha çok
ziyaret edildiği görülmektedir. (Alexa’da sıralamanın düşük
olması, ilk sıralarda olduğunu göstermektedir.) Devlet üniversitelerinin,
vakıf üniversitelerine göre Dünya’da ve Türkiye’de
alexa sıralamasında daha üst sıralarda olduğu görülmektedir.
Örneğin, Yaşar Üniversitesi sıralamalarda oldukça geridedir.
Türkiye dışındaki ülkelerden ziyaretçi girişlerine ilişkin veriler
de Tablo 5’de yer almaktadır. Bu ülkeler Hindistan, ABD, Azerbaycan,
Almanya, İngiltere, İran ve Filipin olarak tespit edilmiştir. Kendi “web” sitesi ismi ile aranan üniversitelerin Yeditepe,
Bilkent ve Yaşar Üniversite’leri olduğu görülmüş; ayrıca anahtar
üniversitelerin arama motorunda İngilizce olarak arandıkları
tespit edilmiştir. Google (tr) üzerinden yapılan aramalarda İstanbul
Üniversitesi ve Dokuz Eylül Üniversitesi’nin oranı yüksek
iken, Yeditepe ve Boğaziçi Üniversiteleri’nin de birbirine yakın
oranlara sahip olduğu görülmektedir. Yine Google’dan İngilizce
olarak yapılan aramalarda en çok Yeditepe ve Boğaziçi Üniversiteleri
aranmıştır. Sosyal ağların kullanılması incelendiğinde,
vakıf üniversiteleri bu açıdan öne çıkmaktadır. En önemli sosyal
ağlardan biri olan Facebook’daki ziyaretçi yüzdesi en yüksek
olan üniversiteler, Yaşar ve Bilkent Üniversiteleri’dir.
“Web” Sitelerinin Fonksiyonel Özelliklerine İlişkin Bulgular
Çalışmanın araştırma kapsamında yer alan Turizm eğitimi veren
bölümlerin “web” sitelerinin fonksiyon özelliği’ ana başlığı altında yer alan alt başlıklar; enformasyon/bilgi akışı, haberleşme
ağı, katılımcılık ve kampanya başlıkları tek tek ilgili üniversitenin
“web” sayfasına girilmiş ve her üniversite için ayrı bir form
doldurulmuştur. “Web” sitelerinde özellikler (sekmeler, başlıklar,
linkler vb.) içerik analizi yöntemi ile incelenerek gerekli
işaretlemeler yapılmış ve puanlamalar, Tablo 6’da sunulmuştur.
Enformasyon ve Bilgi Akışı
Çalışma kapsamındaki üniversitelerden Boğaziçi, Yaşar ve Bilkent
Üniversiteleri’nin ilgili bölümlerinin kendilerine ait “web”
sayfaları bulunmaktadır. Diğer üniversiteler olan Yeditepe Üniversitesi,
Dokuz Eylül Üniversitesi ve İstanbul Üniversitesi’nin
ise turizmle ilgili bölümlerinin “web” sayfalarındaki bilgilere,
ana sayfaya (İlgili fakültenin-yüksekokulun “web” sitesine) bağlanarak
ulaşılabilmektedir. İnformasyon ve bilgi akışı başlığında
üniversitenin genel yapısı ile ilgili bilgileri kullanıcılarına sunup
sunmadığı ile ilgili içerik araştırması yapılmıştır. Vakıf üniversiteleri
grubundan Yeditepe Üniversitesi, devlet üniversiteleri
grubundan Dokuz Eylül Üniversitesi’nin enformasyon ve bilgi
akışının diğerlerine göre daha yüksek olduğu görülmektedir.
Tercih kılavuzunda en yüksek taban puana sahip olan Boğaziçi
Üniversitesi enformasyon ve bilgi akışı açısından en düşük performansa
sahiptir.
Kurumun bina alt yapısıyla (alan ölçümü, salonlar, laboratuvarlar
vb.) ilgili sadece Yeditepe Üniversitesi’nde, mimari
özellikler verilerek kullanıcılara bilgi akışı sağlanmıştır. Yeditepe
Üniversitesi kampüs haritasıyla, yerleşke içinde yer alan çarşı,
postane, telefon hizmetleri, banka, yeme-içme, spor tesislerine
ilişkin bilgilere yer vermiştir. Araştırma kapsamındaki diğer
üniversitelerde böyle bir özellik tespit edilememiştir. Üniversitenin
tanıtımına yardımcı olduğu düşünülen sanal tur, Yeditepe
Üniversitesi’nde fotoğraf galerisiyle birlikte verilmiştir. Diğer
vakıf ve devlet üniversitelerinde bölümü tanıtan, bilgi veren
fotoğraf vb. materyallere rastlanılamamıştır. Devlet üniversitelerinin
bu alanda daha yetersiz oldukları da söylenebilir.
Araştırma kapsamındaki tüm üniversitelerde ‘kurul kararları’ ile
ilgili bilgi verilen bir özelliğe, bilgiye rastlanılmamıştır. Yeditepe
Üniversitesi ve Dokuz Eylül Üniversitesi ‘Öğrenci temsilciliği’
hakkında bilgi veren bölüm oluştururken, diğer üniversitelerde
bu özellik görülmemektedir. Önemli olduğu düşünülen yönetim
ve akademik, idari personel bilgileri konusunda Yaşar Üniversitesi
ve İstanbul Üniversitesi’nde akademik personel dışındaki
idari personel bilgilerine ulaşılamamıştır. Bu konuda devlet ve
vakıf üniversiteleri arasında ayrım yapmak mümkün değildir.
Aday öğrenciler için kontenjan, puanlamalar, mezunlar hakkındaki
bilgiler, staj olanakları, yurtdışı değişim programları ve
lisansüstü programlarının güncel bir şekilde verilmesi hatta bu
bilgilerin sosyal ağlar yoluyla duyurulması, üniversitenin tanıtımı ve popülerliği için oldukça önemli basamaklardır. Bu konuda
Yeditepe Üniversitesi’nin ilgili sayfalarında kontenjan bilgileri
yer almakta, ayrıca aday öğrenciler için özel bir link de verilmektedir.
Hazırlanan sayfada aday öğrencilerin ihtiyaç duyacağı
her türlü bilgi yer almakta, ayrıca mezunlarla ilgili Mezunlar
Derneği’nin ilgili sitelerine verilen linklerle ulaşılmaktadır. Ayrıca
öğrenci değişim programları ile ilgili bilgi de yer almamaktadır.
Bilkent Üniversitesi’nin mezunlarla ilgili bölümü (Mezunlar
Derneği mevcut) kontenjan ve yerleştirmeyle ilgili bilgileri yer
almakta; aday öğrencilere yönelik bilgi linkleri hazırlanmış,
değişim programları ülke listeleri ve özellikle de üniversitelerden
yatay-dikey geçişler hakkında bilgiler verilmiştir. Bilkent
Üniversitesi sayfasına 2008 yılında aldığı, Türkiye’nin ‘Turizm
Oscarları’ olarak kabul edilen SKALITE (Turizmde Kalite Ödülleri’)
ödülünü de eklemiştir. Yaşar Üniversitesinde mezunlara
ilişkin bölüm, kısmen oluşturulmuş, ancak aday öğrenci bilgileri
ve değişim programlarına ilişkin bölümlere yer verilmemiştir.
Dokuz Eylül Üniversitesinde ‘Mezunlar’ bölümü yer almakta
fakat kontenjan ve yerleştirmeyle ilgili bilgiler bulunmamaktadır.
Aynı şekilde İstanbul Üniversitesi’nde de mezunlarla ilgili
bölüm (örneğin, yıllar bazında mezun sayıları verilmiştir) ve
değişim programları hakkındaki bilgiler verilmiş, fakat aday
öğrencilere yardımcı olabilecek bilgiler verilmemiştir. Boğaziçi
Üniversitesi’nin mezunlarla ilgili bölümü ve ön kayıt bilgileri
kısmen mevcuttur. Aynı üniversitenin ilgili sayfasında tanıtım
programı hazırlanmış olduğu, ancak programın hata verdiği ve
çalışmadığı görülmüştür. Yine değişim programları hakkındaki bilgilere rastlanılmamıştır. Aday öğrencilere yönelik bilgilendirme
konusunda vakıf üniversiteleri “web” sitelerinin belirgin biçimde
devlet üniversitelerinden daha işlevsel ve yeterli olduğu
görülmüştür.
Boğaziçi Üniversitesi yararlı “link” olarak turizm alanı ile ilgili
kurum-kuruluşların (Dünya Turizm Örgütü, TURSAB) “link”lerini
vermektedir. Bilkent Üniversitesi bölüm mezunlarının ‘Yeminli
Mali Müşavir’ olabilmesiyle ilgili olarak örnek bir resmi yazı eki
koymuştur. “Web” sitelerinde ‘Uygulamalı Restoran’ın (“Lepiment
Rouge Restaurant”) çalışma saatleri, menü, rezervasyon
ve fi yat seçenekleri ile vermişlerdir. Bölümün kurumsal ortakları
(Üniversite-Sanayi işbirliği) listesi verilmiştir. Ayrıca Turizm
ve Otelcilik Meslek Yüksek Okulu’na bağlantı “linki” de eklenmiştir. Sıkça Sorulan Sorular (SSS) özelliği, Boğaziçi Üniversitesi
hariç, tüm üniversitelerin “web” sayfalarında yer almaktadır.
Araştırma kapsamındaki tüm üniversitelerin bölüm ders bilgileri
“web” sitelerinde yer almakla birlikte Bilkent ve Yeditepe
Üniversiteleri’nin dönemlik ders programları da “web” sayfalarına
eklemiştir. Dokuz Eylül Üniversitesi İşletme Fakültesi ve
İstanbul Üniversitesi İktisat Fakültesi’nin kendilerine ait logoları
bulunmaktadır.
Tüm “web” siteleri ortalamasına bakıldığında enformasyon ve
bilgi akışının, altı bölümde 33 puan üzerinden ortalama 17,5
puan aldığı görülmektedir. Bu durum, bilgi akışı performansı
açısından üniversite “web” sayfalarının ortalama bir değereseviyeye
sahip olduğunu göstermektedir. İnformasyon ve Bilgi
akışı fonksiyonu açısından devlet ve vakıf üniversiteleri arasında
genel olarak belirgin bir fark bulunmasa da özellikle aday öğrencilere
yönelik bilgilendirme gibi konularda vakıf üniversitelerinin
daha iyi bir performansa sahip oldukları görülmektedir.
Haberleşme Ağı
Araştırmada, sadece ‘Turizm İşletmeciliği’ ve ‘Turizm ve Otel İşletmeciliği’ bölümlerine ait “web” siteleri örnek olarak alınmıştır. Bu nedenle e-posta adresleri sayısı “web” sitesinde
bulunanlarla sınırlandırılmıştır. Bağlı bulunduğu fakültenin
sitesindeki e-postalar, uygulamaya dahil edilmemiştir. Çalışma
kapsamındaki tüm üniversitelerin ‘Turizm İşletmeciliği’ bölümünde
akademik e-postalar yer almaktadır. Sadece İstanbul
Üniversitesinde akademik personelin isimlerine yer verilmiş
ancak e-posta bilgilerine ulaşılamamıştır. İdari personelle ilgili
haberleşme bilgilerine de ulaşılamamıştır. Teknolojinin hızlı değişen
boyutu dikkate alındığında çalışma kapsamındaki “web”
sitelerinde e-posta kullanım oranının oldukça az olduğu sonucu
ortaya çıkmaktadır. Yine araştırma kapsamında ilgili bölümlerin
sosyal ağlara bağlantıları mevcuttur. Kullanılan ağlar facebook,
twitter, google + ve youtube’dur. Haberleşme ağına ilişkin oran
ortalaması 20,5 olarak hesaplanmıştır. Haberleşme ağı açsından
devlet ve vakıf üniversiteleri arasında kategorik olarak
ciddi bir fark görülmemiştir.
Katılımcılık Fonksiyonu
Araştırma kapsamındaki tüm üniversitelerin turizm işletmeciliği
bölümü “web” sitelerinde e-posta ile iletişim kurulabilen
bölüm ve alanların mevcut olduğu görülmüştür. Çalışmanın
katılım aşamasında yapılan incelemede, ilgili bölümlerin
“web” sitelerinde eşzamanlı görüşme, ziyaretçi defteri, ziyaretçi
anketi, üyeliklere ilişkin online form vb. özellikler tespit
edilememiştir. Özellikle elektronik sayfada açılacak e-öneri
bölümü ya da e-şikayet özellikleri, bölümle ilgili ve kurum içi
düzenlemeler-değerlendirmeler yapmak için oldukça işlevseldir.
Ayrıca karşılıklı etkileşimle “web” sitesi üzerinden edinilen
bu bilgilerin, siteye yansıtılmasının, üniversiteler için büyük
yararı olabilir. Çalışmada incelenen “web” sitelerinin fonksiyon
özellikleri açısından sadece bilgi verici “web” siteleri oldukları;
kullanıcı odaklı, katılımcı ve geri bildirim alıp değerlendiren
“web” siteleri olmadıkları ifade edilebilir.
Kampanya
İlgili “web” sitelerinde Yeditepe Üniversitesi ve Yaşar Üniversitesi
sosyal sorumluluk kampanya aktarımının yapıldığı
gözlenmiştir. Bunun dışında araştırma kapsamındaki üniversitelerin
ana sayfalarında beliren Banner, Pop-Up’larda olumsuz
kampanyalar bulunmamaktadır. İndirme (Download) özelliklerine
de incelemelerde rastlanamamıştır. Oysaki özellikle sosyal
sorumluluk kampanyalarının bilim alanı ile ilgili olsun olmasın
mutlaka kullanıcılara duyurulması ve proje kapsamında da destek
verilmesi gerekmektedir. Vakıf üniversitelerine ait “web”
sitelerinin bu alanda devlet üniversitelerine göre kampanya
aktarımında daha etkin oldukları görülmüştür.
“Web” Sitelerinin Sunum Özelliklerine İlişkin Bulgular
Sunum özelikleri görsellik, erişebilirlik, gezilebilirlik ve güncellik
boyutları üzerinden Tablo 7’de genel olarak aktarılmıştır.
Görsellik
Boğaziçi Üniversitesi ‘Turizm İşletmeciliği’ bölümünü tanıtan
video, youtube üzerinden yayınlamaktadır. Dokuz Eylül
Üniversitesi’nin ve Yaşar Üniversitesinin de “web” sitelerinde
tanıtım videosu mevcuttur. İstanbul Üniversitesinin Turizm İşletmeciliği
Bölümü “web” sitesinde görsellik açısından incelendiğinde
‘Fakülte Marşı’nın ana sayfada yer aldığı görülmektedir.
Bunun dışında turizm bölümünü tanıtan video, animasyon gibi
özeliklere rastlanılamamıştır. Araştırma kapsamında ki üniversitelerin
“web” sitelerinin, görsellik özelliklerinin kullanımı
açısından yeterli seviyede olmadıkları söylenebilir.
Erişilebilirlik
Bilkent Üniversitesinin Turizm ve Otel İşletmeciliği bölümü
“web” sitesi İngilizce olarak hazırlanmış ancak Türkçe’ye çeviri
seçeneği bulunmamaktadır. İstanbul Üniversitesi’nin “web”
sitesinde yabancı bir dile çeviri özelliği bulunmamaktadır.
Diğer üniversitelerin “web” sitelerinde Türkçe-İngilizce dil seçeneği
sunulmuştur. İngilizce dışında farklı bir dil seçeneğine
rastlanılmamıştır. “Web” siteleri uygulama indeksine göre
değerlendirildiğinde ise Boğaziçi Üniversitesi açılış sayfa boyutu 81.3 KB, Dokuz Eylül Üniversitesi’nin 546.2 KB, İstanbul
Üniversitesi’nin 872.9 KB, Bilkent Üniversitesi’nin 332.1 KB,
Yaşar Üniversitesi’nin 716.1 KB ve Yeditepe Üniversitesi’nin ise
1.4 MB verilik hacme sahip olduğu tespit edilmiştir. Boğaziçi
Üniversitesi performans sınıfı olarak 100/86, Dokuz Eylül Üniversitesi
100/67, İstanbul Üniversitesi 100/85, Bilkent Üniversitesi
100/84, Yaşar Üniversitesi100/86, Yeditepe Üniversitesi
100/69 olarak tespit edilmiştir.
Gezilebilirlik
Yeditepe ve Dokuz Eylül Üniversitelerinin ‘Turizm İşletmeciliği’
bölümlerinin “web” siteleri, gezilebilirlik seçenekleri açısından
tam puan almıştır. “Web” sitelerinin gezilebilirlik özellikleri kullanıcının
ihtiyacına cevap verilecek şekilde tasarlanmıştır. Arama
motoru mevcuttur. Böylelikle site içerinde bilgi, haber veya
herhangi bir konu ya da başlık kısa sürede bulunabilmektedir.
Sayfa ikonlarının sitenin alt kısımlarında yer alması da yine site
içinde gezintiyi ve bilgiye ulaşmayı kolaylaştıran bir özellik olarak
karşımıza çıkmaktadır. Site haritası ise aranılan başlıklara,
konulara ulaşmada, zaman tasarrufu yapmayı ve sitenin içinde
yer alan diğer özellikleri de kısa zamanda öğrenme şansı tanımaktadır.
İstanbul Üniversitesi’nde gezilebilirlik özelliklerine
uygun bir “web” sitesi sunmuştur. Boğaziçi Üniversitesi ve Yaşar
Üniversitesi gezilebilirlik özellikleri açısından diğer üniversitelere
oranla daha az özelliği sitelerinde kullanmışlardır. Çalışmada
kullanılan kriterlerin aralığı 0-5 iken gezilebilirlik ortalaması
3.16 bulunmuştur.
Güncellik
Araştırma kapsamındaki üniversitelerin “web” siteleri, 1 ay
süreyle ziyaret edilmiş, güncellik değişikliklerine bakılmıştır.
Fakat sitelerde araştırma süresinde herhangi bir veri girişinin
olmadığı görülmüştür. Etkinlik takvimi olan üniversiteler zaten
yıllık etkinliklerini takvim üzerinden vermektedirler. Sitelerinde
ayrıca duyuru yapmamışlardır. Bunun yanı sıra çalışmanın yaz
mevsimine denk gelmesi de güncellenme sıklığının düşmesinin
bir nedeni olduğu ifade edilebilir. İstanbul Üniversitesi’nin en
son güncellemesinin ise 05.12.2012 tarihinde yapılmış olduğu
tespit edilmiştir.
Görülebilirlik
Üniversitelerin arama motorunda yapılan arama sonucunda
elde edilen kurumla ilgili linklerin sayısının değerlendirilmesi
yapılmıştır. Alexa sayfası ziyaret edilerek turizm işletmeciliği
bölümlerinin “web” sitelerinin Tablo 2’de link sayıları verilmiştir.
Link sayılarına bakıldığında İstanbul Üniversitesi 11.540,
Boğaziçi Üniversitesi 4.830, Bilkent Üniversitesi 3.716, Dokuz
Eylül Üniversitesi 2.595, Yeditepe Üniversitesi 1.275 ve Yaşar
Üniversitesi ise 973 linke sahiptir. Görülebilirlik noktasında
devlet ya da vakıf üniversiteleri açısından herhangi bir farklılık
bulunmamakla birlikte İstanbul Üniversitesi’nin diğer üniversitelere
göre çok daha yüksek bir görünürlüğe sahip olduğu
ortaya çıkmıştır. Bunun önemli nedenlerinden biri, İstanbul
Üniversitesi’nin daha geniş bir akademik birime ve kadroya
sahip olması olabilir. |
Başa Dön
Öz
Giriş
Materyal ve Metod
Bulgular
Sonuç
Kaynaklar
|
|
Üniversitelerin amaçlarına ulaşabilmesi için dış çevresiyle sürekli
ve etkin ilişkiler içinde olması kaçınılmaz görülmektedir.
Üniversiteler, hedef kitlelerine ulaşmak ve onlara kendilerini
anlatabilmek için çeşitli iletişim araçlarını kullanmaktadır. Bu
araçlar üniversitenin amaçlarına, hedef kitleleri, yönetim anlayışı,
tanıtım bütçesi ve sahip olduğu teknolojik altyapı gibi
birçok unsura bağlı olarak değişebilmektedir. Üniversitelerin
değişimlere ayak uydurabilmeleri için çağdaş yönetim teknikleri
doğrultusunda dinamik bir yapı oluşturmaları gerekmektedir.
Ancak çalışmada, üniversitelerin “web” sitelerini sıklıkla güncellenmediği,
bilgi güncellemelerini uzun aralıklarla yaptıkları
görülmüştür.
Üniversitelerin “web” siteleri üzerinden sağladıkları bilgi akışı
performansınınsa ortalama bir seviyede olduğu tespit edilmiştir.
Bu durum, dinamik ve güncel bir “web” sitesi üzerinden
iletişim kurmanın işlevsel özelliklerini kısıtlamaktadır. Aday
öğrencilere yönelik bilgilendirme konusunda vakıf üniversitelerinin
devlet üniversitelerinden daha yeterli oldukları bu konuyu
daha fazla önemsedikleri görülmüştür. Bu durum üniversiteler
arasındaki rekabet konusunda vakıf üniversitelerinin daha güçlü
olduğu; “web” sitelerini daha işlevsel kullandıkları görülmüştür.
Devlet üniversitelerinin “web” sitelerini hedef kitlesi olan
potansiyel öğrencilerine tanıtım için daha etkin kullanmaları
gerektiği açıktır.
Sosyal sorumluluk projeleri ve gönüllülük projeleri kurumların
bilinirliliğini arttırmak için önemli kampanyalardır. Bilim üreten
üniversitelerin bu konuda önde olması ve genç tüketicilerine bu
projelerini duyurmaları gerekmektedir. Vakıf üniversitelerinin
bu konuda daha etkin oldukları ve bunu hedef kitlelerine aktardıkları
görülmektedir. Devlet üniversitelerinin bu alandaki hem
faaliyet hem de “web” sitelerini kullanma düzeyleri zayıftır.
Üniversitelerin daha güncel “web” siteleri için kullanıcılarının
ziyaret sıklıklarını ve ziyaret nedenlerini düzenli olarak takip
etmeleri ve sitelerin içeriğini bu bilgiler ışığında dinamikleştirmeleri
gerektiği açıktır. Üniversiteler, “web” siteleriyle sadece
öğrencilerine değil, mezunlarına, akademisyenlerine, idari
personeli ve diğer akademik birimlerine değil aynı zamanda
kamu kurum ve kuruluşlarına, özel işletmelere, sivil toplum kuruluşlarına da seslenmektedir. Bu nedenle “web” sitelerinin,
tüm gerçek ve potansiyel kullanıcılarının ihtiyaçlarına yönelik
merkezi bilgiyi sağlarken onların taleplerini de dikkate almaları
önemlidir. Çalışma, fonksiyon özellikleri açısından turizm eğitimi
veren bölümlere ait “web” sitelerinin, daha çok bilgi verme
amaçlı oluşturulmuş olduğu; kullanıcı odaklılık, katılımcılık ve
geri bildirim alıp değerlendirme unsurları açısından yetersiz
olduğu sonucunu göstermiştir. “Web” siteleri üzerinden kullanıcılardan
alınan geribildirimlerin, sitelerin geliştirilmesi için de
üniversitelere büyük yarar sağlayacağı düşünülmelidir.
Araştırma kapsamındaki “web” sitelerinin, görsellik özelliklerini
kullanması ve sunma performansı zayıftır. Tanıtım filmleri, çeşitli
videolar vb. gibi görsel unsurların “web” siteleri üzerinden
sunumu yetersizdir. Sosyal ağların etkin kullanımı da üniversiteler
için oldukça önemli bir faktördür. Araştırma kapsamındaki
tüm üniversitelere ait “web” sitelerinin, sosyal ağlara bağlantıları
bulunmakta olup, bu alanda beklentiler genel olarak
karşılanmaktadır.
Teknolojik ilerlemenin hızla geliştiği ve üniversiteler arasındaki
rekabetin günden güne arttığı günümüz koşullarında “web”
sitelerinin etkin kullanımı oldukça önemlidir. Üniversitelerin,
genel olarak bu alana daha fazla önem vermesi ve internet
mecrasını daha etkin kullanması, genç nüfusun daha yoğun
olarak kullandığı teknolojik araç ve alanlarda daha fazla yer
alması gerektiği açıktır. |
Başa Dön
Öz
Giriş
Materyal ve Metod
Bulgular
Sonuç
Kaynaklar
|
|
1) Balcı, Ş. & Akar, H. (2010). Siyasal Bilgilendirmede İletişim Araç ve
Yöntemlerinin Önem Düzeyi: 29 Mart Yerel Seçimleri Konya
Araştırması. E-Journal of New Word Sciences Academy, 5(2),
282–305.
2) Büyüköztürk, Ş.,Çakmak, K.E.,Akgün, E.Ö.,Karadeniz, Ş.& Demirel,
F. (2012). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem
Akademi
3) Elden, M. (2003). Reklam Yazarlığı. İstanbul: İletişim Yayınları.
4) Genç, H. (2010). İnternetteki Etkileşim Merkezi Sosyal Ağlar ve E-İş
2.0 Uygulamaları. Akademik Bilişim’10 - XII. Akademik Bilişim
Konferansı Bildirileri, 10-12 Şubat 2010 Muğla, 481-487.
5) Gibson, R., Margolis, M., Resnick, D.& Ward, S. J. (2001). Election
Campaigning on the WWW in the US and UK: A Comparative
Analysis. American Political Science, Party Politics, Retrieved
from http://www.esri.salford.ac.uk/ESRC Research Project.
6) Günter, T., Güneş, Ö. E. & Demir, O. E. (2012). Türkiye’de Meslek
Yüksekokullarında Uzaktan Eğitim. Yükseköğretim ve Bilim
Dergisi, 2(1), 54-62.
7) Keeler, L. (1995). Cyber Marketing, United States of America
(Akt.: Çakır, M.; Yalçın A.E., “Kültür ve Turizm Tanıtımında
Bir Araç Olarak İnternet Kullanımı”) Retrieved from http://
teftis.kulturturizm.gov.tr/Eklenti/4715,kultur-ve-turizmbakanliginda-
bir-arac-olarak-internet-.pdf?1
8) Newhagen, J.E. & Rafaeli, S. (1996). Why Communication
Researchers Should Study the Internet: Dialog. Journal of
Communication, 46(1), 4–13.
9) Özer, A. (2009). Halkla İlişkiler Dersleri. Ankara: Adalet Yayınevi.
10) Peltekoğlu F.B. (1998). Halkla İlişkiler Nedir? İstanbul: Beta
Yayınları.
11) Ryan, M. (2003). Public Relations and the Web: Organizational
Problems, Gender and Institution Type. Public Relations
Review, 29(3), 335-349.
12) Sarı, Y. (2010). Turizm Alanında Lisans Öğrenimi Gören Öğrencilerin
Fakülte/Yüksekokul Tercihlerinde Üniversite “Web” Sitelerinin
Etkililiği Üzerine Bir Araştırma. XII Akademik Bilişim Konferansı
Bildirileri, 10-12 Şubat 2010, Muğla.
13) Yurdakul, B. N. & Öksüz, B. (2007). Hastanelerde Bir Tanıtım Aracı
Olarak “Web” Siteleri: İzmir İli Eğitim Hastaneleri ve Özel
Hastanelerin Kurumsal “Web” Sitelerinin Kıyaslamalı Analizi.
Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, 5(1),
118-134.
14) Yurdakul, B. N. & Coşkun, G. (2009). Fakültelerde “Web” Sitelerinin
Kurumsal Tanıtım Amaçlı Kullanımı: İletişim Fakülteleri “Web”
Siteleri Üzerine Bir Araştırma. Journal Of Yasar University,
4(13), 955-980. |
Başa Dön
Öz
Giriş
Materyal ve Metod
Bulgular
Sonuç
Kaynaklar
|
|
|
|