|
2019, Cilt 9, Sayı 2, Sayfa(lar) 326-334 |
|
DOI: 10.5961/jhes.2019.334 |
Hemşirelik Öğrencilerinin Sosyal ve Entelektüel Aktiviteleri ile Akademik Başarı Durumları ve Yaşam Doyumları Arasındaki İlişki |
Hatice KAHYAOĞLU SÜT, Burcu KÜÇÜKKAYA, Esra CUMUR, Ecem ÖZDEMİR |
Trakya Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Fakültesi, Hemşirelik Bölümü, Edirne, Türkiye |
Anahtar Kelimeler: Hemşirelik, Öğrenci, Aktivite, Akademik başarı, Yaşam doyumu |
|
Bu çalışmada, hemşirelik öğrencilerinin sosyal ve entelektüel aktiviteleri ile akademik başarı durumları ve yaşam doyumları arasındaki
ilişkiyi incelemek amaçlanmıştır. Tanımlayıcı tipteki bu araştırma, Şubat-Mart 2018 tarihleri arasında bir üniversitenin Sağlık Bilimleri
Fakültesi Hemşirelik Bölümü’nde eğitim gören 1., 2., 3. ve 4. sınıf öğrencileri üzerinde yürütülmüştür (n=455). Araştırma verileri araştırmacılar
tarafından literatür incelenerek oluşturulan anket formu ve Yaşam Doyum Ölçeği (YDÖ) ile toplanmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde
tanımlayıcı istatistiklerin yanı sıra Ki-Kare testi, Mann-Whitney U testi, Kruskal-Wallis testi ve Spearman Korelasyon analizi
yöntemleri kullanılmıştır. Öğrencilerin yaş ortalaması 20.5±1.8 olup, %86.6’sının cinsiyeti kadındır. Öğrencilerin %47.7’sinin genel not
ortalaması 2.51-3.00 arası olup akademik başarı durumlarının orta düzeyde olduğu belirlenmiştir. 2.51-3.00 (orta) ve 3.01-3.50 (iyi) not
ortalamasına sahip öğrencilerin diğerlerine göre (0.00-2.00, 2.01-2.50, 3.51-4.00) anlamlı olarak daha fazla kitap fuarına gittiği (p=0.011),
ayda 1-2 kez sinemaya gittiği (p=0.045) ve kültürel gezilere katıldığı (p=0.003) saptanmıştır. Öğrencilerin YDÖ puan ortalaması 14.4±4.3
olarak bulunmuştur. YDÖ puan ortalamaları ile genel not ortalamaları arasında anlamlı ilişki (p=0.073) bulunmamıştır. Yabancı dil bilen
(p=0.007), yabancı dil konuşan (p=0.002), arkadaş ilişkilerini iyi olarak tanımlayan (p<0.001), sosyal ilişkilerinden çok memnun olan
(p<0.001), sporla ilgilenen (p<0.001), kitap okuma alışkanlığı olan (p<0.001), gazete okuma alışkanlığı olan (p=0.008) ve kültürel
gezilere katılan (p<0.001) öğrencilerin YDÖ puan ortalamaları daha yüksek olup daha iyi düzeyde yaşam doyumuna sahip oldukları
belirlenmiştir. Akademik başarı durumu iyi ve orta düzeyde olan hemşirelik öğrencileri sosyal ve entelektüel açıdan daha aktiftirler. Sosyal
ve entelektüel açıdan daha aktif olan öğrencilerin yaşam doyumları da daha yüksektir. Ancak akademik başarı durumu ile yaşam doyumu arasında ilişki yoktur. Buna göre; disiplinli bir meslek adayı olan hemşirelik öğrencilerinin eğitimleri sadece akademik başarıyı artırmak
odaklı olmamalıdır. Eğitimleri sürecinde, sosyal ve entelektüel aktivitelere daha fazla yönlendirilmeleri yaşam doyumlarını artıracaktır. |
Başa Dön
Öz
Giriş
Materyal ve Metod
Bulgular
Tartışma
Sonuç
Kaynaklar
|
|
Üniversite yaşamı genç öğrencilerin hayatlarında yeni bir
başlangıç dönemidir. Üniversite yaşantısının akademik, kişisel
ve sosyal açılardan oluşturacağı değişikliklere uyum, sürecin
rahat geçirilmesinde kolaylık sağlayacaktır (Erdoğan, Şanlı,
& Bekir, 2005). Bu süreçte öğrencilerin sosyal ve entelektüel
aktivitelere katılımı da uyumu kolaylaştırmaktadır. Sosyal
aktivite, yaşamda keyifli bir ortamın yaratılmasıyla sonuçlanan
bir iletişim biçimi olarak tanımlanmaktadır (Akgeyik, 2007).
Sosyal ve entelektüel aktivite günümüzde eğitimle ilgili
faaliyetlerin yoğun, yorucu, sıradan, sıkıcı ve stresli olması
nedeniyle serbest zamanı etkin şekilde değerlendirmek için
yenilenme, dinlenme ve yeniden toparlanma için gereklidir.
Genç bireylerin serbest zamanlarını etkin şekilde geçireceği
fiziki faaliyet alanlarının olmaması, bireylerde genç yaş ile
birlikte gelen enerjinin olumsuz alanlara yönlendirilmesine
yol açarak ileride ortaya çıkabilecek toplumsal olumsuzluklara
temel hazırlayabilmektedir (Sarı & Kaya, 2016; Usal, 1981).
Toplumsal olumsuzlukların önlenmesi, genç bireylerin serbest
zamanlarını verimli geçirmeleri için aktivitelere katılım
ortamının sağlanması önemlidir.
Akademik başarı, eğitim-öğretim sürecinde belirli bir dersten ya
da akademik programlardan bireyin ne ölçüde yararlandığının
bir göstergesi olarak tanımlanmaktadır. Ayrıca bir akademik
programdaki derslerden öğrencinin aldığı notların ortalaması
olarak da açıklanmaktadır (Dil & Bulantekin, 2011). Öğrencilerin
serbest zaman tatmini ile akademik başarıyı gösteren genel not
ortalamaları arasında kısmen ilişki olduğu bildirilmiştir (Sarı &
Kaya, 2016). Bir çalışmada, hemşirelik öğrencilerinin akademik başarılarını cinsiyet, geldikleri lise türü, hemşirelik mesleğinin
saygınlığı hakkındaki düşüncelerinin etkilediği belirtilmiştir
(Ayyıldız et al., 2014).
Yaşam doyumu, insanın mutluluğu ile ilgili kavramlardan oluşan
öznel iyi oluşun bilişsel yönünü temsil etmektedir (Dost, 2007).
Yaşam doyumu yüksek olan bireylerin daha olumlu sosyal
ilişkilere sahip oldukları ve akademik başarılarından daha fazla
memnun oldukları bildirilmiştir (Antaramian, 2017). Yaşam
doyumu, her yaş grubunda olduğu gibi üniversite öğrencileri
için de önemli bir konudur. Yüksek yaşam doyumuna sahip
gençler daha az sosyal ve bireysel strese sahip olup daha
olumlu ilişkiler yürütmektedirler (Malik, Nordin, Zakaria, &
Sirun, 2013). Üniversite öğrencileri üzerinde yaşam doyumunu
araştıran çalışmalarda; yaş, stres, beden sağlık durumu, annebaba
tutumları, kişilik özellikleri, eğitimle ilgili değişkenlerin
yaşam doyumu üzerinde etkili olduğu bildirilmektedir (Chow,
2005; Yetim, 2003). Yaşam doyumu yüksek olan öğrencilerin
daha olumlu okul deneyimleri yaşadıkları, yaşam doyumu
ve okul bağlamı faktörleri arasındaki bağlantı olabileceği
düşünülmektedir (Malik et al., 2013).
Bu çalışmada, hemşirelik öğrencilerinin sosyal ve entelektüel
aktiviteleri ile akademik başarı durumları ve yaşam doyumları
arasındaki ilişkiyi incelemek amaçlanmıştır. Çalışmamız
bulgularının bu konuda hem literatürü destekleyeceği hem
de hemşirelik lisans eğitim sürecinde sosyal ve entelektüel
aktivitelere katılımın öğrencinin akademik başarısı ve yaşam
doyumu üzerindeki önemini ortaya koyacağını düşünmekteyiz.
Bu çalışmanın amacına yönelik olarak oluşturulan araştırma
soruları şunlardır:
1. Hemşirelik öğrencilerinin sosyal ve entelektüel aktiviteleri
ile akademik başarı durumları arasındaki ilişki nasıldır?
2. Hemşirelik öğrencilerinin sosyal ve entelektüel aktiviteleri
ile yaşam doyumları arasındaki ilişki nasıldır?
3. Hemşirelik öğrencilerinin akademik başarı durumları ve
yaşam doyumları arasında ilişki var mıdır? |
Başa Dön
Öz
Giriş
Materyal ve Metod
Bulgular
Tartışma
Sonuç
Kaynaklar
|
|
Araştırmanın Tipi
Tanımlayıcı tipte bir araştırmadır.
Araştırmanın Yeri ve Zamanı
Şubat-Mart 2018 tarihleri arasında Trakya Üniversitesi Sağlık
Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Bölümü’nde yürütülmüştür.
Evren ve Örneklem
Araştırmanın evrenini hemşirelik bölümünde eğitim alan 545
öğrenci oluşturmakta olup, örneklem seçimine gidilmeden
çalışmaya katılmaya gönüllü 455 öğrenci ile araştırma
yürütülmüştür.
Veri Toplama Araçları
Veriler araştırmacılar tarafından literatür incelenerek hazırlanmış
olan bir anket formu ve Yaşam Doyumu Ölçeği (YDÖ) kullanılarak
toplanmıştır.
Anket Formu: Araştırmacılar tarafından literatür incelenerek
oluşturulan anket formu; öğrencilerin kişisel özelliklerini içeren
(cinsiyet, yaş, sınıf, mezun olunan lise, gelir durumu, anne
eğitim durumu, baba eğitim durumu) yedi soru, genel not ortalamasına
ilişkin bir soru, sosyal ve entelektüel aktiviteleri içeren
(yabancı dil bilme ve konuşma, sosyal öğrenci topluluklarına
üyelik, müzikle ilgilenme durumu, müzik aleti çalma durumu,
sporla ilgilenme, dansla ilgilenme, resimle ilgilenme, el sanatlarıyla
ilgilenme, fotoğrafçılıkla ilgilenme, kitap ve gazete okuma
alışkanlığı, kitap fuarı- tiyatro- sinema-şiir dinletisine gitme ve
kültürel gezilere katılma) 17 soru ve sosyal ilişkiler ( arkadaş
ilişkilerini tanımlama, sosyal ilişkilerden memnuniyet durumu)
ile ilgili özellikleri içeren iki soru olmak üzere toplam 27 sorudan
oluşmaktadır (Ayyıldız et al., 2014; Dalli, 2014; Elmagd et
al., 2015; Malik et al., 2013; Sarı & Kaya, 2016).
Yaşam Doyumu Ölçeği (YDÖ): Diener, Emmons, Larsen ve
Griffin (1985) tarafından geliştirilen YDÖ’nün Türkçe geçerlilik
ve güvenirliği Dağlı ve Baysal (2016) tarafından yapılmıştır.
Geçerliliği ve güvenirliliği yapılan ölçek beşli Likert tipinde “hiç
katılmıyorum (1), çok az katılıyorum (2), orta düzeyde katılıyorum
(3), büyük oranda katılıyorum (4) ve tamamen katılıyorum
(5)” olarak beş maddeden oluşmaktadır. Ölçekten alınacak en
düşük puan beş, en yüksek puan 25 puandır ve puan arttıkça
yaşam doyumu artmaktadır. Ölçeğin Cronbach alfa iç tutarlık
kat sayısı 0.88 saptanmıştır (Dağlı & Baysal, 2016). Bu çalışma
da Cronbach alfa iç tutarlık kat sayısı 0.87 olarak bulunmuştur.
Etik Onay
Trakya Üniversitesi Bilimsel Araştırmalar etik kurulundan
2017/346 nolu etik onay alınmıştır. Çalışmanın öğrenciler üzerinde yürütülebilmesi için Sağlık Bilimleri Fakültesi
Hemşirelik Bölüm Başkanlığı’ndan yazılı izin alınmıştır.
Verilerin Toplanması
Hemşirelik Bölümü 1., 2., 3. ve 4. sınıf öğrencilerin ders sonrası
zaman dilimlerine denk gelecek şekilde, çalışmaya katılmayı
kabul eden gönüllüler üzerinde araştırma yürütülmüştür.
Öğrencilere çalışmanın amacı açıklandıktan sonra öğrenciler
tarafından veri formunun doldurulması yaklaşık 15 dakika
sürmüştür.
Verilerin Analizi
Verilerin değerlendirilmesinde tanımlayıcı istatistiklerin yanı
sıra Ki-Kare testi, Mann-Whitney U testi, Kruskal-Wallis testi
ve Spearman Korelasyon analizi yöntemleri kullanılmıştır.
Sonuçlar ortalama ± standart sapma ya da sayı (n) ve yüzde
(%) olarak gösterilmiş olup p<0.05 değeri istatistiksel anlamlılık
sınır değeri olarak kabul edilmiştir. Verilerin analizinde SPSS
20.0 paket programı kullanılmıştır.
Araştırmanın Sınırlılıkları
Bu çalışmanın sadece bir üniversitenin Sağlık Bilimleri Fakültesi
Hemşirelik Bölümü öğrencileri üzerinde yürütülmüş olması
araştırmanın sınırlılığıdır. |
Başa Dön
Öz
Giriş
Materyal ve Metod
Bulgular
Tartışma
Sonuç
Kaynaklar
|
|
Tablo 1’de hemşirelik öğrencilerinin sosyo-demografik özellikleri
gösterilmiştir. Hemşirelik öğrencilerinin yaş ortalamasının
20.5±1.8, %86.6’sının kadın, %28.6’sının 3. sınıf,
%64’ünün Anadolu Lisesi mezunu, %71.2’sinin geliri giderine
eşit, %68.8’inin anne eğitim durumunun ilköğretim ve altı,
%54.9’unun baba eğitim durumunun ilköğretim ve altı olduğu
bulunmuştur.
Tablo 2’de hemşirelik öğrencilerinin akademik başarı durumları
(genel not ortalamaları) ile sosyal ve entelektüel aktivitelerine
ilişkin özelliklerinin dağılımı gösterilmiştir. Öğrencilerin
%47.7’sinin genel not ortalaması 2.51-3.00 olup akademik
başarı durumlarının orta düzeyde olduğu, %55.8’inin yabancı
dil bildiği, %34.3’ünün yabancı dil konuştuğu, %20.2’sinin
sosyal öğrenci topluluklarına üye olduğu, %74.1’inin arkadaş
ilişkilerini iyi olarak tanımladığı, %71.6’sının sosyal ilişkilerden
çok memnun olduğu, %39.1’inin müzikle ilgilendiği, %12.7’sinin
müzik aleti çaldığı, %40’ının sporla, %14.5’inin dansla,
%12.1’inin resimle, %9.2’sinin el sanatlarıyla, %13.2’sinin
fotoğrafçılıkla ilgilendiği, %76.5’inin kitap ve %33.6’sının gazete
okuma alışkanlığı olduğu, %62’sinin kitap fuarına, %47.7’sinin
tiyatroya, %92.7’sinin sinemaya ve %15.6’sının şiir dinletisine
gittiği ve %42’sinin kültürel gezilere katıldığı saptanmıştır.
 Büyütmek İçin Tıklayın |
Tablo 2: Hemşirelik Öğrencilerinin Akademik Başarı Durumları ile Sosyal ve Entelektüel Aktivitelerine İlişkin Özelliklerinin Dağılımı (n=455) |
Tablo 3’te hemşirelik öğrencilerinin sosyal ve entelektüel aktiviteleri
ile genel not ortalamalarının (akademik başarı durumlarının)
karşılaştırma sonuçları verilmektedir. 2.51-3.00 (orta) ve
3.01-3.50 (iyi) not ortalamasına sahip öğrencilerin diğerlerine
göre (0.00-2.00, 2.01-2.50,3.51-4.00) anlamlı olarak daha fazla
yabancı dil bildiği (p=0.004) ve konuştuğu (p<0.001), kitap fuarına
gittiği (p=0.011), ayda 1-2 kez sinemaya gittiği (p=0.045) ve
kültürel gezilere katıldığı (p=0.003) saptanmıştır.
 Büyütmek İçin Tıklayın |
Tablo 3: Hemşirelik Öğrencilerinin Sosyal ve Entelektüel Aktiviteleri ile Genel Not Ortalamalarının Karşılaştırılması (n=455) |
Tablo 4’te hemşirelik öğrencilerinin sosyal ve entelektüel
aktiviteleri ile YDÖ puan ortalamalarının (yaşam doyum
düzeylerinin) karşılaştırma sonuçları verilmektedir. Yabancı
dil bilen (p=0.007), yabancı dil konuşan (p=0.002), arkadaş
ilişkilerini iyi olarak tanımlayan (p<0.001), sosyal ilişkilerinden
çok memnun olan (p<0.001), sporla ilgilenen (p<0.001), kitap
okuma alışkanlığı (p<0.001) ve gazete okuma alışkanlığı olan
(p=0.008), kültürel gezilere katılan (p<0.001) öğrencilerin YDÖ
puan ortalamalarının daha yüksek olduğu ve yaşam doyum
düzeylerinin daha iyi olduğu belirlenmiştir.
 Büyütmek İçin Tıklayın |
Tablo 4: Hemşirelik Öğrencilerinin Sosyal ve Entelektüel Aktiviteleri ile Yaşam Doyumu Ölçeği Puan Ortalamalarının Karşılaştırılması
(n=455) |
Tablo 5’te hemşirelik öğrencilerinin genel not ortalaması
(akademik başarı durumu) ile YDÖ puan ortalamasının (yaşam
doyum düzeyleri) karşılaştırma sonuçları verilmektedir.
Tüm öğrencilerin YDÖ puan ortalaması 14.4±4.3 (min-max:
5.00-25.00) olarak belirlenmiştir. Öğrencilerin YDÖ puan
ortalamaları ile genel not ortalamaları arasında anlamlı fark
bulunmamıştır (p=0.055).
 Büyütmek İçin Tıklayın |
Tablo 5: Hemşirelik Öğrencilerinin Genel Not Ortalaması ile Yaşam Doyumu Ölçeği Puan Ortalamasının Karşılaştırılması (n=455) |
Tablo 6’da hemşirelik öğrencilerinin genel not ortalaması
(akademik başarı durumu) ile YDÖ puan ortalaması (yaşam
doyum düzeyleri) arasındaki ilişki verilmektedir. YDÖ puan
ortalamaları ile genel not ortalamaları arasında anlamlı ilişki
bulunmamıştır (p=0.073).
 Büyütmek İçin Tıklayın |
Tablo 6: Hemşirelik Öğrencilerinin Genel Not Ortalaması ile YDÖ
Puan Ortalaması Arasındaki İlişki (n=455) |
|
Başa Dön
Öz
Giriş
Materyal ve Metod
Bulgular
Tartışma
Sonuç
Kaynaklar
|
|
Bu çalışmada, hemşirelik öğrencilerinin sosyal ve entelektüel
aktiviteleri ile akademik başarı durumları ve yaşam doyumları
arasındaki ilişki incelenmiş olup elde edilen bulgular ulusal ve
uluslararası literatür ile tartışılmıştır.
Çalışmada orta ve iyi düzeyde genel not ortalamasına sahip
öğrencilerin diğerlerine göre anlamlı olarak daha fazla kitap
fuarına gittiği, ayda 1-2 kez sinemaya gittiği ve kültürel gezilere
katıldığı saptanmıştır. Benzer şekilde Sarı ve Kaya (2016)
çalışmasında, üniversite öğrencilerinde serbest zaman tatmini
ile genel not ortalaması arasında pozitif yönde anlamlı ilişkili
olduğunu bildirmiştir. Freeman (2017) ders dışı yapılan sosyal
aktiviteler ile akademik başarı arasındaki ilişkiyi incelediği çalışmasında,
ders dışı yapılan sosyal aktiviteler ile akademik başarı
arasında hafif güçlü pozitif yönde anlamlı ilişkili olduğunu bildirmiştir.
Elmagd ve ark. (2015) tıp ve sağlık bilimleri öğrencilerinin
fiziksel aktivite akademik başarıları arasındaki ilişkiyi incelediği
çalışmasında, fiziksel aktivite (yürüyüş, dans, koşu) yapan
öğrencilerin diğerlerine göre daha yüksek akademik başarıya
sahip olduğunu belirlemiştir. Craft (2012) öğrencilerin ders
dışında katıldıkları aktiviteler ile akademik başarıları arasındaki
ilişkiyi incelediği çalışmasında, müzik, spor ve okul etkinlik
kulüplerine katılan öğrencilerin diğerlerine göre daha yüksek
akademik başarıya sahip olduğunu belirlemiştir. Bulgularımızın
aksine Shamsudin, Ismail, Al-Mamun ve Nordin (2014), üniversite
öğrencilerinin müfredat dışı etkinliklerinin akademik
başarılarına etkisini inceledikleri çalışmasında, müfredat dışı
etkinliklere katılma ile akademik başarı arasında anlamlı bir
ilişki olmadığını saptamıştır. Üniversite eğitim sürecinde sosyal
ve entelektüel aktivitelere katılım gösteren öğrencilerin akademik
başarılarının daha iyi olduğu görülmektedir. Böylece serbest
zamanlarından elde ettikleri tatminde daha yüksek olup
akademik başarıları da olumlu yönde etkilenmektedir.
Geleceğin sağlık profesyonel adayları olan hemşirelik öğrencilerinin
eğitimleri sürecinde yaşam doyumlarının iyi düzeyde
olması önemlidir. Bu çalışmada öğrencilerin yaşam doyumları
iyi düzeyde olup yaşam doyum düzeyleri ve akademik başarı
durumları arasında anlamlı ilişki ve fark bulunmamıştır. Çalışmamızla
benzer şekilde Elkin (2017), akademik başarı durumu
orta düzeyde olan sağlık bilimleri yüksekokulu öğrencilerinin
yaşam doyumu puan ortalamalarının yüksek bulunduğunu,
fakat akademik başarı ile yaşam doyumu arasında istatistiksel
olarak anlamlı ilişki olmadığını bildirmiştir. Güler ve Emeç
(2006) çalışmalarında, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi
öğrencilerinde yaşam memnuniyeti ile genel not ortalamaları
arasında anlamlı ilişki olduğunu belirlemişlerdir. Yaşam
memnuniyeti arttıkça öğrencilerin not ortalamaları da artış
göstermektedir. Dil ve Bulantekin (2011), hemşirelik öğrencilerinin
okul yıllarından doyum almalarının, yüksek akademik
başarıya sahip olmalarının, kişisel ve mesleki başarılarına etki
edebileceğini belirlemiştir. Antaramian (2017), öğrencilerin
akademik başarıları ile yaşam doyumunu incelediği çalışmasında,
yaşam doyumu yüksek olan öğrencilerin akademik
başarılarının da yüksek olduğunu belirlemiştir. Dalli (2014)
üniversite öğrencilerinin akademik başarı düzeyleri, zaman
yönetimi ve akademik yaşam doyumunu incelediği çalışmasında,
yaşam doyumu yüksek olan öğrencilerin akademik
başarılarının da yüksek olduğunu belirlemiştir. Chow (2005),
Kanadalı üniversite öğrencileri üzerinde yaptığı çalışmada, not
ortalaması yüksek olanların daha yüksek bir yaşam doyumu
gösterdiklerini saptamıştır. Malik ve ark. (2013) çalışmasında,
yaşam doyumu ile akademik başarı arasında ilişki saptamamıştır.
Yaşam doyumu yüksek olan öğrencilerin akademik başarılarının
da arttığını gösteren çalışmalar bulunmaktadır. Burada
öğrencilerin farklı bölümlerde eğitim almalarının ve/veya farklı değişkenlere sahip olmalarının etkili olabileceği düşünülmektedir.
Bu çalışmanın bulgusuna göre hemşirelik öğrencileri
yönünden baktığımızda; akademik başarı ile yaşam doyumnun doğrudan ilişkili olmadığı, hemşirelik öğrencilerinin de
mesleği sevmelerinin, geleceğe yönelik kaygılarının az olmasının
akademik başarı ve yaşam doyum düzeyi üzerinde olumlu
etkili olacağı söylenebilir.
Çalışmada arkadaş ilişkilerini iyi olarak tanımlayan, sosyal
ilişkilerinden çok memnun olan, sporla ilgilenen ve kültürel
gezilere katılan öğrencilerin yaşam doyum düzeylerinin daha
yüksek olduğu belirlenmiştir. Dost (2007) çalışmasında, yalnızlık
düzeyi düşük olan üniversite öğrencilerinin yaşam doyumlarının,
yalnızlık düzeyi yüksek olan üniversite öğrencilerinden
anlamlı olarak daha yüksek olduğunu bildirmiştir. Elkin (2017)
çalışmasında, arkadaş ilişkileri iyi olan öğrencilerin yaşam
doyumlarının da iyi olduğunu belirlemiştir. Chow (2005) çalışmasında,
başkaları ile ilişkilerinden daha fazla doyum sağlayan
öğrencilerin daha yüksek yaşam doyumuna sahip olduğunu
belirlemiştir. Kim, Kim ve Han (2018) çalışmalarında, fiziksel
aktivitelere ve kültürel etkinliklere katılan, aile ve arkadaşlarından
sosyal destek alan kişilerin daha yüksek yaşam doyumuna
sahip olduğunu bildirmiştir. Bu çalışmadan ve literatür çalışmalarından
elde edilen bulgular özellikle üniversite sürecinde
yaşanan olumlu arkadaşlık ilişkilerinin yaşam doyum düzeyini
artırdığını göstermektedir. Üniversite sürecinde spor ile ilgilenmek
ve kültürel gezilere katılmak sosyalleşmeyi artırarak, beraberinde
olumlu arkadaş ilişkilerini getirmektedir. Sosyalleşmek
öğrencilerin yaşam doyumlarını artırmaktadır. Hemşirelik
eğitim sürecinde öğrencilerin sosyalleşmelerini sağlayacak
aktivitelere katılımları için serbest zaman dilimi oluşturulmasının
faydalı olacağı düşünülmektedir. |
Başa Dön
Öz
Giriş
Materyal ve Metod
Bulgular
Tartışma
Sonuç
Kaynaklar
|
|
Araştırmanın sonucuna göre; akademik başarı durumu orta ve
iyi düzeyde olan hemşirelik öğrencileri sosyal ve entelektüel
açıdan daha aktif olup daha fazla kitap fuarına gitmekte, ayda bir veya iki kez sinemaya gitmekte ve kültürel gezilere
katılmaktadırlar. Sosyal ve entelektüel açıdan daha aktif olup
arkadaş ilişkilerini iyi olarak tanımlayan, sosyal ilişkilerinden
çok memnun olan, sporla ilgilenen, kültürel gezilere katılan
öğrencilerin yaşam doyumları da daha yüksektir. Ancak
hemşirelik öğrencilerinin akademik başarı durumları ile yaşam
doyumları arasında ilişki yoktur.
Elde edilen sonuçlar doğrultusunda önerilerimiz şunlardır:
• Geleceğin sağlık profesyoneli ve disiplinli bir meslek adayı
olan hemşirelik öğrencilerinin yoğun ders programları
sürecinde aldıkları eğitimleri sadece akademik başarıyı
artırmak odaklı olmamalıdır.
• Üniversiteler tarafından sosyal ve entelektüel aktivite
imkanları artırılmalı ve hemşirelik öğrencilerinin katılımını
teşvik edici tanıtımlar yapılmalıdır.
• Hemşirelik eğitim programında öğrencilerin sosyal ve
entelektüel aktivitelere katılımını artırmak için serbest
zaman dilimi oluşturulmalıdır.
• Hemşirelik öğrencilerinin eğitimleri sürecinde, sosyal ve
entelektüel aktivitelere katılmalarının yaşam doyumlarını
artırarak, gelecek meslek yaşamlarında sosyal ve
entelektüel açıdan daha aktif bir yaşam sürdürmelerini
sağlayacağı düşünülmektedir. |
Başa Dön
Öz
Giriş
Materyal ve Metod
Bulgular
Tartışma
Sonuç
Kaynaklar
|
|
1) Akgeyik, T. (2007). Pozitif kurumsal kültürü geliştirmede işyerinde
sosyal aktivite uygulamaları. İktisat Fakültesi Mecmuası, 56(2),
55-94.
2) Antaramian, S. (2017). The importance of very high life
satisfaction for students’ academic success. Cogent Education,
4(1)1307622, 1-10. doi: 10.1080/2331186X.2017.1307622
3) Ayyıldız, T., Şener, D. K., Veren, F., Kulakçı, H., Akkan, F., Ada, A.,
Aldoğan, A., Yeral, K., Emek, A., Tetik, D., & Dinç, G. (2014).
Hemşirelik öğrencilerinin akademik başarılarını etkileyen
faktörler. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 5(3),
222-228.
4) Chow, H. P. H. (2005). Life satisfaction among university students
in a Canadian prairie city: A multivariate analysis. Social
Indicators Research, 70, 139-150.
5) Craft, S. W. (2012). The impact of extracurricular activities on
student achievement at the high school level (Unpublished
doctoral dissertation). The University of Southern Mississippi.
(UMI No. 3514737). Retrieved from https://aquila.usm.edu/
dissertations/543
6) Dağlı, A., & Baysal, N. (2016). Yaşam doyumu ölçeğinin Türkçeye
uyarlanması: Geçerlilik ve güvenirlik çalışması. Elektronik
Sosyal Bilimler Dergisi, 15(59), 1250-1263.
7) Dalli, M. (2014). The university student’ time management skills
in terms of their academic life satisfaction and academic
achievement levels. Educational Research and Reviews, 9(20),
1090-1096.
8) Diener, E., Emmons, R. A., Larsen, R. J., & Griffin, S. (1985). The
satisfaction with life scale. Journal of Personality Assessment,
49(1), 71-75.
9) Dil, S., & Bulantekin, Ö. (2011). Hemşirelik öğrencilerinde
akademik başarı düzeyi ile aile işlevselliği ve kontrol odağı
arasındaki ilişkinin belirlenmesi. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi,
2(1), 17-24.
10) Dost, M. T. (2007). Üniversite öğrencilerinin yaşam doyumunun
bazı değişkenlere göre incelenmesi. Pamukkale Üniversitesi
Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(2), 132-143.
11) Elkin, N. (2017). Bir vakıf üniversitesinin sağlık bilimleri
yüksekokulu öğrencilerinin genel yaşam doyumu düzeyleri ve
ilişkili faktörler. İstanbul Gelişim Üniversitesi Sağlık Bilimleri
Dergisi, 2, 123-141.
12) Elmagd, M. A., Mossa, A. H., Sami, M. M., El-Marsafawy, T.
S., Jadan, O. A., & Mudawi, M. S. E. (2015). The impact of
physical activity on the academic performance among medical
and health sciences students: A cross sectional study from
RAKMHSU -Ras Alkhaimah-UAE. International Journal of
Physical Education, Sports and Health, 2(1): 92-95.
13) Erdoğan, S., Şanlı, H. S., & Bekir, H. Ş. (2005). Gazi Üniversitesi
Eğitim Fakültesi öğrencilerinin üniversite yaşamına uyum
durumları. Kastamonu Eğitim Dergisi, 13(2), 479-496.
14) Freeman, R. (2017). The relationship between extracurricular
activities and academic achievement (Unpublished Doktoral
Dissertation). National Louis University. Retrieved from
https://digitalcommons.nl.edu/diss/245
15) Güler, B. K., & Emeç, H. (2006). Yaşam memnuniyeti ve akademik
başarıda iyimserlik etkisi. Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi ve
İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 21(2), 129-149.
16) Kim, J., Kim, M., & Han, A. (2018). Exploring the relationship
between types of leisure activities and life satisfaction, health
perception, and social support among Korean individuals with
physical disabilities. American Journal of Health Behavior,
42(4), 34-44.
17) Malik, M., Nordin, N., Zakaria, A., & Sirun, N. (2013). An
exploratory study on the relationship between life satisfaction
and academic performance among undergraduate students of
UiTM, Shah Alam. Procedia - Social and Behavioral Science, 90,
334-339.
18) Sarı, İ., & Kaya, E. (2016). Serbest zamanı tatmini okul başarısını
artırır mı? Üniversite öğrencilerinin serbest zaman tatmini ve
genel not ortalaması arasındaki ilişkinin incelenmesi. İnönü
Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 3(2), 11-17.
19) Shamsudin, S., Ismail, S. F., Al-Mamun, A., & Nordin, S. K. B. S.
(2014). Examining the effect of extracurricular activities on
academic achievements among the public university students
in Malaysia. Asian Social Science, 10(9), 171-177.
20) Usal, A. (1981). Çağdaş bunalım/turizm. Ege Üniversitesi İşletme
Fakültesi Dergisi, 1(1-2), 13-19.
21) Yetim, U. (2003). The impacts of individualism/collectivism, selfesteem,
and feeling of mastery on life satisfaction among the
Turkish university students and academicians. Social Indicators
Research, 61, 297-317. |
Başa Dön
Öz
Giriş
Materyal ve Metod
Bulgular
Tartışma
Sonuç
Kaynaklar
|
|
|
|