1) Abdulghani, H. M., Shaik, S. A., Khamis, N., Al-Drees, A. A., Irshad,
M., Khalil, M. S., Alhaqwi A. I., & Isnani, A. (2014). Research
methodology workshops evaluation using the Kirkpatrick’s
model: translating theory into practice. Medical Teacher,
36(sup1), S24 -S29. Retrieved from http://dx.doi.org/10.3109/
0142159X.2014.886012
2) Alkin, M. C., & Taut, S.M. (2003). Unbundling evaluation use.
Studies in Educational Evaluation, 29, 1-12.
3) Allen, M. J. (2004). Assessing academic programs in higher
education. Bolton, MA: Anker.
4) Allison, P.D., Elo, I. T, Perelman, B., Peterman D. K., Roman, O., &
Waldron, I. (2004). Pilot curriculum evaluation committee final
report. Retrieved from https://www.sas.upenn.edu/ugrad/
curriculum_review/PilotReport_Final_11-23-04.pdf
5) Ardahan Sevgili, S. (2017). Aseptik non-touch tekniği kullanarak
kan kültürü alımına ilişkin yapılandırılmış eğitim programının
hemşirelerin kan kültürü alma bilgi ve becerilerine etkisi.
(Yüksek lisans tezi). Ege Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü,
İzmir.
6) Arthur, W., Tubre, T., Paul, D. S., & Edens, P. S. (2003). Teaching effectiveness:
The relationship between reaction and learning evaluation
criteria. Educational Psychology: An International Journal
of Experimental Educational Psychology, 23(3), 275-285. Retrieved
from http://dx.doi.org/10.1080/0144341032000060110
7) Arum, R., & Roksa, J. (2011). Academically adrift: Limited learning
on college campuses. Chicago: University of Chicago.
8) Aslan, M., & Sağlam, M. (2015, Ekim). Türkiye’de 2005-2014 yılları
arasında yapılan program değerlendirme tezlerinin metodolojik
açıdan incelenmesi. Üçüncü Uluslararası Eğitim Programları ve
Öğretim Kongresi’nde sunulmuş bildiri. Çukurova Üniversitesi,
Adana.
9) Aygören, F., & Er, K. O. (2018). Eğitimde program değerlendirme.
Ankara: Pegem.
10) Babacan, T. (2016). Dokuzuncu sınıf İngilizce dersi öğretim
programının bütüncül eğitime göre değerlendirilmesi (Doktora
tezi). Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri
Enstitüsü, Eskişehir.
11) Barnett, R. (2011). The idea of the university in the twenty-first
century: Where’s the imagination? Yükseköğretim Dergisi,
1(2), 88-94.
12) Barnett, R., & Coate, K. (2005). Engaging the curriculum in higher
education. Maidenhead: Open University.
13) Bastedo, M. N. (2011). Curriculum in higher education: The
historical roots of contemporary issues. In P. Altbach, R.
Berdahl, & P. Gumport (Eds.), American higher education in the
twenty-first century: Social, political and economic challenges
(pp.60-83). Baltimore, MD: Johns Hopkins University.
14) Berk, Ş. (2012). Mesleki ve teknik ortaöğretim kurumlarında
uygulanan modüler sistemin Provus’un Farklar Modeli ile
değerlendirilmesi (Doktora tezi). Anadolu Üniversitesi Eğitim
Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
15) Bilen, M. (1999). Plandan uygulamaya öğretim. Ankara: Anı.
16) Bok. D. (2007). Piyasa ortamında üniversiteler: Yükseköğretimin
ticarileşmesi. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi.
17) Borg, W. R., & Gall, M. D. (1983). Educational research: An
introduction. New York: Longman. Chicago.
18) Bradley, D., Noonan, P., Nugent, H. & Scales, B. (2008). Review of
Australian high education: Final report. Canberra: Department
of Education, Employment and Workplace Relations.
19) Buttram, J. L., & Cavert, R. W. (1978). The discrepancy evaluation
model: A systematic approval for the evaluation of career
planning and placement programs. Retrieved from https://
files.eric.ed.gov/fulltext/ED143683.pdf
20) Calidoni Lundberg, F. (2006). Evaluation: definitions, methods and
models An ITPS framework. Ostersund: TPS, Swedish Institute
For Growth Policy Studies.
21) Chang, N., & Chen, L. (2014). Evaluating the learning effectiveness
of an online information literacy class based on the Kirkpatrick
framework. Libri, 64(3), 211-223.
22) Cömert, B. (2015). Kirkpatrick’in Eğitim Değerlendirme Modeline
göre orta düzey liderlik hizmet içi eğitiminin etkinliğinin
değerlendirilmesi (Yüksek lisans tezi). Kara Harp Okulu
Komutanlığı Savunma Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
23) Çam, S. S. (2018). Öğretim elemanlarının teknolojik pedagojik
alan bilgilerinin geliştirilmesi için bir mesleki gelişim program
önerisi (Doktora tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri
Enstitüsü, Ankara.
24) Demirel, Ö. (2016). Eğitimde program geliştirme. Ankara: Pegem
A.
25) Demirkasımoğlu, N. (2017). Üniversite öğrencilerinin derste can
sıkıntısına ilişkin görüşleri-öğretmen adayları üzerine bir
araştırma. Yükseköğretim Dergisi, 7(1), 10-27.
26) Deresieviwicz, W. (2015). Excellent sheep. New York: Free.
27) Diamond, R. M. (1998). Designing and assessing courses and
curricula. San Francisco: Jossey-Bass.
28) Doğan, H. (1975). Program geliştirme sistem yaklaşımı. Ankara
Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 7(1), 361-
385. Retrieved from http://dergiler.ankara.edu.tr/dergiler/
40/494/5842.pdf
29) Doğan, H. (1997). Eğitimde program ve öğretim tasarımı. Ankara:
Gazi.
30) Doll, R. C. (1996). Curriculum improvement decision making and
process. (9th Ed.). USA: Allyn and Bacon.
31) Durak H. İ. (2001). Tıpta mezuniyet öncesi mesleksel beceri eğitimi
ve beceri laboratuarı. Tıp Eğitimi Dünyası, 5, 1-11.
32) Erden, M. (1998). Eğitimde program değerlendirme. Ankara: Anı.
33) Ertürk, S. (1975). Eğitimde program geliştirme. Ankara: Yelkentepe.
34) Fitzpatrick, J. L., Sanders, J. R. & Worthen, B. R. (2004). Program
evaluation altervative approaches and practical guidelines.
Boston: Pearson Education.
35) Fu, Y. (2016, November). A study on curriculum evaluation
methods in higher education. 3rd International Conference
on Management, Education Technology and Sports Science
(METSS 2016). Atlantis Press (pp. 576-9). Retrieved from
https://doi.org/10.2991/metss-16.2016.117
36) Fung, D. (2017). A connected curriculum for higher education.
London, UCL Press. Retrieved from https://discovery.ucl.
ac.uk/id/eprint/1558776/1/A-Connected-Curriculum-for-
Higher-Education.pdf
37) Gilbert, R. (2004). A framework for evaluation doctoral curriculum.
Assesment and Evaluation in Higher Education, 29(3), 299-309.
38) Gitlin, A., & Smyth, J. (1989). Teacher evaluation: Educative
alternatives. London: Falmer.
39) Gökmenoğlu, T. (2014). Geniş açı: Modeller ve yaklaşımlar
açısından Türkiye’de program değerlendirme çalışmaları.
Uluslararası Eğitim Programları ve Öğretim Çalışmaları Dergisi,
4(7), 55-70.
40) Gözütok, F. D. (2006). Program değerlendirme. In M. Gültekin
(Ed.), Öğretimde planlama ve değerlendirme (pp. 175-190).
Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
41) Gredler, M. E. (1996). Program evaluation. N. J.: Pearson Education.
42) Harvey, L., Geall, V., & Moon, S. (1997). Graduates’ work:
Implications of organizational change for the development of
student attributes. Industry and Higher Education, 11(5), 287-
296.
43) Henry, G. T., & Mark, M. M. (2003). Toward an agenda for research
on evaluation. In C. A. Christie (Ed.), The practice-theory
relationship in evaluation. New Directions for Evaluation, No.
97 (pp. 69-80). San Francisco, CA: Jossey-Bass.
44) Hopkins, D. (1989). Evaluation for school development. Milton
Keynes: Open University.
45) House, E. R. (1990). Trends in evaluation. Educational Researcher,
19(3), 24-28.
46) Huba, M. E., & Freed, J. E. (2000). Learner-centered assessment on
college campuses: Shifting the focus from teaching to learning.
Boston: Allyn and Bacon.
47) Hyun, E. (2006). Teachable moments: Re-conceptualizing
curricula understandings. Studies in the Postmodern Theory of
Education. New York: Peter Lang.
48) İlhan, E. (2018). Üniversitelerin lisans programlarında uygulanan
çekirdek programın değerlendirilmesi (Doktora tezi). Gazi
Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
49) Johnson, K., Greenseid, L. O., Toal, S. A., King, J. A., Lawrenz, F. , &
Volkov, B. (2009). Research on evaluation use: A review of the
empirical literature from 1986 to 2005. American Journal of
Evaluation, 30(3), 377-410.
50) Kalaycı, N. (2008). Yükseköğretim toplam kalite yönetimi
uygulamalarında ihmal edilen unsurlardan “TKY Merkezi” ve
“Eğitim Programları”. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(2), 163-
188.
51) Karataş, H. (2007). Yıldız Teknik Üniversitesi Modern Diller Bölümü
İngilizce II dersi öğretim programının öğretmen ve öğrenci
görüşlerine göre bağlam, girdi, süreç ve ürün (CIPP) modeli ile
değerlendirilmesi (Yüksek lisans tezi). Yıldız Teknik Üniversitesi
Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
52) Kashyap, M. M. (1979) Curriculum development and design
process. The International Library Review, 11, 353-365.
53) Khan, M. A, & Law, L. S. (2015). An integrative approach to
curriculum development in higher education in the USA:
A theoretical framework. International Education Studies,
18(3),66-76.
54) King, J. A., & Pechman, E. M. (1984). Pinning a wave to the shore:
Conceptualizing evaluation use in school systems. Educational
Evaluation and Policy Analysis, 6, 241-451.
55) Kirkpatrick, D. L., & Kirkpatrick, D. J. (2007). Evaluating training
programs: The four levels. San Francisco: Berrett-Koehler.
56) Kirkpatrick, D. L. (1998). Dört aşamalı eğitim programları
ölçümlemesi (Çev.: Largo Eğitim, Danışmanlık ve Dil Hizmetleri).
İstanbul: PDR Özel Eğitim ve Danışmanlık.
57) Klenowski, V. (2010). Curriculum evaluation: Approaches and
methodologies. Retrieved from http://eprints.qut.edu.
au/26163/1/Klenowski_curriculum_evaluation.pdf
58) Kumral, O. & Saraçaloğlu, A. S. (2011). Eğitim programlarının
değerlendirilmesi ve eğitsel eleştiri modeli. Uluslararası Eğitim
Programları ve Öğretim Çalışmaları Dergisi, 1(2), 27-35.
59) Kurt, A., & Erdoğan, M. (2015). Content analysis and trends of
curriculum evaluation research: 2004- 2013. Education and
Science, 40(178), 199-224.
60) Kurt, T. (2018). Yükseköğretimdeki dönüşümün lisans eğitimi
üzerindeki etkileri: Eğitim fakülteleri örneği. III. Uluslararası
Yükseköğretim Çalışmaları Konferansı bildirileri, 21-22.
61) Kürüm Yapıcıoğlu, D., Atik Kara, D., & Sever, D. (2016). Trends
and problems in curriculum evaluation studies in Turkey: The
perspective of domain experts. Uluslararası Eğitim Programları
ve Öğretim Çalışmaları Dergisi, 6(12), 91-114.
62) Lees, D. (2002). Graduate employability – literature review. LTSN
Generic Centre. Retrieved from http://www.palatine.ac.uk/
files/emp/1233.pdf.
63) Leveson, L. (2000). Disparities in perceptions of generic skills:
academics and employers. Industry and Higher Education,
14(3), 157-164.
64) Leviton, L. C., & Hughes, E. F. X. (1981). Research on the utilization
of evaluations: A review and synthesis. Evaluation Review, 5,
525-549.
65) MacNay, I., (2009). Western guide to curriculum review. Retrieved
from https://www.uwo.ca/tsc/resources/pdf/PG_4_Curriculum.
pdf
66) Marsh, C., & Willis, G. (2007). Curriculum: Alternative approaches,
ongoing issues (4th Ed.). Upper Saddle River, N. J.: Pearson/
Merrill Prentice. Hall.
67) Moldovan, L. (2016).Training outcome evaluation model. Procedia
Technology, 22, 1184-1190.
68) Mourshed, M., Farrell, D., & Barton, D. (2012). Education to
employment: designing a system that works (n.p.): McKinsey
Center for Government. Retrieved from https://www.
creativitycultureeducation.org/publication/education-toemployment-
designing-a-system-that-works/
69) Nation, I. S. P., & Macalister, J. (2010). Language curriculum design.
New York & London Routledge.
70) Noe, R. A. (2009). İnsan kaynaklarının eğitimi ve geliştirilmesi (Çev.
Ed. ve Çev.: C. Çetin). İstanbul: Beta.
71) Organisation for Economic Co-operation and Development
(OECD). (2008). Higher education to 2030: Demography. Paris:
OECD.
72) Office of Academic Planning and Assessment. (OAPA). (1998).
General education: Students’ perspectives. Assessment
Bulletin, 3(1), 1-4.
73) Olds B. M., & Miller, R. L. (1998). An assessment matrix for
evaluating engineering programs. Journal of Engineering
Education, 87(2), 173-178.
74) Ornstein, A. C., & Hunkins, F. P. (2004). Curriculum foundations,
principles and issues (3rd ed.). Boston: Allyn and Bacon.
75) Özer, M., Gür, B., & Küçükcan, T. (2010). Yükseköğretimde kalite
güvencesi. Ankara: Seta.
76) Palomba, C. A., & Banta, T. W. (1999). Assessment essentials:
Planning, implementing, andimproving assessment in higher
education. San Francisco, CA: Jossey-Bass
77) Parsons, J. (2012). From knowledge to action: shaping the future of
curriculum development in Alberta. Alberta Education Planning
and Standards Sector. Edmonton, Alberta, Canada T5J 5E6. Retrieved from https://open.alberta.ca/dataset/bc0bd7df-
2bfe-4b8b-8af0-db19b17a7721/resource/5f11d83e-3074-
408b-bff7-bcc27987864a/download/5976960-2012-From-
Knowledge-Action-Curriculum-Development-Alberta.pdf
78) Paull, M., Whitsed, C., & Girardi, A. (2016). Applying the Kirkpatrick
model: Evaluating interaction for learning framework curriculum
interventions in purveyors of fine learning since 1992.
Retrieved from http://ctl.curtin.edu.au/events/conferences/
tlf/tlf2016/refereed/paull.pdf
79) Popham, J. W. (1975). Educational Evaluation (2nd Ed.). New
Jersey: Prentice Hall
80) Praslova, L. (2010). Adaptation of Kirkpatrick’s four level model
of training criteria to assessment of learning outcomes
and program evaluation in higher education. Educational
Assessment Evaluation Account, 22(3), 215-225.
81) Provus, M. N. (1983). Discrepancy evaluation. Berkeley, CA:
McCutcheon.
82) Rogers, G. M. & Sando, J. K. (1996). Stepping ahead: An assessment
plan development guide. Terre Haute: Rose-Hulman Institute
of Technology.
83) Rowntree, D. (1974). Educational technology; Curriculum planning.
London: Harper and Row.
84) Sadıq, S. O. H. (2017). Eğitim etkinliğinin insan kaynakları
gelişimine etkisi (Yüksek lisans tezi). Gaziantep Üniversitesi
Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Gaziantep.
85) Sağlam, S. & Yüksel, İ. (2007). Program değerlendirmede metaanaliz
ve meta-değerlendirme yöntemleri. Dumlupınar
Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 18, 175-188.
86) Sanders, J. R. (2000). Evaluating school programs: An educator’s
guide. Newbury Park, CA: Corwin.
87) Scriven, M. (1983). The methodology of evaluation. In B. Worthen
& J. Sanders (Eds.) Educational evaluation: theory and practice.
Belmont, CA: Wadsworth.
88) Scriven, M. S. (1997). Comment’s on Fetterman’s response.
Evaluation Practice, 18, 271-272.
89) Shadish, W. R., Cook, T. D., & Leviton, L. C. (1991). Foundations
of program evaluation: Theories of practice. Thousand Oaks,
California: Sage.
90) Spencer, D., Matthew, R., & Bernadette, K. (2012). Curriculum
mapping to embed graduate capabilities. Higher Education
Research & Development, 31(2), 217-231.
91) Spiel, C., Schober, B., & Reimann, R. (2006). Evaluation of curricula
in higher education: Challenges for evaluators. Evaluation
Review, 30(4), 430-450.
92) Stake, R. E. (1995). The art of case study research. Thousand Oaks:
Sage.
93) Stenhouse, L. (1975). An introduction to curriculum research and
development. London: Heinemann.
94) Stevens, F., Lawrence, F., & Sharp, L. (1996). User-friendly
handbook for program evaluation. In J. Frechtling (Ed.),
Science, Mathematics, Engineering, and Technology Education
(pp. 93-152). Virginia: National Science Foundation.
95) Stufflebeam, D. L. (2001). Evaluation models. New directions for
evaluation. San Francisco: Josey-Boss.
96) The Study of Undergraduate Education at Stanford University
(SUES). (2012). Stanford, CA: Stanford University. Retrieved
from https://stanford.app.box.com/s/5uwdr9j5w1ay16xc78e
4k133mnim1ylh
97) Taylor, M. C. (2010). Crisis on campus. New York: Alfred A. Knopf
98) TEDMEM. (2016). OECD yetişkin becerileri araştirmasi: Türkiye ile
ilgili sonuçlar. Retrieved from https://tedmem.org/download/
oecd-yetiskin-becerileri-arastirmasi-turkiye-ile-ilgili-sonuclar
99) Kandiko Howson, C. (2010). Creating a 21st Century Curriculum:
The King’s-Warwick Project. Retrieved from https://www.
academia.edu/38692148/Creating_a_21st_Century_
Curriculum_The_King_s-Warwick_Project
100) Tyler, R. W. (1950). Basic principles of curriculum and instruction.
Chicago: University of Chicago.
101) Tyler, R. W., Gagne, R. M., & Scriven, M. (1967). Perspectives of
curriculum evaluation. Chicago, IL: Rand McNally.
102) Uşun, S. (2013). Eğitimde program değerlendirme süreçler,
yaklaşımlar ve modeller. Ankara: Anı.
103) Üçer-Saylan, D., Sayers, Z., & Alpar, M. A. (2016). Bir çekirdek
program hikâyesi- temel geliştirme programı. Yükseköğretim
ve Bilim Dergisi, 6(3), 304-316.
104) Ültanır, G. (2016). Program değerlendirme. Ankara: Nobel.
105) Varış, F. (1988). Eğitimde program geliştirme teoriler, teknikler.
Ankara: Alkım.
106) Walvoord, B. E. (2004). Assessment clear and simple: A practical
guide for institutions. San Francisco: Jossey-Bass.
107) Weir, C.J., & Roberts, J. R. (1994). Evaluation in ELT. Oxford: Basil
Blackwell.
108) Wolf, P., Cristensen, J. H., Svinicki, M. D., & Rice, R. E. (2007).
Yüksek öğretimde eğitim programı geliştirme: Öğretim üyeleri
tarafından yürütülen süreçler ve uygulamalar. M. T. Atay (Çev.
Ed.), (Çev. N. Kalaycı & E. İlhan). Ankara: Elhan.
109) Worthen, B. R., Sanders, J. R., & Fitzpatrick, J. L. (1997). Program
evaluation: Alternative approaches and practice guidelines
(2nd Ed.). New York: Longman.
110) Yardley, S., & Dornan, T. (2012). Kirkpatrick’s levels and education
‘evidence’. Medical Education, 46(1), 97-106. http://dx.doi.
org/10.1111/j.1365-2923.2011.04076.x
111) Yaşar, S., Gültekin, M., Köse, N., Girmen, P., & Anagün, Ş. (2005).
The Meta- evaluation ofteacher training programs for
elementary education in Turkey. ATEA: Australian Teacher
Education Association 33. Annual Conference (pp. 498- 504).
Gold Coast, Queensland, Australia: ATEA.
112) Yıldız, G., & Ardıç, K. (1999). Eğitimde toplam kalite yönetimi. Bilgi
Sosyal Bilimler Dergisi, 73-82.
113) Yiğit, C. (2016). Öğretmenlerin mesleki gelişiminde eylem
araştırmasının Kirkpatrick program değerlendirme modeline
göre incelenmesi (Doktora tezi). Gaziantep Üniversitesi Eğitim
Bilimleri Enstitüsü, Gaziantep.
114) Yükseköğretim Kurulu (YÖK) (2018). Güncellenen öğretmenlik
lisans programları, Milli Eğitim Bakanı İsmet Yılmaz’ın da
katılımıyla YÖK’te tanıtıldı. Retrieved from http://www.
mebpersonel.com/egitim/yok-un-yeni-ogretmenlikprogramlari-
kamuoyuna-duyuruldu-h222647.html
115) Yüksel, İ., & Sağlam, M. (2012). Eğitimde program değerlendirme:
Yaklaşımlar, modeller, standartlar. Ankara: PegemA.
116) Yüksel, İ. (2010). Türkiye için program değerlendirme standartları
oluşturma çalışması (Doktora tezi). Anadolu Üniversitesi Eğitim
Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.