|
2020, Cilt 10, Sayı 3, Sayfa(lar) 429-437 |
|
DOI: 10.5961/jhes.2020.403 |
Birinci Sınıf Öğrencilerinin Endüstri Mühendisliği Mesleğine Yönelik Algıları |
Seçkin POLAT, Özgür YANMAZ, Çiğdem KADAİFÇİ |
İstanbul Teknik Üniversitesi, Endüstri Mühendisliği, İstanbul, Türkiye |
Anahtar Kelimeler: Endüstri Mühendisliği, Öğrenci meslek algısı, Tanımlayıcı analiz |
|
Bu çalışmada, üniversiteyi yeni kazanmış olan endüstri mühendisliği (EM) bölümü öğrencilerinin endüstri mühendisliği mesleği ile
ilgili algılarını belirlemeye yönelik bir araştırmanın sonuçları sunulmaktadır. Araştırma, İstanbul Teknik Üniversitesi (İTÜ) Endüstri
Mühendisliği Bölümü’nde gerçekleştirilmiştir. Veriler, 2015-2016 ve 2019-2020 akademik yılları arasında, beş yıl boyunca, Endüstri
Mühendisliğine Giriş (EMG) dersini alan öğrencilerden toplanmıştır. Öğrencilerin EM ile ilişkilendirdiği ilk kavram, EM ile en yakın
gördüğü meslekler ve EM mezunlarının nerelerde çalıştığını düşündükleri sorulmuş, bulguların yıllar içindeki değişimi ve daha önce EM
dersi alan ve almayan öğrencilerin algılarındaki farklılıklar gösterilmiştir. |
Başa Dön
Öz
Giriş
Bulgular
Sonuç
Kaynaklar
|
|
Türkiye’de Ocak 2020 itibarıyla 129’u devlet, 73’ü vakıf ve 5’i
Meslek Yüksek Okulu statüsünde toplam 207 üniversite bulunmaktadır
(YÖK Türlerine Göre Birim Sayıları, 2020). Bu üniversitelerde
aktif durumda yaklaşık 800 farklı bölüm (YÖK Türlerine
Göre Birim Sayıları, 2020) vardır. 2018 yılı verilerine göre sınava
giren yaklaşık 2.4 milyon öğrencinin 1.7 milyonu tercih yapma
hakkına sahip olmuş ve sadece 1.2 milyon öğrenci tercih yapma
hakkını kullanmıştır (YKS Sonuçları, 2020). Aynı raporda, bu
öğrencilerin 394,945’inin (%33) bir lisans programına yerleştiği
belirtilmektedir. Aynı yıl, YÖK’ün hazırladığı başka bir raporda,
yaklaşık 90 bin öğrencinin mühendislik fakültelerine yerleştiği
gösterilmektedir (YÖK, 2020).
Yüzlerce farklı bölüm ve program seçeneği göz önünde bulundurulduğunda,
öğrencilerin okuyacakları bölümü seçerken
önemli bir karar verme problemiyle karşı karşıya kaldıkları
söylenebilir. Bu karar verme probleminde, öğrencilerin bireysel
hedefleri, ilgi alanları, bilgi düzeyleri gibi birçok faktörün yanı
sıra mesleklere yönelik algıları da önemli bir rol oynamaktadır
(Shehab et al., 2005).
Öğrenciler eğitime başladıklarında, tercih ettikleri mesleğin
algıları ile ne kadar uyumlu olduğunu değerlendirir ve buna
göre öğrencilerin motivasyonları artar veya azalır. Motivasyondaki
değişim, okul başarısını doğrudan etkiler. Bu sebeple
öğrencilerin meslek algılarını belirlemek eğitimin kalitesi ve bu
kalitenin sürdürülebilirliği açısından özel bir öneme sahiptir.
Bu çalışmada, üniversiteyi yeni kazanmış olan Endüstri Mühendisliği
(EM) Bölümü öğrencilerinin endüstri mühendisliği
mesleği ile ilgili algılarını belirlemeye yönelik bir araştırmanın
sonuçları sunulmaktadır. Veriler, 2015-2016 ve 2019-2020
güz dönemleri arasında, beş yıl boyunca, İTÜ’de Endüstri
Mühendisliği’ne Giriş (EMG) dersini alan öğrencilerden toplanmıştır.
Öğrencilerin EM ile ilişkilendirdiği ilk kavramı, EM ile
en yakın gördüğü meslekleri ve EM mezunlarının çalıştığı yere
yönelik algılarını tespit etmek amaçlanmıştır.
Günümüzde, özellikle Dördüncü Endüstri Devrimi ile birlikte,
üretim ve hizmet sektörlerinde yeni ihtiyaçlar, iş modelleri,
çalışma alanları ve meslek grupları ortaya çıkmış; teori ve uygulamaya
yönelik özellikle disiplinler arası çalışmaların yapılması
kaçınılmaz hâle gelmiştir. Bu disiplinler arası çalışmaların yürütülmesinde
önemli bir yere sahip olan üniversitelerin, verilen
mesleki eğitimi dünyadaki değişime ayak uyduracak şekilde
güncellemesi, hatta bu alanlara odaklanan yeni bölümler geliştirmesi
beklenmektedir. Buna koşut olarak, dünyadaki gelişmiş
üniversitelerin öncülüğünde, bu dönüşümle ortaya çıkan ihtiyaçlara
yanıt vermek ve öğrencileri değişen koşullara hazırlıklı
hâle getirebilmek amacıyla ders programları güncellenmekte,
üç boyutlu modelleme (3D modeling), sanal gerçeklik ve sanal
laboratuvarlar (virtual reality and virtual labs), artırılmış gerçeklik
(augmented reality), oyunlaştırma (gamification) gibi
yeni araçların eğitim programlarında kendilerine yer bulduğu
görülmektedir. Değişen bu koşullara uyum göstermek açısından
diğer mühendislik disiplinlerine yönelik eğitimdeki dönüşümün
incelendiği (Das et al., 2020; Kraysman, 2020) çalışmaların yanı
sıra, EM disiplininin de odaklanacağı alanları, konumlandırılacağı yeri ve sahipleneceği rolleri belirmeye yönelik çalışmalara
literatürde rastlanmaktadır (Sackey & Bester 2016; Nitkiewicz
& Ayen 2018; Cevik Onar et al., 2018; Sackey et al., 2020).
Eğitim programlarındaki değişimlerin, mesleğin konumunu
etkilediği kadar öğrencilerin mesleğe yönelik algısını da etkilemesi
beklenebilir. Dünya ölçeğinde EM öğrencilerinin algısına
yönelik çalışmaların azlığı bu çalışmada açıklanan araştırmanın
önemini de ortaya koymaktadır.
Çalışmanın takip eden bölümünde literatür araştırması sonuçları
verilmiş, sonraki bölümde verinin nasıl toplandığı ile birlikte
uygulamaya dair bulgular paylaşılmış, son bölümde ise sonuçlar
ve çalışmanın geliştirmeye açık yönleri vurgulanmıştır.
LİTERATÜR ARAŞTIRMASI
Uluslararası literatürde, üniversite öğrencilerinin meslek, iş
(Millward et al., 2006; Waldeck et al., 2010; Manzoor et al.,
2018) ve işyeri algılarına (Opara, 2003; Akinlolu & Haupt 2019;
Scheuerlein, 2019; Téglás et al., n.d.) yönelik mühendislik,
turizm ve sağlık gibi alanlar için çeşitli çalışmalar yapılmıştır.
Bu çalışmalarda öğrencilerin iş ve iş yeri seçimlerini etkileyen
faktörler, iş, işyeri ve meslekten beklentileri ve memnuniyetleri
gibi konular araştırılmıştır.
Meslek kavramı hem eğitimi hem de iş hayatını kapsar. Meslekteki
memnuniyet, iş ve iş yeri memnuniyetini etkileyebilme
niteliğine sahiptir. Bu sebeple, meslek seçimine yönelik çeşitli
çalışmalar yapılmıştır. Öğrencilerin yüksek öğrenim göreceği
kurumu (Telli Yamamoto 2006; Salimi & Rezaei 2015; El Nemar
& Vrontis 2016) ve bölümü seçiminde (Al Ahmar 2012; Alghamdi
& Algethami 2019; Meyers et al., 2019) etkili olan kriterlerin
incelendiği çalışmalar örnek olarak gösterilebilir. Türkiye’de
öğrencilerin mesleki seçimlerini inceleyen çalışmalarda üniversite
seçimini (Akar 2012; Çatı et al., 2016; Yaman & Çakır
2017) ve meslek tercihini (Korkut-Owen et al., 2012) etkileyen
faktörler ele alınmıştır.
Öğrencilerin seçtikleri bölümde mutlu olup olmadıkları ya da
seçtikleri mesleği nasıl algıladıklarına yönelik çalışmalarda,
mühendislik öğrencilerinin seçtiği bölüme karşı tutumu (Korkmaz
et al., 2015; Özyurt & Özyurt, 2016; Korkmaz et al., 2018),
bölümden memnun olup olmadığı (Kajfez et al., 2018), mühendislik
mesleğini nasıl algıladığı (Opara et al., 2006; Towers et al.,
2011; Cruz et al., 2016; Taylor et al., 2017; Miguel-Cruz et al.,
2017) gibi konular araştırılmıştır.
Öğrencilerin okudukları bölüme karşı tutumları ile ilgili bir
çalışmada altı farklı üniversitedeki Elektrik, Elektrik-Elektronik,
Bilgisayar ve Makina Mühendisliği bölümlerindeki öğrencilerin
mesleki tutumu ve eğitsel tutumu incelenmiştir (Korkmaz et
al., 2015, 2018). Öğrencilerin mesleğe yönelik algısını, ilgili
bölümdeki “Mühendisliğe Giriş” dersinin nasıl etkilediği (Cruz
et al., 2016; Miguel-Cruz et al., 2017), mühendislik öğrencilerinin
mesleğin gerektirdiği becerilere yönelik algılarıyla
Accreditation Board of Engineering and Technology (ABET) ile
hedeflenen algıların örtüşüp örtüşmediği (Towers et al., 2011)
ve birinci sınıf öğrencileri için mühendis olmanın ne anlama
geldiği (Taylor et al., 2017) araştırılmıştır.
Genel olarak mühendislik öğrencilerine yönelik kayda değer
sayıda çalışma olmasına rağmen, EM öğrencilerinin algılarına
yönelik çalışmalar oldukça azdır. Literatürde bu konuyla
ilgili dört çalışma saptanmış olup dördü de Amerika Birleşik
Devletleri’nde (ABD) Oklahoma Üniversitesi öncülüğünde gerçekleştirilmiştir.
Birinci çalışma (Trytten et al., 2004) Oklahoma Üniversitesi’nde,
26 EM öğrencisi ve mezunu ile gerçekleştirilmiştir. Bu gruptan,
EM’yi nasıl algıladıklarına yönelik veri, bire bir görüşme yoluyla
toplanmıştır. Verilen cevaplara göre EM algısı, üç grupta toplanmıştır:
i) Kariyer olarak EM çoklu kariyer yolu olan, yönetim
pozisyonlarında görev alma olanağı ve statü veren bir meslek
olarak görülmüştür. ii) Disiplin olarak insan odaklı, sistem
odaklı ve kapsamı geniş bir meslek olarak tanımlanmıştır. iii)
Disiplinin meta özelliği katılımcıların, meslek hakkında başkalarının
ne düşündüğü ile ilgili algılarıdır. Katılımcıların ifadeleri,
diğer insanlar tarafından EM’nin kolay, hayali (imaginary) ve
görünmez (invisible) bir meslek olarak görüldüğüne işaret
etmektedir. Hayali ile kastedilen diğer insanların EM’yi tam
anlamıyla bir mühendislik disiplini olarak görmemesi, görünmez
ile kastedilen ise EM mezunlarının ne iş yaptığının tam
olarak tanımlanamamasıdır.
İkinci çalışma (Murphy et al., 2006), birincinin genişletilmiş
hâlidir. Bu çalışmada tek üniversite yerine dört farklı üniversiteden,
tek fakülte yerine 12 fakülteden, toplam 117 EM öğrencisinden,
bire bir görüşme yoluyla veri toplanmıştır. Verilen
cevaplara göre EM, esas olarak insan ve verimlilik odaklı olarak
tanımlanmıştır. Birinci çalışmadan farklı olarak, sistem odaklılık
yerine iş odaklılık daha fazla dile getirilmiştir. EM’nin başkaları
tarafından kolay, hayali ve görünmez bir meslek olarak algılandığını
düşündükleri ortaya çıkmıştır. Her iki çalışmada da, EM
algısını araştırmanın yanı sıra, katılımcıların cinsiyet farklılıklarının
meslek algısında bir değişime yol açıp açmadığını araştırmak
amaçlanmıştır.
Üçüncü çalışmada (Trytten et al., 2005) temel araştırma sorusu,
EM öğrencilerinin, Bilgisayar Mühendisliği, Bilgisayar Bilimleri
ve Elektrik Mühendisliği mesleklerini nasıl algıladığıdır. Kırk bir
öğrenciyle bire bir görüşme yapılmış ve bu mesleklerle ilgili
algıları, ilgili bölümlerin üniversite bünyesindeki fiziksel koşullarıyla
ilgili düşünceleri ve dört bölüm öğrencileri tarafından da
zorunlu olarak alınan “Programlamaya Giriş” dersi hakkındaki
görüşleri sorulmuştur. Öğrencilerin mesleklere yönelik yanlış
algılarının olduğu sonucuna varılmıştır. Bilgisayar Bilimleri,
programcılıkla ilişkilendirilmiş ve izole bir alanda, sürekli
bilgisayar başında çalışılan bir meslek olarak tanımlanmıştır.
Bilgisayar Mühendisliği soyutlukla ilişkilendirilmiştir. EM öğrencilerinin
bu alanlarda yapabileceği çok farklı işler olduğu, farklı
bir bakış açısıyla çok sayıda probleme çözüm getirebileceği öne
sürülerek bu bölümler hakkında bilgi veren bir giriş dersinin
programa eklenmesi önerilmiştir.
Dördüncü çalışmada (Shehab et al., 2005) ise öğrencilerin niçin
EM seçtiği ve eğitimlerine bu bölümde devam ettiği araştırılmıştır.
Kırk beş öğrenciden bire bir görüşme yoluyla veri toplanmıştır. Öğrenime devam etmede ana etkinin sosyal faktörler
olduğu sonucuna varılmıştır. Sosyal faktör açısından en önemli
hususun öğrenci ile öğretim üyesinin etkileşimi olduğu vurgulanmıştır.
Seçimde önemli rol oynayan üç ana etken olarak
şunlar saptanmıştır: mesleğin karakteristik özellikleri (%39),
bölümün öğretim üyeleri (%16) ve öğrenci kabul süreci (%11).
Çalışmada, EM’nin iş odaklılığı, geniş bir eğitim içeriği olması,
daha eğlenceli olması gibi hususların mesleğin karakteristik
özellikleri olarak dile getirildiği ifade edilmiştir.
ARAŞTIRMA
Üniversiteyi yeni kazanmış olan endüstri mühendisliği öğrencilerinin
EM ile ilgili algılarını belirlemek amacıyla yapılan
araştırmaya ait veri toplama süreci, elde edilen bulgular ve
literatürdeki ilişkili çalışmalarla karşılaştırmalar takip eden alt
bölümlerde verilmiştir.
Veri Toplama
Çalışmanın hedef kitlesini, İTÜ Endüstri Mühendisliği Bölümü
öğrencisi olup EMG dersine kayıtlı öğrenciler oluşturmaktadır.
2016-2017 akademik yılı güz döneminden bu yana toplam beş
yıldır, 436 öğrenciden anket ile veri toplanmıştır. Tablo 1’de
anketi cevaplayan öğrencilerin yıllara göre dağılımı gösterilmektedir.
Dönemin ilk EMG dersinin ilk saatinde öğrencilere,
araştırmanın başladığı yıl basılı doküman ile sonraki yıllarda
ise internet üzerinde hazırlanan bir anket aracılığıyla, endüstri
mühendisliğini nasıl algıladıklarına dair sorular yöneltilmiştir.
Bu sorulardan bazıları öğrencileri gruplamaya yönelik kapalı
uçlu (seçenekli), bazıları ise mesleki algılarını belirlemeye
yönelik açık uçlu sorulardır.
Seçenekli soruların ilki, öğrencilerin daha önce herhangi bir
EM dersi alıp almadığını belirlemeye yöneliktir. Dersi alan
öğrenciler şu gruplara ayrılabilmektedir: a) Söz konusu sene
üniversiteyi kazanıp doğrudan eğitime başlayanlar, b) Bir önceki
sene üniversiteyi kazanmış fakat; bir sene İngilizce hazırlık
okuduktan sonra söz konusu sene eğitimine başlayanlar, c) Bir
önceki sene üniversiteyi kazanmış, bir dönem İngilizce hazırlık
okuyup bir dönem önce eğitime başlayanlar, d) Söz konusu
veya daha önceki senelerde yatay veya dikey geçişle gelip ilk
defa bölüm dersi alanlar, e) Yatay veya dikey geçişle gelip daha
önceki dönemlerde bölüm dersi almış olanlar. Çalışma kapsamında
bulguları ayrıştıracağı düşünülen, öğrencilerin daha
önce bölüm dersi alıp almadığıdır. Bu doğrultuda öğrenciler, o
ana kadar EM ile ilgili ders almamış ve en az bir EM dersi almış
öğrenciler olmak üzere iki grupta toplanmıştır.
|
Başa Dön
Öz
Giriş
Bulgular
Sonuç
Kaynaklar
|
|
Çalışma kapsamında, öğrencilerin meslek algısını belirlemeye
yönelik açık uçlu olarak şu sorular sorulmuştur: i) Endüstri
mühendisliği denilince aklınıza gelen üç şey nedir? ii) Endüstri
mühendisliği ile yakın meslekler hangileridir? iii) Endüstri
mühendisleri nerelerde çalışır?. Sonuçları yorumlayabilmek ve
grupları karşılaştırabilmek amacıyla, açık uçlu sorulara verilen
cevaplar gruplandırılmıştır. En fazla grup “endüstri mühendisliği
denilince aklınıza gelen üç şey” sorusunda ortaya çıkmıştır.
Üç soru için öğrencilerin verdiği “ilk cevap” ve akıllarına gelen
“ilk kavram” temel alınarak cevaplar ve kavramların öğrenci
gruplarına göre nasıl değişiklik gösterdiği incelenmiş ve bulgular
yorumlanmıştır.
Endüstri mühendisliği denilince akla gelen ilk şey
Öncelikle, verilen cevapların yıllara göre değişimi, öğrencileri
gruplamaksızın incelenmiştir. Buna göre, 2015 ve 2016’da
yönetim ve yöneticilikle ile ilgili kavramlar ön plandayken, takip
eden iki yıl verimlilik ve son yıl optimizasyon öne çıkmıştır.
Mesleğin temel alanlarına ait olan modelleme ve optimizasyon
kavramının son yıl katılımcılarının %21.65’i tarafından dile
getirilmesi dikkat çeken bir husustur. Son yıllarda az sayıda
olsa da yenilikçilik, girişimcilik ve Endüstri 4.0 kavramları dile
getirilmiştir. Şekil 1’de, en sık dile getirilen beş kavram grubuna
ait yüzdelerin yıllara göre değişimi verilmektedir.
Birinci grupta (daha önce EM dersi almamış öğrenciler) yer
alan öğrencilerin cevapları analiz edildiğinde en yüksek orana
sahip üç kavramın sırasıyla verimlilik (%19.57), yönetim/yönetici
(%15.22) ve optimizasyon (%7.45) olduğu görülmektedir.
Verimlilik, endüstri mühendisliğinin ortaya çıkış sebeplerinden
en önemlisidir. Bu önemden dolayıdır ki mesleğin ilk temsilcileri
verimlilik mühendisi olarak da adlandırılmıştır. Bu nedenle
öğrencilerin büyük bölümü tarafından dile getirilmesi, beklenen
bir durumdur. Diğer taraftan, mesleğin gelişmesinde çok
önemli rol oynayan yöneylem araştırması, optimizasyon kavramını
mesleğin eğitim ve uygulamalarında çok önemli bir yere
koymuştur. Bu nedenle de optimizasyonun ilk akla gelenler
arasında olması çok şaşırtıcı olmamıştır. Mesleğin ilk uygulayıcılarının
yönetim mühendisi olarak da adlandırılması, yönetimyönetici
kavramının ilk üçte çıkmasının tarihsel bir nedeni olarak
yorumlanabilir. Bu grupta, EM’yi joker mühendislik olarak
gören %4.58 oranında bir öğrenci grubu bulunmaktadır. İkinci
grupta bu ifadelerle karşılaşılmaması mesleğe yönelik algının
kazanılan bilgiler doğrultusunda değiştiğini göstermektedir.
İkinci grupta (daha önce EM dersi almış öğrenciler) yer
alan öğrencilerin cevapları analiz edildiğinde optimizasyon
(%17.43), yönetim/yönetici (%16.51), verimlilik (%14.68) ve
üretim (%7.34) şeklinde bir sıralama ile karşılaşılmıştır. Birinci
grupta ilk sıralarda yer almayıp bu grupta karşılaşılan kavram
üretimdir. Bunun sebebi, 2019 yılı öncesindeki programda yer
alan derslerin üretim ağırlıklı olmasına bağlanabilir. İTÜ EM
ders planı, 2019-2020 akademik yılından itibaren geçerli olacak
şekilde güncellenmiş ve yeni alanlara ait derslerin eklenmesiyle
üretime yönelik derslerin ağırlığı göreceli olarak biraz azalmıştır.
Endüstri mühendisliği ile yakın meslekler
Katılımcılar İşletme Mühendisliği’ni, EM ile oldukça yakın
bir meslek olarak görmüşlerdir ki bu beklenen bir sonuçtur.
İTÜ bünyesinde aynı fakülte altındaki bu iki bölümün ders ilkinplanlarında
benzerlikler söz konusudur ve mezunları benzer
iş alanlarında çalışmaktadır. Hem dünyada hem de Türkiye’de
EM’nin içinden doğduğu Makina Mühendisliği’nin İşletme’den
daha az bir oranda dile getirilmiş olmasına, ders programındaki
değişikliklerle Makina Mühendisliği ile ilgili derslerin oranının
azaltılmasının neden olduğu söylenebilir. 1982 yılına kadar
Sanayi Mühendisliği adıyla Makina Fakültesi’nde yer alan
bölümün ders planı Makina Mühendisliği ağırlıklı derslerden
oluşmaktaydı. Bu nedenle bu çalışma 1970-1980 yıllarında
yapılmış olsaydı, ilk sırada Makina Mühendisliği ile karşılaşılması
beklenirdi. Fakat 1982 yılında İşletme Fakültesi’ne bağlanan
bölümün ders planı güncellenerek Makina Mühendisliği ile ilgili
derslerin sayısı oldukça azaltılmıştır. 2018-2019 akademik yılı
itibarıyla da Dördüncü Endüstri Devrimi ile ortaya çıkan büyük
veri, veri analitiği, yapay zeka ve makina öğrenmesi gibi alanların
öneminin artması nedeniyle, İTÜ EM ders planı bu konuları
kapsayacak şekilde güncellenmiştir.
Şekil 2’de, EM’ye en yakın görülen mesleklere ait yüzdelerin
yıllara göre değişimi verilmektedir.
Birinci grubun cevaplarına göre EM’ye en yakın meslekler, İşletme
Mühendisliği (%50.94), İşletme (%20.31), Ekonomi Bölümü
(%4.06) ve Makina Mühendisliği (%3.75) olarak sıralanmaktadır.
İkinci grubun cevaplarına göre sıralama İşletme Mühendisliği
(%63.39), İşletme (%12.50) ve Makina Mühendisliği (%8.04)
şeklindedir. Alınan bölüm dersleri ve ders planlarının daha iyi
bilinmesi sonucu bu grupta İşletme Mühendisliği ve Makina
Mühendisliği ile benzerlik algısının görece arttığı görülmektedir.
Endüstri mühendislerinin çalıştığı yerler
Endüstri mühendislerinin çalıştığı yerlere ilişkin cevaplar incelendiğinde,
İşletme/Şirket ve Fabrika yıllar boyunca hep ilk iki
sırada yer almıştır. Endüstri mühendisliğinin ortaya çıkış sebebi
olan fabrikaların, işletme kavramından daha az dile getirilmesi,
algının yıllar içindeki değişimi olarak görülebilir. Bununla
beraber fabrikanın da bir işletme olarak kabul edilebileceği göz
ardı edilmemelidir. Bu iki kavram kayda değer sayıda öğrenci
tarafından ayrı ayrı dile getirildiği için ikisini gruplama yoluna
gidilmemiştir. EM’ye yakın meslekler arasında bankaların yüksek
oranda yer alması şaşırtıcıdır.
Birinci gruba göre endüstri mühendislerinin çalıştığı üç yer
işletmeler (%24.92), fabrikalar (%17.13) ve bankalardır (%9.03).
İkinci gruba göre ilk iki sıra değişmemiş fakat üçüncü sırada
üretim kendisine yer bulmuştur: işletmeler (%20.54), fabrikalar
(%23.21) ve üretim (%9.82).
Literatürdeki Çalışmalarla Karşılaştırma
Bu çalışmanın bulguları, literatür araştırması bölümünde verilen
benzer çalışmalarda elde edilen bulgularla karşılaştırılmıştır.
Tablo 2’de yapılan çalışmaların çeşitli özellikleri karşılaştırmalı
olarak sunulmaktadır.
Amaç benzerliği nedeniyle bu çalışmanın bulguları ilk iki çalışma
Trytten ve ark., (2004) ile Murphy ve ark. (2006) karşılaştırılmıştır.
Verimlilik bu çalışma ile ikinci çalışmada (Murphy
et al., 2006) ortak olan kavramdır. Yönetim ile iş odaklılık da
ifade ediliş biçimleri farklı olsa da taşıdıkları anlam bakımından
benzer olduğu kabul edilebilir. Bu çalışmanın bulgularının ilkinden
çok ikinciye benzemesi, örneklemin her ikisinde de sadece
öğrencilerden oluşması ve birinci çalışmaya göre daha büyük
örneklemlerle çalışılmış olması olabilir. Tablo 3’te bulgulara
dair karşılaştırma verilmektedir.
 Büyütmek İçin Tıklayın |
Tablo 3: EM Algılarına Dair Bulguların Karşılaştırılması
Diğer Bulgular
Öğrencilerin tercih ettikleri mesleğin tarihine dair bilgilerini
değerlendirmek için, EM eğitiminin dünyada ve Türkiye’de ne
zamandır verildiği sorulmuş, sırasıyla Tablo 4 |
ve Tablo 5’te verilen
cevaplarla karşılaşılmıştır.
EM, 1908 yılında Penn State Üniversitesi Makina Mühendisliği
Programı için bir seçmeli ders olarak açılmış, 1909’da bu
üniversitede bir program hâline gelmiştir (Diemer, 1910). EM
disiplinine ait ilk uygulamalar, Endüstri Devrimi’ne dayandırılsa
da resmi bir disiplin olarak üniversitelerde kendisine yer bulmasının
1900’lü yılların başına dayandığı Hugo Diemer’in “Fabrika
Organizasyonu ve Yönetimi” isimli kitabında vurgulanmaktadır.
EM eğitiminin dünyada ne zamandır verildiğine dair verilen
cevaplarda en küçük ve en büyük değerler göstermektedir ki
öğrenciler bu konuda doğru bir bilgiye sahip değildir. Standart
sapmaların yüksekliği, cevapların değişkenliğine işaret etmektedir.
Bununla birlikte, EM dersi alan ve almayan grubun cevapları
arasında bir fark olup olmadığını test etmek amacıyla t testi yapılmış, 0.51 p değeri (anlamlılık) elde edildiğinden gruplar
arasında bir fark olmadığı sonucuna varılmıştır.
Türkiye’de EM eğitimi ilk olarak 1969 yılında İTÜ’de Sanayi
Mühendisliği ve Orta Doğu Teknik Üniversitesi’nde (ODTÜ)
Endüstri Mühendisliği adı altında verilmeye başlanmıştır
(İTÜ, 2020; ODTÜ, 2020). İTÜ’de Sanayi Mühendisliği adı
altında kurulan programın temelleri, 1949 yılında Makina
Mühendisliği’nde verilmeye başlanan Fabrika Organizasyonu
seçmeli dersi ile atılmış, 1982 yılında programın adı Endüstri
Mühendisliği olarak değiştirilmiştir (İTÜ, 2020).
EM eğitiminin Türkiye’de ne zamandır verildiğine dair öğrenci
değerlendirmelerinin doğru cevaptan uzak olduğu gözlemlenmiştir.
Yapılan istatistiksel analizde 0.98 p değeri elde edildiğinden
gruplar arasında bir fark olmadığı sonucuna varılmıştır. |
Başa Dön
Öz
Giriş
Bulgular
Sonuç
Kaynaklar
|
|
Bu çalışmada üniversite eğitimi gerektiren mesleklerden olan
endüstri mühendisliğinin, öğrenciler tarafından nasıl algılandığının
belirlenmesi amaçlanmıştır. Çalışmanın kısıtlayıcı noktaları
sebebiyle bulgular genellenemez. Örneklem, İTÜ Endüstri
Mühendisliği Bölümü %30 İngilizce programında okuyan
öğrencileri kapsamakta olup rassal örnekleme tekniklerinden
yararlanılmamıştır. Dolayısıyla bu çalışma, İTÜ öğrencilerinin
meslek algısını gösteren bir vaka analizi niteliğindedir.
Algıya yönelik sorular açık uçlu olup öğrenciler tarafından dile
getirilen ifadeler benzerliklerine göre gruplanmıştır. Bulgular,
yıllar bazında ve öğrencilerin EM dersi alıp almama durumlarına
göre oluşturulan gruplar bazında incelenmiştir.
Bu çalışmadaki bulgular EM algısının geniş bir aralığa yayıldığına
işaret etmektedir. Ancak bu hipotezin doğrulanması için başka
üniversiteleri de kapsayan, rassal örnekleme tekniklerinden
yararlanılarak örnekleme yapılacak kapsamlı bir çalışmaya ihtiyaç
vardır. Bu algı çeşitliliği eğitim açısından hem avantaj hem
de dezavantaj oluşturmaktadır. Farklı algılara sahip, nitelikli
öğrencilerin endüstri mühendisliğini tercih etmeleri bir avantaj olarak değerlendirilebilir. Diğer yandan, algı çeşitliliği EM
eğitiminin yapılandırılması ve yürütülmesi açısından zorluklara
da neden olabilir. Örneğin çalışma yeri olarak üretim ve hizmet
şeklinde farklı koşullara sahip yerleri ifade eden öğrenciler,
farklı içerik ve detayda eğitim almayı bekleyecektir. Üretim
alanını tercih eden bir öğrenci buradaki temel işlevlere uygun
ders planı ve staj seçenekleri ile karşılaşmayı beklerken, hizmet
alanında (diğer bir ifadeyle ofis ortamında) çalışmayı bekleyen
bir öğrenci buradaki faaliyetlere uygun ders planı ve staj beklentisine
girecektir. Bu nedenle EM eğitimini yapılandırırken,
bu farklı işyeri tercihlerine sahip iki gruptan birine odaklanmak,
diğer gruptaki öğrencileri mutsuz edebilecektir. |
Başa Dön
Öz
Giriş
Bulgular
Sonuç
Kaynaklar
|
|
1) Akar, C. (2012). Üniversite Seçimini Etkileyen Faktörler: İktisadi
ve İdari Bilimler Öğrencileri Üzerine Bir Çalışma. Eskişehir
Osmangazi Üniversitesi İİBF Dergisi, 7(1), 97-120.
2) Akinlolu, M., & Haupt, T. C. (2019). Gender differences in
perceptions of workplace interactions among University
students’ in male-dominated work (Preprint: No. 1589).
EasyChair.
3) Al Ahmar, M. A. (2012). A prototype rule-based expert system
with an object-oriented database for university undergraduate
major selection. In Proceeding of International Journal of
Applied Information Systems (IJAIS), 1-5.
4) Alghamdi, S., & Algethami, N. A. H. (2019). Fuzzy-Based
Recommendation System for University Major Selection,
In Proceedings of the 11th International Joint Conference on
Computational Intelligence (IJCCI 2019), 17-19 September,
Vienna, Austria, 317-324.
5) Cevik Onar, S., Ustundag, A., Kadaifci, C., & Oztaysi, B. (2018). The
changing role of engineering education in industry 4.0 Era. In
Industry 4.0: Managing The Digital Transformation, Springer,
Cham, 137-151.
6) Cruz, A. M., Rincon, A. R., Dueñas, W., Luna, N., & Torres, D.
(2016). The impact of an introductory biomedical engineering
course on students’ perceptions of the engineering profession.
International Journal of Engineering Education, 32(1), 136-149.
7) Çatı, K., İştar, E., & Özcan, H. (2016). Üniversite Tercihlerine
Etki Eden Faktörlerin İncelenmesi: Türkiye Genelinde Bir
Alan Araştırması. Journal of Higher Education & Science/
Yüksekögretim ve Bilim Dergisi, 6(2), 163-177.
8) Das, S., Kleinke, D. K., & Pistrui, D. (2020). Reimagining engineering
education: does industry 4.0 need education 4.0?. In 2020
ASEE Virtual Annual Conference Content Access, 22-26 June.
9) Diemer, H. (1910). Factory organization and administration.
McGraw-Hil, New York, USA.
10) El Nemar, S., & Vrontis, D. (2016). A higher education studentchoice
analysis: the case of Lebanon. World Review of
Entrepreneurship, Management and Sustainable Development,
12(2-3), 337-351.
11) İTÜ. (2020). Retrieved January 27, 2020, from https://www.end.
itu.edu.tr/hakkimizda/tarihce.
12) Kajfez, R. L., Kecskemety, K. M., Miller, E. S., Gustafson, K., Meyers,
K. L., Bucks, G. W., & Tanner, K. (2018). First-year engineering
students’ perceptions of engineering disciplines: a qualitative
investigation. The International Journal of Engineering
Education, 34(1), 88-96.
13) Korkmaz, Ö., Kösterelioğlu, M., & Kara, M. (2015). Teknoloji
ve Mühendislik Fakültesi Öğrencilerinin Mühendislik ve
Mühendislik Eğitimine Dönük Tutumları. Amasya Üniversitesi
Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(2), 246-261.
14) Korkmaz, Ã. Z., Kösterelioğlu, M., & Kara, M. (2018). A Validity and
Reliability Study of the Engineering and Engineering Education
Attitude Scale (EEAS). International Journal of Engineering
Pedagogy, 8(5), 44-57.
15) Korkut-Owen, F., Kepir, D. D., Özdemir, S., Ulaş, Ö., & Yılmaz, O.
(2012). Üniversite öğrencilerinin bölüm seçme nedenleri.
Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(3), 135-151.
16) Kraysman, N. V. (2020). Influence of the Fourth Industrial
Revolution (Industry 4.0) on the System of the Engineering
Education. In The Impact of the 4th Industrial Revolution on
Engineering Education: Proceedings of the 22nd International
Conference on Interactive Collaborative Learning (ICL2019),
Springer Nature, 316-326.
17) Manzoor, U., Rizwan, A., Demirbas, A., & Hafiz, N. A. S. (2018).
Analysis of Perception Gap Between Employers and Fresh
Engineering Graduates About Employability Skills: A Case
Study of Pakistan. The International Journal of Engineering
Education, 34(1), 248-255.
18) Meyers, K. L., Goodrich, V., Blackowski, S., & Spingola, E. (2019).
Factors Affecting First-Year Engineering Students’ Choice of
Majors. The International Journal of Engineering Education,
35(3), 861-877.
19) Miguel-Cruz, A., Rodríguez-Dueñas, W. R., Flórez-Luna, N., &
Quiroga-Torres, D. A. (2017). Does the project-based-learning
(PBL) strategy change first-year students’ perceptions of the
engineering profession?. In 2017 Research in Engineering
Education Symposium (REES), 6-8 July, 478-488.
20) Millward, L., Houston, D., Brown, D., & Barrett, M. (2006). Young
people’s job perceptions and preferences. Department of
Trade and Industry.
21) Murphy, T. J., Shehab, R. L., Rhoads, T. R., & Trytten, D. A. (2006).
A multi-institutional study of student perceptions of industrial
engineering. In Frontiers in Education Conference (FIE), 28-31
October, San Diego, California, 3-8.
22) Nitkiewicz, T., & Ayen, Z. (2018). Identifying key criteria in
development of Industrial Engineering education. In MATEC
Web of Conferences, 183, p. 04008, EDP Sciences.
23) ODTÜ. (2020). Retrieved January 27, 2020, from https://ie.metu.
edu.tr/tr/bolum-hakkinda.
24) Opara, L. U. (2003). From farmers to blue-collar professionals:
agricultural engineering students’ perspectives on their career
prospects, critical skills and discipline name change. World
Transactions on Engineering and Technology Education, 2(3),
399-402.
25) Opara, L. U., Al-Adawi, S. S., & Al-Shukeili, T. S. (2006). Student
perceptions of the public image of agricultural engineering
and their preferred name for the discipline and title degree.
International Journal of Engineering Education, 22(1), 59.
26) Özyurt, Ö., & Özyurt, H. (2016). Birinci Sınıf Mühendislik
Öğrencilerinin Mühendislik Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi.
Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(38),
1-15.
27) Sackey, S. M., & Bester, A. (2016). Industrial engineering curriculum
in Industry 4.0 in a South African context. South African Journal
of Industrial Engineering, 27(4), 101-114.
28) Sackey, S. M., Bester, A., & Adams, D. Q. (2020). A framework
for an industrial engineering learning facility paradigm
toward industry 4.0. South African Journal of Industrial
Engineering, 31(1), 122-132.
29) Salimi, N., & Rezaei, J. (2015). Multi-criteria university selection:
Formulation and implementation using a fuzzy AHP. Journal of
Systems Science and Systems Engineering, 24(3), 293-315.
30) Scheuerlein, K. (2019). Recruitment and Retention of Generation
Z in the Workplace (Doctoral dissertation, The College of St.
Scholastica).
31) Shehab, R., Rhoads, T., & Murphy, T. (2005). Industrial Engineering:
Why students come and what makes them stay?. In Proceedings
of the 2005 American Society for Engineering Education Annual
Conference & Exposition, 12-15 June, Portland, Oregon, USA.
32) Taylor, A., Lutz, B., Hampton, C., Lee, W. C., & Watford, B.
A. (2017). Critical pedagogies and first-year engineering
students’ conceptions of ‘what it means to be an engineer,’.
In Proceedings of American Society for Engineering Education
Conference.
33) Tóthné Téglás T.- Hlédik E. - Fónadova L. (2015): “Gleaming eyes”,
the survey of workplace competence expectations towards
career starters. Pannon Manege-ment Review, Volume 4,
issue 4, pp. 33-56., https://pmr.uni-pannon.hu/artic-les/4_4_
teglas_hledik_fonadova.pdf, Letöltés ideje: 2019. május 29.
34) Telli Yamamoto, G. (2006). University evaluation-selection: a Turkish
case. International Journal of Educational Management, 20(7),
559-569.
35) Towers, E., Simonovich, J. A., & Zastavker, Y. V. (2011). Students’
perceptions of the engineering profession and implications for
interest in the field. In Frontiers in Education Conference (FIE),
12-15 October, Rapid City, SD, F3D-1-F3D-7.
36) Trytten, D. A., Shehab, R. L. Reed-Rhoads, T., Fleener, M. J., Harris,
B. J., Reynolds, A., Walden, S. E., Moore- Furneaux, S. K.,
Kvach, E., Warram, K. R., & Murphy, T. J. (2004). “Inviteful”
engineering: Student perceptions of industrial engineering.
In Proceedings of the 2004 American Society for Engineering
Education Annual Conference. Salt Lake City, UT, 8409-8419.
37) Trytten, D. A., Walden, S. E., & Rhoads, T. R. (2005). Industrial
engineering student perceptions of computer science,
computer engineering, and electrical engineering. In Frontiers
in Education Conference (FIE), 19-22 October, Indianopolis, IN,
USA.
38) Waldeck, N. E., Pullins, E. B., & Houlette, M. (2010). Media as
factor in student perceptions for sales jobs: A framework for
research. Journal of Personal Selling & Sales Management,
30(4), 343-353.
39) Yaman, T. T., & Çakır, Ö. (2017). Üniversite Tercihlerini Etkileyen
Faktörlerin Seçime Dayalı Konjoint Analizi İle Belirlenmesi.
Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Uygulamalı Bilimler Dergisi,
1(1), 65-84.
40) YKS Sonuçlarına İlişkin Sayısal Bilgiler. (2020). Retrieved January
26, 2020, from https://www.osym.gov.tr/TR,15288/2018-yksyerlestirme-
sonuclarina-iliskin-sayisal-bilgiler.html.
41) YÖK Türlerine Göre Birim Sayıları Raporu. (2020). Retrieved
January 22, 2020, from https://istatistik.yok.gov.tr.
42) YÖK: 2018-2019 Öğretim Yılı Yükseköğretim İstatistikleri. (2020).
Retrieved January 22, 2020, from https://istatistik.yok.gov.tr. |
Başa Dön
Öz
Giriş
Bulgular
Sonuç
Kaynaklar
|
|
|
|