|
2020, Cilt 10, Sayı 3, Sayfa(lar) 504-515 |
|
DOI: 10.5961/jhes.2020.410 |
Uluslararası Öğrencilerin Yükseköğretime Uyum Yeterlikleri Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması |
İsmail KARAKUŞ, Cenk AKAY |
Mersiṅ Üniv̇ ersiṫ esi,̇ Eğitim Fakültesi, Eğiti̇ ̇m Programları ve Öğretim Ana Bilim Dalı, Mersiṅ , Türkiye |
Anahtar Kelimeler: Uluslararası öğrenci, Yükseköğretime uyum, Ölçek geliştirme |
|
Yapılan bu çalışmanın amacı, uluslararası öğrencilerin yükseköğretime uyum yeterliklerini belirlemek için geçerli ve güvenilir bir ölçme
aracı geliştirmektir. Bu doğrultuda taslak ölçek, bir devlet üniversitesinde öğrenim gören 458 uluslararası öğrenciye uygulanmıştır. Elde
edilen veriler ile madde toplam korelasyonu, açımlayıcı faktör analizi (AFA), doğrulayıcı faktör analizi (DFA) ve Cronbach-alfa güvenirlik
analizi yapılmıştır. Madde ve faktör analizleri sonucunda 4 faktörlü 21 maddeden oluşan bir ölçek ortaya çıkmıştır. Ölçek faktörlerinin
açıkladığı toplam varyans %62,875 olarak bulunmuştur. Doğrulayıcı faktör analizi sonucunda (DFA) modelin veri ile uyumlu olduğu
ve ölçeğin geçerli bir yapıda olduğu görülmüştür. Ölçeğin Cronbach-alfa iç tutarlılık katsayısı ise .88 olarak tespit edilmiştir. Yapılan
analizler sonucunda 4 faktörlü 21 maddeden oluşan beşli likert tipinde ‘uluslararası öğrencilerin yükseköğretime uyum yeterlikleri ölçeği’
geliştirilmiştir. Elde edilen bulgulara göre ölçeğin geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğu tespit edilmiştir. |
Başa Dön
Öz
Giriş
Materyal ve Metod
Bulgular
Tartışma
Kaynaklar
|
|
21.yüzyılda teknolojik gelişmelere paralel olarak ulaşım ve iletişim
sektöründe yaşanan hızlı değişimler/gelişmeler, küreselleşmeyle
birlikte adeta ülkeler arası sınırları ortadan kaldırmış
ve bu da öğrenciler arasında küresel çapta bir hareketliliğe
neden olmuştur. Eğitim almak amacıyla farklı ülkelere giden
uluslararası öğrencilerin yükseköğretime olan ilgi ve isteklerinin
dünyanın her tarafında artması tüm dünyada büyük bir
öğrenci hareketliliğine neden olmuştur. Ayrıca ülkeler kendi
yükseköğretim sistemlerinin kalite güvencesini ifade etmede
artık uluslararası öğrenci sayılarını önemli bir parametre olarak
sunmaya başlamıştır. Burada ifade edilmesi gereken bir
başka unsur da uluslararası öğrencilerin sadece nicelik olarak
sayısı değil, gelmiş oldukları ülke çeşitliliği, ülkelerin gelişmişlik
düzeyleri, gittikleri ülkelerde eğitim almak için tercih ettikleri
bölümler gibi farklı faktörler de sürecin belirleyicileridir.
Küreselleşmenin yaygınlaşması ile birlikte ülkeler arasındaki
politik, ekonomik, sosyal ve kültürel ilişkiler artmış (Burnett ve
Huisman, 2010; Levent ve Karaevli, 2013; Örs ve Tetik, 2010;
Selvitopu ve Aydın, 2018) ve bu da öğrencilerin uluslararası
eğitimi almalarını kolaylaştırmıştır. Uluslararası eğitimin bilime,
kültüre, sanata, uluslararası rekabete ve ekonomiye ciddi
katkıları vardır (Bacanlı, Erişen, Karadağ, Çeliköz, Dombaycı,
Toprak, Şahin ve Kireççi, 2016). Uluslararası eğitim, “Bir öğrencinin
eğitimine vatandaşı olduğu ülkenin dışında başka bir
ülkede devam etmesi.” (Dış Ekonomik İlişkiler Kurulu, 2013)
veya “Dünya vatandaşı olarak etkili bir şekilde çalışmak için
gerekli olan bilgi, beceri ve tutumları geliştirecek bir müfredat
ve öğretim yaklaşımı üzerinde durulmasıdır.” (Gün, Topaloğlu
ve Yalçın, 2017:103-123). Uluslararası öğrenci de, “Daha iyi bir
eğitim almak için yükseköğreniminin tamamını veya bir kısmını
vatandaşı olduğu ülkenin dışında başka bir ülkede sürdürmesidir.”
(Dış Ekonomik İlişkiler Kurulu, 2013; Zheng, 2010). Yapılan
tanımlamalardan yola çıkılarak uluslararası eğitim kısaca,
bireylerin kendi ülkeleri dışında farklı gerekçelerle eğitimini
yurtdışında sürdürmesi olarak tanımlanabilirken, bu sürece
dahil olan öğrenciye de uluslararası öğrenci denilebilmektedir.
Bu araştırmanın konusunu uluslararası öğrencilerin yükseköğretime
uyum boyutu oluşturmaktadır. Uluslararası eğitim;
yükseköğretimin kalitesinin yükselmesinde, yükseköğretimde
girişimciliğin gelişmesinde, öğrenciler ve öğretim elemanlarının
yurtdışı kurumlarla olan işbirliklerini artırmalarında, akademik
ortaklıklar geliştirmelerinde, yükseköğretim kurumlarının
evrensel dünyayla bütünleşmelerinde ve kültürlerarası iletişimi
artırmasından dolayı önemlidir (Erdoğan, 2014; Fielden, 2008;
Teichler, 1999). Aynı zamanda uluslararası eğitimin kültürlerarası
farkındalığın oluşmasında ve uluslararası vatandaşlık bilincinin
kazanılmasında da önemli bir rolü olduğu söylenebilir.
Yükseköğretimde uluslararasılaşmanın hem kurumsal hem de
milli ekonomik geliri artırdığı, uluslararası öğrencilerin eğitim
ve yaşam giderleri bağlamında ülkeye katma değer katarak
başta ekonomik ve sosyal alan olmak üzere pek çok alana katkı
sağladığı yapılan araştırmalarla ortaya konulmuştur (Akgedik,
2019; Yükseköğretimde Uluslararasılaşma Strateji Belgesi,
2017; Güneş, 2016; Şeremet, 2015; Qiang, 2003).
Son yıllarda uluslararası öğrenci hareketliliğinin artmasıyla birlikte
küresel çapta yükseköğretim programlarına katılan öğrenci
sayısında da artışlar yaşanmaktadır. Dünyada kendi ülkelerinden
başka bir ülkede eğitim gören öğrenci sayısı 7 buçuk milyon
ve bu sayının 2030 yılında 20 milyona ulaşabileceği tahmin
edilmektedir (Yurtdışı Türkler ve Akraba Topluluklar Başkanlığı,
2020). En çok uluslararası öğrencisi bulunan ülkeler sırasıyla:
ABD, İngiltere, Fransa, Avustralya, Almanya, Rusya, Japonya, ve
Kanada’dır (Güneş, 2016). Bu ülkelerin refah seviyesinin yüksek
ve hukuk, demokrasi, sosyal yaşantı ile ekonomik anlamda
gelişmiş olması, öğrencilerin tercihlerinde etkili olduğu söylenebilir.
Türkiye’de de son dönemlerde yükseköğretimde uluslararası
öğrenci sayısında ciddi artışlar olmuştur. Yükseköğretim
Kurulu (YÖK, 2019); 182 farklı ülkeden öğrencinin olduğunu
Türkiye’deki uluslararası öğrenci sayısının 150 bine ulaştığını
belirtmiştir. Aynı zamanda Türkiye’de bulunan 57 üniversitenin
18 ülkeyle toplam 229 ortak eğitim protokolü imzaladığını ve
üniversitelerde toplam 3 bin 203 yabancı akademisyenin görev
yaptığını açıklamıştır. Bu bilgiler Türk üniversitelerinin uluslararasılaştığını
ve uluslararası eğitim sistemine uyum sağladıklarını
göstermesi açısından önemlidir.
Ekonomik Kalkınma ve İşbirliği Örgütü (OECD, 2019) öğrenci
tercihlerinde: ülkeler arası ikili ilişkiler, dilsel ve tarihsel yakınlıklar,
coğrafi uzaklıklar ve politik koşullar gibi etkenlerin önemli
rol oynadığını belirtmiştir. YÖK (2016) ise; burs ve barınma
olanakları, öğrencilerin eğitim aldıkları süre boyunca yaptıkları
harcama tutarı, vize işlemlerinde kolaylık, diploma denkliği,
mezun olunca iş bulmada kolaylık, gideceği ülkenin dilini bilmesi
gibi faktörlerin de öğrenci tercihinde etkili olduğunu ifade
etmiştir (Akt; Toska, 2019). Ayrıca gidecekleri ülkenin refah
seviyesi, güvenlik durumu, saygınlığı ve diğer ülkeler tarafından
nasıl algılandığı da tercihler üzerinde etkili olabilir.
Türkiye’deki dini ve sosyo-kültürel yapı, eğitim imkânlarının
görece iyi olması, yaşam maliyetinin ucuz olması, burs olanakları
ve çeşitli kurumlardan alınan referanslar, öğrencilerin
Türkiye’yi tercih etme gerekçelerini oluşturmaktadır (Özer,
2012). Türkiye’nin bulunduğu coğrafi konum itibariyle üç farklı
kıtanın adeta kavuşumu niteliğinde olan jeo-stratejik pozisyona
sahip olması, güçlü tarihsel ve kültürel yapısı, Türk toplumunda
bulunan hoşgörü iklimi ve insanların misafirperverliği de uluslararası
öğrencilerin Türkiye’yi seçmesinde etkili olmuş olabilir.
YÖK’ün (2019) verilerine göre Suriye, İran, Afganistan, Irak gibi
özellikle Ortadoğu-İslam coğrafyasından gelen öğrencilerin
sayısı fazladır. Bunda hem coğrafi yakınlık hem tarihsel bağlar
hem de sosyo-kültürel anlamda yaşanılan benzer deneyimler
etkili olmuş olabilir.
Uluslararası eğitim, yukarıda belirtilen çok sayıdaki alanda,
ülkelerin ve özellikle Türkiye’nin yükseköğretim sistemine
farklı bakış açıları kazandırmaktadır. Ancak bu sürecin öznesi
olan uluslararası öğrencilerin gittikleri ülkelerde farklı sorunlar
yaşadıkları bilimsel literatürde araştırma konusu olmuş ve bu
sorunların betimlenmesi, çözümlenmesi ile soruna yönelik
önerilerin geliştirilmesi için çalışmalar yapılmaya başlanmıştır.
Literatür incelendiğinde uluslararası öğrencilerin yükseköğretime
uyum sorunlarını ve deneyimlerini içeren hem ulusal hem
de uluslararası birçok çalışmanın yapıldığı tespit edilmiştir.
Uluslararası çalışmalara bakıldığında, uluslararası öğrencilerin
genel olarak uyum süreçlerini (Rose-Redwood C. ve Rose-
Rewood R., 2018; Adewale, 2015; Gebhard, 2012; Russell,
Thomson ve Rosenthal, 2008; Zhou, Jindal-Snape, Topping
ve Todman, 2008) ele alan çalışmalara rastlanmaktadır. Aynı
zamanda daha spesifik olarak sosyo-kültürel uyumları (Tchoh
ve Mertan 2018), ekonomik sorunları (Ghanbary, 2017), ırkçılık
ve ayrımcılığı (Lee, 2017; Lee ve Charles, 2007), psikolojik
uyumu (Xiong ve Zhou, 2018; Jackson, Ray ve Bybell 2013) ele
alan çalışmalar da mevcuttur. Dilbilimsel ve kültürel problemler
(Elturki, Liu, Hjeltness ve Hellmann, 2019) ve uluslararası
öğrencilerin yaşadıkları genel problemler (Yan ve Pei, 2018;
Akanwa 2015) de çalışılan konular arasındadır.
Ulusal literatüre bakıldığında: uluslararası öğrencilerin genel
uyum süreçlerine (Akgedik, 2019; Ercan, 2019; Musaoğlu,
2016; Özoğlu, Gür, Coşkun, 2012), sosyo-kültürel uyumlarına
(Koçak, 2020; Selvitopu ve Aydın, 2018; Verdiyev, 2017; Zavalsız
ve Gündağ, 2017; Sezgin ve Yolcu, 2016; Aliyev ve Öğülmüş,
2015) , dil ile barınma problemine (Özkan ve Güvendir, 2015;
Özçetin, 2013) ve sosyo-ekonomik problemlere (Yardımcıoğlu,
Beşel, Savaşan, 2017; Şahin ve Demirtaş, 2014; Kıroğlu, Kesten
ve Elma, 2010) yönelik çalışmaların olduğu görülmektedir. Aynı
zamanda uluslararası öğrencilerin yaşadıkları genel problemler
(Taylan, 2019; Atar, Erdem ve Koçyiğit, 2017; Kumcağız,
Dadashzadeh ve Alakuş, 2016; Çelik, 2013), psikolojik uyum
(Şeker ve Akman, 2016), beklenti (Enterieva ve Sezgin, 2016)
ve motivasyon (Yılmaz ve Arslan, 2014) gibi temaların olduğu
çalışmalara da rastlanmaktadır.
Hem ulusal hem uluslararası literatürde, uluslararası öğrencilerin
genellikle sosyal, kültürel, dilbilimsel, psikolojik ve ekonomik
anlamda yaşadıkları zorlukların uyum problemlerine yol açtığı
tespit edilmiştir. Eğitim sektörünün lokomotifi olan yükseköğretim
kurumlarının kalitesi ve uluslararası öğrencilere sağladığı
imkânlar, ülkelerin imajı açısından son derece önemlidir. Yükseköğrenim
gören uluslararası öğrencilerin akademik, sosyal
ve kültürel becerilerinin geliştirilmesi, ilgi ve çalışma alanlarına
ilişkin etkinliklerin düzenlenmesi, gelişimlerine yönelik bilimsel
seminerlerin düzenlenmesi, öğrencilerin eğitim gördükleri
ülkeye bakış açısını hem olumlamasını sağlayacak hem de
uyumlarını kolaylaştıracaktır (YTB, 2020).
Yükseköğretime uyum, bir öğrencinin hem üniversiteye hem de
eğitim gördüğü şehre akademik, sosyal, kültürel, ekonomik ve
psikolojik anlamda uyum göstermesi şeklinde tanımlanabilir.
Yapılan birçok çalışmaya bakıldığında, uluslararası öğrencilerin
ya sosyal uyumlarına (Köleoğlu, 2018; Sezgin ve Yolcu, 2016;
Özçetin, 2013) ya kültürel uyumlarına (Coşkunserçe ve Erişti,
2017; Coşkunserçe, 2014) ya da akademik uyumlarına (Alakbarov,
Gündüz, Gündüz, Şahinler ve Ertuğrul, 2017, Akt; Karaköse,
2019; Cura, 2015) odaklanıldığı görülmektedir. Bu çalışmada
ise diğer çalışmalardan farklı olarak uluslararası öğrencilerin
öğrencilik süreci boyunca yaşadıkları uyum deneyimlerini hem
akademik hem sosyal hem de kültürel anlamda bütünsel olarak
ortaya koymayı amaçlamaktadır. Bu çalışmanın, uluslararası
öğrencilerin öğrenim süreçlerini çok yönlü incelemeye imkân
tanıyacak şekilde bir ölçek geliştirmeyi hedeflemesi hem ölçeği
hem de çalışmayı kıymetli kılmaktadır.
Literatür incelendiğinde yapılan çalışmaların daha çok nitel
olduğu (Toska, 2019; Erişti, Polat ve Erdem, 2018; Zavalsız ve
Gündağ, 2017; Musaoğlu, 2016; Enterieva ve Sezgin, 2016;
Özkan ve Güvendir, 2015; Kıroğlu, Kesten ve Elma, 2010) ve
araştırmalarda veri toplama aracı olarak genellikle anketin
kullanıldığı görülmektedir (Taylan, 2019; Yardımcıoğlu, Beşel ve
Savaşan, 2017; Yılmaz ve Arslan, 2014; Çelik, 2013). Bu sebeple
literatürde, ‘Eğitim Bilimleri’ alanında uluslararası öğrencilerin
uyum yeterliklerini ölçebilecek, özellikle ‘nicel’ çalışmalara
kaynak oluşturabilecek, geçerliği ve güvenirliği istatistiksel analizlerle
sınanmış bir ‘ölçeğe’ ihtiyaç olabileceği düşünülmektedir.
Yapılan bu çalışmanın amacı, uluslararası öğrencilerin
yükseköğretime uyum yeterlik ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik
çalışmalarıyla geliştirilmesidir. Bu amaçla uluslararası öğrencilerin
yükseköğretime uyumlarını etkili ve doğru bir şekilde
ölçebilecek geçerli ve güvenilir bir ölçme aracının geliştirilerek
literatüre ve eğitimin tüm paydaşlarına katkı sağlayabileceği
düşünülmektedir.
Bu çalışma teorik olarak; gerek ölçek maddelerinin yazımında
gerekse ölçeğin alt faktörlerinin adlandırılmasında McKinlay,
Pattison ve Gross’un (1996) uluslararası öğrencilerin uyumlarına
yönelik yapmış oldukları keşfedici kapsamlı araştırması
ile Furhnam’ın (2004) çalışmasına göre temellendirilmiştir.
McKinaly vd.’nin (1996) yaptıkları araştırma sonucunda aşağıda
belirtilen unsurları; uluslararası öğrencilerin öğrenim görmek
için gittikleri ülkelerdeki yükseköğretime, sosyal ve kültürel
yapıya, akademik ortama ve çevreye uyumları için ortaya koymuşlardır:
- Bireyin yükseköğrenim ortamıyla ilgili sorunlarının ve ihtiyaçlarının
daha detaylı bir analizinin yapılması,
- Uluslararası öğrencileri desteklemek için tutarlı yönetim
stratejilerinin geliştirilmesi,
- Tüm yıl boyunca öğrencilerin ihtiyaçlarını karşılayabilecek
bir destek sistemi,
- Uyum programlarına katılamayan öğrenciler için bir destek
sisteminin kurulması,
- Uluslararası öğrencilerin ihtiyaç duyduğu yardım/tavsiye
için neler yapmaları ve nereye başvurmaları gerektiğini
anlatan iyi bir dokümantasyon sisteminin kurulması,
- Uluslararası öğrencilerin kendi milletlerinden olan diğer
öğrencilerle bağ kurabilmelerini sağlayacak ortamların
geliştirilmesi.
Ancak her ne kadar 1990’lı yıllarda teorik bir yapı oluşturulmaya
çalışılsa da özellikle uluslararası öğrencilerin uyum problemi
üzerine yıllardır çalışmalar yürüten Furhnam’ın (2004) bu alanın
teorik çerçevesinin oluşmasına yönelik görüşleri de oldukça
önemlidir. Furhnam’a (2004) göre, bazı çelişkili bulgulara rağmen,
literatürde çeşitli teorik yapılar yeşermeye başlasa da bu
konu üzerinde açıklamalar yapabilen gelişmiş teoriler ne yazık
ki yoktur ancak yine de yazara göre aşağıda belirtilen unsurlar,
teorik yapının oluşturulmasında katkı sağlayıcı niteliktedir.
- Uluslararası öğrencinin yaşadığı uyum sorunları o öğrencinin
kendi kültürü ile öğrenim görmek için geldiği ülkenin belirkültürüne
olan yabancılığı ile orantılıdır (Babiker, Cox ve
Miller, 1980; Ward, Bochner ve Furnham, 2001).
- İşlevsel ve bireye katkı sağlayıcı dostluklar desteklenerek
uluslararası öğrencinin uyumu güçlendirilebilir. Bu süreçte
kendi kültüründen, eğitim için geldiği ülkenin kültüründen
veya çok kültürlü diğer öğrencilerle kurulacak dostluklar
önem arz etmektedir.
- Yazarın bu konuya dair bir teori oluşturulmasına ilişkin
diğer bir önerisi de uluslararası öğrenciler ile
boylamsal(longitudinal) ve çok faktörlü çalışmalar yapılarak
uyumsal süreçlere yönelik analizlerin daha kapsamlı ve
detaylı yapılmasıdır.
Yapılan bu ölçek geliştirme çalışmasında maddelerin yazımı ile
faktörlerin oluşturulması sürecinde, bu alanda uzun yıllardır
çalışan iki bilim insanın ortaya koymaya çalıştıkları ‘teori’nin
oluşturulmasına yönelik yaptıkları araştırma sonuçlarından
faydalanılmıştır. |
Başa Dön
Öz
Giriş
Materyal ve Metod
Bulgular
Tartışma
Kaynaklar
|
|
Bu bölümde “Uluslararası Öğrencilerin Yükseköğretime Uyum
Yeterlikleri Ölçeği” geliştirme çalışmasının aşamaları ile çalışma
grubunun özellikleri açıklanmaktadır.
Çalışma Grubu
Bu araştırmanın çalışma grubunu 2018-2019 akademik yılında
herhangi bir devlet üniversitesinde öğrenim gören uluslararası
öğrenciler oluşturmaktadır. Çalışmaya taslak ölçeğin uygulanması
için 303, ölçeğin ölçüt geçerliğine kanıt aramak için 155,
toplam 458 uluslararası öğrenci katılmıştır. Çalışma grubu
seçkisiz bir şekilde ulaşılan öğrencilerden oluşturulmuştur. Veri
toplamak için oluşturulan taslak ölçek, gönüllülük ilkesi temelinde
öğrencilerin onayı alınarak katılımcılara uygulanmıştır. Bu
araştırmadaki uluslararası öğrenci ile Türkçe dil becerilerine
sahip farklı ülkelerden gelmiş üniversite öğrencileri kastedilmektedir.
Bu nedenle ölçek geliştirme çalışması sadece Türkçe
yapılmıştır.
Ölçek Geliştirme Süreci
Ölçek geliştirme süreci, araştırmacı tarafından kapsamlı bir
şekilde literatür incelenip aşağıda belirtilen aşamalar takip
edilerek gerçekleştirilmiştir:
· Ölçülecek kavramın/yapının tüm özelliklerinin belirlenmesi
· Madde havuzunun oluşturulması
· Madde havuzunun uzman görüşüne sunulması
· Çalışma grubuna uygulamak için ölçme aracının hazırlanması
· Madde analizleri
· Açımlayıcı faktör analizinin (AFA) yapılması
· Doğrulayıcı faktör analizinin (DFA) yapılması
· Güvenirlik analizlerinin yapılması
Ölçülecek Kavramın/Yapının Tüm Özelliklerinin Belirlenmesi
Ölçek geliştirme süreci, ölçekle ölçülecek özelliğin kapsamlı bir
biçimde tanımlanması, sınırlarının belirlenmesi ve özelliklerinin
ortaya konulması ile başlar (Kan, 2011). Bu çalışmada da madde
havuzu oluşturulmadan önce kapsamlı bir literatür taraması
yapılmıştır.
Literatür taramasında DergiPark, ULAKBİM, Google Akademik,
YÖK AKADEMİK, Ulusal Tez Merkezi ve Web of Science veri
tabanları kullanılmıştır. 2005-2020 yılları arasında ‘uluslararası
eğitim, uluslararası öğrenci, yükseköğretime uyum, Yükseköğretime
uyum yeterliği, eğitimde uluslararasılaşma ve yükseköğretimde
uluslararasılaşma’ gibi anahtar kelimeler ile taramalar
yapılmıştır. Böylece ölçülecek olan kavramın/yapının özellikleri
doğru bir şekilde belirlenmeye çalışılmıştır.
Madde Havuzunun Oluşturulması
Kapsamlı literatür taraması ve araştırmaların incelenmesi sonucunda
48 madde oluşturulmuştur. Maddeler yazılırken çalışma
grubundan dolayı ölçek dilinin sade ve anlaşılır olmasına ve
hedef kitlenin sosyo-kültürel özelliklerine dikkat edilmiştir.
Uluslararası Öğrencilerin Yükseköğretime Uyum Yeterlik Ölçeğinin
madde havuzu Tablo 1’de gösterilmektedir.
Madde Havuzunun Uzman Görüşüne Sunulması
Ölçek geliştirme çalışmalarındaki en kritik noktalardan biri
kapsam geçerliğidir. Kapsam geçerliğini sağlamak için izlenecek
adımlar (Lawshe, 1975; Akt; Yurdugül, 2005):
· Alanında uzman kişilerden grup oluşturulması,
· Ölçek form taslaklarının hazırlanması,
· Uzman gruptan görüş alınması,
· Ölçek maddelerinin kapsam geçerlik oranlarının (KGO)
belirlenmesi,
· Ölçeğin tamamının kapsam geçerlik indeksinin (KGİ) belirlenmesi
· Elde edilen KGO ve KGİ’lere göre ölçeğe son hâlinin verilmesi.
Yapılan bu çalışmada da kapsam geçerliğinin sağlanmasında
Lawshe tekniğinin aşamalarına ve ilkelerine bağlı kalınmıştır.
Lawshe tekniğinde, en az 5 en fazla 40 uzman görüşüne başvurulabilir.
Yapılan bu çalışmada da 14 uzmana başvurulmuştur.
Uzmanların 8’i Türkçe ve Türk Dili Edebiyatı, 2’si Eğitim
Programları ve Öğretim, 2’si Ölçme ve Değerlendirme, 2’si de
Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik alan uzmanıdır.
Madde havuzu oluşturulduktan sonra uzmanların görüşlerini
almak amacıyla uzman görüş formu oluşturulmuştur. Her bir
ölçek maddesi uzmanlar tarafından: “madde hedeflenen yapıyı
ölçüyor”, “madde yapı ile ilişkili ancak gereksiz” ya da “madde
hedeflenen yapıyı ölçmüyor” şeklinde derecelendirilmiştir
(Lawshe, 1975; Akt; Yurdugül, 2005).
Uzman görüşleri alındıktan sonra maddelerin ölçekten çıkarılma
kararını alabilmek için Kapsam Geçerlilik Oranları (KGO)
hesaplanmıştır. Dolayısıyla her bir maddenin KGO’ları belirlenmiştir. Buna göre uzman görüş formunun Kapsam Geçerlik
Ölçütü (KGO): 0,51, Kapsam Geçerlik İndeksi: 0,77’dir. Uzman
görüşlerinden gelen geri bildirimler sonucunda KGO değerinin
(0,51) altında kalan 1, 8, 28, 29, 43 ve 44. maddeler olmak üzere
toplam 6 madde çalışmadan çıkarılmıştır.
Çalışma Grubuna Uygulamak İçin Ölçme Aracının Hazırlanması
Ölçek geliştirme çalışmalarında uygulamanın yapılacağı çalışma
grubunun büyüklüğüne ilişkin literatürde çeşitli görüşler mevcuttur:
Kline (1986) çalışma grubu büyüklüğünün en az 200,
Nunnally (1978) 300, Thorndike ve Hagen (1977) ile Baykul
(2000) ise bu sayının en az 300-400 olması gerektiğini belirtmiştir
(Akt; Kan, 2011). Yapılan bu çalışmada, ölçek formunun
uzman görüşleri doğrultusunda yeniden düzenlenmesiyle
kalan 42 madde ile AFA analizleri için 303 uluslararası öğrenciye
taslak ölçek uygulanmıştır. Ölçek, likert tipi dereceleme yaklaşımına
göre düzenlenmiş olup eğilim seçenekleri olarak Hiç
Uygun Değil, Uygun Değil, Kısmen Uygun, Uygun, Tamamen
Uygun ifadeleri belirlenmiştir. |
Başa Dön
Öz
Giriş
Materyal ve Metod
Bulgular
Tartışma
Kaynaklar
|
|
Madde Analizleri
Taslak ölçek maddelerinin Uluslararası Öğrencilerin Yükseköğretime
Uyum Yeterlikleri Ölçeği ile ilgili olup olmadığının belirlenmesi
amacıyla madde analizleri yapılmıştır. Tablo 2’de her
bir maddenin faktörle ilişkisi ve madde-toplam korelasyon değeri
gösterilmektedir.
Genel olarak literatürde madde-toplam puan korelasyonunun
0,30 üzerindeki maddelerin uygun olduğu belirtilmekte ancak
0,20 ile 0,30 arsında çıkan maddeler çok önemliyse teste alınabileceği
de ifade edilmektedir (Terzi, 2019; Yaşlıoğlu, 2017;
Büyüköztürk, 2015). Ayrıca Kan (2011), 0.40 ve üstü maddelerin
ayırt edici oldukları için olduğu gibi teste alınabileceklerini
belirtmiştir. Yapılan bu çalışmada tüm maddelerin madde-toplam
korelasyon değerlerinin 0,50’nin üzerinde olduğu görülmektedir.
Bu sebeple tüm maddelerin faktör analizine dâhil
edilmesine karar verilmiştir.
Açımlayıcı Faktör Analizinin (AFA) Yapılması
Araştırmanın odağında bulunan çok sayıdaki değişkenin birkaç
temel faktörle ifade edilip edilemeyeceği faktör analizi ile belirlenmektedir
(Gürbüz ve Şahin, 2018). Büyüköztürk (2002:470-
483) faktör analizini, “Birbiriyle ilişkili değişkenlerin bir araya
gelerek, az sayıda ilişkisiz ve kavramsal olarak anlamlı yeni
boyutlar keşfetmeyi hedefleyen çok değişkenli bir istatistiktir.”
şeklinde tanımlamıştır. Ölçeği oluşturan alt boyutların/faktörlerin
yapı geçerliğine dair bilgiler toplamak, değişkenler ile
faktörler arasındaki ilişki örüntüsünü ortaya çıkarmak amacıyla
faktör analizi yapılmaktadır. Açımlayıcı faktör analizinde (AFA)
amaç, çok sayıdaki değişkenin azaltılıp birbiriyle tutarlı daha az
sayıdaki değişkenlerin oluşturduğu faktörleri elde edebilmektir
(Gürbüz ve Şahin, 2018).
303 katılımcıdan alınan verilerin faktör analizine geçmeden
önce kayıp değerler, aykırı değerlerin tespiti ve çoklu bağlantı
problemlerine bakılmıştır. Yapılan çalışmada, tüm tolerans
değerleri 0,20’den büyük, VIF değerleri 5’ten küçük, Durbin-Watson da 1.806 çıkmıştır. Bu değerlerden yola çıkılarak
‘çoklu bağlantılılığa ilişkin varsayımların sağlandığı, değişkenler
arasında otokorelasyonun olmadığı ve sistematik hatalardan
söz edilemeyeceği’ yorumu yapılabilir. Böylece uyum indeksi
için istenen değerlerin elde edildiği söylenebilir (Tabachnik ve
Fidell, 2015; Büyüköztürk, 2015).
Verilerin faktörlenebilirliğinin tespiti için ölçek uygulamasından
elde edilen veriler Kaiser-Meyer- Olkin (KMO) ve Bartlett’s
testleri ile test edilmiştir. Yapılan testler sonucunda ulaşılan
değerler Tablo 3’te gösterilmektedir.
Hesaplanan çalışma grubunun yeterlik uyum ölçüsü değeri
(KMO) 0,901 olarak bulunarak, bu değerin kritik kabul edilen
0,60’ın (Büyüköztürk, 2015) oldukça üzerinde olduğu
görülmektedir. Aynı veriler için hesaplanan değerlerin faktör
analizine uygunluğu ise 2995,654 olup .01 düzeyinde anlamlı
olduğu tespit edilmiştir. Bu sonuçlar, uygulamadan elde edilen
verilerin faktör analizi için gerekli varsayımları sağladığını göstermektedir.
KMO ve Bartlett Küresellik Testi sonuçlarının uygunluğundan
sonra taslak ölçekte yer alan 42 maddeyle ilgili veriler ile AFA
yapılmıştır. Ölçülen özellikle ilişkili faktörler belirlenmesi sürecinde
temel bileşenler faktör analizi ve varimax döndürme
yöntemi kullanılmıştır. Çünkü çeşitli faktör analitik yöntemlere
başvurulmadan ve döndürmeler yapılmadan faktördeki maddelere
karar vermek yanlış yapı oluşturulmasına yol açabilmektedir
(Erkuş, 2012). Yapılan işlemler sonucunda faktör yük
değerlerinin incelenmesiyle; yük değeri .45’ten küçük olan ve
iki faktöre birden hizmet eden maddelerin yük değerleri farkı
0,1’den az olan maddeler yani binişik olanlar sırasıyla ölçekten
çıkarılmıştır (Büyüköztürk, 2015). Çalışmada, işlem sonucunda
toplam 21 madde çıkarılmıştır. Tablo 4’te kalan maddelerin yük
değeri ve alt faktörlerin açıkladığı varyans değeri gösterilmektedir.
 Büyütmek İçin Tıklayın |
Tablo 4: Uluslararası Öğrencilerin Yükseköğretime Uyum Yeterlik Ölçeğinin Faktör Yükleri ve Faktörlerin Açıkladığı Varyanslar |
Tablo 4 incelendiğinde; madde faktör yüklerinin .493 ile .871
arasında değer aldığı görülmektedir. Faktör analizi sonucunda
faktör yüklerinin belirli bir düzeyde olması beklenir. Tabacknick
ve Fidell (2015) bu kesim noktasını .32 olarak almıştır. Yani bir
faktördeki maddelerin faktör yüklerinin en az .32 olması gerekmektedir.
Faktör yükü, ölçek maddelerinin faktörlerle olan
ilişkisini açıklayan bir katsayıdır (Büyüköztürk, 2002), yani bir
maddenin faktör yükünün yüksek olması o maddenin söz konusu
faktörle güçlü bir ilişkisi olduğu anlamına gelir (Akademik
İstatistik, 2020). Çalışmada, faktör yüklerinin .49’un üstünde
olduğu görülmektedir.
Açıklanan toplam varyans tablosu incelendiğinde öz değerleri
1’den fazla olan faktör sayısı 4 olarak bulunmuştur. Ölçek
faktörlerinin açıkladığı toplam varyans %62,875 olarak tespit
edilmiştir. Bu varyans değeri maddelerin ölçeği yeterli derecede
açıkladığını göstermektedir. Faktörlere ait öz değer yamaç
grafiği de Şekil 1’de gösterilmektedir.
Yamaç grafiği incelendiğinde 4’ten sonra - faktör sayısı- eğimin
ciddi boyutta azaldığı tespit edilmiştir. Faktör öz değerlerine ait
yük değerleri de göz önünde bulundurulduğunda yamaç grafiği
ile ölçeğin dört faktörden oluştuğu teyit edilmiştir.
Doğrulayıcı Faktör Analizinin (DFA) Yapılması
Çalışmada açımlayıcı faktör analizi (AFA) sonucunda geliştirilen
4 faktörlü 21 maddelik ‘Uluslararası Öğrencilerin Yükseköğretime
Uyum Yeterlikleri Ölçeğinin çalışma grubu verisine uyum
göstermesini belirlemek ve kuramsal yapısını sınamak için AFA
için uygulanan katılımcılardan farklı 155 uluslararası öğrenciye
uygulama yapılmıştır. Önceden geliştirilmiş veya kuramsal bir dayanağı olan bir ölçeğin doğruluğunu teyit etmek için doğrulayıcı
faktör analizi (DFA) kullanılmaktadır (Gürbüz ve Şahin,
2018). Elde edilen veriler üzerinden doğrulayıcı faktör analizi
yapılmıştır. Oluşan doğrulayıcı faktör analiz modeli Şekil 2’de
gösterilmektedir.
DFA’da test edilen yapının doğrulanıp doğrulanmadığı ve çeşitli
uyum indeksleri yoluyla yapının uyumunun ortaya çıkarılması
hedeflenmektedir (Gürbüz ve Şahin, 2018). Thompson (2006)
araştırmalarda en çok kullanılan uyum indekslerinin ki-kare
(x2), NFI (Normlaştırılmış uyum indeksi), RMSEA (Yaklaşık hataların
ortalama karekökü) ve CFI (Karşılaştırmalı uyum indeksi)
olduğunu belirtmiş ama yapılan araştırmaların tek bir uygunluk
indeksinin verilmesi yerine her gruptan bir tane olacak biçimde
raporlanması konusunda araştırmacıların hem fikir olduğunu
da ifade etmiştir. Yapılan bu çalışmada, belirtilen uyum
indekslerine df (serbestlik derecesi), SRMR (Standart ortalama
kalanların karekökü) ve NNFI (Normlaştırılmamış uyum indeksi)
değerleri de eklenmiştir. Beauducel ve Wittman (2005) açıklanan
bu değerlerin DFA sonuçlarını doğru değerlendirmek için
yeterli olduğunu belirtmektedir (Akt; Şimşek, 2019). DFA ile
oluşturulan modellerin uyum değerleri Tablo 5’te görülmektedir.
Analiz sonuçlarına göre, X2 (0.83) ve NFI (0,88) ile NNFI (0,94)
değerleri iyi düzeydedir (Chiang ve Liu, 2014). RMSEA (0,07) ve
SRMR (0,07) değeri sıfıra ne kadar yakın bulunursa o kadar iyi
modeldir ve veri uyumu vardır (Thompson, 2006). Çalışmadan
çıkan değer, kabul edilebilir ve iyi düzeydedir. CFI (0,94) değeri
Tabachnik ve Fidell (2015) ile Thompson’a (2006) göre kabul
edilebilir ve iyi değerdir. Doğrulayıcı faktör analizi sonucunda ortaya çıkan bu değerlerin, ölçeğin faktör yapısının uyumunun
iyi olduğu söylenebilir.
Güvenirlik Analizlerinin Yapılması
Ölçeğin yapı geçerliği sağlandıktan sonra kalan maddeler
üzerinden güvenirlik analizi yapılmıştır. Güvenirlik; duyarlılık,
kararlılık, tutarlılık ve ölçme sonuçlarının hatalardan arınıklığı
olarak açıklanmaktadır (Güler, 2012).
Likert tipi ölçeklerde maddelerin iç tutarlılığının bir ölçüsü
olan Cronbach-alfa katsayısı, ölçekte bulunan maddelerin homojen yapısını açıklamak için kullanılır ve bu katsayısının
1’e yakın değerler vermesi istenir (Uzunsakal ve Yıldız, 2018).
Yapılan bu çalışmada da ölçeğin güvenirlik analizi sonucunda iç
tutarlık katsayısı .88 çıkarak yüksek güvenirlikte bir değer elde
edilmiştir. Alt faktörlere ilişkin iç tutarlık katsayıları Tablo 6’da
gösterilmektedir.
Alt faktörlere ilişkin sonuçlar da güvenilirlik değerlerinin iyi
seviyede olduğunu göstermektedir. Büyüköztürk (2015) de
güvenirlilik katsayısının .70 ve daha yüksek olmasının test
puanlarının güvenirliği için yeterli olduğunu belirtmiştir. |
Başa Dön
Öz
Giriş
Materyal ve Metod
Bulgular
Tartışma
Kaynaklar
|
|
Literatür incelendiğinde eğitim bilimleri alanında uluslararası
öğrencilerin sosyal, kültürel ve akademik uyumlarını bütünleşik
bir şekilde inceleyen herhangi bir ölçeğe rastlanmamıştır. Bu
eksiklikten yola çıkılarak bu araştırmada uluslararası öğrencilerin
yükseköğretime uyum yeterliklerini belirlemek amacıyla
geçerli ve güvenilir bir ölçme aracının hazırlanması amaçlanmıştır.
Bu çalışma, McKinlay ve arkadaşları (1996) ile Furnham’ın
(2004) ortaya koydukları teorik çerçeve temel alınarak oluşturulmuştur.
Özellikle son zamanlarda Türk yükseköğretimindeki
uluslararasılaşma çabalarıyla birlikte öğrenci deneyimlerinde ve
uyum süreçlerinde standart bir araç kullanılabilmesi anlamında
çalışmanın önemli bir ihtiyacı giderebileceği öngörülmektedir.
Bu bağlamda uluslararası öğrencilerin yükseköğretime uyum
yeterliklerinin ölçülmesine/incelenmesine imkân sağlayacak
işlevsel bir ölçeğin oluşturulmasının literatüre önemli katkılar
sağlayabileceği düşünülmektedir.
Çalışmaya toplam 458 uluslararası öğrenci katılmıştır. Ölçekte
verilerin analize uygunluğu KMO katsayısı ve Barlett Testi ile
incelenmiş olup KMO değeri .901 ve Barlett testi sonucunun
anlamlı (p= .000) olduğu tespit edilmiştir (p< .05). Ayrıca
ki-kare (2995,654) ve Sd (,.210) değeri de bulunmuştur. Elde
edilen bulgulara göre verilerin açımlayıcı faktör analizine uygun
olduğu görülmektedir. Çalışmada yapılan analizler sonucunda
ölçek, 4 faktör ve 21 maddeden oluşmuştur. Ölçeğin birinci
faktöründe 3 madde, ikinci faktöründe 3 madde, üçüncü faktöründe
10 madde, dördüncü faktöründe ise 5 madde yer almaktadır.
AFA’dan elde edilen öz değer yamaç grafiği ve madde yük
değerleri de ölçeğin dörtlü faktör yapısını doğrulamaktadır.
Ölçek faktörlerinin açıkladığı toplam varyans %62,875 olarak
bulunmuş olup bu varyans değerinin maddelerin ölçeği yeterli
derecede açıkladığını göstermektedir.
Geliştirilen uluslararası öğrencilerin yükseköğretime uyum
yeterlikleri ölçeğinin dört faktörlü yapısının çalışma grubu
verisine uyum göstermesini belirlemek amacıyla farklı veriler
üzerinden doğrulayıcı faktör analizi yapılmıştır. Analiz sonucunda
ortaya çıkan uyum indeksi değerleri [ x2 (0,83), sd (183), x2 /
sd(0,79), NFI (0,88), NNFI (0,94), RMSEA (0,07), SRMR (0,07),
CFI (0,94) ] modelin veri ile uyumlu olduğunu ve ölçeğin geçerli
bir yapıda olduğunu göstermektedir. Faktörlerin ve ölçeğin
güvenirlik katsayılarına Cronbach-alfa (a) iç tutarlılık katsayı
yöntemiyle bakıldığında: Birinci faktör için .89, ikinci faktör için .82, üçüncü faktör için .74, dördüncü faktör için .75 ve ölçeğin
toplam iç tutarlılık katsayısı ise .88 olarak tespit edilmiştir. Bu
değerlere bakıldığında ölçeğin kullanılabilir ve yeterli ölçek
güvenirliğine sahip olduğu görülmektedir.
Sonuç olarak madde ve faktör analizi sonuçlarından sonra 4
faktörlü 21 maddeden oluşan bir ölçek ortaya çıkmıştır. Ölçek
beşli likert tipinde olup katılımcı eğilimleri Hiç Uygun Değil,
Uygun Değil, Kısmen Uygun, Uygun, Tamamen Uygun şeklinde
belirlenmiştir. Ölçekten alınabilecek en yüksek puan 105, en
düşük puan 21’dir. Ölçek puanı arttıkça uluslararası öğrencilerin
yükseköğretime uyum yeterliklerinin de arttığı söylenebilir.
Geliştirilen bu ölçek ile yükseköğretimde öğrenim gören
uluslararası öğrencilerin uyum yeterlikleri bir bütün olarak
değerlendirilebileceği gibi alt faktörlere göre de değerlendirilebilir.
Ayrıca bu ölçeğin, uluslararası öğrencilerin yükseköğretime
uyumlarında karşılaşılan sorunların tespiti ve çözümlenmesinde,
bu alanda çalışmalar yapan akademisyenlere,
araştırmacılara ve uzmanlara güvenilir ve geçerli bir ölçme
aracı sunulmasında, çeşitli değişkenlerle uyum yeterliklerinin
ilişkisinin incelenmesinde bir katkı sağlaması beklenmektedir.
Türk yükseköğretiminin hızla artan uluslararası öğrenci sayısı
da dikkate alındığında uluslararası öğrencilere ilişkin geleceğe
yönelik projeksiyonların oluşturulmasına ve uyum sorunlarının
giderilmesine de fayda sağlayabileceği düşünülmektedir. |
Başa Dön
Öz
Giriş
Materyal ve Metod
Bulgular
Tartışma
Kaynaklar
|
|
1) Adewale, T. O. (2015). Integration and persistence of international
students in a U.S. private four-year institution: A qualitative
case study, (Doctoral dissertation) The University of North
Carolina, Charlotte.
2) Akademik İstatistik, (2020). 20.4.2020 tarihinde https://
akademikistatistik.com/acimlayici-kesfedici-faktor-analizi/
adresinden ulaşıldı.
3) Akanwa, E. E. (2015). International students in western developed
countries: history, challenges, and prospects. Journal of
International Students, 5(3), 271-284.
4) Akgedik, M. (2019). Uluslararası öğrencilerin uyum yıllarındaki
deneyimleri sorunları ve çözüm önerileri (Yüksek lisans tezi).
Ankara Yıldırım Beyazıt Üniversitesi, Ankara.
5) Aliyev, R., & Öğülmüş, S. (2015). Türkiye’deki yabancı uyruklu
öğrencilerin kültürlerarası etkileşim algısının incelenmesi. 21.
Yüzyılda Eğitim ve Toplum Eğitim Bilimleri ve Sosyal
Araştırmalar Dergisi, 4(12).
6) Atar, C., Erdem, C., & Koçyigit, M. (2017). Experiences of
İnternational graduate and postgraduate students in the
United Kingdom: Problems, Expectations and Suggestions. The
Journal of Academic Social Science Studies 57, 227-244.
7) Babiker, I. E., Cox, J. L., & Miller, P. (1980).The measurement of
culture distance and its relationship to medical consultations,
symptomatology, and examination performance of overseas
students at Edinburgh University. Social Psychiatry, 15, 109–
116.
8) Bacanlı, H., Erişen, Y., Çeliköz, N., Dombaycı, M. A., Karadağ, E.,
Toprak, M., & Şahin Kireçci, M. A. (2016). Türkiyede üniversite
öğrencisi olmak şehir halkı Türk ve uluslararası öğrenciler
bağlamında karşılaştırmalı bir alan araştırması. Yükseköğretim
Dergisi, 6(2), 49–61.
9) Burnett, S. A., & Huisman, J. (2010). Universities’ responses to
globalization: The influence of organizational culture. Journal
of Studies in International Education, 14(2), 117-142.
10) Büyüköztürk, Ş. (2002). Faktör analizi: Temel kavramlar ve
ölçek geliştirmede kullanımı. Kuram ve uygulamada eğitim
yönetimi, 32(32), 470-483.
11) Büyüköztürk, Ş. (2015). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı:
İstatistik, araştırma deseni. Ankara: Pegem Yayıncılık.
12) Chiang, W. W., & Liu, C. J. (2014). Scale of academic emotion in
science education: development and validation. International
Journal of Science Education, 36(6), 908-928.
13) Coşkunserçe, O. (2014). Uluslararası öğrencilerin kültürel uyum
sürecine yönelik bir çevrimiçi oryantasyon uygulamasının
geliştirilmesi ve etkililiğinin incelenmesi (Doktora tezi). Anadolu
Üniversitesi, Eskişehir.
14) Coşkunserçe, O., & Erişti, S. D. (2017). Uluslararası öğrencilerin
kültürel uyum sürecine yönelik tasarım tabanlı araştırma
yaklaşımına dayalı çevrimiçi oryantasyon uygulamasının
geliştirilmesi. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 7(1),
83–104.
15) Cura, Ü. (2015). Uluslararası öğrencilerin akademik uyumuna
kültürleşme stresi ve sosyal desteğin etkisi (Yüksek lisans tezi).
Mevlana Üniversitesi, Konya.
16) Çelik, İ. (2013). “Türkiye’de yükseköğrenim gören yabancı uyruklu
öğrencilerin sorunları”. (Yüksek lisans tezi). Trakya Üniversitesi
Sosyal Bilimler Enstitüsü, Edirne.
17) DEİK (2013). Uluslararası yüksek öğretim ve Türkiye’nin konumu.
Eğitim Ekonomisi İş Konseyi Raporu. İstanbul.
18) Elturki, E., Liu, Y., Hjeltness, J., & Hellmann, K. (2019). Needs,
expectations, and experiences of ınternational students in
pathway program in the United States. Journal of International
Students, 9(1), 192-210.
19) Enterieva, M., & Sezgin, F. (2016). Türki cumhuriyetlerden
Türkiye’ye gelen yükseköğretim öğrencilerinin akademik ve
sosyal beklentilerinin karşılanma düzeyi. Journal of Higher
Education & Science/Yüksekögretim ve Bilim Dergisi, 6(1).
20) Ercan, A. (2019). Türkiye de yükseköğretim gören uluslararası
öğrencilerin uyumu Muğla örneği (Yüksek lisans tezi). Muğla
Sıtkı Koçman Üniversitesi, Muğla.
21) Erdoğan, A. (2014). Türkiye’de yükseköğretimin gündemi için
politika önerisi. Journal of Higher Education & Science/
Yüksekögretim ve Bilim Dergisi, 4(1), 1-17.
22) Erişti, B., Polat, M., & Erdem, C. (2018). Yükseköğretimde uluslararasılaşma
uluslararası öğrencilerin bulunduğu sınıflarda ders
veren öğretim elemanlarının öğretim sürecinde yaşadıkları
sorunlar ve çözüm önerileri. Journal of History Culture and Art
Research, 7(2), 352–375.
23) Erkuş, A. (2012). Psikolojide ölçme ve ölçek geliştirme. Ankara:
Pegem Akademi Yayınları.
24) Fielden, J. (2008). The practice of internationalisation: managing
international activities in UK Universities. UK Higher education
international unit research series/1.
25) Furnham, A. (2004). Education and culture shock. Psychologist,
17(1), 16.
26) Gebhard, G. J. (2012). International students adjusment problems
and behaviors. Journal of International Students, 2(20):184-
193.
27) Ghanbary, R. (2017). Hacettepe Üniversitesinde eğitim gören
uluslararası öğrencilerin profili ihtiyaçları ve sorunları (Yüksek
lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
28) Gün, F., Topaloğlu, H., & Yalçın, M. S. (2017). Uluslararası eğitime
giriş. Pegem Atıf İndeksi, 103-123.
29) Güler, N. (2012). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Ankara: Pegem
Akademi.
30) Güneş, İ. (2016). Türkiye ye yükseköğrenim için gelen uluslararası
öğrencilerin İstanbul algısı (Yüksek lisans tezi). İstanbul
Üniversitesi, İstanbul.
31) Gürbüz, S., & Şahin, F. (2018). Sosyal bilimlerde araştırma
yöntemleri felsefe-yöntem-analiz. Ankara: Seçkin.
32) Jackson, M., Ray, S., & Bybell, D. (2013). International students
in the U.S.: social and psychological adjustment. Journal of
International Students, 3(1), 17-28.
33) Kan, A. (2011). Ölçme Aracı Geliştirme, S. Tekindal içinde, Eğitimde
ölçme ve değerlendirme (s. 239-272), Ankara: Pegem akademi
34) Karaköse, S. (2019). Uluslararası öğrencilerin öğrencilik deneyimleri
(Yüksek lisans tezi). Ankara Yıldırım Beyazıt Üniversitesi,
Ankara.
35) Kıroğlu, K., Kesten, A., & Elma, C. (2010). Türkiye’de öğrenim
gören yabancı uyruklu lisans öğrencilerinin sosyo-kültürel
ve ekonomik sorunları. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi
Dergisi, 6(2), 26-39.
36) Koçak, Ö. F. (2020). Kişilerarası iletişim bağlamında kültürleşme ve
sosyokültürel adaptasyon Uluslararası öğrencilere ilişkin nicel
bir araştırma (Doktora tezi). Erciyes Üniversitesi, Kayseri.
37) Köleoğlu, N. (2018). Uluslararası öğrencilerin sosyal uyumunu
belirlemede loglineer model kullanımı. Uluslararası İktisadi ve
İdari İncelemeler Dergisi, 101–116.
38) Kumcağız, H., Dadashzadeh, R., & Alakuş, K. (2016). Ondokuz mayıs
üniversitesindeki yabancı uyruklu öğrencilerin sınıf düzeylerine
göre yaşadıkları sorunlar. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim
Fakültesi Dergisi 35(2), 37–50.
39) Lee, J. S. (2017). Challenges of ınternational students in a japanese
university: ethnographic perspectives. Journal of International
Students, 7(1), 73-93.
40) Lee, JJ. ve Charles, R. (2007). “Welcome to America? ınternational
student perceptions of discrimination and neo-racism. Higher
Education 53(3), 381–409.
41) Levent, A. F., & Karaevli, Ö. (2013). Uluslararası öğrencilerin
eğitimine yönelik politikalar ve Türkiye için öneriler. Marmara
Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 38(38), 97–119.
42) McKinlay, N. J., Pattison, H. M., & Gross, H. (1996). An exploratory
investigation of the effects of a cultural orientation programme
on the psychological well-being of international university
students. Higher Education, 31(3), 379-395.
43) Musaoğlu, B. N. (2016). Yerel ve uzun dönemli uluslararası
öğrencilerin uyum süreci ve uluslararasılaşma üzerine
deneyimleri (Yüksek lisans tezi). Bahçeşehir Üniversitesi,
İstanbul.
44) OECD (2019). OECD.org. 25.4.2020 tarihinde https://www.oecd.
org/education/education-at-a-glance/ adresinden ulaşıldı.
45) Örs, F., & Tetik, S. (2010) Küreselleşen dünyada yeni yönetim
paradigmaları: Değişim ve iletişim. Çukurova Üniversitesi
Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(3), 439-456.
46) Özçetin, S. (2013). Yükseköğrenim gören yabancı uyruklu
öğrencilerin sosyal uyumlarını etkileyen etmenler. (Yüksek
lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü,
Ankara.
47) Özer, M. (2012). Türkiye’de uluslararası öğrenciler. Yükseköğretim
ve Bilim Dergisi, 2(1), 10-13.
48) Özkan, G., & Acar Güvendir, M. (2015). Uluslararası öğrencilerin
yaşam durumları Kırklareli ve Trakya üniversiteleri örneği.
Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,
15(1), 174–190.
49) Özoğlu, M., Gur, B. S., & Coşkun, İ. (2012). Küresel eğilimler ışığında
Türkiye’de uluslararası öğrenciler. Ankara: SETA.
50) Rose-Redwood, C., & Rose-Redwood, R. (2018). Fostering
successful ıntegration and engagement between domestic and
ınternatıonal students on college and university campuses.
Journal of Internatıonal Students, 8(3), 1267-1273.
51) Russell, J., Thomson, G., & Rosenthal, D. (2008). International
student use of university health and counseling services.
Higher Education, 56, 59-75.
52) Selvitopu, A., & Aydın, A. (2018). Türk yükseköğretiminde
uluslararasılaşma stratejileri: süreç yaklaşımı çerçevesinde
nitel bir inceleme. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi
Dergisi, 33(4), 803-823.
53) Sezgin, A. A., & Yolcu, T. (2016). Göç ile gelen uluslararası öğrencilerin
sosyal uyum ve toplumsal kabul süreci. Humanitas, 4(7),
419–438.
54) Şahin, M., & Demirtaş, H. (2014). Üniversitelerde yabancı uyruklu
öğrencilerin akademik başarı düzeyleri, yaşadıkları sorunlar ve
çözüm önerileri. Milli Eğitim Dergisi, 43(204), 88-113.
55) Şeker, B. D., & Akman, E. (2016). Uluslararası öğrencilerin psikolojik
ve sosyokültürel süreçleri. Cukurova Medical Journal, 41(3),
504-514.
56) Şeremet, M. (2015). Türkiye ve İngiltere yükseköğretimindeki
uluslararasılaşma politikalarına karşılaştırmalı bir yaklaşım.
Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 5(1), 27-31.
57) Şimşek, N. (2019). Yaşam Becerileri Eğitimi Ölçeğinin Geçerlik
Güvenirlik Çalışması. Kastamonu Eğitim Dergisi, 27(1), 261-
270.
58) Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2015). Çok değişkenli istatistiklerin
kullanımı (Çev. Ed. M. Baloğlu). Ankara: Nobel Akademik.
59) Taylan, Ş. (2019). Sakarya Üniversitesindeki uluslararası öğrencilerin
sorunları (Yüksek lisans tezi). Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
60) Tchoh, BK., & Mertan, E. B. (2018) Understanding the relationship
between self-construals, self-esteem, social support, and
the sociocultural adaptation of African students in Northern
Cyprus. Journal of Internatıonal Students, 8(2), 795-820.
61) Teichler, U. (1999). Internationalisation as a challenge for higher
education in Europe. Tertiary Education and Management,
5(1), 5-23.
62) Terzi, Y. (2019). Anket, Güvenirlik-Geçerlik Analizi. 25.4.2020
tarihinde https://personel.omu.edu.tr/docs/ders_dokumanlari/
1030_32625_1500.pdf adresinden ulaşıldı.
63) Thompson, B. (2006). Foundations of behavioral statistics: An
insight-based approach. Guilford Press.
64) Toska, R. (2019). Uluslararası öğrencilerin yükseköğrenime ilişkin
görüşleri (Yüksek lisans tezi). Kocaeli Üniversitesi, Kocaeli.
65) Uzunsakal, E., & Yıldız, D. (2018). Alan araştırmalarında güvenilirlik
testlerinin karşılaştırılması ve tarımsal veriler üzerine bir
uygulama. Uygulamalı Sosyal Bilimler Dergisi, 2(1), 14-28.
66) Qiang, Z. (2003). Internationalization of higher education: towards
a conceptual framework. Policy Futures in Education, 1(2),
248-270.
67) Verdiyev, B. (2017). Türkiye’de eğitim gören Azerbaycan uyruklu
öğrencilerin sosyo-kültürel uyumu (istanbul örneği). (Yüksek
lisans tezi). Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
Sakarya.
68) Ward, C., Bochner, S. ve Furnham, A. (2001). The psychology of
culture shock. London: Routledge.
69) Xiong, Y., & Zhou, Y. (2018). Understanding East Asian graduate
students’ socio-cultural and psychological adjustment in a U.S.
Midwestern University. Journal of Internatıonal Students, 8(2),
769-794.
70) Yan, L., & Pei, S. (2018). “Home away from home”? how ınternational
students handle difficult and negative experiences in American
Higher Education. Journal of International Students, 8(1), 453-
472.
71) Yardımcıoğlu, F., Beşel, F., & Savaşan, F. (2017). Uluslararası
öğrencilerin sosyo ekonomik problemleri ve çözüm
önerileri Sakarya Üniversitesi örneği. Akademik İncelemeler
Dergisi, 12(1), 203–254.
72) Yaşlıoğlu, M. M. (2017). Sosyal bilimlerde faktör analizi ve geçerlilik:
Keşfedici ve doğrulayıcı faktör analizlerinin kullanılması.
İstanbul Üniversitesi İşletme Fakültesi Dergisi, 46, 74-85.
73) Yılmaz, F., & Arslan, S. B. (2014). Çomü tömer’de Türkçe
öğrenen yabancı öğrencilerin motivasyon kaynakları ve
sorunları. Electronic Turkish Studies, 9(6), 1181-1196.
74) Yükseköğretimde Uluslararasılaşma Strateji Belgesi (2017).
24.4.2020 tarihinde https://www.yok.gov.tr/Documents/
AnaSayfa/Yuksekogretimde_Uluslararasilasma_Strateji_Belgesi_
2018_2022.pdf adresinden ulaşıldı.
75) YÖK (2019). 23.4.2020 tarihinde https://www.aa.com.tr/tr/
egitim/yok-baskani-prof-dr-sarac-turkiyede-182-ulkedenogrenci-
universite-egitimi-aliyor/1491543 adresinden ulaşıldı.
76) YÖK (2019). 20.4.2020 tarihinde https://istatistik.yok.gov.tr/
adresinden ulaşıldı.
77) YTB (2020). 15.4.2020 tarihinde https://www.ytb.gov.tr/
uluslararasi-ogrenciler/uluslararasi-ogrenci-hareketliligi
adresinden ulaşıldı.
78) Yurdugül, H. (2005). Ölçek geliştirme çalışmalarında kapsam
geçerliği için kapsam geçerlik indekslerinin kullanılması. XIV.
Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, 1, 771-774.
79) Zavalsız, Y. S., & Gündağ, E. (2017). Yabancı uyruklu öğrencilerin
sosyo-kültürel entegrasyonu; Karabük Üniversitesi örneği.
İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 6(5), 3168-
3192.
80) Zheng, J. (2010). Neoliberal globalization, higher education
policies and international student flows: an exploratory case
study of Chinese graduate student fl ows to Canada. Journal of
Alternative Perspectives in the School Sciences, 2(1), 216-244.
81) Zhou, Y., Jindal-Snape, D., Topping, K., & Todman, J. (2008).
Theoretical models of culture shock and adaptation in
international students in higher education. Studies in Higher
Education, 33(1), 63-75. |
Başa Dön
Öz
Giriş
Materyal ve Metod
Bulgular
Tartışma
Kaynaklar
|
|
|
|