|
2020, Cilt 10, Sayı 3, Sayfa(lar) 539-548 |
|
DOI: 10.5961/jhes.2020.414 |
Öğretmenlerin Kültürel Değerlere Duyarlı Pedagojiye İlişkin Görüşleri İle Kültürel Zekâları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi |
İshak KOZİKOĞLU1, Yusuf TOSUN2 |
1Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Eğitim Bilimleri Bölümü, Eğitim Programları ve Öğretim Anabilim Dalı, Van, Türkiye 2Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Van, Türkiye |
Anahtar Kelimeler: Kültürel değerlere duyarlı pedagoji, Çokkültürlü eğitim, Kültürel zekâ, Bireysel farklılıklar, Öğretmenler |
|
Bu araştırmada, öğretmenlerin kültürel değerlere duyarlı pedagojiye ilişkin görüşleri ile kültürel zekâ düzeyleri arasındaki ilişkinin
incelenmesi amaçlanmıştır. İlişkisel tarama modelinde desenlenen araştırma, 341 öğretmenle gerçekleştirilmiştir. Veri toplama araçları
olarak “Kültürel Değerlere Duyarlı Eğitime İlişkin Öğretmen Görüşleri Ölçeği” ve “Kültürel Zekâ Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin
analizinde aritmetik ortalama, standart sapma, t testi, ANOVA, Pearson Çarpım Momentler Korelasyon Katsayısı ve basamaklı regresyon
analizi kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda, öğretmenlerin kültürel değerlere duyarlı pedagojiye ilişkin oldukça olumlu görüşlere sahip
oldukları ve kültürel zekâ düzeylerinin yüksek olduğu belirlenmiştir. Öğretmenlerin kültürel değerlere duyarlı pedagojiye ilişkin görüşleri
ile kültürel zekâ düzeylerinin cinsiyete göre anlamlı farklılık göstermediği saptanmıştır. Mesleğe yeni başlayan ve Doğu-Güneydoğu
Anadolu bölgelerinde yaşayan öğretmenlerin kültürel değerlere duyarlı pedagojiye yönelik görüşlerinin daha olumlu olduğu belirlenmiştir.
Öğretmenlerin kültürel değerlere duyarlı pedagojiye yönelik görüşleri ve kültürel zekâ düzeyleri arasında orta düzeyde, pozitif ve anlamlı
bir ilişkinin olduğu ortaya çıkmıştır. Ayrıca, öğretmenlerin kültürel zekâlarının öğretmenlerin kültürel değerlere duyarlı pedagojiye ilişkin
görüşlerindeki varyansın yaklaşık olarak beşte birini açıkladığı sonucuna ulaşılmıştır. |
Başa Dön
Öz
Giriş
Materyal ve Metod
Bulgular
Tartışma
Kaynaklar
|
|
İnsan topluluklarını oluşturan bireyler, bireysel özellikleri
açısından farklılıklar sergilemektedirler. Bireyler ilgi, yetenek,
kişilik, zekâ, öğrenme stili vb. özellikleri açısından farklılıklar
göstermektedirler. Bu farklılıkların nedenlerine ilişkin genel
görüş, çevresel ve genetik yapının birlikte meydana getirdiği
etki olarak kabul görmektedir. Kültür ve kültürel etkiler de birey
üzerinde önemli bir etkiye sahip çevresel etkenlerdendir. Kağıtçıbaşı
(2013), hiçbir insanın içinde bulunduğu kültürden bağımsız
davranamayacağını belirtmektedir. Bu noktadan hareketle,
bireylerin eğitim sürecinin de kültürden ayrı tutulamayacağını,
bireyin kültüründen soyutlanan eğitim süreçlerinin amaçlara
ulaşmada yetersiz kalacağı kabul edilmektedir. Eğitim sürecinin
etkili bir sonuç doğurması için eğitimin toplumu tanıması,
toplumun değer, inanç ve normlarını dikkate alması, toplumun
gelenek, görenek, yaşam tarzını, değerlerini bilmesi ve tüm
bunları dikkate alması gerekmektedir (Kızıloluk, 2013).
Türk eğitim sistemi içerisinde farklı kültürel değerlere (dil, etnik
kimlik, din, inanç, vb.) ve sosyo-ekonomik düzey, engellilik
durumu, kardeş sayısı gibi farklı özelliklere sahip öğrenciler yer
almaktadır. Bireylerin bireysel, sosyal ve kültürel farklılıklarının
göz ardı edildiği eğitim sistemlerinde bireyler açısından fırsat
eşitsizlikleri meydana gelebilmektedir. Ülkemizde eğitimde
eşitsizliğe sebep olan önemli faktörler arasında sosyo-ekonomik
düzey, cinsiyet, kardeş sayısı, yaşanılan coğrafi bölge ve
yerleşim yeri (il merkezi, ilçe ve köy), evde konuşulan dil gibi
değişkenler ön plana çıkmaktadır (Ataç, 2017; Oral ve McGivney,
2014). Dolayısıyla eğitimde başarı ve eşitliği sağlamaya
yönelik eğitim süreçlerinin kültürel değerlere ve farklılıklara
uygun bir şekilde düzenlenmesi ö nem arz etmektedir. Son
yıllarda kültürel farklılıkları dikkate alarak öğretme-öğrenme
süreçlerinin düzenlenmesini savunan yaklaşımlaran biri olarak
kültürel değerlere duyarlı pedagoji ön plana çıkmaktadır.
Kültürel değerlere duyarlı bir anlayışın eğitim sürecinde temel
alınmasının topluma hem bilgi birikimi hem de ruh sağlığı
açısından yarar sağlayacağı vurgulanmaktadır. Bu çerçevede
kültürel değerlere duyarlı pedagoji, eğitim programından sınıf
içi etkinliklere kadar eğitim sürecinin tüm aşamalarında eşitlik,
sosyal adalet ekseninde bireysel farklılıkların ve kültürel değerlerin
göz önünde tutulduğu bir süreç öngörmektedir. Bu yaklaşım,
insanı biyokültürel bir varlık olarak görmekte ve kendi
kültürel bağlamı içinde değerlendirmektedir (Karataş ve Oral,
2016). Kültürel değerlere duyarlı pedagoji, öğrencilerin bilgi,
beceri ve tutumlarını etkileyen kültürel öğeleri ve kaynakları
göz önünde bulundurarak bireyleri bir bütün olarak geliştirmeyi
hedefleyen bir yaklaşımdır. Kültürel değerlere duyarlı pedagoji,
bireylerin kültürel değerlerinden ve kültürel farklılıklarından
yola çıkarak yakın ve uzak çevrelerini anlamalarına yardımcı
olmaktadır (Kotluk, 2018).
Gay’e (2014) göre kültürel değerlere duyarlı pedagoji, kültürel
özellikler bakımından farklılık gösteren öğrencilerin kültürel
yapılarını, geçmiş yaşam deneyimlerini, referans çevrelerini ve
davranış şekillerini dikkate alarak öğrenme sürecinde öğrenciyi
daha etkili ve aktif hâle getirme çabasıdır. Kültürel değerlere
duyarlı pedagojinin nihai hedefi, kültürel özellikler açısından
farklı olan öğrencilerin başarı, kültürel sahiplenme ve etkinlikler
yoluyla desteklenmesidir. Kültürel değerlere duyarlı
pedagoji, öğretme-öğrenme sürecinde bireyin bu doğrultuda
ihtiyaçlarını karşılamaya yönelik oluşturulan bir yaklaşımdır
(Karataş ve Oral, 2016).Bu pedagojik yaklaşım sayesinde öğrencilerin
akademik başarıyı elde etmelerinin yanı sıra üst düzey
düşünme becerileri yoluyla eğitim durumlarını ve içeriklerini
incelemelerine fırsat tanınacak, hem kendi kültürlerinin yozlaşmasına
engel olunacak hem de diğer kültürlere de değer vererek
demokratik ve çokkültürlü bir toplum meydana getirmede
kendi sorumluluğunu üstlenebilmeleri sağlanacaktır (Kotluk,
2018).
Kültürel değerlere duyarlı pedagojinin öngördüğü öğretme
stratejilerinden biri de bireylerin, kültürel çeşitlilik olan bir
ortamda etkili ve başarılı olmasına katkı sağlayan yetenekler
seti olarak kavramsallaştırılan kültürel zekâdır (Early ve Ang,
2013, Akt. Ersoy ve Ehtiyar, 2014). Kültürel zekâ, Sternberg
ve Detterman (1986) tarafından geliştirilen çok boyutlu zekâ
modelinden yola çıkarak Earley ve Ang (2003) tarafından
geliştirilmiştir. Bu yaklaşıma göre kültürel zekâ, bireyin farklı
kültürel özellikleri barındıran ortamlarda görevlerini aktif ve
başarılı bir şekilde gerçekleştirmesini sağlayan üstbilişsel,
bilişsel, motivasyonel ve davranışsal kültürel zekâ boyutlarından
meydana gelmektedir (Earley ve Ang, 2003, Akt. Ersoy ve
Ehtiyar, 2014). Kültürel zekâ, farklı kültürel özellikteki bireyleri
barındıran ortamlarda bireylerin hem günlük hayatında hem
de çalışma hayatında aktif bir şekilde görevlerini gerçekleştirmesini
sağlayan yetenekler şeklinde tanımlanmaktadır (Ang
ve diğerleri, 2007). Kültürel zekâ, Early ve Mosakowski (2004)
tarafından “bireyin kendisinden farklı kültürden gelen kişinin
davranış ve vücut hareketlerini o kişiyle aynı kültürde yaşayan
insanlar gibi yorumlamasına olanak tanıyan doğal bir yetenek”
olarak tanımlanmıştır. Görüldüğü üzere bilim insanları kültürel
zekâya ilişkin farklı tanımlamalar yapmışlardır. Genel olarak
kültürel zekâ, farklı kültürlere uyum kabiliyeti, farklı kültürleri
anlayabilme ve empati kurma yeteneği olarak tanımlanabilir.
Kültürel zekâ; farklı kültürlere sahip insanları yönetebilme,
farklı ulus ve mesleklerden gelen insanları tanıyabilme, anlayabilme
ve birlikte çalışabilmede önemli bir ölçüt olarak değerlendirilmektedir
(Early ve Ang, 2003). Kültürel zekâya ilişkin
yapılan araştırmalar, bu yeteneğe sahip olan kişilerin farklı
kültürleri barındıran ortamlara rahat uyum sağlayabileceğini,
kültürel analizler yaparak isabetli kararlar alabileceğini ve karşılaştığı engelleri aşarak performansını artırabileceğini ortaya
koymaktadır (Ang ve diğerleri, 2007; Ang ve Van Dyne, 2008;
Van Dyne, Ang ve Livermore, 2010). Alanyazından hareketle,
farklı kültürleri anlayabilme ve bu kültürlere adapte olma yeteneği
olarak da tanımlanan kültürel zekâ ile kültürel değerlere
duyarlı pedagojinin öngördüğü öğretme-öğrenme süreçlerinin
birbiriyle yakından ilişkili olduğu düşünülmektedir. Bu durum,
öğretme-öğrenme süreçlerinin en önemli paydaşlarından biri
olan öğretmenler açısından önemli görülmektedir. Dolayısıyla
öğretmenlerin kültürel değerlere duyarlı pedagojiye ilişkin
görüşleri ile kültürel zekâları arasındaki ilişkinin belirlenmesine
ihtiyaç duyulmaktadır.
Araştırmanın Amacı ve Önemi
Bu araştırmanın amacı, öğretmenlerin kültürel değerlere
duyarlı pedagojiye yönelik görüşleri ile kültürel zekâları arasındaki
ilişkiyi incelemektir. Bu amaç doğrultusunda, aşağıdaki
sorulara yanıt aranmıştır:
1. Öğretmenlerin kültürel değerlere duyarlı pedagojiye yönelik
görüşleri ile kültürel zekâ düzeyleri nedir?
2. Öğretmenlerin kültürel değerlere duyarlı pedagojiye yönelik
görüşleri ve kültürel zekâ düzeyleri cinsiyet, mesleki
deneyim ve yaşanılan bölge değişkenlerine göre anlamlı
farklılık göstermekte midir?
3. Öğretmenlerin kültürel değerlere duyarlı pedagojiye yönelik
görüşleri ile kültürel zekâ düzeyleri arasında anlamlı bir
ilişki var mıdır?
4. Öğretmenlerin kültürel zekâ düzeyleri kültürel değerlere
duyarlı pedagojiye ilişkin görüşlerini anlamlı düzeyde yordamakta
mıdır?
Teknoloji ve bilgi alanında yaşanan gelişmeler ülkeler arasında
sınırları anlamsız hâle getirecek oranda bir ilerleme kat
etmiştir. Bunun sonucunda farklı kültürler arasında kültürleşme
süreci hızlanmış ve farklı kültürel değerler aynı insan
topluluğu arasında iç içe geçmiş bir duruma gelmiştir. Ayrıca,
yaşanan toplumsal olay ve sorunlar sonucunda insan kitlelerinin
gerçekleştirdiği göç hareketleri de farklı kültürel değerlere
sahip kişilerin bir arada yaşamalarına neden olmuştur. Tüm
bu etmenler sonucunda meydana gelen toplum yapısına tüm
toplumsal kurumlar gibi eğitim kurumlarının ve eğitimcilerin
de duyarlı olması oldukça önem taşımaktadır. Alanyazında
kültürel değerlere duyarlı pedagojiye (Karataş ve Oral, 2016;
Karataş ve Oral, 2017; Kotluk ve Kocakaya, 2018; Kotluk, 2018;
Namatovu, 2015; Siwatu, 2007; Thompson, 2012; Walker-Dalhouse
ve Dalhouse, 2006) ve kültürel zekâya (Ersoy ve Ehtiyar,
2015; Nikoopour ve Esfandiari, 2017; Şahin ve Gürbüz, 2012;
Petrović, 2011) ilişkin çeşitli çalışmalara ulaşılmıştır. Ancak
öğretmenlerin kültürel değerlere duyarlı pedagojiye ilişkin
görüşleri ile kültürel zekâları arasındaki ilişkiye yönelik herhangi
bir çalışmaya rastlanmamıştır. Alanyazından hareketle,
kültürel değerlere duyarlı pedagojinin öğretmenler tarafından
benimsenebilmesi ve etkili bir şekilde işe koşulabilmesi için
öğretmenlerin kültürel zekâlarının gelişmiş olması gerektiği
düşünülmektedir. Dolayısıyla, bu çalışmanın öğretmenlerin
kültürel değerlere duyarlı pedagojiye yönelik görüşleri ile kültürel zekâları arasındaki ilişkiyi belirlemesi açısından alanyazına
katkı sunacağı düşünülmektedir. Ayrıca, bu çalışma kültürel bir
mozaik özelliği gösteren Türkiye toplumunun geleceği olan
bireyleri yetiştiren ve eğitim sisteminin önemli bir yapı taşı olan
öğretmenlerin kültürel zekâ düzeylerini ve eğitimde güncel bir
yaklaşım olarak görülen kültürel değerlere duyarlı pedagojiye
yönelik görüşlerini belirlemesi açısından önem taşımaktadır. |
Başa Dön
Öz
Giriş
Materyal ve Metod
Bulgular
Tartışma
Kaynaklar
|
|
Araştırmanın Modeli
Bu araştırma nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama
modeline göre yapılmıştır. İlişkisel tarama modeli, iki veya daha
fazla değişken arasındaki ilişkilerin olup olmaması ve ilişkilerin
derecelerinin belirlendiği araştırma modelidir (Karasar, 2015).
Bu çalışmada, öğretmenlerin kültürel değerlere duyarlı pedagojiye
ilişkin görüşleri ile kültürel zekâ düzeyleri arasındaki ilişki
incelendiği için ilişkisel tarama modeli tercih edilmiştir.
Çalışma Grubu
Bu araştırmanın çalışma grubu, Türkiye’nin farklı illerinde çalışmakta
olan farklı branşlardan 341 öğretmenden oluşmaktadır.
Çalışma grubunun belirlenmesinde kolay ulaşılabilir durum
örneklemesi kullanılmıştır. Kolay ulaşılabilir durum örnekleme
yönteminde araştırmacı ulaşılması kolay olan topluluk üzerinde
çalışır, bu yöntem çalışmaya zaman ve maliyet açısından ekonomiklik
sağlar (Yıldırım ve Şimşek, 2013). Bu araştırmada çalışma
grubu, gönüllülük esası ve kolay ulaşılabilirlik ilkesi dikkate alınarak
belirlenmiştir. Çalışma grubunda yer alan öğretmenlerin
kişisel özellikleri Tablo 1’de sunulmuştur.
Tablo 1’de görüldüğü gibi, çalışma grubunun 217’si (%63.6)
kadın, 124’ü (%36.4) ise erkektir. Öğretmenlerin 192’si (%56.3)
1-5 yıl, 62’si (%18.2) 6-10 yıl, 87’si (%25.5) ise 11 yıl ve üzeri
mesleki deneyime sahiptir. Öğretmenlerin 78’i (%22.9) ilkokul,
130’u (%38.1) ortaokul ve 133’ü (%39) ise lise kademesinde
çalışmaktadır.
Veri Toplama Araçları ve Verilerin Toplanması
Bu araştırmada öğretmenlerin kültürel zekâ düzeylerini belirlemek
amacıyla “Kültürel Zekâ Ölçeği”, kültürel değerlere duyarlı
pedagojiye ilişkin görüşlerini belirlemek için ise “Kültürel
Değerlere Duyarlı Eğitime İlişkin Öğretmen Görüşleri Ölçeği”
kullanılmıştır.
Kültürel Zekâ Ölçeği: Ang ve diğerleri (2007) tarafından geliştirilen
ve Şahin, Gürbüz, Köksal ve Ercan (2013) tarafından Türkçeye
uyarlanan 7’li Likert tipi ölçek, 20 maddeden oluşmaktadır.
Ölçek üstbilişsel, bilişsel, motivasyonel ve davranışsal kültürel
zekâ olmak üzere dört alt boyuttan oluşmaktadır. Ölçeğin
Cronbach Alpha iç tutarlılık katsayısı .87 olarak hesaplanmış,
bu çalışmada ise .88 olarak bulunmuştur. Bu ölçme sonuçları
ölçekten elde edilen verilerin güvenilir olduğunu göstermektedir.
Kültürel Değerlere Duyarlı Eğitime İlişkin Öğretmen Görüşleri
Ölçeği: Kotluk (2018) tarafından geliştirilen 5’li Likert tipi ölçek
26 maddeden oluşmaktadır. Ölçek “duyarlılık ve olası katkılar
(23 madde)” ve “kaygılar (3 madde)” olmak üzere iki alt boyuttan
oluşmaktadır. Bu çalışmada ölçeğin sadece “duyarlılık ve
olası katkılar (23 madde)” alt boyutu kullanılmıştır. Ölçeğin
bu alt boyutuna ilişkin Cronbach Alpha iç tutarlık katsayısı .96
olarak hesaplanmış, bu çalışmada da .96 olarak bulunmuştur.
Bu ölçme sonuçları ölçekten elde edilen verilerin güvenilir
olduğunu göstermektedir.
Bu çalışma verileri, çevrimiçi veri toplama amacıyla kullanılan
en yaygın araçlardan biri olan Google Form kullanılarak
toplanmıştır. Google form üzerine aktarılan kişisel bilgi formu
ile ölçekler, online bağlantı linki oluşturularak forum siteleri,
SMS, e-mail, Whatsapp ve sosyal ağlar kullanılarak katılımcılara
ulaştırılmış ve çevrimiçi anket yaklaşık olarak iki ay yayında
kalmıştır. Veriler çevrimiçi olarak toplanmıştır.
Verilerin Analizi
Araştırmada, öğretmenlerin kültürel zekâ düzeyleri ve kültürel
değerlere duyarlı pedagojiye ilişkin görüşlerini belirlemek amacı
ile ölçek puanlarının aritmetik ortalamaları ve standart sapma
değerleri incelenmiştir. Bu değerler kültürel zekâ ölçeğinde (7’li
Likert) ‘1-2.19 arası’ çok düşük, ‘2.20-3.39 arası’ düşük, ‘3.40-
4.59 arası’ orta, ‘4.60-5.79 arası’ yüksek ve ‘5.80-7.00 arası
çok yüksek düzey; kültürel değerlere duyarlı pedagojiye ilişkin
görüş ölçeğinde (5’li Likert) ‘1-1.79 arası’ çok düşük, ‘1.80-2.59
arası’ düşük, ‘2.50-3.39 arası’ orta, ‘3.40-4.19 arası’ yüksek ve
‘4.20-5.00 arası’ çok yüksek düzey olarak yorumlanmıştır. Ölçek
puanlarından elde edilen ortalamaların değişkenlere göre
değişip değişmediğini belirlemek için normallik testi yapılmış
ve veriler normal dağılım gösterdiği için cinsiyet değişkeni için
t-testi; mesleki deneyim ve yaşanılan bölge değişkenleri için
ise ANOVA kullanılmıştır. Anlamlı fark bulunması durumunda
farkın kaynağını belirlemek için çoklu karşılaştırma testlerinden
Scheffe testi kullanılmıştır. Öğretmenlerin ölçeklerden
aldıkları puanlar arasındaki ilişkileri belirlemek için Pearson
Çarpım Momentler Korelasyon Katsayıları incelenmiş ve bu
değerler ‘0.00-0.29 arası’ düşük, ‘0.30-0.69 arası’ orta, ‘0.70-
1.00 arası’ yüksek düzeyde ilişki olarak yorumlanmıştır. Ayrıca,
öğretmenlerin kültürel zekâ düzeylerinin kültürel değerlere
duyarlı pedagojiye ilişkin görüşlerini anlamlı düzeyde yordayıp
yordamadığını belirlemek için ise basamaklı regresyon analizi
kullanılmıştır. Basamaklı regresyon analizinde, bağımlı değişkendeki
varyansa anlamlı katkı sağlayan bağımsız değişkenler
önem sırasına göre sırasıyla analize alınarak varyansa anlamlı
katkı sağlamayan bağımsız değişkenler analiz dışında tutulur (Büyüköztürk, 2016; Cohen, Cohen, West ve Aiken, 2003).
Araştırmada, analiz öncesinde bağımlı ve bağımsız değişkenler
basamaklı regresyon analizi varsayımlarına göre incelenmiş, bu
doğrultuda çok değişkenli normallik ve doğrusallık sağlanmış,
değişkenler arasında çoklu bağlantı problemi olmadığı sonucuna
ulaşılmıştır. |
Başa Dön
Öz
Giriş
Materyal ve Metod
Bulgular
Tartışma
Kaynaklar
|
|
Birinci Alt Probleme İlişkin Bulgular
Araştırmanın birinci alt problemi olan “Öğretmenlerin kültürel
değerlere duyarlı pedagojiye yönelik görüşleri ile kültürel
zekâ düzeyleri nedir?” sorusuna yönelik olarak öğretmenlerin
ölçeklere verdikleri yanıtlar üzerinden hesaplanan aritmetik
ortalama ve standart sapma değerleri Tablo 2’de verilmiştir.
 Büyütmek İçin Tıklayın |
Tablo 2: Öğretmenlerin Ölçeklere Verdikleri Yanıtlara Göre
Hesaplanan Ortalama ve Standart Sapma Puanları |
Tablo 2 incelendiğinde, öğretmenlerin kültürel zekâ düzeylerinin
toplam ölçekte ( ͞x = 5.46) yüksek düzeyde olduğu saptanmıştır.
Kültürel zekâ ölçeğinin alt boyutlarına ilişkin ortalamalar
incelendiğinde, öğretmenlerin üst bilişsel kültürel zekâları (
͞x = 6.12) çok yüksek düzeyde iken bilişsel kültürel zekâ ( ͞x
= 4.70), motivasyonel kültürel zekâ ( ͞x = 5.69) ve davranışsal
kültürel zekâlarının ( ͞x = 5.60) ise yüksek düzeyde olduğu
belirlenmiştir. Ayrıca, öğretmenlerin kültürel değerlere duyarlı
pedagojiye ilişkin görüşlerinin ( ͞x = 4.45) çok yüksek düzeyde
olduğu görülmektedir. Bir başka deyişle, öğretmenler kültürel
değerlere duyarlı pedagojiye ilişkin oldukça olumlu görüşlere
sahiptirler.
İkinci Alt Probleme İlişkin Bulgular
Araştırmanın ikinci alt problemi olan “Öğretmenlerin kültürel
değerlere duyarlı pedagojiye yönelik görüşleri ve kültürel zekâ
düzeyleri cinsiyet, mesleki deneyim, yaşanılan bölge değişkenlerine
göre anlamlı farklılık göstermekte midir?” sorusuna
yönelik öğretmenlerin kültürel değerlere duyarlı pedagojiye
yönelik görüşleri ile kültürel zekâ düzeylerinin cinsiyete göre t
testi sonuçları Tablo 3’te verilmiştir.
 Büyütmek İçin Tıklayın |
Tablo 3: Öğretmenlerin Kültürel Değerlere Duyarlı Pedagojiye Yönelik Görüşleri ve Kültürel Zekâ Düzeylerinin Cinsiyete Göre t Testi Sonuçları |
Tablo 3’te görüldüğü üzere, öğretmenlerin kültürel zekâ düzeyleri (t (339) =-.815, p>.05) ve kültürel değerlere duyarlı
pedagojiye yönelik görüşlerinin (t (339) =.153, p>.05) cinsiyete
göre anlamlı farklılık göstermediği ortaya çıkmıştır. Öğretmenlerin
kültürel değerlere duyarlı pedagojiye yönelik görüşleri ile
kültürel zekâ düzeylerinin mesleki deneyime göre farklılaşıp farklılaşmadığını belirlemek için yapılan ANOVA testi sonuçları
Tablo 4’te verilmiştir.
 Büyütmek İçin Tıklayın |
Tablo 4: Öğretmenlerin Kültürel Değerlere Duyarlı Pedagojiye Yönelik Görüşleri ve Kültürel Zekâ Düzeylerinin Mesleki Deneyime Göre
ANOVA Sonuçları |
Tablo 4’te görüldüğü üzere, öğretmenlerin kültürel zekâ
düzeyleri (F(2, 338)=.743, p>.05) mesleki deneyime göre anlamlı
farklılık göstermezken, kültürel değerlere duyarlı pedagojiye
yönelik görüşlerinin (F(2, 338)=5.875, p<.05) 1-5 yıl ile 11-15 yıl
mesleki deneyime sahip öğretmenler arasında 1-5 yıl mesleki
deneyime sahip öğretmenler lehine anlamlı farklılık gösterdiği
görülmektedir. Öğretmenlerin kültürel değerlere duyarlı pedagojiye
yönelik görüşleri ile kültürel zekâ düzeylerinin yaşanılan
bölgeye göre farklılaşıp farklılaşmadığını belirlemek için yapılan
ANOVA sonuçları Tablo 5’te verilmiştir.
 Büyütmek İçin Tıklayın |
Tablo 5: Öğretmenlerin Kültürel Değerlere Duyarlı Pedagojiye Yönelik Görüşleri ve Kültürel Zekâ Düzeylerinin Yaşadıkları Bölgelere Göre
ANOVA Sonuçları |
Tablo 5’te görüldüğü üzere öğretmenlerin kültürel zekâ düzeyleri
(F(5, 335)= 2.171, p>.05) yaşadıkları bölgeler açısından anlamlı
bir farklılık göstermemektedir. Ancak kültürel değerlere duyarlı
pedagojiye yönelik görüşleri (F(5, 335)= 3.051, p< .05) açısından
Doğu-Güneydoğu Anadolu bölgelerinde yaşayan öğretmenler
ile İç Anadolu bölgesinde yaşayan öğretmenler arasında Doğu-
Güneydoğu Anadolu bölgelerinde yaşayan öğretmenler lehine
anlamlı bir farklılık göstermektedir.
Üçüncü Alt Probleme İlişkin Bulgular
Araştırmanın üçüncü alt problemi olan “Öğretmenlerin kültürel
değerlere duyarlı pedagojiye yönelik görüşleri ile kültürel zekâ düzeyleri arasında anlamlı bir ilişki var mıdır?” sorusu doğrultusunda
öğretmenlerin kültürel değerlere ilişkin görüşleri ile
kültürel zekâ düzeyleri arasındaki ilişkiyi incelemeye yönelik
hesaplanan Pearson Çarpım Momentler Korelasyon Katsayıları
Tablo 6’da verilmiştir:
 Büyütmek İçin Tıklayın |
Tablo 6: Araştırmaya Dâhil Edilen Değişkenlere İlişkin Pearson Çarpım Momentler Korelasyon Katsayıları |
Tablo 6 verilerine göre, öğretmenlerin kültürel değerlere duyarlı
pedagojiye yönelik görüşleri ile kültürel zekâ düzeyleri arasında
orta düzeyde, pozitif ve anlamlı bir ilişkinin olduğu (r=.422;
p<.01) belirlenmiştir. Ayrıca, öğretmenlerin kültürel değerlere
duyarlı pedagojiye yönelik görüşleri ile kültürel zekânın alt
boyutları olan üst bilişsel kültürel zekâ (r=.316, p<0.01), davranışsal
kültürel zekâ (r=.321, p<0.01) ve motivasyonel kültürel
zekâ (r=.392, p<0.01) arasında orta düzeyde, pozitif ve anlamlı
bir ilişkinin olduğu, bilişsel kültürel zekâ (r=.231, p<0.01) arasında
ise düşük düzeyde, pozitif ve anlamlı bir ilişkinin olduğu
belirlenmiştir.
Dördüncü Alt Probleme İlişkin Bulgular
Araştırmanın dördüncü alt problemi “Öğretmenlerin kültürel
zekâ düzeyleri kültürel değerlere duyarlı pedagojiye ilişkin
görüşlerini anlamlı düzeyde yordamakta mıdır?” şeklinde
belirlenmiştir. Bu alt probleme ilişkin basamaklı regresyon analizi
sonuçları Tablo 7’de verilmiştir.
 Büyütmek İçin Tıklayın |
Tablo 7: Öğretmenlerin Kültürel Değerlere Duyarlı Pedagojiye Yönelik Görüşlerinin Yordanmasına İlişkin Basamaklı Regresyon Analizi
Sonuçları |
Tablo 7 verilerine göre, öğretmenlerin kültürel zekâlarının
öğretmenlerin kültürel değerlere duyarlı pedagojiye ilişkin
görüşlerindeki varyansın %21.4’ünü açıkladığı görülmektedir.
Tablo 7’deki basamaklı regresyon analizine ilişkin varyans analizi
sonuçları Tablo 8’de verilmiştir.
 Büyütmek İçin Tıklayın |
Tablo 8: Öğretmenlerin Kültürel Değerlere Duyarlı Pedagojiye Yönelik Görüşlerinin Yordanmasına İlişkin Varyans Analizi Sonuçları |
Tablo 8 incelendiğinde, Tablo 7’de verilen basamaklı regresyon
analizinde elde edilen yordama gücünün anlamlı düzeyde
olduğu görülmektedir (F(3.337)=30.537, p<.000). Öğretmenlerin
kültürel değerlere duyarlı pedagojiye ilişkin görüşlerine yönelik
yapılan regresyon analizi üç basamakta gerçekleşmiştir ve
varyansa katkıları bakımından üç değişkenin önemli yordayıcı
olduğu ortaya çıkmıştır. Yapılan analiz sonuçları, regresyon
eşitliğine önemli yordayıcı olarak giren motivasyonel kültürel
zekânın öğretmenlerin kültürel değerlere duyarlı pedagojiye
yönelik görüşlerine ilişkin varyansın %15.4’ünü açıklayacak
güçte olduğunu, üstbilişsel kültürel zekânın varyansın %5’ini,
davranışsal kültürel zekânın ise varyansın %1’ini açıklayacak
güçte olduğunu göstermektedir. Bununla birlikte, bilişsel
kültürel zekânın toplam varyansa anlamlı katkı sağlamadığı,
öğretmenlerin kültürel değerlere duyarlı pedagojiye yönelik
görüşlerini anlamlı düzeyde yordamadığı saptanmıştır. |
Başa Dön
Öz
Giriş
Materyal ve Metod
Bulgular
Tartışma
Kaynaklar
|
|
Öğretmenlerin kültürel değerlere duyarlı pedagojiye ilişkin
görüşleri ile kültürel zekâ düzeyleri arasındaki ilişkinin incelendiği
bu çalışmada, öğretmenlerin genel olarak kültürel
zekâlarının yüksek düzeyde olduğu; kültürel zekâ ölçeğinin alt
boyutlarına ilişkin ortalamalar incelendiğinde, öğretmenlerin
üstbilişsel kültürel zekâları çok yüksek düzeyde iken bilişsel,
motivasyonel ve davranışsal kültürel zekâlarının ise yüksek
düzeyde olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Öğretmenlerin kültürel
zekâ düzeylerinin yüksek çıkması alanyazındaki benzer çalışma
sonuçlarıyla tutarlılık göstermektedir (Ekici, 2017; İlhan
ve Çetin, 2014; Koçak ve Özdemir, 2015; Petrović, 2011). Bu
sonuçlar doğrultusunda, öğretmenlerin farklı kültürlere duyarlı
olma, saygı duyma, farklı kültürlerin farkında olma noktasında
olumlu tutum sergiledikleri ve diğer kültürlerle iletişim
içinde olma, farklı kültürleri tanıma konusunda istekli oldukları
söylenebilir. Ayrıca, araştırmada öğretmenlerin kültürel
değerlere duyarlı pedagojiye ilişkin görüşlerinin çok yüksek
düzeyde olduğu saptanmıştır. Bir başka deyişle, öğretmenler
kültürel değerlere duyarlı pedagojiye ilişkin oldukça olumlu
görüşlere sahiptirler. Öğretmenlerin kültürel değerlere duyarlı
pedagojiye ilişkin görüşlerinin yüksek düzeyde olumlu çıkması
alanyazındaki benzer çalışma sonuçlarıyla (Arsal, Mumcu Arsal
ve Akçaoğlu, 2016; Börü, 2018; Bulut ve Başbay, 2014; Demircioğlu
ve Özdemir, 2014; Koçak ve Özdemir, 2015; Kotluk, 2018;
Namatovu, 2015; Polat, 2009; Sezer ve Kahraman, 2017; Siwatu,
2007; Thompson, 2012; Tortop, 2014; Walker-Dalhouse ve
Dalhouse, 2006) örtüşmektedir. Bu araştırma sonuçlarına paralel
olarak, Kotluk’un (2018) yaptığı çalışmada, öğretmenlerin
farklı değerlerin eğitim sürecinde göz önünde bulundurulması,
desteklenmesi, eğitim ortamlarında yer verilmesi ve bireylerin
sahip olduğu farklı kültürel değerlerin farkında olunması
gerektiğini belirttikleri saptanmıştır. Öğretmenlerin kültürel
değerlere duyarlı pedagojiye ilişkin yüksek düzeyde olumlu
görüşlere sahip olmaları, öğretmenlerin öğretme-öğrenme
sürecinde kültürel değerlerin dikkate alınmasının gerekliliğine
ve eğitimde başarı elde etmede kültürel değerlere duyarlı
olmanın etkili olacağına inandıkları şeklinde değerlendirilebilir.
Bu sonuç, bireysel farklılıklardan biri olan kültürel çeşitliliğin
eğitim ortamlarına yansıtılması açısından önemlidir.
Araştırmada öğretmenlerin kültürel zekâ düzeylerinin cinsiyete
göre anlamlı bir farklılık göstermediği saptanmıştır. Araştırmada
elde edilen bu sonuç benzer çalışmalarla (Aksoy, 2012; Mercan,
2016; Nikoopour ve Esfandiari, 2017) uyuşmaktadır. Bu
araştırma sonuçlarından farklı olarak, Koçak ve Özdemir (2015)
tarafından yapılan çalışmada, kadın öğretmenlerin kültürel
zekâlarının daha yüksek düzeyde olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Maden ve Maden (2018) ise yaptıkları çalışmada, kültürel
zekânın motivasyonel kültürel zekâ alt boyutunda erkekler lehine
bir farklılaşma olduğunu saptamışlardır. Polat (2009), yaptığı
bir çalışmada benzer bir konu alanı olan çokkültürlü eğitime
yönelik kişilik özelliklerinin cinsiyet değişkeninden etkilenmediğini
saptamıştır. Ayrıca bu araştırmada, öğretmenlerin kültürel
değerlere duyarlı pedagojiye ilişkin görüşlerinin cinsiyete göre
anlamlı bir farklılık göstermediği saptanmıştır. İlgili araştırmalar
incelendiğinde; bu araştırma sonuçlarına paralel olarak kültürel
değerlere duyarlı pedagoji veya çokkültürlü eğitime ilişkin
öğretmen görüşlerinin cinsiyete göre farklılaşmadığını ortaya
koyan çalışmalar (Bulut ve Başbay, 2014; Damgacı ve Aydın,
2013; Kotluk, 2018; Özdemir ve Dil, 2013; Polat, 2009; Yazıcı,
Başol ve Toprak, 2009; Yıldırım, 2016) olduğu gibi anlamlı bir
farklılığın olduğunu ve bu farklılığın kadın öğretmenler lehine
(Başarır, 2012) veya erkek öğretmenler lehine (Aslan ve Kozikoğlu,
2017) farklılaştığını belirten çalışmalar da mevcuttur.
Dolayısıyla araştırmalarda cinsiyet değişkenine ilişkin farklı
sonuçlara ulaşıldığı görülmektedir. Bu durum, araştırmanın
yürütüldüğü örneklemin/çalışma grubunun özelliklerinden
kaynaklanabilir. Bu araştırma sonuçlarından hareketle, kadın ve
erkek öğretmenlerin kültürel zekâ düzeylerinin benzer olduğu
ve kültürel değerlere duyarlı pedagojiye ilişkin benzer görüşlere sahip oldukları söylenebilir. Bu durumda, kültürel zekâ veya
kültürel değerlere duyarlılıkta cinsiyet dışında farklı değişkenlerin
belirleyici olduğu düşünülebilir.
Araştırmada, 1-5 yıl arası mesleki deneyime sahip öğretmenlerin
11-15 yıl arası mesleki deneyime sahip öğretmenlere oranla
kültürel değerlere duyarlı pedagojiye ilişkin görüşlerinin daha
olumlu olduğu, ancak öğretmenlerin kültürel zekâ düzeylerinin
mesleki deneyimlerine göre anlamlı farklılık göstermediği
sonucuna ulaşılmıştır. Alanyazın incelendiğinde, mesleki
deneyime göre bireylerin kültürel zekâ düzeylerini inceleyen
herhangi bir çalışmaya rastlanmamıştır. Ancak bireylerin sahip
olduğu kültürel zekânın gelişimi açısından deneyim faktörü
önemli bir etken olarak görülmektedir (Thomas ve Inkson,
2005, Akt. Yeşil, 2009). Bu araştırma sonuçlarına paralel olarak,
Bulut ve Başbay (2014) tarafından yapılan çalışmada, mesleki
deneyimi az olan öğretmenlerin mesleki deneyimi yüksek olan
öğretmenlere göre çokkültürlü eğitime duyarlılık ve farkındalık
düzeylerinin daha yüksek olduğu bulunmuştur. Yazıcı ve diğerleri
(2009) benzer bir çalışmada, 1-5 yıl arası mesleki deneyime
sahip öğretmenlerin 26 yıl ve üzeri mesleki deneyime sahip
olan öğretmenlere oranla çokkültürlü eğitime yönelik daha
yüksek düzeyde olumlu tutuma sahip olduklarını belirlemişlerdir.
Benzer şekilde, Polat (2012) okul müdürlerinin mesleki
deneyimleri artıkça çokkültürlü eğitime yönelik tutumlarında
düşme olduğunu saptamıştır. Bu çalışma sonuçlarından farklı
olarak, Aslan ve Kozikoğlu (2017) tarafından yapılan çalışmada,
mesleki deneyimi yüksek olan öğretmenlerin çokkültürlü eğitime
yönelik daha olumlu tutuma sahip oldukları belirlenmiştir.
Bazı çalışmalarda (Işıklar, 2015; Kotluk, 2018; Özdemir ve Dil,
2013; Yıldırım, 2016) ise öğretmenlerin çokkültürlü eğitim veya
kültürel değerlere duyarlı pedagojiye yönelik görüşlerinin mesleki
deneyimlerine göre anlamlı düzeyde farklılaşmadığı belirlenmiştir.
Her ne kadar alanyazında mesleki deneyim değişkenine
göre farklı sonuçlara ulaşılsa da, bu ve benzer araştırma
sonuçlarından hareketle mesleğe yeni başlayan öğretmenlerin
kültürel değerlere duyarlı pedagojiye ilişkin daha olumlu görüşlere
sahip olduklarını söylemek mümkündür. Araştırmada bu
sonuçların elde edilmesinde küreselleşen dünyada toplumlar
arası etkileşimlerin ve toplumların birbirini tanıma düzeylerinin
artması, farklı kültürel değerlerin birlikte yaşayabilme anlayışının
gelişmesi etkili olmuş olabilir. Bunun yanı sıra 1-5 yıl arasında
mesleki deneyime sahip öğretmenler ile 11-15 yıl arasında
mesleki deneyime sahip öğretmenlerin yetiştirilmesi sürecinde,
temel alınan eğitim anlayışının da öğretmenlerin kültürel
değerlere duyarlı pedagojiye ilişkin görüşlerinin farklılaşmasına
neden olmuş olabilir.
Araştırmada öğretmenlerin kültürel zekâ düzeylerinin yaşadıkları
bölgeler açısından anlamlı bir farklılık göstermediği, ancak
Doğu-Güneydoğu Anadolu bölgelerinde yaşayan öğretmenlerin
İç Anadolu bölgesinde yaşayan öğretmenlere göre kültürel
değerlere duyarlı pedagojiye yönelik görüşlerinin daha olumlu
olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Bu araştırma sonuçlarına paralel
olarak, Börü (2018) ve Ekici (2017) çalışmalarında, öğretmenlerin
kültürel zekâ düzeylerinin yaşadıkları bölge açısından
anlamlı bir farklılık göstermediği sonucuna ulaşmışlardır. Öte
yandan, öğretmen adaylarının kültürel zekâlarının yaşanılan bölge ve yerleşim yerine göre farklılaştığını belirten çalışma
(Koçak ve Özdemir, 2015) da bulunmaktadır. Bu çalışmada,
öğretmenlerin yaşadıkları bölge değişkenine bağlı olarak kültürel
değerlere duyarlı pedagoji hakkındaki görüşlerine yönelik
elde edilen sonuçlar alanyazındaki benzer çalışma sonuçlarıyla
(Başarır, 2012; Kotluk, 2018; Polat ve Kılıç, 2013) örtüşmektedir.
Ayrıca, bu araştırma sonuçlarına paralel olarak, birçok
çalışmada (Bulut ve Başbay, 2014; Ergün ve Güzel, 2017; Koçak
ve Özdemir, 2015) öğretmenlerin çokkültürlü eğitime yönelik
görüşlerinin yaşamlarının çoğunluğunu geçirdikleri yerleşim
yerine göre anlamlı bir şekilde farklılaştığı belirlenmiştir. Öğretmen
görüşlerindeki bu farklılaşmanın nedenleri arasında değişik
etkenler etkili olabilir. Bu etkenler arasında öğretmenlerin
etnik kimlikleri, siyasi görüşleri, anadilleri, inançları ve toplumsal
algıları sayılabilir. Nitekim Polat ve Kılıç (2013) tarafından
yapılan çalışmada, benzer bir konu alanı olan çokkültürlü eğitime
ilişkin öğretmen görüşlerinin siyasi görüş, etnik kimlikler, dil
ve inançlar gibi farklılıklardan etkilendiği belirlenmiştir. Dolayısıyla,
bu ve benzer araştırma sonuçlarından hareketle, Doğu-
Güneydoğu Anadolu bölgelerinde kültürel ve etnik çeşitliliğin
fazla olmasından dolayı bu bölgelerde yaşan öğretmenlerin
kültürel değerlere karşı daha duyarlı oldukları ve dolayısıyla
kültürel değerlere duyarlı pedagojiye yönelik görüşlerinin daha
olumlu olduğu söylenebilir.
Araştırmada öğretmenlerin kültürel değerlere duyarlı pedagojiye
yönelik görüşleri ile kültürel zekâ düzeyleri arasında orta
düzeyde, pozitif ve anlamlı bir ilişkinin olduğu saptanmıştır.
Bu çalışmada elde edilen sonuçlar yapılan benzer çalışmalarla
uyuşmaktadır (Ekici, 2017; Gezer ve Şahin, 2017; Koçak
ve Özdemir, 2015). Bu durumda, öğretmenlerin kültürel zekâ
düzeyleri arttıkça, kültürel değerlere duyarlı pedagojiye veya
çokkültürlü eğitime yönelik olumlu görüşlerinin de artış gösterdiği
söylenebilir. Ayrıca araştırmada, öğretmenlerin kültürel
zekâ düzeylerinin kültürel değerlere duyarlı pedagojiye ilişkin
görüşlerindeki varyansın %21.4’ünü açıklayacak güçte olduğu
sonucuna ulaşılmıştır. Buna göre, motivasyonel kültürel
zekânın öğretmenlerin kültürel değerlere duyarlı pedagojiye
yönelik görüşlerine ilişkin varyansın %15.4’ünü, üstbilişsel
kültürel zekanın varyansın %5’ini, davranışsal kültürel zekanın
varyansın %1’ini açıklayacak güçte olduğu, fakat bilişsel
kültürel zekânın toplam varyansa anlamlı katkı sağlamadığı,
öğretmenlerin kültürel değerlere duyarlı pedagojiye yönelik
görüşlerini anlamlı düzeyde yordamadığı belirlenmiştir. Elde
edilen bu sonuç, yapılan benzer çalışmalarla (Gezer ve Şahin,
2017; Koçak ve Özdemir, 2015) uyuşmaktadır. Bu sonuçlar;
farklı kültürel değerlerin farkında olan, farklı kültürel değerlere
sahip bireylerle etkileşime girmede istekli olan ve kültürel farklılıklarla
karşılaştığında davranışlarını uygun bir şekilde düzenleyebilen
öğretmenlerin kültürel değerlere duyarlı pedagoji ile
çokkültürlü eğitime yönelik daha olumlu tutum ve düşüncelere
sahip oldukları şeklinde değerlendirilebilir. Kültürel zekâ,
öğretmenlerin farklı kültürel değerlere karşı sergilediği eylemleri
belirleyebilmektedir (İbiş, 2018; Yeşil, 2009). Bu durumda,
öğretmenlerin kültürel zekâ düzeylerinin kültürel değerlere
duyarlı pedagojiye yönelik olumlu görüş geliştirme konusunda
önemli bir faktör olduğu söylenebilir.
Alanyazında öğretmenlerin farklı kültürel değerlere duyarlı
olmalarının eğitime olumlu yansıyacağını ifade eden çalışmalar
(Gezer ve Şahin, 2017; Koçak ve Özdemir, 2015; Kotluk, 2018)
bulunmaktadır. Bu araştırmada, öğretmenlerin kültürel zekâ
düzeylerinin yüksek çıkması ve kültürel değerlere duyarlı pedagojiye
ilişkin olumlu görüş belirtmeleri umut verici bir sonuç
olarak değerlendirilebilir. Araştırmada, öğretmenlerin kültürel
değerlere duyarlı pedagojiye yönelik görüşleri ve kültürel zekâ
düzeyleri arasında orta düzeyde, pozitif ve anlamlı bir ilişkinin
olduğu saptanmıştır. Bu doğrultuda öğretmenlerin kültürel
zekâlarını geliştirecek uygulamalara yer vermek faydalı olabilir.
Buna göre öğretmen yetiştirme programlarına kültürler arası
iletişim, farklı kültürlere duyarlı olma ve kültürler arası öğrenmeyi
destekleyecek içerikler ve etkinlikler eklenmesi önerilebilir.
Bu araştırmada, öğretmenlerin kültürel zekâ düzeyleri ile kültürel
değerlere duyarlı pedagojiye ilişkin görüşleri arasındaki
ilişki incelenmiştir, ileriki çalışmalarda kültürel değerler duyarlı
pedagojiye ilişkin görüşler ile farklı değişkenler (demokratik
eğilim, farklılıklara saygı vb.) arasındaki ilişki incelenebilir. Bu
çalışma nicel veri toplama araçlarıyla, çevrimiçi veri toplama
tekniğiyle ve çalışma grubu olarak öğretmenlerle sınırlıdır.
Araştırma konusuyla ilgili nitel veri toplama araçları (gözlem,
görüşme vb.) da kullanılarak, verilerin katılımcılara ulaşılarak
yüz yüze toplanması yoluyla veya farklı örneklemler (öğretmen
adayları, okul yöneticileri vb.) üzerinde çalışmalar yürütülebilir. |
Başa Dön
Öz
Giriş
Materyal ve Metod
Bulgular
Tartışma
Kaynaklar
|
|
1) Ang, S., Van Dyne, L., Koh, C., Ng, K.Y., Templer, K. J., Tay,
C. ve Chandrasekar, N. A. (2007). Cultural intelligence:
Its measurement and effects on cultural judgment and
decision making, cultural adaptation, and task performance.
Management and Organization Review, 3(3), 335-371.
2) Ang, S. ve Van Dyne, L. (2008). Conceptualization of cultural
intelligence: Definition, distinctiveness, and nomological
network. In Ang, S ve Van Dyne, L. (Eds.) Handbook on cultural
intelligence: Theory, measurement and applications. Armonk,
NY: M.E. Sharpe.
3) Aksoy, Z. (2012). Uluslararası göç ve kültürlerarası iletişim. Journal
of International Social Research, 5(20), 292-303.
4) Arsal, Z., Mumcu Arsal, M. D. ve Akçaoğlu, M. Ö. (2017). Müzik
öğretmen adaylarının çokkültürlü deneyim, tutum ve inançları.
Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1),
17- 31.
5) Aslan, M. ve Kozikoğlu, İ. (2017). Öğretmenlerin çokkültürlü
eğitime yönelik tutumları: Van ili örneği. Dicle University
Journal of Ziya Gokalp Education Faculty, 31, 729-737.
6) Ataç, E. (2017). Türkiye’de eğitim eşitsizliğini okumak: İstatistikler
ve coğrafi dağılımlar. Eğitim ve Bilim, 42(192), 59-86.
7) Başarır, F. (2012). Öğretmen adaylarının çok kültürlü eğitime ilişkin
görüşlerinin ve öz-yeterlik algılarının değerlendirilmesi (Erciyes
Üniversitesi Örneği). Yaynlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Erciyes
Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Kayseri.
8) Börü, N. (2018). Öğretmen adaylarının çok kültürlü eğitime yönelik
kişilik özeliklerini gösterme düzeyi. Ines Journal, 5(14), 19-30.
9) Bulut, C. ve Başbay, A. (2014). Öğretmenlerin çokkültürlü yeterlik
algilarinin incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 23(3), 957-
978.
10) Büyüköztürk, Ş. (2016). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı.
Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
11) Cohen, J., Cohen, P., West, S. G. ve Aiken, L. S. (2003). Applied
multiple regression/correlation analysis for the behavioral
sciences. London: Lawrence Erlbaum.
12) Damgacı, F. K. ve Aydın, H. (2013). Akademisyenlerin çokkültürlü
eğitime ilişkin tutumları. Elektronik Sosyal Bilimler
Dergisi, 12(45), 325-341.
13) Demircioğlu, E. ve Özdemir, M. (2014). Pedagojik formasyon
öğrencilerinin çokkültürlü eğitime yönelik tutumlarının bazı
değişkenlere göre incelenmesi. Ege Eğitim Dergisi, 15(1), 211-
232.
14) Early, P. C. ve Ang, S. (2003). Cultural intelligence across cultures.
CA: Stanford Üniversitesi Yayınları
15) Earley, P. C. ve Mosakowski, E. (2004). Cultural intelligence. Harvard
Business Review, 82(10), 139-146.
16) Ekici, F. Y. (2017). Okul öncesi öğretmen adaylarının kültürel zekâ
düzeyleri ve çok kültürlü eğitime yönelik tutumları. Kastamonu
Eğitim Dergisi, 25(5), 1941-1956.
17) Ergün, G. ve Güzel, A. (2017). Üniversite öğrencilerinin kültürel
zekâ düzeylerinin olumsuz otomatik düşünceler ve bazı diğer
değişkenlere göre değerlendirilmesi. Gümüşhane Üniversitesi
Sağlık Bilimleri Dergisi, 6(4), 30-43.
18) Ersoy, A. ve Ehtiyar, R. (2015). Kültürel farklılıkların yönetiminde
kültürel zekânın rolü: Türk ve yabancı yöneticiler üzerine bir
araştırma. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 26(1), 42-60.
19) Gay, G. (2014). Kültürel değerlere duyarlı eğitim: Teori, araştırma
ve uygulama. Hasan Aydın (Çev. Ed.). Ankara: Anı Yayıncılık.
20) Gezer, M. ve Şahin, İ. F. (2017). Çokkültürlü eğitime yönelik tutum
ve kültürel zekâ arasındaki ilişkinin YEM ile incelenmesi. Doğu
Coğrafya Dergisi, 22(38), 173-188.
21) Işıklar, Ü. (2015). Ortaöğretim öğretmenlerinin kültürel farklılıklara
yönelik bakış açılarının çeşitli demografik değişkenlere göre
incelenmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, İstanbul Aydın
Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
22) İbiş, T. (2018). Kültürel zekâ. Ege Üniversitesi İletişim Fakültesi Yeni
Düşünceler Hakemli E-Dergisi, 10, 20-35.
23) İlhan, M. ve Çetin, B. (2014). Kültürel zekâ ölçeği’nin Türkçe
formunun geçerlik ve güvenirlik çalışması. Hacettepe
Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(29-2), 94-114.
24) Kağıtçıbaşı, Ç. (2013). Adolescent autonomy-relatedness and the
family in cultural context: What is optimal? Journal or Research
on Adolescence, 23, 223-235.
25) Karasar, N. (2015). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel
Yayıncılık.
26) Karataş, K. ve Oral, B. (2016). Kültürel değerlere duyarlı
pedagoji. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 4(34), 431-
447.
27) Karataş, K. ve Oral, B. (2017). Kültürel değerlere duyarlı eğitime
hazırbulunuşluk ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Eğitim
Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 7(2), 257-268.
28) Kızıloluk, H. (2013). Eğitimin toplumsal temelleri. Ankara: Anı
Yayıncılık.
29) Koçak, S. ve Özdemir, M. (2015). Öğretmen adaylarının çok kültürlü
eğitime yönelik tutumlarında kültürel zekânın rolü. İlköğretim
Online, 14(4), 1352-1369.
30) Kotluk, N. (2018). Kültürel değerlere duyarlı eğitime ilişkin
öğretmenlerin öz yeterlik algılarının ve görüşlerinin incelenmesi.
Yayınlanmamış Doktora tezi, Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim
Bilimleri Enstitüsü, Van.
31) Kotluk, N. ve Kocakaya, S. (2018). Türkiye için alternatif bir anlayış:
Kültürel değerlere duyarlı eğitim. Yüzüncü Yıl Üniversitesi
Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 749-789.
32) Maden, S. ve Maden, A. (2018). Türkçe öğretmeni adaylarının
kültürel zekâ düzeyleri. II. Uluslararası Multidisipliner Kongresi
Bildiri Tam Metin Kitabı, 50-67.
33) Mercan, N. (2016). Çokkültürlü ortamlarda kültürel zekânin
kültürler arası duyarlılık ile ilişkisine yönelik bir araştirma. Ömer
Halisdemir Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi
Dergisi, 9(1), 1-13.
34) Namatovu, W. K. (2015). Middle school mathematics teachers’
understanding of culturally relevant and responsive teaching
practices: A qualitative study. Yayınlanmamış Doktora Tezi,
University of Toledo.
35) Nikoopour, J., & Esfandiari, N. (2017). The relationship between
emotional, social, cultural, spiritual Intelligence and EFL
teachers’ teaching effectiveness. Journal of Language Teaching
and Research, 8(1), 138-148.
36) Oral, I. ve McGivney, E. J. (2014). Türkiye eğitim sisteminde eşitlik
ve akademik başarı, araştırma raporu ve analiz. İstanbul:
Sabancı Üniversitesi Yayınları.
37) Özdemir, M. ve Dil, K. (2013). Öğretmenlerin çokkültürlü eğitime
yönelik tutumları: Çankırı ili örneği. Ankara Üniversitesi Eğitim
Bilimleri Fakültesi Dergisi, 46(2), 215-232.
38) Petrović, D. S. (2011). How do teachers perceive their cultural
intelligence?. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 11,
276-280.
39) Polat, S. (2009). Öğretmen adaylarının çokkültürlü eğitime yönelik
kişilik özellikleri. International Online Journal of Educational
Sciences, 1(1), 154-184.
40) Polat, İ. ve Kılıç, E. (2013). Türkiye’de çokkültürlü eğitim ve
çokkültürlü eğitimde öğretmen yeterlilikleri. Yüzüncü Yıl
Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(1), 352-372.
41) Sezer, G. O. ve Kahraman, P. B. (2017). Sınıf ve okul öncesi
öğretmen adaylarının çokkültürlü eğitime yönelik tutumları ile
kültürlerarası duyarlılıkları arasındaki ilişki: Uludağ üniversitesi
örneği. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(2), 550-
560.
42) Siwatu, K.O. (2007). Preservice teachers’ culturally responsive
teaching self-efficacy and outcome expectancy beliefs.
43) Teaching and Teacher Education, 23, 1086-1101.
Sternberg, R. J. ve Detterman, D. K. (1986). What is
intelligence?. New York: Ablex.
44) Şahin, F. ve Gürbüz, S. (2012). Kültürel zekâ ve öz-yeterliliğin görev
performansı ve örgütsel vatandaşlık davranışı üzerinde etkisi:
Çok uluslu örgüt üzerinde bir uygulama. ISGUC The Journal of
Industrial Relations and Human Resources, 14(2), 123-140.
45) Şahin, F., Gürbüz, S., Köksal, O. ve Ercan, Ü. (2013). Measuring
cultural intelligence in the Turkish context. International
Journal of Selection and Assessment. 21(2), 135-144.
46) Thompson, L. R. (2012). Teachers’ perceptions toward culturally
responsive teaching of African American high school students.
Yayınlanmamış Doktora Tezi, University of Phoenix.
47) Tortop, H. S. (2014). Öğretmen adaylarının üstün yetenekli ve çok
kültürlü eğitime ilişkin tutumları. Üstün Yetenekliler Eğitimi ve
Araştırmaları Dergisi (UYAD), 2(2).
48) Van Dyne, L., Ang, S. ve Livermore, D. (2010). Cultural intelligence:
A pathway for leading in a rapidly globalizing world. Leading
Across Differences, 131-138.
49) Walker-Dalhouse, D. ve Dalhouse, A. D. (2006). Investigating
White preservice teachers’ beliefs about teaching in culturally
diverse classrooms. Negro Educational Review, 57(1/2), 69-84.
50) Yazıcı, S., Başol, G. ve Toprak, G. (2009). Öğretmenlerin çokkültürlü
eğitim tutumları: Bir güvenirlik ve geçerlik çalışması. Hacettepe
Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 37(37), 229-242.
51) Yeşil, S. (2009). Kültürel farklılıkların yönetimi ve alternatif
bir strateji: Kültürel zekâ. Kahramanmaraş Sütçü İmam
Üniversitesi İİBF Dergisi, 11(16), 100-131.
52) Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma
yöntemleri. Ankara: Nobel Yayıncılık.
53) Yıldırım, S. (2016). Kosova’daki öğretmenlerin çokkültürlü eğitime
yönelik bilgi, inanç, tutum ve özyeterliklerinin sınıf içi uygulamalarıyla
ilişkisinin incelenmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi,
Balıkesir üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Balıkesir. |
Başa Dön
Öz
Giriş
Materyal ve Metod
Bulgular
Tartışma
Kaynaklar
|
|
|
|