|
2020, Cilt 10, Sayı 3, Sayfa(lar) 549-558 |
|
DOI: 10.5961/jhes.2020.415 |
Hemşirelik Öğrencilerinin El Hijyenine İlişkin İnanç ve Uygulamalarının Değerlendirilmesi: Tanımlayıcı Bir Çalışma |
Öznur GÜRLEK KISACIK1, Münevver SÖNMEZ2, Yeliż CİĞERCİ1 |
1Afyonkarahiṡ ar Sağlık Bil̇ iṁ leri ̇Üniv̇ ersiṫ esi,̇ Sağlık Bil̇ iṁ leri ̇ Fakültesi, Hemşiṙ elik̇ Bölümü, Afyonkarahisar, Türkiye 2Zonguldak Bülent Eceviṫ Üniv̇ ersiṫ esi,̇ Sağlık Bil̇ iṁ leri ̇ Fakültesi, Hemşiṙ elik̇ Bölümü, Zonguldak, Türkiye |
Anahtar Kelimeler: El hijyeni, Hemşirelik öğrencisi, İnanç, Uygulama |
|
El hijyeni, hemşirelik eğitimimin kritik bir bileşeni olmakla birlikte, hastalıklara neden olan mikroorganizmaların bulaşmasını önlemede ve
sağlık personeli kaynaklı enfeksiyon görülme sıklığını azaltmada bilinen en etkili ve en basit enfeksiyon kontrol yöntemidir. Bu çalışmada,
hemşirelik öğrencilerinin el hijyenine ilişkin inanç ve uygulamaları ile bunları etkileyen bazı faktörleri belirlemek, temel hemşirelik
eğitiminde el hijyeninin öğretiminde odaklanılması gereken alanları ortaya koymak amaçlandı. Tanımlayıcı ve kesitsel tipteki bu çalışma
15 Aralık 2019-15 Şubat 2020 tarihleri arasında 801 hemşirelik öğrencisi ile yürütüldü. Veriler Öğrenci Bilgi Formu, El Hijyeni Uygulama
Envanteri ve El Hijyeni İnanç Skalası ile toplandı. Bulgulara göre; öğrencilerin öz bildirimlerine dayalı El Hijyeni Uygulama Envanteri puan
ortalamasının 65.26±5.29, El Hijyeni İnanç Skalası puan ortalamasının 86.01±9.08 olduğu belirlendi. Öğrencilerin El Hijyeni Uygulama
Envanteri puan ortalamaları cinsiyete göre anlamlı farklılık gösterirken (p= 0.006), El Hijyeni İnanç Skalası puan ortalamalarının, cinsiyet
ve eğitim yılı bakımından anlamlı farklılık gösterdiği saptandı (sırasıyla p<0.001; p= 0.001). Öğrencilerin klinik uygulamaya çıktıkları
gün sayısı ile El Hijyeni İnanç Skalası puan ortalamaları arasında negatif yönde anlamlı bir korelasyon bulundu (r= -0.120; p<0.001).
Hemşirelik öğrencilerinin el hijyeni konusunda pozitif inanca sahip olduğu ve öz bildirimlerine dayalı el hijyeni uygulamalarının iyi
düzeyde olduğu saptandı. |
Başa Dön
Öz
Giriş
Materyal ve Metod
Bulgular
Tartışma
Sonuç
Kaynaklar
|
|
Sağlık bakım ilişkili (SBİ) enfeksiyonlar, dünya genelindeki birçok
ülke için, hastanede kalış süresinde uzama, sağlık bakım
maliyetlerinde artış, yaşam kalitesinde azalma, mortalite ve
morbidite oranlarında artma ile ilişkili olduğu kanıtlanmış
önemli bir hasta güvenliği sorunudur (Al-Tawfiq & Tambyah,
2014, Fleischmann ve ark., 2016). ABD’de her yıl 1.7 milyon
hastada SBİ enfeksiyon geliştiği ve bu hastaların 100.000’inin
bu enfeksiyonlardan dolayı hayatını kaybettiği bilinmektedir
(Magill ve ark., 2014). Yakın zamanda Avrupa’da yapılan çalışmalar,
hastanede yatan hastalarda SBİ enfeksiyon prevalansının
%4.3 ile %6.7 arasında değiştiğini ve muhtemelen her yıl
2.6 milyon yeni SBİ enfeksiyon vakası geliştiğini göstermiştir
(Cassini ve ark., 2016; Eikelenboom-Boskamp ve ark., 2018;
Wilson ve ark., 2019).
Sağlık profesyonellerinin temiz olmayan elleri, SBİ enfeksiyonlara
neden olan mikroorganizmaların hastalar arasında
taşınmasında en önemli faktörlerden biridir. El hijyeni, patojen
mikroorganizmaların neden olduğu bu enfeksiyonların önlenmesinde
ve kontrol altına alınmasında etkili olduğu kanıtlanmış
kritik bir hasta güvenliği davranışıdır (Alshehari, Park, & Rashid,
2018; Kingston, O’Connell, & Dunne, 2016). Yapılan çeşitli çalışmalar,
el hijyenine uyumun, sağlık bakım ilişkili enfeksiyonların
bulaşmasını, bununla ilişkili morbidite ve mortaliteyi, hastanede
kalış süresini ve sağlık bakım maliyetlerini azaltabileceğini
göstermiştir (Graves ve ark., 2016; Guest, Keating, Gould ve
Wigglesworth, 2019; Martínez-Reséndez ve ark., 2014). El hijyeni
sağlık bakım ortamında hasta ile temas hâlinde olan tüm
sağlık profesyonellerinin bilmesi ve etkin bir şekilde uygulaması
gereken temel bir beceri olmasına rağmen, hem uluslararası
(Hoffmann ve ark., 2020; Sadule-Rios & Aguilera, 2017; Wu ve
ark., 2017), hem de ulusal (Karaoğu & Akın, 2019; Tümtürk,
Diken, ve Güler, 2016) literatür, el hijyenine uyum oranlarının
kabul edilemeyecek düzeyde düşük olduğunu bildirmektedir.
Hemşirelik öğrencileri, eğitim sürecindeki sağlık profesyonelleri
olarak kabul edilir. Öğrenciler eğitim sürecindeki hastane
uygulamaları sırasında hastalarla direkt temas hâlinde olmaları
nedeniyle, hastanede çapraz bulaşma için bir araç olabilir. Bu
nedenle SBİ enfeksiyonların kontrol altına alınmasında, hemşirelik
öğrencilerinin el hijyeninin önemine ve gerekliliğine yönelik
teorik prensipleri, eğitim sürecinden itibaren kavramalarını
sağlamak ve el hijyeni uyumlarını artırmak oldukça önemlidir
(Korhonen ve ark., 2019; Nasirudeen ve ark., 2012). Ancak el hijyenine uyum davranışı karmaşık ve birçok faktörden etkilendiği
bilinen bir konudur. Hemşirelik öğrencilerinin el hijyeni
uyumuna odaklanan çalışmalar, uyumun, el hijyenine ilişkin
tutum, algı, inanç ve bilgi düzeyi gibi bireysel faktörlerden
ve uygulama alanındaki sağlık çalışanlarının el hijyeni davranışlarından
etkilendiğini ortaya koymuştur (Al-Khawaldeh,
Al-Hussami, & Darawad, 2015; Jeong & Kim, 2013; Kingston,
O’Connell & Dunne al., 2017). SBİ enfeksiyonların kontrolünde
kritik bir bileşen olarak kabul edilen el hijyeni konusunda,
hemşirelik öğrencilerinin inanç ve davranışlarının değerlendirilmesi,
el hijyeni konusundaki yanlış inanışlarının nedenlerini
ve davranış biçimlerini belirleyebilmemize, bunları düzeltme
yollarını ortaya koyabilmemize katkı sağlar. Uluslararası literatürde
hemşirelik öğrencilerinin el hijyenine ilişkin tutum, inanç
ve uygulamalarını değerlendirmeyi amaçlayan çeşitli çalışmalar
(Ariyarathne ve ark., 2013; Foote & El-Masri, 2016; Hung,
Wong, Yam, Li & Ngai, 2017; Van de Mortel, Apostolopoulou &
Petrikkos, 2010) yürütülmüş olsa da Türkiye’deki sınırlı literatür
konunun daha fazla ele alınmasının ve hemşirelik öğrencilerinde
el hijyeni uyumunu artırmak için, öğrencilerin el hijyenine
yönelik inanç ve uygulamalarının düzenli olarak değerlendirilmesinin
gerekliliğini ortaya koymaktadır. Bununla birlikte,
geleceğin sağlık profesyoneli adayı olan hemşirelik öğrencilerinin
temel eğitimlerinde edindikleri el hijyenine ilişkin bilgileri
uygulamaya aktarması, el hijyeninin önemini nasıl algıladıkları
ve buna yönelik inançlarıyla ilişkilidir (Labrague, McEnroe-
Petitte, Van de Mortel & Nasirudeen, 2018). Bu nedenle, hemşirelik
öğrencilerinin el hijyeni uyumlarını artırmak ve bununla
ilgili alışkanlıklarını iyileştirmek için el hijyeni ile ilgili mevcut
inanç ve uygulamaları periyodik olarak değerlendirilmelidir.
Bu çalışmada hemşirelik öğrencilerinin el hijyenine ilişkin mevcut
inanç ve uygulamalarını belirlemek ve bunları etkileyen
bazı faktörleri ortaya koymak amaçlanmıştır. Bu çalışmanın
sonuçlarının hemşirelik müfredatında el hijyeninin öneminin
ve gerekliliğinin öğrencilere kazandırılmasında büyük rolleri
olan hemşire eğitimcilere, klinik ortamda hemşirelik öğrencilerine
rol model olma sorumluluğu taşıyan sağlık profesyonellerine
rehberlik edeceğini ve uygulamalarına yol göstereceğini
düşünmekteyiz. |
Başa Dön
Öz
Giriş
Materyal ve Metod
Bulgular
Tartışma
Sonuç
Kaynaklar
|
|
Araştırmanın Türü: Bu çalışmada kesitsel ve tanımlayıcı tipte
araştırma tasarımı kullanılmıştır.
Araştırmanın Yapıldığı Yer ve Zaman: İki merkezli olarak
yürütülen bu çalışma, 15 Aralık 2019-15 Şubat 2020 tarihleri
arasında, Ege ve Batı Karadeniz Bölgesi’nde bulunan iki üniversitenin
sağlık bilimleri fakültelerinin hemşirelik bölümlerinde
yürütülmüştür.
Araştırmanın Evreni ve Örneklemi: Araştırmanın evrenini
2019-2020 öğretim yılında, yukarıda belirtilen eğitim kurumlarının
hemşirelik bölümlerinin 2., 3. ve 4. sınıflarında öğrenim
gören 950 hemşirelik öğrencisi oluşturmuştur. Araştırmada
örneklem seçimine gidilmeyip, evrenin tümüne ulaşılması
hedeflenmiştir. Bu kapsamda araştırmanın yürütüldüğü
tarihlerde düzenli olarak eğitimine devam eden, araştırmaya
katılmaya gönüllü olan 801 hemşirelik öğrencisi araştırmaya
dâhil edilmiştir. Hemşirelik birinci sınıf öğrencileri müfredatları
gereği klinik uygulama ortamını yeterince deneyimlemedikleri
ve el hijyeni ile ilişkili deneyimleri yeterli düzeyde olmadığı için
çalışma kapsamı dışında bırakılmıştır. Hemşirelik öğrencilerinin
araştırmaya katılım oranı %84.3’tür.
Araştırma Verilerinin Toplanması: Araştırma verilerinin elde
edilmesinde; Öğrenci bilgi formu, El Hijyeni Uygulama Envanteri
(EHUE), El Hijyeni İnanç Skalası (EHİS) kullanılmıştır. Hemşirelik
öğrencilerinin veri toplama araçlarındaki soruları yanıtlamaları
için ders ve uygulama saatlerinin dışındaki uygun bir zaman
dilimi seçilmiştir. Veri toplama formlarının ortalama yanıtlama
süresi 15-20 dakikalık bir süreyi gerektirmiştir.
Öğrenci Bilgi Formu; araştırmaya dâhil edilen hemşirelik öğrencilerinin
yaş, cinsiyet, eğitim yılı gibi demografik özelliklerini (8
soru) ve el hijyeni ile ilişkili müfredat dışı bir eğitime katılma
durumlarını araştıran (2 soru) toplam 10 sorudan oluşmaktadır.
El Hijyeni Uygulama Envanteri (EHUE); bireylerin el hijyenini
uyguladıkları durumları belirlemek amacıyla Van de Mortel
(2009) tarafından geliştirilmiştir. EHUE 5’li likert tipinde ve
toplam 14 maddeden oluşan bir ölçüm aracıdır. Envanterdeki
maddeler, (1) ‘’hiçbir zaman’’, (5) ‘’her zaman’’ seçeneğini ifade
edecek şekilde 1-5 arasında puanlanmaktadır. EHUE toplam
puanı 14-70 arasında olup; yüksek puan el hijyeni uygulamalarının
her zaman yapıldığını ifade etmektedir (Van de Mortel,
2009). Türkçe geçerlilik ve güvenirlik çalışması Karadağ, Yıldırım
ve İşeri (2016a) tarafından yapılan envanterin test-tekrar
test korelasyon katsayısı 0.60, Cronbach’s alpha katsayısı 0.85
olarak belirlenmiştir. Bu çalışmada EHUE için Cronbach’s alpha
katsayısı 0.89 olarak bulunmuştur.
El Hijyeni İnanç Skalası (EHİS); bireylerin el hijyeni hakkındaki
inançlarını belirlemek amacıyla Van del Mortel (2009) tarafından
geliştirilmiştir. EHİS’nin orijinalinde, el hijyeni inancını (20
madde) ve el hijyeninin öneminin algılamasını değerlendirmeye
yönelik (3 madde) toplam 23 madde bulunmaktadır (Van
de Mortel, 2009). Karadağ, Yıldırım ve İşeri (2016a) tarafından
yapılan Türkçe geçerlilik ve güvenirlik çalışmasında ölçeğin son
halinin 22 maddeden oluştuğu belirlenmiştir. EHİS’de ifadeler
(1) ‘’kesinlikle katılmıyorum’’, (5) ‘’kesinlikle katılıyorum’’
şeklinde 1-5 arasında puanlanmaktadır. Ölçekteki 5., 8., 16.,
17., 18., 19., 20. maddeler ters maddelerdir ve bu maddelerin
puanlanması tersine yapılmaktadır. EHİS toplam puanı 22-110 arasında olup; yüksek puan el hijyeni hakkında pozitif inanca
sahip olmayı ifade etmektedir (Karadağ, Yıldırım & İşeri 2016).
Ölçeğin Türkçe geçerlik ve güvenirlik çalışmasında test-tekrar
test korelasyon katsayısı 0.66, Cronbach’s alpha katsayısı 0.76
olarak belirlenmiştir. Bu çalışmada EHİS için Cronbach’s alpha
katsayısı 0.82 olarak bulunmuştur.
Araştırma Verilerin Değerlendirilmesi: Verilerin analizi SPSS
versiyon 22.0 (Armonk, NY: IBMCorp) paket programında yapılmıştır.
Verilerin normal dağılıp dağılmadığını değerlendirmek
için Skewness-Kurtosis değerleri ve Kolmogorov Smirnov testi
kullanılmıştır. Araştırmada tanımlayıcı istatistikler ortalama,
standart sapma, minimum ve maksimum değerleriyle, kategorik
değişkenlere ait veriler frekans ve yüzde ile gösterilmiştir.
Öğrencilerin EHUE ve EHİS puanlarının bağımsız grup karşılaştırmalarında
bağımsız örneklem t testi ve tek yönlü varyans
analizi, tespit edilen anlamlı bulgular için gruplar arasındaki
farkları tanımlamada posthoc Bonferroni testi, bağımsız değişkenlerin
etkilerini ve öğrencilerin el hijyeni uygulama envanteri
ve inanç puan ortalamalarının birbiri ile ilişkisini değerlendirmek
için Pearson korelasyon analizi kullanılmıştır. Yapılan testlerde
istatistiksel anlamlılık sınırı için alfa düzeyi p<0.05 olarak
kabul edilmiştir.
Araştırmanın Etik Yönü: Araştırmanın yapılabilmesi için, bir
üniversitenin Klinik Araştırmalar Etik Kurulu’ndan (2019/388)
ve araştırmanın yapıldığı eğitim kurumlarından yazılı izin alınmıştır.
Ayrıca araştırmaya katılan öğrenci hemşirelere araştırma
konusunda bilgi verilerek yazılı ve sözlü onamları alınmıştır. |
Başa Dön
Öz
Giriş
Materyal ve Metod
Bulgular
Tartışma
Sonuç
Kaynaklar
|
|
Hemşirelik Öğrencilerinin Demografik Özelliklerine İlişkin
Bulgular
Araştırmaya katılan öğrencilerin yaş ortalamasının 21.01±1.58,
çoğunluğunun (%74.3, n=595) kadın, %62.8’inin (n=503)
Anadolu lisesi mezunu, %38’inin (n=305) hemşirelik bölümü
son sınıf öğrencisi olduğu saptanmıştır. Öğrencilerin sadece
%39.8’inin eğitim müfredatı dışında el hijyeni ile ilgili bir eğitime
katıldığı belirlenmiştir (Tablo 1).
Hemşirelik Öğrencilerinin EHUE Puan Ortalamasına İlişkin
Bulgular
Hemşirelik öğrencilerinin EHUE toplam puan ortalaması
65.26±5.29 (min: 41 maks: 70) olarak bulunmuştur. EHUE’deki
14 maddeye ilişkin puan ortalamaları incelendiğinde; hemşirelik
öğrencilerinin en düşük puan ortalamasını (4.20±0.99)
‘’hastayla temastan önce ellerimi temizlerim’’ maddesinden
aldığı saptanmıştır (Tablo 2). Hemşirelik öğrencilerinin EHUE
puan ortalamaları, cinsiyet, eğitim yılı, el hijyeni ile ilgili müfredat
dışı eğitim alma gibi demografik özellikleri ile karşılaştırıldığında,
sadece cinsiyet değişkeni bakımından anlamlı farklılık
olduğu, kadın öğrencilerin EHUE puan ortalamasının, erkek
öğrencilerden anlamlı olarak daha yüksek olduğu saptanmıştır
(p= 0.006; Tablo 4). Buna ek olarak öğrencilerin klinik uygulamaya
çıktıkları gün sayısı ile EHUE puan ortalamaları arasında
anlamlı bir korelasyon olmadığı belirlenmiştir (r= -0.009; p=
0.806; Tablo 4).
 Büyütmek İçin Tıklayın |
Tablo 2: Hemşirelik Öğrencilerinin El Hijyeni Uygulama Envanteri Puan Ortalamalarının Dağılımı (n= 801) |
 Büyütmek İçin Tıklayın |
Tablo 3: Hemşirelik Öğrencilerinin El Hijyeni İnanç Skalası Puan Ortalamalarının Dağılımı (n= 801) |
 Büyütmek İçin Tıklayın |
Tablo 4: Hemşirelik Öğrencilerinin Özelliklerine Göre EHUE - EHİS Puan Ortalamalarının Karşılaştırılması ve EHUE - EHİS Puan Ortalamaları
Arasındaki Korelasyon (n= 801) |
Hemşirelik Öğrencilerinin EHİS Puan Ortalamasına İlişkin
Bulgular
Hemşirelik öğrencilerinin EHİS toplam puan ortalaması
86.01±9.08 (min: 36 maks: 106) olarak bulunmuştur. Öğrencilerin
EHİS’deki pozitif maddelere ilişkin puan ortalamaları
incelendiğinde, en düşük inanç puan ortalamasının (3.92±1.07)
‘’el hijyenini gerçekleştirip gerçekleştirmeme konusunda deneyimli
sağlık çalışanlarının davranışlarını örnek alırım’’ ifadesine
ait olduğu saptanmıştır (Tablo 3). Öğrencilerin EHİS’deki negatif
maddelere ilişkin puan ortalamaları incelendiğinde, en yüksek
puanı (3.67±1.31) ‘’işim yoğun olduğunda, el hijyenine dikkat
etmektense işimi tamamlamak daha önemlidir’’ ifadesinden
aldıkları belirlenmiştir (Tablo 3). Hemşirelik öğrencilerinin EHİS puan ortalamaları, öğrencilerin bazı özelliklerine göre analiz
edildiğinde, kadın öğrencilerin erkek öğrencilere göre, hemşirelik
bölümü ikinci sınıf öğrencilerinin, son sınıftaki öğrencilere
göre EHİS puanlarının anlamlı olarak daha yüksek olduğu saptanmıştır
(sırasıyla p< 0.001; p= 0.001; Tablo 4). Buna ek olarak
öğrencilerin klinik uygulamaya çıktıkları gün sayısı ile EHİS puan
ortalamaları arasında negatif yönde anlamlı bir korelasyon
olduğu belirlenmiştir (r= -0.120; p< 0.001; Tablo 4).
Hemşirelik öğrencilerinin EHUE ve EHİS puan ortalamaları
arasındaki ilişki incelendiğinde, öğrencilerin el hijyeni inancı
ve uygulama envanteri puanları arasında pozitif yönde anlamlı
korelasyon olduğu saptanmıştır (r= 0.276; p< 0.001; Tablo 4). |
Başa Dön
Öz
Giriş
Materyal ve Metod
Bulgular
Tartışma
Sonuç
Kaynaklar
|
|
Bu çalışmada iki farklı üniversitenin sağlık bilimleri fakültesi
hemşirelik bölümünde öğrenim gören öğrencilerin el hijyenine
yönelik mevcut inanç ve uygulamaları ile bunları etkileyebilecek
bazı değişkenler incelenmiştir.
Mevcut çalışma bulgularına göre, hemşirelik öğrencilerinin öz
bildirimlerine dayalı EHUE puanı 65.26±5.29’dir. Bulgularımıza
benzer şekilde Karadag, İşeri, Yıldırım ve Etikan, (2016b) hemşirelik
öğrencilerinin EHUE puanını 64.52±4.90, Alcan ve Dolgun
(2019) 65.90±5.54, Ceylan, Güneş, Baran, Öztürk ve Şahbudak
(2020) 66.66±4.05 olarak bildirmiştir. Yunan ve İtalyan hemşirelik
öğrencileri ile yapılan farklı iki çalışmada, hemşirelik öğrencilerinin
EHUE puan ortalamaları bizim sonuçlarımızla benzer
olarak bulunmuştur (Van de Mortel, Apostolopoulou & Petrikkos,
2010; Van de Mortel, Kermode, Progano & Sansoni, 2012).
Bu bulgular öğrencilerin rehberlerde belirtilen durumlarda
genellikle el hijyenini sağladıklarını ifade ettiklerini göstermektedir.
Hemşirelik öğrencilerinin öz bildirimlerine dayalı el hijyeni
uygulamalarını belirlemeye yönelik yapılan farklı çalışmaların
sonuçları da öğrencilerin kendi el hijyeni uygulamalarını olumlu olarak değerlendirdiklerini göstermektedir (Ariyarathne ve
ark., 2013; Bargellini ve ark., 2014; Al-Khawaldeh, Al-Hussami
& Darawad, 2015; Cruz & Bashtawi, 2016). Ancak, hemşirelik
öğrencilerinin el hijyeni davranışlarını gözlemlemeye yönelik
gerçekleştirilen çalışmalar, el hijyeni becerisinin uygulamaya
yeterince yansıtılamadığını bildirmektedir. Yapılan bir çalışmada,
hemşirelik öğrencilerinin çoğunluğunun enfeksiyon kontrol
kavramlarını yeterince bilmelerine rağmen, %75’inin hastayla
temas öncesi ve sonrasında el hijyenine uyum göstermediği
gözlenmiştir (Gould & Drey, 2013). Benzer şekilde, hemşirelik
öğrencilerinin genel el hijyeni sağlama oranlarının yetersiz
olduğunu bildiren çalışmalara rastlamak mümkündür (Carradine,
2014; Van de Mortel, Kermode, Progano & Sansoni, 2012;
Whitcomb ve ark., 2014). Literatür, hemşirelik öğrencilerinin el
hijyeni uyumlarında olduğu gibi, el hijyeni konusundaki bilgi ve
becerilerini de mevcut durumda olduğundan daha iyi şekilde
algılama ve düşünme eğiliminde olduklarını bildirmektedir
(Cole, 2009). Bu durum özellikle hemşirelikte teori bilgi ve
uygulama arasındaki boşluktan kaynaklanabilir. Öğrencilerin
okulda teoride öğrendikleri bir bilgiyi beceriye dönüştürüp
çalışma ortamında kullanması daha fazla bir bilgi birikimini ve pozitif inancı gerektirir (Konicki & Miller, 2016). Bu nedenle
hemşirelik öğrencileri için temel bir beceri olan el hijyeni ile
ilişkili kavramları kazandırmada etkili bir öğrenme yönteminin
kullanılması ve sürekli eğitim stratejilerinin benimsenmesi
oldukça önemlidir.
Çalışmamızda hemşirelik öğrencilerinin ‘’hasta ile temas
öncesinde’’ el hijyeni uygulama durumlarının istendik düzeyde
olmadığı saptanmıştır. Benzer sonuçlar Alcan ve Dolgun
(2019), Ceylan, Güneş, Baran, Öztürk ve Şahbudak (2020)
tarafından yapılan çalışmalarda da elde edilmiştir. Karadağ,
İşeri, Yıldırım ve Etikan (2016b) hemşirelerle kıyaslandığında,
hemşirelik öğrencilerinin hastaya dokunmadan önce el yıkama
davranışlarının anlamlı olarak daha düşük olduğunu bildirmiştir.
Paudel, Ghosh ve Adhikari (2016) hemşirelik öğrencilerinin
sadece %6’sının hastaya dokunmadan önce el hijyenini uyguladıklarını
saptamıştır. Bu bulgular, hemşirelik öğrencilerinin
klinik uygulamaları esnasında SBİ enfeksiyonların önlenmesine
yönelik hasta güvenliği stratejilerini yeterince gözetmediklerini
ve öncelikle kendilerini korumaya yönelik bir tutum içinde
olduklarını düşündürmüştür. Yapılan bazı çalışmalarda, hastaya
dokunmadan önce eldiven kullanım gerekliliği ile ilgili doğru
olduğu bilinen yanlışların, hasta ile temas öncesinde el hijyeni
uyumunu önemli ölçüde etkilediği, vücut sıvılarına maruz kalma
riski dışında eldiven kullanım oranı ile el hijyenine uyum
arasında anlamlı bir negatif ilişki olduğu bildirilmiştir (Eveillard,
Joly-Guillou & Brunel, 2012; Loveday, Lynam, Singleton &Wilson,
2014).
El hijyenine uyumu teşvik eden en önemli unsurlardan
biri, el hijyeninin önemine ve gerekliliğine yönelik inançtır
(Al-Khawaldeh, Al-Hussami & Darawad 2015). Hemşirelik
öğrencilerinin el hijyeni davranışlarının sonuçları hakkındaki
inançları ve bu sonuçlara yükledikleri değer, öğrenme sürecini
etkileyen önemli faktörlerdir (Cruz & Bashtawi, 2016). Çalışmamızda,
hemşirelik öğrencilerinin 86.01±9.08 olarak saptanan
EHİS puanı, öğrencilerin el hijyeni ve sonuçları hakkında pozitif
bir inanca sahip olduklarını göstermektedir. Bulgularımız Alcan
ve Dolgun (2019), Karadağ, İşeri, Yıldırım ve Etikan (2016b)
tarafından yapılan çalışmaların sonuçlarıyla uyumludur. Benzer
şekilde uluslararası literatürde hemşirelik öğrencileri ile yapılan
çalışmalar, el hijyenine yönelik inancın pozitif olduğunu bildirmektedir
(Paudel, Ghosh & Adhikari, 2016; Shinde & Mohite,
2014; Van de Mortel, Apostolopoulou & Petrikkos, 2010; Van
de Mortel, Kermode, Progano & Sansoni, 2012).
Bu çalışmada, hemşirelik öğrencilerinin, el hijyeni konusunda
diğer sağlık çalışanlarının davranışlarını örnek almaya yönelik
inanç puanının daha düşük olduğu belirlenmiştir. Enfeksiyon
kontrolü hedeflerine ulaşmak için, rol modellerinin uygun
davranışı oldukça önemlidir (Nasirudeen ve ark., 2012). Literatürde,
el hijyeni uyumunun, bir rol modelden ya da akran uyumundan
etkilenebileceği bildirilmiştir (Lankford ve ark., 2003;
Kingston, O’Connell & Dunne, 2017). Barrett ve Randle (2008)
sağlık çalışanlarının el hijyeni performanslarının, hemşirelik
öğrencilerinin el hijyenine uyumunu etkileyen en önemli faktörlerden
biri olduğunu göstermiştir. Yapılan başka bir çalışmada,
hemşirelerin ve özellikle tıp öğrencilerinin, el hijyeni uyumu
konusundaki kendi yetersizliklerinin bir nedeni olarak, el hijyeni kurallarına uymayan deneyimli hemşire veya hekimleri gösterdikleri
bildirilmiştir (Erasmus ve ark., 2009). Bizim çalışmamızda
bu ifadeye yönelik inancın istendik düzeyde olmaması, klinik
ortamdaki hemşire ve hekim gibi sağlık profesyonellerinin el
hijyeni uyumlarının istendik düzeyde olmaması ile ilişkili olabilir.
Bu bulgular, hemşirelik öğrencilerinin en önemli enfeksiyon
kontrol önlemlerinden biri olarak kabul edilen el hijyenine uyumunu
artırmak için klinik ortamdaki sağlık profesyonellerinin
de el hijyeni uyum davranışlarının iyileştirilmesinin önemini
vurgulamaktadır.
Literatürde farklı çalışma sonuçları mevcut olsa da cinsiyetin, el
hijyeni davranışının önemli bir belirleyicisi olduğu, kadın olmanın
daha iyi el hijyeni becerisi ve uyumu ile ilişkili olduğu bildirilmiştir
(Hernández-García & Cardoso, 2013; Suen, Wong, Lo &
Lai, 2019). Bu çalışmada kadın öğrencilerin EHUE ve EHİS puanları,
erkek öğrencilerden anlamlı olarak daha yüksek bulunmuştur.
Benzer bir sonuç Ceylan, Güneş, Baran, Öztürk ve Şahbudak
(2020) tarafından yapılan çalışmada da bildirilmiştir. Karadağ,
İşeri, Yıldırım ve Etikan (2016b) tarafından yapılan çalışmada
ise, klinik ortamda çalışan erkek hemşirelerin, kadınlara göre
EHUE ve EHİS puanlarının anlamlı olarak daha yüksek olduğu,
ancak hemşirelik öğrencilerinde kadın öğrencilerin, erkeklerle
kıyaslandığında daha yüksek EHUE ve EHİS puanlarına sahip
olduğu bildirilmiştir. İspanya’da hemşirelik ve tıp öğrencileri
ile yapılan başka bir çalışmada, erkek öğrencilerin kadınlara
göre el hijyeni becerilerinin daha yetersiz olduğu belirlenmiştir
(Škodová ve ark., 2016). Çin’de hemşirelik öğrencileri ile yapılan
başka bir çalışmada, kadınların, erkek öğrenciler ile kıyaslandığında
el hijyeni performanslarının anlamlı olarak daha iyi olduğu
bildirilmiştir (Suen, Wong, Lo & Lai, 2019). Öncü, Vayısoğlu,
Lafcı ve Yıldız (2018) kadın hemşirelik öğrencilerinin alkol bazlı
el antiseptiğini etkin kullanma puanlarının, erkeklerden anlamlı
olarak daha yüksek olduğunu göstermiştir. Bu çalışmanın bulgularının
aksine Alcan ve Dolgun (2019), cinsiyet değişkeninin,
hemşirelik öğrencilerinin EHUE ve EHİS puan ortalamaları için
anlamlı bir farklılık oluşturmadığını bildirmiştir. Bu bulgular el
hijyeni uygulamalarında cinsiyet farklılığının etkilerini daha
fazla incelemeye odaklanan çalışmaların gerekliliğini göstermekle
birlikte, el hijyeninin öğretiminde ve öğrencilerin el
hijyeni uygulamaların iyileştirilmesinde cinsiyete özgü eğitim
müdahalelerinin planlanmasının daha yararlı olabileceğini de
düşündürmektedir.
Çalışmamızda son sınıftaki hemşirelik öğrencilerine kıyasla,
ikinci sınıf öğrencilerinin EHİS puanlarının anlamlı olarak daha
yüksek olduğu, buna ek olarak klinik uygulamaya çıkılan gün
sayısı ile EHİS puanlarının negatif yönde ilişkili olduğu saptanmıştır.
Van de Mortel, Kermode, Progano ve Sansoni (2012)
hemşirelik öğrencilerinin eğitim yılı arttıkça, inanç puanlarının
düştüğünü bildirmiştir. Suudi Arabistan’da hemşirelik öğrencileri
ile yapılan bir çalışmada daha düşük akademik eğitim düzeyinin
öğrencilerin daha iyi el hijyeni uygulamalarının önemli
bir belirleyici olduğu bildirilmiştir (Cruz & Bashtawi, 2016).
Çalışmamızın yapıldığı eğitim kurumlarındaki hemşirelik öğrencileri,
son sınıftaki hemşirelik eğitimlerinin büyük bir bölümünü
intörn olarak hastane ortamında geçirmektedir. Klinik uygulamaları
sırasında, sağlık personellerinin el hijyenine yönelik uygun olmayan rol model davranışları, son sınıftaki hemşirelik
öğrencilerinin el hijyenine yönelik inançlarının daha düşük
olmasını açıklayabilir. Bu durum aynı zamanda klinik ortamdaki
bir mentorun, el hijyenine ilişkin olumlu veya uygun olmayan
davranışlarının, hemşirelik öğrencilerinin el hijyeninin önemine
ve gerekliliğine yönelik inançlarını dolaylı olarak da el hijyeni
uyumlarını etkileyebileceğini düşündürmektedir.
Bu çalışmanın bir bulgusu olarak, hemşirelik öğrencilerinin
EHUE ve EHİS puan ortalamaları arasındaki pozitif korelasyon,
el hijyeninin önemine ve gerekliliğine yönelik oluşturulacak
olumlu tutumun, öğrencilerin el hijyeni uygulamalarına yön
verebileceğini ve uyumlarını artırabileceğini işaret etmektedir.
Benzer sonuç Alcan ve Dolgun (2019) tarafından yapılan
çalışmada da bildirilmiştir. Bu bulgular teori ve pratiği entegre
etmenin oldukça önemli olduğu hemşirelik eğitiminde, el hijyeni
becerisini öğrenciye kazandırmada, teorik prensiplerin
gerekliliğini ve önemini anlamalarını sağlayacak etkili öğretim
stratejilerinin kullanılmasının önemini de vurgulamaktadır.
Araştırmanın Sınırlılıkları ve Güçlü Yönleri: Bu çalışma bazı
sınırlılıklara sahiptir. Öncelikle çalışmamız Ege bölgesindeki
Afyonkarahisar ve Zonguldak ilinde bulunan iki üniversitenin
sağlık bilimleri fakültesinin hemşirelik bölümlerindeki öğrencilerle
yürütülmüştür, bu nedenle çalışmadan elde edilen
sonuçlar tüm hemşirelik öğrencilerine genellenemez. Buna
ek olarak hemşirelik öğrencilerinin el hijyeni uygulamalarına
ilişkin veriler kendi öz bildirimlerine dayalıdır, el hijyeni uygulamalarının
doğrudan gözlenememesi bu araştırmanın bir sınırlılığıdır.
Bununla birlikte bu çalışmada örneklem sayısının yüksek
olması araştırmanın gücünü artırmış aynı zamanda ülkemiz
literatüründe hemşirelik öğrencilerine odaklanan sınırlı sayıdaki
çalışmaya katkı sağlamıştır. Bu özellikler, çalışmamızın güçlü
yönünü oluşturmaktadır. |
Başa Dön
Öz
Giriş
Materyal ve Metod
Bulgular
Tartışma
Sonuç
Kaynaklar
|
|
Bu çalışmadan elde edilen sonuçlar, hemşirelik öğrencilerinin
el hijyenine yönelik inançlarının olumlu yönde olduğunu ve
öğrencilerin öz bildirimlerine dayalı el hijyeni uygulamalarının
genel olarak kılavuzlarla uyumlu olduğunu göstermiştir. Bununla
birlikte hemşirelik öğrencilerinin hastaya dokunmadan önce
el hijyeni uygulama durumlarının istendik düzeyde olmadığı,
hemşirelik eğitiminin klinik uygulama adımında el hijyenine
yönelik inancın sağlık profesyonellerinin olumsuz davranışlarından
etkilenebileceği saptanmıştır. Tüm bu sonuçlar doğrultusunda,
hemşirelik öğrencilerinin el hijyenine yönelik uyumlarını
artırmayı hedefleyen eğitim stratejilerinin uygulanması,
eğitim müdahalelerinin cinsiyet, eğitim yılı gibi öğrencilerin
bireysel özelliklerinin dikkate alınarak yapılandırılması, hemşirelik
öğrencilerine klinik öğrenme ortamlarında sergiledikleri el
hijyeni davranışlarının etkinliği konusunda sürekli bir geri bildirim
sağlanması, uygulama ortamında öğrencilerin rol model
aldıkları sağlık profesyonellerinin ve hemşirelik eğitimcilerinin
el hijyeni uyumlarını geliştirmeye odaklı müdahalelerin uygulanması
önerilmektedir. |
Başa Dön
Öz
Giriş
Materyal ve Metod
Bulgular
Tartışma
Sonuç
Kaynaklar
|
|
1) Alcan, A.O., & Dolgun, E. (2019). Student nurses’ hand hygiene
beliefs and practices. Turkish Journal of Family Medicine and
Primary Care, 13(3):279-286.
2) Al-Khawaldeh, O.A., Al-Hussami, M., & Darawad, M. (2015). Influence
of nursing students handwashing knowledge, beliefs, and
attitudes on their handwashing compliance. Health, 7(5):572-
579.
3) Alshehari, A.A., Park, S., & Rashid, H. (2018). Strategies to improve
hand hygiene compliance among healthcare workers in adult
intensive care units: a mini systematic review. Journal of Hospital
Infection, 100(2):152-158.
4) Al-Tawfiq, J.A., & Tambyah, P.A. (2014). Healthcare associated
infections (HAI) perspectives. Jounal of Infection and Public
Health, 7(4):339-44.
5) Ariyarathne, M., Gunasekara, T., Weerasekara, M., Kottahachchi,
J., Kudavidanage, B., & Fernando, S. (2013). Knowledge, attitudes
and practices of hand hygiene among final year medical
and nursing students at the University of Sri Jayewardenepura.
Sri Lankan Journal of Infectious Diseases, 3(1):15-25.
6) Bargellini, A., Ferranti, G., Santangelo, M., Venturelli, F., Borella,
P., & Marchesi, I. (2014). Students’ hand contamination before
and after a training shift: relationship with self-reported
hand hygiene adherence. Epidemiol Biostat Public Health,
11(4):e9971-9979.
7) Barrett, R., & Randle, J. (2008). Hand hygiene practices: Nursing
students’ perceptions. Journal of Clinical Nursing, 17(14):1851-
1857.
8) Carradine, C.R. (2014). Does knowledge make a difference? Assessing
nursing students’ knowledge of proper hand hygiene techniques
in correlation with their progression through nursing
school. Honors Theses, The University of Southern Mississippi.
9) Cassini, A., Plachouras, D., Eckmanns, T., Abu Sin, M., Blank, H.P.,
Ducomble, T. et al. (2016). Burden of six healthcare-associated
ınfections on european population health: estimating
ıncidence-based disability-adjusted life years through a population
prevalence-based modelling study. PLoS Medicine,
13(10):e1002150.
10) Ceylan, B., Gunes, U., Baran, L., Ozturk, H., & Sahbudak, G. (2020).
Examining the hand hygiene beliefs and practices of nursing
students and the effectiveness of their handwashing behaviour.
Journal of Clinical Nursing, 1–9. doi: 10.1111/jocn.15430
11) Cole, M. (2009). Exploring the hand hygiene competence of student
nurses: a case of flawed self assessment. Nurse Education
Today, 29(4):380-388.
12) Cruz, J.P., & Bashtawi, M.A. (2016). Predictors of hand hygiene
practice among Saudi nursing students: A cross-sectional
self-reported study. Journal of Infection and Public Health,
9(4):485-493.
13) Eikelenboom-Boskamp, A., Saris, K., van Loosbroek, M., Drabbe,
M.I.J., de Jongh, F., Boom-Poels, P.GM. et al. (2018). Prevalence
of healthcare-associated infections in Dutch nursing homes:
follow-up 2010-2017. Journal of Hospital Infection, 101, 49-52.
14) Erasmus, V., Brouwer, W., van Beeck, E.F., Oenema, A., Daha,
T.J., Richardus, J.H. et al. (2009). A qualitative exploration of
reasons for poor hand hygiene among hospital workers: lack
of positive role models and of convincing evidence that hand
hygiene prevents cross-infection. Infection Control & Hospital
Epidemiology, 30(5):415-419.
15) Eveillard, M., Joly-Guillou, M.L., & Brunel, P. (2012). Correlation
between glove use practices and compliance with hand hygiene
in a multicenter study with elderly patients. American
Journal of Infection Control, 40(4):387-388.
16) Fleischmann, C., Thomas-Rueddel, D.O., Hartmann, M., Hartog,
C.S., Welte, T., Heublein, S. et al. (2016). Hospital incidence
and mortality rates of sepsis. Deutsches Ärzteblatt International,
113(10):159-66.
17) Foote, A., El-Masri, M. (2016). Self-perceived hand hygiene practices
among undergraduate nursing students. Journal of Research
in Nursing, 21(1):8-19.
18) Gould, D., & Drey, N. (2013). Types of interventions used to improve
hand hygiene compliance and prevent healthcare associated
infection. Journal of Infection Prevention, 14(3):88-93.
19) Graves, N., Page, K., Martin, E., Brain, D., Hall, L., Campbell, M. et
al. (2016). Cost-effectiveness of a national ınitiative to ımprove
hand hygiene compliance using the outcome of healthcare
associated staphylococcus aureus bacteraemia. PLoS One,
11(2):e0148190.
20) Guest, J.F., Keating, T., Gould, D., & Wigglesworth, N. (2019).
Modelling the costs and consequences of reducing healthcareassociated
infections by improving hand hygiene in an average
hospital in England. BMJ Open, 9(10):e029971.
21) Hernández-García, I., & Cardoso, A. (2013). Hand hygiene compliance
and determining factors among Spanish nursing students.
American Journal of Infection Control, 41(10):943-944.
22) Hoffmann, M., Sendlhofer, G., Gombotz, V., Pregartner, G., Zierler,
R., Schwarz, C. et al. (2020). Hand hygiene compliance in intensive
care units: An observational study. International Journal of
Clinical Practice, 26(2):e12789.
23) Hung, S.Y.M., Wong, Y.Y.I., Yam, W.S.S., Li, K.A., & Ngai, C.Y.C. (2017).
Knowledge, practices, compliance and beliefs of university
nursing students’ toward hand hygiene: A cross-sectional survey.
GSTF Journal of Nursing and Health Care, 5,1-7.
24) Jeong, S.Y., & Kim, O. (2013). Knowledge and beliefs about hand
hygiene among hospital nurses. Korean Journal of Occupational
Health Nursing, 22(3):198-207.
25) Karadag, M., Iseri, O.P., Yildirim, N., & Etikan, I. (2016). Knowledge,
beliefs and practices of nurses and nursing students for hand
hygiene. Jundishapur Journal of Health Science, 8(4):e36469.
26) Karadağ, M, Yıldırım, N., & İşeri, O.P. (2016). El hijyeni inanç ölçeği
ve el hijyeni uygulamaları envanterinin geçerlilik ve güvenirliliği.
Cukurova Medical Journal 41(2):271-284
27) Karaoğu, M.K., & Akın, S. (2019). Hemşirelerin el yıkama alışkanlıklarına
ilişkin görüşleri ve el hijyeni uyum oranlarının
değerlendirilmesi. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi,
16(1):33-40.
28) Kingston, L., O’Connell, N.H., & Dunne, C.P. (2016). Hand hygienerelated
clinical trials reported since 2010: a systematic review.
Journal of Hospital Infection, 92(4):309-320.
29) Kingston, L.M., O’Connell, N.H., & Dunne, C.P. (2017). A comparative
study of hand hygiene and alcohol-based hand rub use
among Irish nursing and medical students. Nurse Eduation
Today, 63:112-8.
30) Konicki, T., & Miller, E. (2016). Use of a simulation intervention
to examine differences in nursing students’ hand hygiene
knowledge, beliefs, and behaviors. Nurse Education Today, 45,
96-101.
31) Korhonen, A., Vuori, A., Lukkari, A., Laitinen, A., Perälä, M., Koskela,
T. et al. (2019). Increasing nursing students’ knowledge
of evidence-based hand-hygiene: A quasi-experimental study.
Nurse Education in Practice, 35,104-110.
32) Labrague, L.J., McEnroe-Petitte, D.M., van de Mortel, T., & Nasirudeen,
A.M.A. (2018). A systematic review on hand hygiene
knowledge and compliance in student nurses. International
Nursing Review 65(3):336-348.
33) Lankford, M.G., Zembower, T.R., Trick, W.E., Hacek, D.M., Noskin,
G.A., & Peterson, L.R. (2003). Influence of role models and
hospital design on hand hygiene of healthcare workers. Emerging
Infection Diseases, 9(2):217-223.
34) Loveday, H.P., Lynam, S., Singleton, J., & Wilson, J. (2014). Clinical
glove use: healthcare workers’ actions and perceptions. Journal
of Hospital Infection, 86(2):110-116.
35) Magill, S.S., Edwards, J.R., Bamberg, W., Beldavs, Z.G., Dumyati, G.,
Kainer, M.A. et al. (2014). Multistate point-prevalence survey
of health care-associated infections. New England Journal of
Medicine, 370(13):1198-208.
36) Martínez-Reséndez, M.F., Garza-González, E., Mendoza-Olazaran,
S., Herrera-Guerra, A., Rodríguez-López, J.M., & Pérez-
Rodriguez, E. (2014). Impact of daily chlorhexidine baths and
hand hygiene compliance on nosocomial infection rates in
critically ill patients. American Journal of Infection Control,
42(7):713-717.
37) Nasirudeen, A.M., Koh, J.W., Lau, A.L., Li, W., Lim, L.S., & Ow, C.Y.
(2012). Hand hygiene knowledge and practices of nursing
students in Singapore. American Journal of Infection Control,
40(8):e241-3.
38) Öncü, E., Vayısoğlu, S.K., Lafcı. D., Yıldız, E. (2018). An evaluation
of the effectiveness of nursing students’ hand hygiene compliance:
A cross-sectional study. Nurse Education Today, 65,
218-224.
39) Paudel, I.S., Ghosh, V., & Adhikari, P. (2016). Knowledge, attitude
and practice of nursing students on hospital acquired ınfections
in western region of Nepal. Journal of College of Medical
Sciences-Nepal, 12(3):103-107.
40) Sadule-Rios, N., & Aguilera, G. (2017). Nurses’ perceptions of
reasons for persistent low rates in hand hygiene compliance.
Intensive and Critical Care Nursing, 42, 17-21.
41) Shinde, M.B., & Mohite, V.R. (2014). A study to assess knowledge,
attitude and practices of five moments of hand hygiene among
nursing staff and students at a tertiary care hospital at Karad.
International Journal of Science and Research, 3(2):311-321.
42) Škodová, M., Gimeno-Benítez, A., Martínez-Redondo, E., Morán-
Cortés, J. F., Jiménez-Romano, R., & Gimeno-Ortiz, A. (2015).
Hand hygiene technique quality evaluation in nursing and
medicine students of two academic courses. Revista Latino-
Americana de Enfermagem, 23(4):708-717.
43) Suen, L.K.P., Wong, J.W.S., Lo, K.Y.K., & Lai, T.K.H. (2019). The use
of hand scanner to enhance hand hygiene practice among
nursing students: A single-blinded feasibility study. Nurse Education
Today, 76, 137-147.
44) Tümtürk, A., Diken, Ö.E., & Güler, S.B. (2016). Bir dal hastanesinde
el hijyeni uyum gözlemlerinin değerlendirilmesi. FLORA,
21(3):111-115.
45) Van de Mortel, T.F. (2009). Development of a questionnaire to
assess health care students` hand hygiene knowledge, beliefs
and practices. Australian Journal of Advanced Nursing,
26(3):9-16.
46) Van de Mortel, T.F., Apostolopoulou, E., & Petrikkos, G. (2010). A
comparison of the hand hygiene knowledge, beliefs, and practices
of Greek nursing and medical students. American Journal
of Infection Control, 38(1):75-77.
47) Van de Mortel, T.F., Kermode, S., Progano, T., & Sansoni, J. (2012).
A comparison of the hand hygiene knowledge, beliefs and
practices of Italian nursing and medical students. Journal of
Advanced Nursing, 68(3):569-579.
48) Whitcomb, K.S. (2014). Using a multidimensional approach to
improve quality related to students’ hand hygiene practice.
Nurse Educator, 39(6):269-273.
49) Wilson, P., Gurusamy, K.S., Morley, R., Whiting, C., Maeso, B., Fitz-
Gerald, G. et al. (2019). Top research priorities in healthcareassociated
infection in the UK. Journal of Hospital Infection,
103(4):382-387.
50) Wu, K.S., Chen, Y.S., Lin, H.S., Hsieh, E.L., Chen, J.K., Tsai, H.C. et al.
(2017). A nationwide covert observation study using a novel
method for hand hygiene compliance in health care. American
Journal of Infection Control, 45(3):240-244. |
Başa Dön
Öz
Giriş
Materyal ve Metod
Bulgular
Tartışma
Sonuç
Kaynaklar
|
|
|
|