|
2020, Cilt 10, Sayı 3, Sayfa(lar) 615-624 |
|
DOI: 10.5961/jhes.2020.421 |
Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının “Biyoloji Laboratuvarı” Kavramına Yönelik Metaforik Algıları |
Çiğdem ÇINGIL BARIŞ |
İstanbul Üniversitesi-Cerrahpaşa, HAYEF, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Bölümü, Fen Bilgisi Eğitimi Anabilim Dalı, İstanbul, Türkiye |
Anahtar Kelimeler: Fen bilgisi öğretmen adayları, Biyoloji laboratuvarı, Metafor, Metaforik algı |
|
Bu araştırmanın amacı, fen bilgisi öğretmen adaylarının “Biyoloji laboratuvarı” kavramına yönelik sahip oldukları metaforik algılarını
belirlemektir. Araştırmanın örneklemini, İstanbul ilindeki bir devlet üniversitesinin Eğitim Fakültesinde öğrenim gören 61 fen bilgisi
öğretmen adayı oluşmaktadır. Verileri, nitel araştırma yöntemi ile elde edilen bu araştırmada olgu bilim deseni kullanılmıştır. Fen bilgisi
öğretmen adaylarından, biyoloji laboratuvarına ilişkin fikirlerini belirleyebilmek için “Biyoloji laboratuvarı …… gibidir; çünkü ……”
cümlesini tamamlamaları istenmiştir. Verilerin analizinde içerik analizi kullanılmıştır. Araştırmadan sağlanan verilere göre; fen bilgisi
öğretmen adaylarının “biyoloji laboratuvarı” kavramı ile ilgili olarak geçerli 52 farklı metafor ürettikleri ve bu metaforların taşıdıkları ortak
özellikler açısından 7 kavramsal kategori başlığı altında toplandığı görülmüştür. Veriler; bilgi edinme ve öğrenme ortamı, keşif ortamı,
üretim ortamı, araç-gereç ortamı, inceleme ortamı, eğlenceli olan ortam ve kalıcı etki yaratan ortam şeklinde sıralanan 7 kategori altında
analiz edilmiştir. Kategorilerin toplamına bakıldığında, öğretmen adaylarının biyoloji laboratuvarı ile ilgili olarak olumlu algılardan oluşan
metaforlar ürettikleri ve en çok “Mutfak” metaforunu (n=5) kullandıkları belirlenmiştir. |
Başa Dön
Öz
Giriş
Materyal ve Metod
Bulgular
Tartışma
Sonuç
Kaynaklar
|
|
Fen bilimlerini oluşturan alanların içerisinde bilimsel ve sosyal
yönleri ile birlikte bilgi edinme ve kavramayı gerektiren yaşama
dair konuları içeren biyoloji, canlı varlıkların incelenmesiyle
uğraşan bir bilim dalıdır (Toman, 2018; Reece, Urry, Cain,
Wasserman, Minorsky & Jackson, 2013). Diğer bir tanıma göre
ise biyoloji, tüm canlıların birbirleri ve çevreleri arasındaki etkileşimleri
araştıran güncel ve dinamik bir bilim dalıdır (Yazır &
Yel, 2017). “Biyoloji” kelimesi, Yunanca “yaşam (hayat, canlı)”
anlamına gelen “bios” ile “-in incelenmesi” anlamına gelen
“-logia” nın birleşmesinden oluşmaktadır (Çilenti & Özçelik,
1991). Amacı insanlığa yarar sağlamak olan her bilim gibi, biyolojinin
de amacı, canlılar dünyasından insanlığa yararlı sonuçlar
doğayla ilgili bilgi edinme ve onu anlama, doğaya hükmetme
veya onu kontrol altına alma, yaşam standartlarını yükseltme
gibi çıkarmaktır. Temel bilimlerden biri olan ve doğumdan ölüme
kadar hayatın her evresinde bir yer tutan biyoloji sayesinde,
insanlar, kendileri ile ailelerinin gelişmesini, beslenmesini, sağlığını
ve dünyada meydana gelen birçok gelişmeyi anlayabilirler
(Ohlsson & Ergezen, 1997; Toman, 2018). İçinde bulunduğumuz
yüzyılda diğer bilim dallarının gelişimine paralel olarak
biyolojinin de önemi artmış insanların geleceğe daha umutla
bakmalarını sağlayan bir bilim dalı olmuştur (Temelli & Kurt,
2010). Biyololoji tıp, eczacılık, tarım, hayvancılık, ormancılık,
su ürünleri gibi pekçok uygulama alanına sahiptir. Bu ilerlemelerin
yanı sıra, biyoloji ve biyoloji öğretimine verilen ilgi de
giderek artmıştır (Sadi, Uyar & Yalçın, 2014). Son dönemlerde
biyoloji alanındaki gelişmelerin artması ile Biyoloji, ülkemizde
ve dünyada ilköğretim seviyesinden yükseköğretim seviyesindeki
tüm okullarda öğretilen önemli derslerden biridir (Cengiz
& Ekici, 2019; Kırpık & Engin, 2009).
2018 yılında Millî Eğitim Bakanlığının hazırlamış olduğu Fen
Bilimleri Dersi Öğretim Programı’nda bilimsel süreç becerileri,
yaşam becerileri ile mühendislik ve tasarım becerileri başlıkları
altında verilen bazı temel becerilerin Fen Bilimleri Dersi Öğretim
Programı kapsamında öğrencilere kazandırılması hedeflenmektedir
(MEB, 2018). Bu becerilerin kazandırılmasında, fen
bilimleri konularının, sınıf ortamında teorik çerçevede öğrenilmesi
ve bu konuların laboratuvar ortamında uygulamalı olarak
verilmesi sırasında yapılan gözlemler arasında anlamlı ilişkilerin
kurulması, laboratuvarların etkin bir öğretim ortamı olmasını
sağlamaktadır (Nakiboğlu & Meriç, 2000). Laboratuvarlar fen
bilimleri öğretiminin vazgeçilmez parçası olarak (Çepni, Ayas,
Johnson & Turgut, 1997), yapılandırmacı yaklaşımlar ile birlikte
öğrencilerin bilişsel, duyuşsal ve psikomotor becerilerini
topluca devreye soktukları ve üst düzey düşünme becerileri
kazanabildikleri öğrenme ortamlarıdır (Tatar, Korkmaz & Şaşmaz-
Ören, 2007). Laboratuvarda gerçekleştirilen etkinliklerin,
öğrencilere inceleme yapma, problem çözme ve el becerilerini
kullanma gibi yönelik imkânlar sağladığı, böylelikle edinilen
kavramlar ve bunlar arasındaki ilişkilerin daha anlamlı ve kalıcı
hâle geldiği görülmektedir (Hofstein & Lunetta, 2004; Şimşek
& Çınar, 2013). Öğrencilerin laboratuvar ortamında derse aktif
olarak katıldıkları ve verilen bilgileri özümseyerek günlük hayatlarında
kullanabilecekleri düşünülmektedir. Bu açıdan fen bilgisi
konularının laboratuvarlarda deneyler yapılarak anlatılması
fen öğretiminde önemli bir yer tutmaktadır (Yenice, 2005).
Fen bilimleri eğitiminde laboratuvarlar etkili öğrenme açısından
önemli ortamlardır (Ayvacı & Küçük, 2005; Arık & Benli-Özdemir,
2016). Fen bilimleri ve biyoloji alanında laboratuvarların
derse dikkati çekebilmesi ile birlikte etkili ve anlamlı öğrenme
sağlamasının yanı sıra, çeşitli sebeplerden dolayı laboratuvarların
etkin olarak kullanılmadığını gösteren araştırma sonuçları
da mevcuttur (Böyük, Demir & Erol 2010; Güneş, Şener, Germi
& Can, 2013; Saka, 2002). Bu bağlamda uygulamayı gerçekleştirecek
olan öğretmenlerin laboratuvara karşı sahip oldukları
düşünce ve yaklaşımların belirlenmesi gerekliliği de ortaya
çıkmaktadır. Üniversitelerin Fen Bilgisi Öğretmenliği lisans
programlarında bulunan Biyoloji dersi, öğretmen adaylarının
kavramsal düzeyde bilgi kazandıkları, gelecekteki yaşamları için
gerekli tüm temel becerilere sahip olabildikleri ve uygulama kısmını
laboratuvar ortamında gerçekleştirmeleri sebebi ile çeşitli
becerilerin kazanılmasını sağlayabilecek derslerden biridir. Fen
bilgisi öğretmen adaylarının üniversitede aldıkları laboratuvar
derslerinde ve mesleğe başladıklarında yürütecekleri fen bilimleri
dersinde algılarının yüksek olması için biyoloji laboratuvarı
kavramını nasıl tanımladıklarının araştırılması önem taşımaktadır.
Bu anlamda biyoloji laboratuvarına ilişkin algıların ortaya
konulabilmesi için metaforların kullanılması, doğru verilerin
elde edilmesini sağlayabilecektir. Çünkü metaforlar bireylerin
ifade etmekten kaçınabileceği olumlu ya da olumsuz tüm hislerini
ortaya koyan önemli bir araçtır (Cerit, 2008). Bu bakımdan,
fen bilgisi öğretmen adaylarının fen bilimleri için önemli bir
öğrenme ortamı olan “Biyoloji laboratuvarı” kavramına yönelik
oluşturdukları metaforların anlaşılması daha etkin bir biyoloji
öğretimi için yapılması gerekenleri ortaya koyabilir. Elde edilen
metaforlar özellikle, biyoloji laboratuvarının algılanmasındaki
farkları ortaya koymada önem taşımaktadır. Bu bağlamda
öğretmen adaylarının biyoloji laboratuvarına dair doğru bilgilere
sahip olup olmadığı, laboratuvarı işlevsel olarak kullanıp
kullanmayacağı oluşturulan metaforlar aracılığı ile anlaşılabilmesine
imkan sağlayabilir.
Bireysel algıların tespitinin bir yolu metaforların kullanılmasıdır.
Yunanca, “meta” (ötesi) ve “pherine” (taşıma, yük) kelimelerinden
oluşan metafor terimi, “anlamın bir durumdan diğer bir
duruma götürülmesi” manasına gelmektedir (Demir, 2005).
Buradan anlaşılacağı gibi, metafor, anlamı başka bir noktaya
aktarmanın bir yolu olarak görülebilir. Bu nedenle, bir konu
hakkında bireyin görüşünü, düşünme biçimini göstererek
yaratıcı gözlemlere yol açar. Metafor, bir kavram ya da olgunun
bilinen terimlerle açıklanmasıdır (Özbuğutu, 2018; Perry &
Cooper, 2001). Geçmişte şiirsel bir imge ve literatürde kullanımı
sınırlı olan retorik bir araç olarak tanımlanan metafor, günümüzde
birincil düşünce ve muhakeme mekanizması olarak
kabul edilmektedir (Lakoff & Johnson, 2003). Metafor, Lakoff &
Johnson’a (2003) göre, deneyimlerimizi yapılandırmamıza, akıl
ve hayal gücümüzü zenginleştirmemize yardımcı olan zihinsel
bir yapıdır. Metaforlar genellikle bilinmeyen veya zar zor bilinen
bir şeyi daha iyi bilinen başka bir şeyle ilişkilendirmek
amacıyla kullanılmaktadır (Kovecses, 2010). Saban’a (2004)
göre ise metafor, olayların oluşu ve işleyişi üzerine düşüncelerin
yapılandırıldığı, yönlendirildiği ve kontrol edilebildiği en
etkin zihinsel vasıtalardan birisidir. Metaforlar aracılığı ile iki
kavram arasında kişinin belleğinde bağlantı kurulur. Oluşturulan bu bağlantılar sayesinde de yeni şemalar oluşturularak, bu
şemaların arasındaki bağlantıların sıklığına bağlı olarak bilginin
kalıcılığının da arttığı görülmektedir (Çoban & Çeçen, 2013).
Ayrıca metafor, bir şeyi daha tanıdık bir şeyle karşılaştırarak
onun aracılığı ile ifade etmek olarak da tanımlanabilir (Çırak-
Kurt & Yıldırım, 2020).
Bu araştırma kapsamında, “biyoloji laboratuvarı” kavramına
bağlı olarak, fen bilgisi öğretmen adaylarının metaforik algılarının
ortaya konulması hedeflenmiştir. Büyük ölçüde inceleme,
gözlem ve araştırma yapmaya dayalı bir bilim olan biyolojinin,
bu imkânların elde edilebilmesi için yapılması gereken deneylerin
gerçekleştirileceği birincil öğretim ortamı laboratuvarlardır.
Biyoloji laboratuvarı, öğrencilere biyoloji konularındaki bir
konuyu somut olarak görme ve deneyler yaparak gösterme
fırsatı sağlar. Bu şekilde yaparak ve yaşayarak gerçekleşen
öğrenmede, öğrenilen bilgilerin kalıcı olması sağlanacaktır
(Akaydın, Güler & Mülayim, 2000). Eğitimde etkili öğrenme
ortamları olan laboratuvarların ve biyoloji laboratuvarlarının
etkin olarak kullanımlarındaki eksikliklerin bilinmesi önemlidir.
Yapılan literatür taramasında da özellikle laboratuvar kavramı
ile ilgili metafor araştırmalarının çok sınırlı sayıda olduğu tespit
edilmiştir (Arık & Benli-Özdemir, 2016; Cengiz & Ekici, 2019;
Ural & Başaran-Uğur, 2018). Bu sebeple yapılan bu araştırmanın
literatüre katkı sağlanacağı düşünülmektedir. Fen bilgisi
öğretmen adaylarının biyoloji laboratuvarını nasıl anlattıkları,
nasıl anlamlandırdıkları ve nasıl nitelendirdiklerinin belirlenmesi
araştırmanın temel noktasıdır. Oluşturulan metaforlar ile;
öğretmen adaylarının “biyoloji laboratuvarı” hakkındaki algılarını,
bazı özellikleri ile benzettikleri kavramlarla açıklamalarına
olanak sağlayarak, biyoloji laboratuvarlarının zihinlerinde nasıl
yapılandığını ortaya koymaları beklenmektedir. Bu noktadan
hareketle, fen bilimleri öğretmeni olacak öğretmen adaylarının
“biyoloji laboratuvarı” kavramına yönelik metaforlarının incelenmesi,
ortaokul öğrencilerine verilecek fen bilimleri eğitimi
için önem taşımaktadır. Öğretmen adaylarının “biyoloji laboratuvarı”
na yükleyecekleri anlamlar, fen öğretirken nasıl bir
yaklaşım sergilemeleri gerektiği ile ilgili ipuçları verebilir. Ayrıca
bu araştırmanın öğretmen adaylarının, mesleğe başladıkları
zaman biyoloji konularına dair laboratuvar uygulamalarını
nasıl gerçekleştireceklerine ve laboratuvara yaklaşımlarına ışık
tutacağı düşünülmektedir. Bu bağlamda aşağıda yer alan problemlere
yanıt aranmaktadır:
1. Fen bilgisi öğretmen adayları “Biyoloji Laboratuvarı” kavramını
hangi metaforlar yardımı ile tanımlamaktadırlar?
2. Fen bilgisi öğretmen adaylarının “Biyoloji Laboratuvarı”
kavramına ilişkin oluşturdukları metaforlar hangi kavramsal
kategoriler altında toplanmaktadır? |
Başa Dön
Öz
Giriş
Materyal ve Metod
Bulgular
Tartışma
Sonuç
Kaynaklar
|
|
Araştırmanın Modeli
Bu araştırma, nitel araştırma yöntemlerinde kullanılan olgu
bilim deseninde bir çalışmadır. Olgu bilim deseni farkına
vardığımız ancak yoğun ve detaylı bir anlayışımızın olmadığı
olgulara odaklanmaktadır (Yıldırım & Şimşek, 2008). Olgu bilim
tanımlayıcı, açıklayıcı ve belirleyici özelliklere sahip olan bir araştırma desenidir. Bu durumda genellemelerin yapılması bir
amaç değilken, olguların tanımlanması en önemli amaçlardan
birisidir (Patton, 2002). Bu araştırmada ise, fen bilgisi öğretmen
adaylarının “biyoloji laboratuvarı” kavramına dair algıları metaforlar
yolu ile belirlenmiştir. Araştırma kapsamında biyoloji
laboratuvarına ait metaforların belirlenmesinde kullanılan olgu
bilim deseni, öğretmen adaylarının görüşlerinin belirlenmesi,
analiz edilmek istenen ve algılanan yaşantının kolayca anlamlandırılmasına
olanak sağladığı için tercih edilmiştir.
Araştırmanın Örneklemi
Olgu bilim desenli araştırmalarda katılımcıların belirlenmesinde,
yürütülen araştırmanın yoğunlaştığı durumu yaşayan ve
bu durumu dışarıya yansıtabilecek bireylerin veya grupların
seçilmesi yerinde olmaktadır (Yıldırım & Şimşek, 2008). Bu
sebeple, araştırmanın örneklemi İstanbul ilindeki bir devlet
üniversitesinin Eğitim Fakültesi’nde Fen Bilgisi Eğitimi Anabilim
Dalı’nda kayıtlı 61 öğretmen adayından oluşmaktadır. Araştırma
grubu, amaçlı örneklem metoduna göre seçilmiştir. Olgu
bilim araştırmalarında olguyu açıklayacak bireylerin özenli bir
biçimde seçilmesi gerekmektedir (Creswell, 2012). Bunun yanı
sıra, farklı çalışmalarda amaçlı araştırma grubu seçilirken karşılaşılan
sorunların en aza indirilmesi gerektiği de belirtilmektedir
(Coyne, 1997; Given, 2008; Knight, Nolan, Lloyd, Arbaugh,
Edmondson & Whitney, 2013). Bu bağlamda öğretmen adaylarının
seçiminde araştırmaya gönüllü olarak katılımları, fen
bilgisi öğretmenliği programına kayıtlı ikinci sınıf öğrencisi ve
biyoloji laboratuvarı derslerini almış olmaları ile araştırmacının
kolay ulaşılabilirliği gibi kriterler dikkate alınmıştır. Bu araştırma,
2018-2019 eğitim öğretim yılında 2. sınıfta öğrenimlerine
devam eden 53 (%86.88) kız, 8 (%13.11) erkek olarak toplam
61 öğretmen adayının katılımları ile yürütülmüştür. Örneklemi
oluşturan ikinci sınıfta öğrenim gören öğretmen adayları, biyoloji
laboratuvarı dersi kapsamında bu laboratuvarda deneyim
kazanmışlardır.
Veri Toplama Aracı
Veri toplama aracı olarak, metafor kavramı ile ilgili açıklama
ve yönergelerin bulunduğu araştırmacı tarafından bir metafor
formu hazırlanmıştır. Formda öğretmen adaylarının “biyoloji
laboratuvarı” kavramına ilişkin algılarının ortaya çıkarılmasını
hedefleyen “Biyoloji laboratuvarı …… gibidir, çünkü ……” ifadesi
yer almıştır. Öğretmen adaylarına hazırlanan bu form dağıtılarak,
cümleyi “biyoloji laboratuvarı” kavramı ile ilgili olarak
kendi düşünceleri doğrultusunda tamamlamaları söylenerek
hiçbir yönlendirme yapılmamıştır. Metafor araştırmalarında,
cümlede bulunan “gibi” kelimesi metaforun konusu ve kaynağı
arasındaki ilişkinin benzetilerek oluşturulması, “çünkü” ifadesi
ise oluşturulan bu benzetilmenin makul bir gerekçe ile açıklanması
için kullanılmaktadır (Saban, 2009). Bu araştırmada da aynı
gerekçeler ile benzer bir yol izlenmiştir. Mevcut araştırmada,
fen bilgisi öğretmen adayları tarafından “biyoloji laboratuvarı”
kavramına yönelik doldurulan formlar belge olmak suretiyle bu
araştırmanın veri kaynağıdır.
Verilerin Analizi
Bu araştırmanın verilerinin analizi için içerik analizi tekniğinden yararlanılmıştır. Bu analize göre, benzer veriler belirlenmiş
kavram ve temalar ile bir araya getirilmekte ve yorumlanmaktadır
(Büyüköztürk, Kılıç-Çakmak, Akgün, Karadeniz & Demirel,
2012). Araştırma sırasında 72 öğretmen adayının formları analiz
edilmiş ve bu formlardan 11’i eksik yazımlar sebebi ile araştırma
dışı bırakılarak 61 öğretmen adayının formlarına ilişkin
analiz süreci gerçekleştirilmiştir. Geliştirilmiş olan metaforların
sırası ile “Kodlama, Sınıflama, Kategori geliştirme, Geçerlik ve
güvenirlik ile Verilerin bilgisayara aktarılması” olarak beş kademede
analizi yapılmıştır (Saban, 2009).
İlk aşama olan Kodlamada, öğretmen adaylarının üretmiş
olduğu metaforların alfabe sırasına dizilmesi ile her öğretmen
adayının yazdıkları metaforlar kodlanmıştır (ameliyat, hayat,
kapı gibi). Sınıflama aşamasında içerik analizi kullanılmıştır.
Öğretmen adaylarının forma yazdığı metaforlar yeniden gözden
geçirilerek cümlelerinde benzeyen, benzetilen ve bunların
aralarındaki ilişkilere bakılmıştır. Bu aşamada ayrıca metaforlar
ikinci kere gözden geçirilerek her metaforun temsil edildiği katılımcıların
doldurduğu formlardan birer örnek metafor ifadesi
seçilmiştir. Böylelikle metaforların her birisi için onu en iyi yansıttığı
düşünülen katılımcıların metaforlarının derlenmesi sonucunda
bir “örnek metafor listesi” oluşturulmuştur. Kategorilerin
geliştirilmesi aşamasında, öğretmen adayları tarafından üretilen
metaforların “biyoloji laboratuvarı” kavramının hangi hedef
ve özellikleri göz önünde bulundurularak oluşturulmuş olduğu
ve nasıl sebep-sonuç ilişkisi kurulmuş olduğu incelenmiştir. Bu
aşamada, oluşturulan 52 farklı metaforun nasıl kavramsallaştırılmış
olduğuna bakılmış, yazılan her metafor bir kategori ile
ilişkilendirilmiş, verilerden oluşan kavramlara göre iki uzman
görüşü alınarak kodlama ve kategorilerin oluşturulması sağlanmıştır.
Bu araştırmada, yedi farklı kavramsal kategori oluşturulmuştur.
Geçerlik ve güvenirlik aşamasında, oluşturulan
metaforların ilgili kavramsal kategori ve kodlar olup olmadığını
tespit etmek ve araştırmanın güvenirliğini sağlamak amacıyla;
biyoloji laboratuvarı için ortaya çıkan metaforlar ile oluşturulan
kavramsal kategorilerin doğru ilişkilendirilip ilişkilendirilmediğini
sorgulamak için uzmanların görüşleri sorulmuştur. Miles
& Huberman’ın (1994) güvenirlik formülü (Güvenirlik=Görüş
birliği/Görüş birliği+Görüş ayrılığı) yolu ile hesaplanmış ve biyoloji
laboratuvarı için güvenirlik değeri 0.93 olarak bulunmuştur.
Uzmanlar ile araştırmacıların görüşleri arasındaki uyum %70
ve üzerinde olduğu zaman istenilen seviyede bir güvenirliğin
oluştuğu varsayılmaktadır (Miles & Huberman, 1994; Yıldırım
& Şimşek, 2008). Son olarak verilerin bilgisayara aktarılması
aşamasında ise, üretilmiş olan metaforlar ve yedi kategori ile
ilgili veriler bilgisayara aktarılmıştır. Bu işlem ile birlikte, her
bir metafor ile kategorinin temsil edildiği öğrenci sayısı (f) ve
yüzdesi (%) hesaplanmıştır. Bu araştırmanın uygulama ve yazım
süreçlerinde bilimsel, etik ve alıntı kurallarına uyulmuştur. |
Başa Dön
Öz
Giriş
Materyal ve Metod
Bulgular
Tartışma
Sonuç
Kaynaklar
|
|
Araştırma sonucunda, 61 fen bilgisi öğretmen adayı tarafından
“biyoloji laboratuvarı” kavramı ile ilgili olarak toplam 52 tane
metaforun üretildiği gözlemlenmiştir. Araştırmanın birinci alt
problemi olan “Fen bilgisi öğretmen adayları “Biyoloji Laboratuvarı”
kavramını hangi metaforlar yardımı ile tanımlamaktadırlar?”
sorusuna yönelik bulgular Tablo 1’de verilmiştir.
 Büyütmek İçin Tıklayın |
Tablo 1: “Fen Bilgisi Öğretmen Adayları Biyoloji Laboratuvarı Kavramını Hangi Metaforlar Yardımı ile Tanımlamaktadırlar?” Sorusuna İlişkin
Oluşturulan Metaforlar |
Tablo 1’e göre, fen bilgisi öğretmen adaylarının “biyoloji laboratuvarı”
kavramı ile ilgili ve kullanılma sıklığına bağlı olarak en
sık; (%8.2) Mutfak, (%3.3) Araç, (%3.3) Eğitici oyun, (%3.3) Keşif
yapmak, (%3.3) Tiyatro ve (%3.3) Yemek yapmak metaforlarını
ürettikleri tespit edilmiştir. Diğer sıralarda ise, frekans değeri 1
(%1.64) olan metaforlar bulunmaktadır. Bu metaforların içinde
en fazla tekrarlanan metaforun 5 tane ile “Mutfak” metaforu
olduğu görülmektedir. “Mutfak” metaforu dört ayrı kategorinin
içinde yer alarak en çok kategoride bulunan metafor olmuştur.
Bu durumun, öğretmen adaylarının benzer metaforları oluştururken
metaforlara farklı manalar yüklemelerinden kaynaklandığı
düşünülebilir.
Bu meteforların kategorileri ise Tablo 2’de sunulmuştur.
 Büyütmek İçin Tıklayın |
Tablo 2: “Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Biyoloji Laboratuvarı Kavramına İlişkin Oluşturdukları Metaforlar Hangi Kavramsal Kategoriler
Altında Toplanmaktadır?” Sorusuna İlişkin Oluşturulan Metaforlar ve Kategorileri |
Tablo 2’ye göre, fen bilgisi öğretmen adayları tarafından oluşturulmuş
52 metaforun, ortak özellikleri açısından 7 kavramsal
kategori başlığı altında dağılım gösterdiği tespit edilmiştir.
Oluşturulan bu kategoriler öğretmen adaylarının oluşturdukları
metaforun gerekçesini belirttikleri “çünkü ……” kısmının incelenmesi
sonucu kategorileştirilmiştir. Bunun nedeni oluşturulan
metafor yoluyla ifade edilmek istenilen görüşün metafor
toplama formunda “çünkü ……” bölümünde yer almasından
kaynaklanmaktadır. Kategorilerin geliştirilmesi aşamasında, fen
bilgisi öğretmen adaylarının ürettikleri metaforlar biyoloji laboratuvarı
kavramına ilişkin sahip oldukları özellikler bakımından
irdelenmiştir. Bu işlem sürecinde üretilen metafor listesinden
yararlanarak her metafor imgesinin biyoloji laboratuvarı olgusunu
nasıl kavramsallaştırdığına bakılmıştır. Bu amaç için, katılımcılar
tarafından üretilen her metaforun; neyi ifade ettiğini
anlamak amacı ile iki uzman görüşüne başvurulmuş ve toplam
7 farklı kavramsal kategori oluşturulmuştur.
Kategoriler; bilgi edinme ve öğrenme ortamı, keşif ortamı,
üretim ortamı, araç-gereç ortamı, inceleme ortamı, eğlenceli
olan ortam ve kalıcı etki yaratan ortam şeklinde sıralanmış ve
belirlenen yedi kategorinin hepsinin olumlu algılardan oluştuğu
görülmüştür. Tabloya göre, en fazla değinilen kategorinin
“Bilgi Edinme ve Öğrenme Ortamı”; en az değinilen kategorinin
ise “Kalıcı Etki Yaratan Ortam” olduğu belirlenmiştir. Bu kategorilerin
her birisine ait detaylı açıklama ve bazı örnek metafor
ifadeleri şöyledir:
1. Kategori: Bilgi Edinme ve Öğrenme Ortamı
Bu kategoride biyoloji laboratuvarının ve yapılan etkinliklerin
öğretmen adaylarının bilgi edinme ve öğrenmesine etkisinin
olduğu göz önüne alınarak metaforlar oluşturulmuştur. Bilgi
Edinme ve Öğrenme Ortamı kategorisinde 17 öğretmen adayının
geliştirdiği 17 farklı metafor yer almaktadır. Bu kategoriye
ait oluşturulan metaforların sayısı birbiriyle eşit ve bir tanedir.
Metaforların kullanılma sıklığına göre; Ağaç (1), Bilgisayar
Ağları (1), Biyolojinin Dili (1), Hayat (1), İspatın Uygulaması (1),
Kömür (1), Kapı (1), Kütüphane (1), Not Defteri (1), Okul (1),
Sinema (1), Staj (1), Su Arıtma Cihazı (1), Tiyatro (1), Tüplü Dalış
Yapmak (1), Ucunda Işık Olan Tünel (1) ve Yemek Yapmak (1)
şeklindedir. Bazı öğretmen adaylarının oluşturdukları metaforlar
şu şekildedir:
Ağaç: “…biyoloji laboratuvarı tıpkı ağaç gibi canlılar hakkında
bize bilgi verir.” [ÖA/57]
Bilgisayar Ağları: “…biyoloji ile ilgili bilgilerimiz arasında bağ
kurar ve en önemlisi bilgilerimizle hazırladığımız deneylerin
sonucunda yeni bir şeyler öğrenmemizi sağlar.” [ÖA/55]
Biyolojinin Dili: “…biyoloji bilimini anlamak için başvurulan
araçtır.” [E/58]
Kömür: “…doğru şekilde işlenirse elmasa dönüşür, yani laboratuvarda
yapılanları öğrenirsek biyolojiyi de çok net öğreniriz.”
[ÖA/32]
Sinema: “…filmin başını kaçırınca konsantre olamayıp daha az
şey öğreniriz.” [ÖA/29]
Ucunda Işık Olan Tünel: “… laboratuvar sonunda kesin yeni
bilgiler edinilir.” [ÖA/10].
2. Kategori: Keşif Ortamı
Bu kategoride biyoloji laboratuvarının ve yapılan etkinliklerin
öğretmen adaylarının yeni keşifler yapabilmelerine etkisinin olduğu göz önüne alınarak metaforlar oluşturulmuştur. Keşif
Ortamı kategorisinde 15 öğretmen adayının geliştirdiği 14 farklı
metafor yer almaktadır. Bu kategoriye ait metaforlardan “Keşif
Yapmak” metaforu 2 kere, diğer metaforlar ise birbiriyle eşit
ve bir kere söylenmiştir. Metaforların kullanılma sıklığına göre;
Doğa Kaşifleri (1), Eğitici Oyun (1), Gezi Yapmak (1), Habitat (1),
Işık (1), Keşif Küresi (1), Keşif Yapmak (2), Labirent (1), Mutfak
(1), Organik Market (1), Perde (1), Sihirli Ayna (1), Şans (1),
Tiyatro (1) şeklindedir. Bazı öğretmen adaylarının oluşturdukları
metaforlar şu şekildedir:
Doğa kaşifleri: “…doğa kaşifleri doğada farklı yer ve canlıları iz
sürerek tanımaya çalışırlar, bizler de laboratuvarda mikroskop
ve deneyler ile canlıların özelliklerini izler sürerek değerlendiririz.”
[ÖA/40]
Habitat: “…bitkilerden hayvanlara mikroskobik canlıları ve tüm
canlıları daha yakından keşfetmemizi sağlayan çok önemli bir
mekândır.” [ÖA/13]
Keşif Küresi: “…merak ettiğimiz her şeyi incelerken, gördüğümüz
ya da göremediğimiz her şeyi burada keşfe çıkabiliyoruz.
Hatta hücreleri ya da diğer canlıların oluşumunu keşfedebiliyoruz.”
[ÖA/3]
Mutfak: “…yeni bilgileri laboratuvarda deneyerek öğreniriz, bu
tıpkı deneye deneye güzel bir tarif çıkarmak gibidir.” [ÖA/44]
Organik Market: “…canlıları en yakın ve katıksız şekilde orada
keşfederiz.” [K/19]
Labirent: “…içine giren canlının hedefi oradan çıkmaksa, laboratuvara
giren kişinin de hedefi merakına ulaşmaktır.” [ÖA/1]
Tiyatro: “…bilinmeyeni keşfederiz, doğaçlama yapıldığında
ortaya daha farklı bir şey çıkması gibi beklediğimiz sonucu alamayabiliriz.”
[ÖA/27].
3. Kategori: Üretim Ortamı
Bu kategoride öğretmen adaylarının biyoloji laboratuvarında
yapılan etkinlikler sonucu oluşan ürüne yönelik metaforlar
oluşturdukları gözlemlenmiştir. Üretim Ortamı kategorisinde 9
öğretmen adayının geliştirdiği 8 farklı metafor yer almaktadır.
Bu kategoriye ait metaforlardan “Mutfak” metaforu 2 kez, diğer
metaforlar ise birbiriyle eşit ve bir kere söylenmiştir. Metaforların
kullanılma sıklığına göre; Baklava Yapmak (1), İğne Oyası
(1), Karınca Yuvası (1), Mutfak (2), NASA (1), Spor Yapmak (1),
Tencere (1), Yapboz (1) şeklindedir. Bazı öğretmen adaylarının
oluşturdukları metaforlar şu şekildedir:
Baklava Yapmak: “…herkes yapmaz, yapan kişi yorulur ama
sonuca ulaştığında mutlu olur.” [ÖA/53]
İğne Oyası: “…dikkat ister, en küçük bir hatayı kabul etmez,
ama sonucunda güzel şeyler çıkartır.” [ÖA/6]
Karınca Yuvası: “…laboratuvarda sürekli deneyler yapar, karıncalar
gibi bir oraya bir buraya koştururuz, sonuçlar üretiriz.”
[ÖA/8]
Mutfak: “…doğru malzemeleri doğru miktarlarda buluşturup
incelediğimizde gözlemesi zevk veren ürünler ortaya çıkmaktadır.”
[ÖA/30]
Tencere: “…laboratuvarda da bazı şeyleri karıştırır bir ürün elde
ederiz.” [ÖA/33].
4. Kategori: Araç-Gereç Ortamı
Bu kategoride öğretmen adaylarının biyoloji laboratuvarında
kullanılan araç-gereçlere yönelik metaforlar ürettikleri görülmüştür.
Araç-Gereç Ortamı kategorisinde 6 öğretmen adayının
geliştirdiği 5 farklı metafor yer almaktadır. Bu kategoriye ait
metaforlardan “Araç” metaforu 2 kere, diğer metaforlar ise
birbiriyle eşit ve bir kere söylenmiştir. Metaforların kullanılma
sıklığına göre; Araç (2), Buzdolabı (1), Mutfak (1), Müzik Odası
(1), Yemek Yapmak (1) şeklindedir. Bazı öğretmen adaylarının
oluşturdukları metaforlar şu şekildedir:
Araç: “…biyoloji laboratuvarı inceleyeceğimiz yapı için gereli
ortamın malzemelerin olduğu bir araçtır.” [ÖA/20]
Buzdolabı: “…mutfaktaki malzemeler nasıl orada bir araya
gelirse, biyoloji laboratuvarı da inceleyeceğimiz malzemeleri
kapsar.” [ÖA/24]
Müzik Odası: “…nasıl müziği duymak için aletlere ihtiyaç varsa
biyolojiyi öğrenebilmek için de çeşitli aletlere ihtiyaç vardır. Bu
aletler de laboratuvarda bulunur.” [ÖA/17]
Yemek Yapmak: “…yemek yapmak için kullanacağımız malzemeleri
ve ne ölçüde kullanmamız gerekli ise, laboratuvarda yaptıklarımız için malzemeleri belirli bir sırayla ve ölçüyle uyguluyoruz.”
[ÖA/12].
5. Kategori: İnceleme Ortamı
Bu kategoride öğretmen adaylarının biyoloji laboratuvarının
ve yapılan etkinliklerin öğretmen adaylarının incelemeler
yapabilmelerine fırsat vermesi göz önüne alınarak metaforlar
oluşturulmuştur. İnceleme Ortamı kategorisinde 6 öğretmen
adayının geliştirdiği 6 farklı metafor yer almaktadır. Bu kategoriye
ait metaforların sayısı birbiriyle eşit ve bir tanedir. Metaforların
kullanılma sıklığına göre; Ameliyat (1), Biyolojinin Temel
Kaynağı (1), Diğer Bilimlere Yardımcı (1), Mutfak (1), Samanyolu
Galaksisi (1), Van Gölünü Gidip Görmek (1) şeklindedir. Bazı
öğretmen adaylarının oluşturdukları metaforlar şu şekildedir:
Ameliyat: “…canlıların içi açılır ve incelenir.” [ÖA/11]
Biyolojinin Temel Kaynağı: “…biyoloji alanındaki incelemelerin
yapıldığı ortamdır.” [ÖA/45]
Diğer Bilimlere Yardımcı: “…biyoloji laboratuvarı sayesinde
birçok canlı üzerinde incelemeler yaparak diğer bilimlere ışık
tutulur.” [ÖA/15]
Van Gölünü Gidip Görmek: “…biyoloji laboratuvarı bir canlıyı
bize inceleme fırsatı tanır. Nasıl ki Van gölünü biliyorum (Biyoloji)
eğer gidip incelersem (Biyoloji laboratuvarı) bu daha verimli
olur.” [ÖA/7].
6. Kategori: Eğlenceli Olan Ortam
Bu kategoride öğretmen adayları, biyoloji laboratuvarında
yapılan ders ve deneylerin eğlenceli olduğunu göz önüne
alarak metaforlar oluşturmuşlardır. Eğlenceli Olan Ortam kategorisinde
5 öğretmen adayının geliştirdiği 5 farklı metafor yer
almaktadır. Bu kategoriye ait metaforların sayısı birbiriyle eşit
ve bir tanedir. Metaforların kullanılma sıklığına göre; Beden
Eğitimi Dersi (1), Ders Aralarındaki Tatil (1), Eğitici Oyun (1),
Gökkuşağı (1), Lunapark (1) şeklindedir. Bazı öğretmen adaylarının
oluşturdukları metaforlar şu şekildedir:
Beden Eğitimi Dersi: “…sıkıcı ve uzun derslerden sıkılmışken,
soluklanmaya fırsat bulduğumuz, diğer dersler gibi bunaltıcı ve
sıkıcı olmayan bir ders işlenişidir. Eğlencelidir.” [ÖA/28]
Ders Aralarındaki Tatil: “…kendimiz bir şeyler yaparız ve çok
fazla baskı olmadan eğlenerek, aynı zamanda daha verimli
öğrenerek vakit geçiririz.” [ÖA/56]
Eğitici Oyun: “…deney yaparken hem eğleniyor hem de öğreniyorum.
Ayrıca deneyi kendim yapıyorum.” [ÖA/48]
Gökkuşağı: “…tıpkı her yağmur sonrası gökkuşağını görünce
mutlu olduğumuz gibi bunca zorlu dersten sonra biyoloji laboratuvarının
olması bizleri biraz da olsa bu kalabalıktan kurtarıyor.
Eğleniyoruz. En güzeli de eğlenirken öğreniyoruz.” [ÖA/54]
Lunapark: “…eğlenerek, gözlemleyerek ve yaşayarak ders işlediğimiz
yerdir.” [ÖA/21].
7. Kategori: Kalıcı Etki Yaratan Ortam
Bu kategoride öğretmen adayları, biyoloji laboratuvarında
yapılan ders ve deneylerin yarattığı kalıcı etkiler göz önüne alarak metaforlar oluşturmuşlardır. Kalıcı Etki Yaratan Ortam
kategorisinde 3 öğretmen adayının geliştirdiği 3 farklı metafor
yer almaktadır. Bu kategoriye ait metaforların sayısı birbiriyle
eşit ve bir tanedir. Metaforların kullanılma sıklığına göre; Anneçocuk
ilişkisi (1), Roller coaster (1), Uzay Mekiği (1) şeklindedir.
Bazı öğretmen adaylarının oluşturdukları metaforlar şu şekildedir:
Anne-çocuk ilişkisi: “…tıpkı bir annenin çocuğu üzerinde gerekli
gözlem ve izlenimleri yapması sonucu, çocuğunu test ederek
kalıcı olarak tanımasıdır.” [ÖA/36]
Roller coaster: “…biyoloji laboratuvarı süresine göre teorik
bilgiden daha azdır, tıpkı roller coasterın diğer oyunlara göre
sadece 30 saniye sürer ama bu süreçte en fazla etkiyi ve kalıcılığı
onlar yaratır.” [ÖA/5]
Uzay mekiği: “…içindeyken zaman çok yavaş akar ve kalıcılık
artar.” [ÖA/49]. |
Başa Dön
Öz
Giriş
Materyal ve Metod
Bulgular
Tartışma
Sonuç
Kaynaklar
|
|
Eğitim hayatları boyunca almış oldukları ön bilgiler ile birlikte
üniversite ortamına gelen öğretmen adayları, fakültelerde karşılaştıkları
öğretim üyeleri, öğretim ortamında yaptıkları gözlem
ve incelemeler ile edindikleri yeni bilgiler ve deneyimlerini birleştirerek
olay ve olgulara karşı yeni algılar oluştururlar (Beck &
Kosnik, 2006). Bu algıları sayesinde de öğretmenlik mesleğine
karşı çeşitli tutumlar geliştirirler. Bu bağlamda edinilen algılar,
öğretmen adaylarının mesleğe başladıklarında öğrencilerine
öğretecekleri kavram ve olguları nasıl aktaracaklarına yönelik
tespitler yapabilmemize, tutum ve bakış açılarını belirlememize
imkân sunabilir. Elde edilen bulgular incelendiğinde, Fen Bilgisi
öğretmen adaylarının biyoloji laboratuvarına ait algıları, metafor
aracılığıyla ve bu metaforları temsil eden kavramsal kategoriler
çerçevesinde incelenmiştir. Bu kavramsal kategoriler;
bilgi edinme ve öğrenme ortamı, keşif ortamı, üretim ortamı,
araç-gereç ortamı, inceleme ortamı, eğlenceli olan ortam ve
kalıcı etki yaratan ortam şeklinde sıralanmış ve belirlenen yedi
kategorinin hepsinin olumlu algılardan oluştuğu görülmüştür.
Bulgulara göre, en fazla metaforun “Bilgi Edinme ve Öğrenme
Ortamı” kategorinde; en az metaforun ise “Kalıcı Etki Yaratan
Ortam” kategorisinde toplandığı belirlenmiştir.
Elde edilen bulgulardan, öğretmen adaylarının biyoloji laboratuvarına
ilişkin algılarının; laboratuvarda kullanılan araç-gereçlere,
burada yapılan deneylere, deneyler sonucunda edinilen
bilgilere ve dersin işlenişinin eğlenceli olmasına ilişkin algılara
dayandığını göstermektedir. Yapılan bu araştırmada, öğretmen
adaylarının “biyoloji laboratuvarı” kavramına ilişkin algılarının
çeşitli olması, üretilmiş metaforların sayıları ile bağlantılıdır.
Metaforlar fazla karışık veya soyut olan yapıların açıklamasında
kullanılabilen güçlü bir zihinsel araçtır (Yob, 2003). Fen
bilgisi öğretmen adayları “biyoloji laboratuvarı” kavramı ile
ilgili olarak 52 tane metafor üretmişlerdir. Üretilen metaforlar
incelendiğinde öğretmen adaylarının “biyoloji laboratuvarı”
kavramı üzerine olumlu algılarının olduğu görülmektedir.
Kullanılma sıklığına bağlı olarak en sık; (%8.2) Mutfak, (%3.3)
Yemek yapmak, (%3.3) Eğitici oyun, (%3.3) Araç, (%3.3) Tiyatro
ve (%3.3) Keşif yapmak metaforlarını oluşturdukları belirlenmiştir.
Fen Bilgisi öğretmen adaylarının “biyoloji laboratuvarı” kavramını en fazla “Mutfak” metaforu kavramıyla açıkladıkları
belirlenmiştir. Öğretmen adaylarının laboratuvarı mutfak kavramıyla
açıklamalarının sebebinin; yapılan işler ve orada kullanılan
araç-gereçler bakımından laboratuvar ortamını mutfağa
benzetmelerinden kaynaklandığı düşünülmektedir. Ulaşılan bu
bulgu, diğer araştırmaların sonuçları ile benzerlikler taşımaktadır
(Arık & Benli-Özdemir, 2016; Cengiz & Ekici, 2019; Ural &
Başaran-Uğur, 2018).
Oluşturulan metaforlar incelendiğinde frekans değeri en yüksek
olan “Bilgi Edinme ve Öğrenme Ortamı” kategorisinde,
biyoloji laboratuvarının ve yapılan etkinliklerin öğretmen adaylarının
bilgi edinme ve öğrenmesine etkisinin olduğu göz önüne
alınarak metaforlar oluşturulduğu görülmüştür. Elde edilen bu
bulgular, biyoloji laboratuvar çalışmalarının yeni bilgiler öğrenmede
öğrencilere katkı sağladığını göstermektedir. Araştırmanın
sonuçları Türk (2010)’ün yaptığı araştırmadan elde ettiği
sonuçlar ile benzerlikler taşımaktadır. Laboratuvarlar daha çok
derslerde öğrenilmiş olan bilginin, bireysel veya gruplar hâlinde
yapılan deneyler ile kişinin edindiği bilgileri yapılandırmasında
kullanılırlar (Tatar, Korkmaz & Şaşmaz-Ören, 2007). Alan yazın
incelendiğinde de laboratuvar ortamında işlenen konuların
öğretmen adaylarının bilgi edinmelerini olumlu anlamda
etkileyerek akademik başarılarını artırdığına yönelik araştırma
sonuçlarına rastlanmaktadır (Bekar, 1996; Freedman, 1997).
“Keşif Ortamı” kategorisinde biyoloji laboratuvarının ve yapılan
etkinliklerin öğretmen adaylarının yeni keşifler yapabilmelerine
etkisinin olduğu göz önüne alınarak metaforlar oluşturulmuştur.
Elde edilen bu sonuçtan, öğretmen adaylarının biyoloji
laboratuvarını yepyeni şeyler keşfedebilecekleri bir ortam
olarak gördükleri düşünülmektedir. Araştırma bulgusu, Cengiz
& Ekici’nin (2019) biyoloji öğretmen adaylarının biyoloji laboratuvarını
keşfedilmeyi bekleyen şeklinde kategorileştirdikleri
araştırmalarının sonuçları ile benzerlik göstermektedir. “Üretim
Ortamı” kategorisinde öğretmen adaylarının biyoloji laboratuvarında
yapılan etkinlikler sonucu oluşan ürüne yönelik
metaforlar oluşturdukları gözlemlenmiştir. Araştırma sonucuna
göre, öğretmen adaylarının zihinlerinde biyoloji laboratuvarının
üretim yeri olarak şemalandığı düşünülmekte ve bu bulgu
yapılan diğer araştırmaların sonuçları ile benzerlikler göstermektedir
(Arık & Benli-Özdemir, 2016; Ural & Başaran-Uğur,
2018). “Araç-Gereç Ortamı” kategorisinde öğretmen adaylarının
biyoloji laboratuvarında kullanılan araç-gereçlere yönelik
metaforlar ürettikleri görülmüştür. Öğretmen adaylarının bu
kategoride ürettikleri metaforlarda kullanılan araç-gereçleri,
biyoloji laboratuvar ortamında kullanılan araç-gereçler ile
birbirine benzeterek ilişkiler kurdukları tespit edilmiştir. Bu
bulgu Cengiz & Ekici’nin (2019) biyoloji öğretmen adaylarının
biyoloji laboratuvarına ait en fazla metaforu ürettikleri araçgereç
kategorisinin sonuçları ile benzerlik göstermektedir.
“İnceleme Ortamı” kategorisinde öğretmen adaylarının biyoloji
laboratuvarının ve yapılan etkinliklerin öğretmen adaylarının
incelemeler yapabilmelerine fırsat vermesi göz önüne alınarak
metaforlar oluşturulmuştur. Bu şekilde öğrencinin öğrenme
sürecine aktif olarak katılabildiği, yaparak ve yaşayarak eğitim
alabildiği düşünülmektedir. “Eğlenceli Olan Ortam” kategorisinde
öğretmen adayları, biyoloji laboratuvarında yapılan ders
ve deneylerin eğlenceli olduğunu göz önüne alarak metaforlar oluşturmuşlardır. Benzer şekilde Sneddon & Douglas (2013)
tarafından yapılmış olan bir araştırmada, üniversite öğrencilerinin
özellikle eğlenceli ve ilginç olan laboratuvarları tercih
ettiği gösterilmiştir. Fen bilgisi öğretmen adaylarının laboratuvar
uygulamaları ile ilgili düşüncelerinin belirlendiği diğer
bir araştırmada da laboratuvarların etkili, kalıcı ve eğlenceli
öğrenme sağladığına yönelik bulgular elde edilmiştir (Harman,
Çökelez, Dal & Alper, 2016). Alanyazına göre laboratuvarların
kalıcı etki yaratan ortamlar olduğunun belirtilmesinin aksine,
elde edilen bulgulara göre biyoloji laboratuvarında yapılan
ders ve deneylerin yarattığı kalıcı etkiler göz önüne alınarak
“Kalıcı Etki Yaratan Ortam” olarak isimlendirilen bu kategoride
oluşturulmuş olan metaforlar ise sadece 3 tanedir. Bu durumun
nedeninin, fen bilgisi öğretmen adaylarının öğrenim hayatları
süresince uygulamalı deneylerin daha çok gösteri deneyi ya
da dersin öğretmeni tarafından yapılması ve onlara fırsat
yaratılmamış olabileceği düşünülebilir. Yeşilyurt, Bayraktar &
Erdemir (2004)’e göre de laboratuvar derslerinin temel sıkıntısı
laboratuvarda yapılan deneylerin gösteri deneyi şeklinde olması
ve doğrulama deneylerinden oluşmasıdır. Fen derslerinin
kalıcı bir şekilde anlaşılabilmesi, öğrenilenlerin günlük hayata
uygulanabilmesi için öğrencinin yaparak, yaşayarak öğrenmesi
ve yeni bilgileri günlük hayattaki bilgilerinin üstüne yapılandırması
gerekmektedir (İşman, Baytekin, Balkan, Horzum & Kıyıcı,
2002). |
Başa Dön
Öz
Giriş
Materyal ve Metod
Bulgular
Tartışma
Sonuç
Kaynaklar
|
|
Araştırmanın sonuçlarına göre; fen bilgisi öğretmen adaylarının
biyoloji laboratuvarının önemli bir öğrenme ortamı olduğunun
bilincinde olmaları ile birlikte; laboratuvarın aynı zamanda araç
ve gereçlerle donatılmış eğlenerek yeni bilgilerin üretildiği bir
yer olduğunu düşündükleri, ürettikleri metaforlar ve açıklamalarında
görülmektedir. Bu noktadan hareketle araştırmanın
sonuçlarının anlamlı bir bütün oluşturduğu görülmektedir. Bu
bağlamda biyoloji laboratuvarına karşı sahip olunan bu bakış
açısını destekleyecek uygulamalar sürdürülerek biyolojiyi seven
bireylerin yetiştirilmesi için etkin laboratuvar uygulamaları
yapılmalıdır. Bu araştırmadan elde edilen bulgulara bakılacak
olursa, öğretmen adaylarının “biyoloji laboratuvarı” kavramına
yönelik algılarının tümünün olumlu algılardan oluşması mutluluk
ve umut vericidir. Bunun yanında, araştırmada belirlenen
metaforlar, fen bilgisi alanında biyoloji derslerinin ve biyoloji
laboratuvarlarının işlenişinde göz önünde bulundurulmalı ve
bu vasıta ile öğretmen adaylarının biyolojiyi etkili, düzgün ve
etkin bir şekilde öğrenmeleri sağlanmalıdır. Öğretmen adaylarının
biyoloji laboratuvarı ile ilgili olarak sahip oldukları algılar;
mesleğe başladıkları zaman kendi sınıflarında da laboratuvarı
sıklıkla kullanacaklarına, öğrencilerini daha iyi motive edebileceklerine
ve onların kişisel yeteneklerini daha iyi bir şekilde
geliştirerek fen bilimleri eğitiminin uygulamalarını eksiksiz
bir şekilde yürütebileceklerine dair ipuçları vermektedir. Bu
araştırma, fen bilgisi öğretmen adayları ile yürütülmüş nitel bir
araştırma metodu ile gerçekleştirilmiştir. Bu araştırmadan elde
edilen sonuçlarla birlikte ileride farklı Üniversitelerin farklı faklültelerinde
biyoloji laboratuvarı tecrübesi yaşamış katılımcılar
ile laboratuvara yönelik motivasyon tutum ve başarı durumlarının
değerlendirildiği çalışmaların yapılmasının literetüre
önemli katkı sağlayacağı düşüncesindeyim. |
Başa Dön
Öz
Giriş
Materyal ve Metod
Bulgular
Tartışma
Sonuç
Kaynaklar
|
|
1) Akaydın, G., Güler, M. H. & Mülayim, H. (2000). Liselerimizin biyoloji
laboratuvar araç ve gereçleri bakımından durumu. Hacettepe
Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, 1-4.
2) Arık, S. & Benli-Özdemir, E. (2015). Fen ve teknoloji öğretmen
adaylarının fen laboratuvarına yönelik metaforik algıları. Kastamonu
Eğitim Dergisi, 24(2), 673-688.
3) Ayvacı, H. & Küçük, M. (2005). İlköğretim okulu müdürlerinin fen
bilgisi laboratuvarlarının kullanımı üzerindeki etkileri. Milli
Eğitim Dergisi, 32(165), 150-161.
4) Beck, C. & Kosnik, C. (2006). Innovations in preservice teacher
education: A social constructivist approach. Albany, New York:
SUNY Press.
5) Bekar, S. (1996). Laboratuvar destekli fen bilgisi öğretiminin öğrenci
başarısına etkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi
Üniversitesi, Ankara.
6) Böyük, U., Demir, S. & Erol, M. (2010). Fen ve teknoloji dersi öğretmenlerinin
laboratuvar çalışmalarına yönelik yeterlik görüşlerinin
farklı değişkenlere göre incelenmesi. Tubav Bilim Dergisi,
3(4), 342-349.
7) Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. &
Demirel, F. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri (13. baskı).
Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
8) Cengiz, İ.Y. & Ekici, G. (2019). Biyoloji öğretmen adaylarının biyoloji
eğitimi laboratuvar dersine ilişkin metaforik algılarının incelenmesi.
OPUS-Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 11(18),
1218-1258.
9) Cerit, Y. (2008). Öğrenci, öğretmen ve yöneticilerin müdür kavramı
ile ilgili metaforlara ilişkin görüşleri. Eğitim ve Bilim, 33(147),
3-13.
10) Coyne, I. (1997). Sampling in qualitative research. Purposeful and
theoretical sampling: Merging or clear boundaries? Journal of
Advanced Nursing, 26(3), 623-630.
11) Creswell, J.W. (2012). Educational research: Planning, conducting
and evaluating quantitative and qualitative research (4th ed.).
Boston: Pearson.
12) Çepni, S., Ayas, A., Johnson, D. & Turgut, M.F. (1997). Fizik öğretimi.
Ankara: YÖK/Dünya Bankası Milli Eğitimi Geliştirme Projesi,
Hizmet Öncesi Öğretmen Eğitimi.
13) Çırak-Kurt, S. & Yıldırım, İ. (2020). İlköğretim matematik öğretmenleri
ile öğretmen adaylarının çeşitli kavramlara ilişkin metaforik
algıları. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 48,
174-198.
14) Çilenti, K. & Özçelik, D.A. (1991). Biyoloji Öğretimi. Anadolu
Üniversitesi, Açıköğretim Fakültesi, Yayın No: 182, Eskişehir.
15) Çoban, A. & Çeçen, M.A. (2013). Türkçe öğretmen adaylarının
drama uygulamalarına ilişkin algıları. Eğitimde Kuram ve Uygulama,
9(4), 334-353.
16) Demir, G.Y. (2005). Çevirenin önsözü. G. Lakoff & M. Johnson. In:
Metaforlar: Hayat, anlam ve dil (pp. 11-15). İstanbul: Paradigma.
17) Freedman, M.P. (1997). Relationship among laboratory instruction,
attitude toward science, and achievement in science
knowledge. Journal of Research in Science Teaching, 34(4),
343-357.
18) Given, L.M. (2008). The sage encyclopedia of qualitative research
methods. Sage: Thousand Oaks, CA.
19) Güneş, M. H., Şener, N. Germi, N. T. & Can, N. (2013). Fen ve
teknoloji dersinde laboratuvar kullanımına yönelik öğretmen
ve öğrenci değerlendirmeleri. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp
Eğitim Fakültesi Dergisi, 20, 1-11.
20) Harman, G., Çökelez, A., Dal, B. & Alper, U. (2016). Pre-service
science teachers’ views on laboratory applications in science
education: the effect of a two-semester course. Universal Journal
of Educational Research, 4(1), 12-25.
21) Hofstein, A. & Lunetta, V.N. (2004). The laboratory in science
education: Foundations for the twenty-first century. Science
Education, 88, 28-54.
22) İşman A., Baytekin Ç., Balkan F., Horzum M.B. & Kıyıcı M, 2002. Fen
bilgisi eğitimi ve yapısalcı yaklaşım. The Turkish Online Journal
of Educational Technology-TOJET, 1(1), 41-47.
23) Kırpık, M.A. & Engin, A.O. (2009). Fen bilimlerinin öğretiminde
laboratuarın yeri önemi ve biyoloji öğretimi ile ilgili temel
sorunlar. Kafkas Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi,
2(2), 61-72.
24) Knight, S.L., Nolan, J., Lloyd, G., Arbaugh, F., Edmondson, J. &
Whitney, A. (2013). Quality teacher education research: How
do we know it when we see it? Journal of Teacher Education,
64(2), 114-116.
25) Kovecses, Z. (2010). Metaphor: A practical introduction. New York:
Oxford University Press.
26) Lakoff, G. & Johnson, M. (2003). Metaphors we live by. Chicago:
University of Chicago Press.
27) MEB. (2018). İlköğretim kurumları fen bilimleri dersi öğretim programı.
Ankara: Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
28) Miles, M.B. & Huberman, A.M. (1994). Qualitative data analysis:
An expanded sourcebook. (2nd Edition) Calif.: SAGE Publications.
29) Nakiboğlu, C. & Meriç, G. (2000).Genel kimya laboratuvarlarında
V-diyagramı kullanımı ve uygulamaları. BAÜ Fen Bilimleri
Enstitüsü Dergisi, 1(2), 58-75.
30) Ohlsson, B. & Ergezen, S.S. (1997). Biyoloji Öğretimi. YÖK/Dünya
Bankası Milli Eğitim Geliştirme Projesi Hizmet Öncesi Öğretmen
Eğitimi, Ankara.
31) Özbuğutu, E. (2018). Fen bilgisi öğretmen adaylarının evrim
kavramına ilişkin metaforik algıları. Academia Eğitim Araştırmaları
Dergisi, 31(1), 28-43.
32) Patton, M.Q. (2002). Qualitative research evulation methods. California:
SAGE Publications.
33) Perry, C. & Cooper, M. (2001). Metaphors are good mirrors:
Reflecting on change for teacher educators. Reflective Practice,
2(1), 41-52.
34) Reece, J. B., Urry, L. A., Cain, L. C., Wasserman, S. A., Minorsky, P.
V. & Jackson, R. B. (2013). Campbell biyoloji (9. Baskı). (Çev: E.
Gündüz ve İ. Türkan). Ankara: Palme Yayıncılık.
35) Saban, A. (2004). Giriş düzeyindeki sınıf öğretmeni adaylarının
‚öğretmen kavramına ilişkin ileri sürdükleri metaforlar. Türk
Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(2), 189-203.
36) Saban, A. (2009). Öğretmen adaylarının öğrenci kavramına ilişkin
sahip oldukları zihinsel imgeler. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi,
7(2), 281-326.
37) Sadi, Ö., Uyar, M. & Yalçın, H. (2014). Lise öğrencilerinin biyoloji
dersi başarılarında, cinsiyet, sınıf düzeyi ve aile yapısının rolü
[The role of gender, grade level and family environment in
high school students’ biology achievement]. Eğitim ve Öğretim
Araştırmaları Dergisi [Journal of Research in Education and
Teaching], 3(2), 138-151.
38) Saka, M. (2002). Sınıf öğretmenliği öğrencilerinin fen bilgisi laboratuvarı
uygulamaları ve laboratuvar şartlarına ilişkin görüşleri.
V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, 16-18
Eylül, Orta Doğu Teknik Üniversitesi.
39) Sneddon, P.H. & Douglas, R. (2013). The attitudes towards, and
experiences of, laboratory teaching in year 1 chemistry and
physics university courses. The Higher Education Academy,
9(1), 49-54.
40) Şimşek, N. & Çınar, Y. (2013). Fen ve Teknoloji Laboratuvarı ve
Uygulamaları. Nobel Akademi Yayıncılık: Ankara.
41) Tatar, N., Korkmaz, H. & Şaşmaz-Ören, F. (2007). Araştırmaya dayalı
fen laboratuvarlarında bilimsel süreç becerilerini geliştirmede
etkili araçlar: Vee ve I Diyagramları. İlköğretim Online, 6(1),
76-92.
42) Temelli, A. & Kurt, M. (2010). Eğitim fakültesi ve fen fakültesi biyoloji
öğrencilerinin ders çalışma alışkanlıklarının farklı değişkenler
açısından incelenmesi [The analysis of biology students’
studying habits in science and education faculties in terms of
different variables]. Kuramsal Eğitim Bilim [Journal of Theoretical
Educational Science], 3(2), 27-36.
43) Toman, U. (2018). An investigation into the learning of ecological
concepts. European Journal of Educational Research, 7(3),
631-628.
44) Türk, S. (2010) İlköğretim fen bilgisi öğretmenlerinin laboratuar
yeterliklerinin belirlenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi).
Gazi Üniversitesi, Ankara.
45) Ural, E. & Başaran-Uğur, A.R. (2018). Öğretmen adaylarının fen
laboratuvarı kavramına ilişkin metaforik algıları. Eğitim Kuram
ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 4(3), 50-64.
46) Yazır, G. & Yel, M. (2017). Biyoloji eğitiminde popüler medya
kaynaklarının öğrencilerin biyoloji dersine ve bilime yönelik
tutumlarına etkisi. Al-Farabi Uluslararasi Sosyal Bilimler Dergisi,
1(3), 355-380.
47) Yenice, N. (2005). İlköğretim Fen ve Teknoloji Eğitiminde Laboratuvar
Uygulama ve Yöntemleri. M. Aydoğdu ve T. Kesercioğlu
(Ed.). İlköğretimde Fen ve Teknoloji Öğretimi. Ankara: Anı
Yayıncılık.
48) Yeşilyurt, M., Bayraktar, S. & Erdemir, N. (2004). Laboratuvarda
bütünleştiricilik: R-S Modeli. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 1(1),
59-70.
49) Yıldırım, A. & Şimşek. H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma
yöntemleri (7. Baskı), Ankara: Seçkin Yayıncılık.
50) Yob, I.M. (2003). Thinking constructively with metaphors. Studies
in Philosophy and Education, 22, 127-138. |
Başa Dön
Öz
Giriş
Materyal ve Metod
Bulgular
Tartışma
Sonuç
Kaynaklar
|
|
|
|